Mies ei suostu siihen, että suorittaisin työharjoittelun ulkomailla
Opiskelen siis ja ensi kesänä olisi kuukauden mittainen työharjoittelu edessä. Sen olisi mahdollista suorittaa myös ulkomailla. Innostuin asiasta tosi paljon mutta mies tyrmäsi idean jo heti alkujaan. Ei kuulemma missään nimessä suostu olemaan muksujen kanssa kuukautta. Lapsia kolme (3v. 9v. ja 13v.). Tästä ollaan saatu muheva riita aikaiseksi. Tuo työharjoittelu näyttäisi hyvältä cv:ssä, jossa muutenkin on vuosien aukko lasten takia.
Mitä tässä pitäisi tehdä? Annanko vain olla ja nielen pettymyksen vai alanko sopia koulun kanssa harjoitteluun liittyvistä asioista?
Kommentit (191)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kakkahattutäti kirjoitti:
Jos kyse olisi oikeasti jostain uran kannalta tärkeästä työprojektista ulkomailla, niin tottakai. Siitä saa päivärahat ja uran kannalta se vie eteenpäin.
Mutta.
Tässä oli nyt kyse vartijaksi opiskelevan naisen palkattomasta työharjoittelusta ja mies on työtön.
Näillä spekseillä pitäisi nyt miettiä vähän fiksummin sitä tulevaisuutta.
Älkää nyt ainakaan lainarahalla lähtekö reissuun! Vartijoilla on niin huonot liksat, että ette selviä veloista ikinä. Millainen rahatilanne teillä on?Vartijakin hyötyy siitä, että suorittaa harjoittelunsa ulkomailla. Ihan jokainen hyötyy siitä, ja varsinkin tällaisen perheen lapset, jotka todella tarvitsevat esimerkin ns. normaalista elämästä (kuntouttava työtoiminta ja iskä, joka ei pysty lastenhoitoon kuukauden ajan ei ole sitä normaalia, mitä tässä haen, vaan päinvastoin).
Helpoo varmaan ilkkua naisena kuntouttavassa työtoiminnassa olevalle miehelle. Helppoa se teille naisille on kun työpaikat kannetaan tarjottimella eteen ja miesvaltaiset työt katoavat kiinaan.
Mitä työtä tehdään munalla?
Vierailija kirjoitti:
Tyypillisiä vastauksia taas, naiset huutaa kuorossa että lähde vaan ja mies haukutaan maan rakoon. Jos tää olisi toisinpäin, että ap sanoisi miehensä haluavan lähteä kuukaudeksi ulkomaille harjoitteleen vartijan hommia niin akkalauma repeäisi liitoksistaan kuinka itsekäs ukko!! Noin vaan jättäisi vaimonsa tenavien kanssa kotiin ja ihmeteltäisiin jotta mitä se ulkomailla vartijan hommista mitään oppii enempi kuin kotimaassakaan. Ja kaikenlisäksi sataprosenttisesti se ukko oisi pettämässäkin, ulkomaan naikkosten perään se vaan hinkuaa.
On tää hauska palsta. Jatkakaa.
Itse olet. Suorastaan naurettava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeilkaa, jos mies saisi kesälomansa samaan aikaan, niin voitte mennä perheenä ulkomaille. Jos ei ole halukas, niin kysyt vanhemmiltasi tai appivanhelmiltasi, josko katsoisivat lasten perään sinä aikana. Pidä pääsi ulkomaille työharjoitteluun menemisestäsi, tuskin tulee toista samanlaista tilaisuutta siihen.
Miehellä ei ole kesälomaa kun on kuntouttavassa työtoiminnassa kaksi kertaa viikossa (jatkuu siis vielä ensi vuonnakin). On silti täysin kykenevä huolehtimaan lapsista ja kodista sen ajan kun olen poissa. Ehdotin myös sitä vaihtoehtoa että voisin ottaa tuo 13-vuotiaan mukaani, hän pärjää pidemmätkin päivät yksin mutta teini ei ajatukselle lämmennyt. Eikä se kyllä miestäkään pehmentänyt. Ja toisaalta, luokalta on lähdössä kaksi muutakin samaan suuntaan (vastaavan opettajan toive) ja ollaan mietitty että kimppa-asuminen voisi olla hyvä vaihtoehto. Näin saataisiin asumiskuluja pienemmäksi.
Anoppi on aika huonossa kunnossa, isäni on juoppo ja äitiäni ei voisi vähempää lapset tai lapsenlapset kiinnostaa =/ Ehkä tietysti voisin saada ainakin yhden isommista lapsista siskolleni tuoksi ajaksi.
Tiedän, että tulisin katumaan pitkään jos nyt en käytä tätä mahdollisuutta.
-Ap-
Kyllä on tylsää, jos jonkun tyhjänpäiväisen kuntouttavan työtoiminnan takin ei voi lähteä.
Voisiko kysyä, saiisko sieltä olla vuoden pois?
O ko siellä pakko käydä noin kauan. Eihän siitä ole mitään hyötyä kellekään.
En lähtisi, jos mies vastustaa. Kyllä asiat pitää tehdä sovinnollisesti.
Kakkahattutäti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesittekö, että jotkut kampaajatkin käyvät ulkomailla hakemassa lisää kokemusta? Ja kokit. Ja hevostenhoitajat. Ja lastenhoitajat.
Eikö saisi?
Ja moni ulkomailla reissaaja on ihan "vain" asentajia tai koneistajia tai putkimiehiä ammatiltaan. Kunhan ovat sattuneet sellaiseen paikkaan töihin, josta lähdetään muihin maihin joko asentamaan tai korjaamaan jotakin.
Siitä vaan jos on varaa siihen. Perheelliselle vähän vaikeampaa.
Ap joutuisi maksamaan lennot, oman asumisen ja syömisen ulkomailla, plus tietenkin ne kodin juoksevat kulut eli puolet asumiskuluista, lasten kuluista ym. mitkä juoksee koko ajan.
Tuohon tarvittaisiin useita tonneja.
Jos Ap: llä on rahaa, niin ei kai siinä sitten mitään... tosin epäilen.
Oletan, että kyseessä on EU-maa. Lennot maksavat ehkä noin 300. Asuminen jossain opiskelija-asunnossa tai kimppakämpässä ehkä noin 500. Ruokaa hän söisi kotonakin. Eli normaalien asumis- ja ruokakulujen lisäksi alle tonni matkavakuutuksineen kaikkineen. Reilu tonni, jos laskee mukaan rahaa "turismiin" eli nähtävyyksien pääsylippuihin, ulkona syömiseen etc. Ei todellakaan paha, nythän siis puhutaan vain ja ainoastaan yhdestä kuukaudesta.
Vierailija kirjoitti:
Mä antaisin mennä:)
Seuraavassa kuussa ois minun suuntani thaimaa
Miksi juuri se?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen mies tekee lapsia, eikä osaa yhden kuukauden verran niistä huolehtia? Sinä olet kuitenkin huolehtinut hänen lapsista jo 13 vuotta. Etkö ole ansainnut tätä mahdollisuutta?
Vaikuttaa aika perinteiseltä miesten ajatustavalta, että vaimo töihin ja siinä "sivussa" vaimo on täydessä vastuussa yhteisistä lapsista ja perheestä. Eli työssäkäyvä kotiorja, jolla ei saa olla omaa elämää, koska mies ei halua hoitaa niitä lapsia edes kk verran itse.
Mitä? Onko tämä vaimo ollut 13 vuotta YKSIN lasten kanssa, niinkö?
Minun mies matkustaa työnsä puolesta silloin tällöin. Jo muutama päivä pienten lasten kanssa on tosi raskasta. En edes voi kuvitella kuukautta.Sama täällä. Reissaajan vaimo ilmottautuu. Meillä vain 2 lasta, toinen päiväkodissa toinen koulussa. Puolison matkoja ehkä 2 krt kuukaudessa, kolme yötä kerrallaan. Ja kyllä, se on v. i t t-um-a.is-ta aikaa. Ei voi tietää, ennen kun kokeilette. Helppo huudella.
Jaxuhali hei.
Terv. totaaliyksinhuoltaja, tukiperhe 1 vkl/kk sentään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olenko todella ainoa nainen, joka ei ihan niin vain suostuisi siihen, että mies ottaa parisuhteesta kuukauden loman ja lähtee ulkomaille?
Siis tietenkin jokainen on yksilö, ja jokainen yksilö tekee omat päätöksensä. Mutta ei se nyt ainakaan minulla mene niin että toinen huikkaa ovelta että meitsi lähtee, terppa! En minä istu kotona itsestään selvyytenä odottelemassa että toinen tulee reissultaan takaisin.
En siis ikinä myöskään seurustelisi reissutyötä tekevän ihmisen kanssa. Olen sitten varmaan "huonosti koulutettu" ja "juntti" ja "sovinisti" ja mitä näitä nyt on.[/]
No se on sinun valintasi, jos miehen työ estää seurustelun. Minulla on ihana mies ja hänen työnsä vaatii ulkomaan matkoja. En ikinä voisi kuvitellakaaan, että vaatisin häntä luopumaan työstään, en myöskään olisi näin ihanaa miestä jättänyt ottamatta sen vuoksi.
Enkä tietenkään istu kotona odottelemassa ja valittamassa, minulla on ihan omakin elämä harrastuksineen ja ystävineen.Mun kaveri otti matkatyötä tekevän miehen ja vaati sen en ne naimisiin menoa vaihtamaan työpaikkaa.
Heillä ei ole eikä tule lapsia ovat olleet onnellisesti yhdessä yli 20 vuotta. Kuin paita ja peppu. Miljoona yhteistä harrastusta. (ja noin 5 ulkomaan lomamatkaa yhdessä joka vuosi)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyypillisiä vastauksia taas, naiset huutaa kuorossa että lähde vaan ja mies haukutaan maan rakoon. Jos tää olisi toisinpäin, että ap sanoisi miehensä haluavan lähteä kuukaudeksi ulkomaille harjoitteleen vartijan hommia niin akkalauma repeäisi liitoksistaan kuinka itsekäs ukko!! Noin vaan jättäisi vaimonsa tenavien kanssa kotiin ja ihmeteltäisiin jotta mitä se ulkomailla vartijan hommista mitään oppii enempi kuin kotimaassakaan. Ja kaikenlisäksi sataprosenttisesti se ukko oisi pettämässäkin, ulkomaan naikkosten perään se vaan hinkuaa.
Perustele.
En ole tuo jolle vastasit mutta kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Eli olet naimisissa näköalattoman, matalasti koulutetun miehen kanssa? Onnea.
Ihan tiedoksi, että sinun lähtösi ulkomaille olisi esimerkkinä myös lapsillesi, että elämässä on paljon vaihtoehtoja ja että kouluttautuminen on myös heille mahdollista (melkein oletan, että miehesi ei ymmärrä koulutuksen päälle yhtään mitään).
Oma mieheni ei epäröisi hetkeäkään, vaan "antaisi" minun mennä. Eli ei kiukuttelisi kuin pikkukakara sitä, että jää kuukaudeksi vastuuseen omasta perheestään.
Ap kirjoitti opiskelevansa _vartijaksi_. Ei tuo nyt kovin korkea koulutus ole sekään, eikä varsinkaan tuo mitään lisäarvoa koulutukseen vaikka tekisi harjoittelun ulkomailla. 3v kyllä on aika pieni ja vielä kovasti äidissä kiinni, kova ikävä tulee. Itse en jättäisi kolmevuotiasta kuukaudeksi.
Näitä tyypillisiä tilanteita, jolloin mies evää jotain naisen uran kannalta todella oleellista, mutta heti kun tilanne muuttuu niin lähdetään itse pitkiksi ajoiksi jonnekin nevahöödilään. Itselleni kävi joskus niin, että olisin opiskeluihin liittyvän paikan ulkomailta, jonka mies epäsi heti ja sai puhuttua jäämään. Heti kun sain opiskelupaikan täältä ja asiat rullaamaan, niin mies lähti itse hommaan mikä vaati pitkiä aikoja pois kotoa.
Summasummarum, tämä on sellainen juttu mitä olen huomannut tietyn mieslajin harrastavan mahdollisimman nuoresta asti ja tekosyitä piisaa miksi naisen pitäisi olla vain hellan ja nyrkin välissä. exäni oli tällainen. Heti jos hän näki, että olen kävelemässä kodin ulkopuolella, niin hän pakotti minut autoon ja vei kotiin. Jos palasin takaisin kavereitteni seuraan kaupungille, niin hän vei minut kotiin uudelleen kirosanojen saattelemana. Toisella kerralla halusin matkata ystävineni Helsinkiin, niin poikaystäväni puhui äitinikin ympäri siitä miksi sinne ei kannata lähteä ja molemmat katsoivat etten lähde. Yllättävää kyllä seuraavana viikonloppuna en saanut tätä armastani kiinni, ja kun hän vastasi, hän kertoi olevansa Helsingissä.
Tämä esimerkki on todella typerä, mutta opetti minulle sen, etten kuuntele enää ketään kun kyse on jostain itselleni tärkeästä. Olisin halunnut käydä vain Kiasmassa enkä ryyppäämässä, toisin kuin tämä herranterttu joka oli aivan pelti kiinni puhelimessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen mies tekee lapsia, eikä osaa yhden kuukauden verran niistä huolehtia? Sinä olet kuitenkin huolehtinut hänen lapsista jo 13 vuotta. Etkö ole ansainnut tätä mahdollisuutta?
Vaikuttaa aika perinteiseltä miesten ajatustavalta, että vaimo töihin ja siinä "sivussa" vaimo on täydessä vastuussa yhteisistä lapsista ja perheestä. Eli työssäkäyvä kotiorja, jolla ei saa olla omaa elämää, koska mies ei halua hoitaa niitä lapsia edes kk verran itse.
Minun mies matkustaa työnsä puolesta silloin tällöin. Jo muutama päivä pienten lasten kanssa on tosi raskasta. En edes voi kuvitella kuukautta.Sama täällä. Reissaajan vaimo ilmottautuu. Meillä vain 2 lasta, toinen päiväkodissa toinen koulussa. Puolison matkoja ehkä 2 krt kuukaudessa, kolme yötä kerrallaan. Ja kyllä, se on v. i t t-um-a.is-ta aikaa. Ei voi tietää, ennen kun kokeilette. Helppo huudella.
Jaxuhali hei.
Tuo on eri asia.
Se reissutyö rakastaa myös parisuhdetta ja lisäksi jatkuvaa mietti. Istä milloin on paikalla ja milloin pois.
Sun tilanteesi on selkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustele.
En ole tuo jolle vastasit mutta kiinnostaa.
Koska väite oli typerä ja sille nyt ei voi kuin nauraa?
Ei ole väliä, kummin päin sukupuolet olisi, samalla tavalla vastaisin.
Ei kuukauden harjoittelu ulkomailla sinun tutkintosi arvoa lisää.
Minulle tuli ero kun meni harjoitteluun Tokioon tuossa kymmenisen vuotta sitten, 3kk pätkä vaan.
Olin tosin jo ekan viikon aikana sängyssä kahden paikallisen opiskelijan kans. Ja ei ne siihen loppuneet.
Luulen, että syy miehen vastahakoisuuteen, on tuo 3-vuotias lapsi.
Onhan se vielä pieni. Kaipaa varmasti äitiään ja on arvoitus, miten kaikki tulee sujumaan. Voi mennä ihan hyvinkin, mutta ymmärrän, että on pelko takamuksessa. Sitten on tuo rahanmeno. Sekin voi yllättää, että menee enemmän, kuin on laskenut.
Olen huomannut korkeasti koulutettujen uraputken katkeavan, jos suostuvat vuodeksi tai pariksi ulkomaille. Siis saman firman palvelussa ulkomailla olleet jotenkin joutuvat sivuraiteelle.
Ovat olleet pois pitämässä paikkaansa täällä. Ylennyksistä on kova kilpailu. Puhun siis hyväpalkkaisista akateemisista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaxuhali hei.
Mietin vain näitäkin, et eiks toi aika kun toinen on pois ole kuitenkin helpointa aikaa? Ei tarvitse koko ajan hätistellä toista tekemään jotain ja odottaa koko ajan että toinen saa itsensä liikkeelle, voi ottaa rennomin kun toinen ei ole nipottamassa asioista joita minä en tee mutta joita voisi tehdä itse. Meilläkin pahinta on se, että kun on kaksi aikuista, niin toinen heittäytyy koneelle ja ilmoittaa ottavansa vähän lomaa just nyt kun kauppakassit odottavat eteisessä purkamista, pyykit ovat koneessa, tiskit laittamatta ja lapsi huutaa kuolemaa nälästä, pissahädästä tai muusta syystä. Tämän takia olen aina helpottunut kun mies ei ole kotona, koska selkeästi jää enemmän aikaa itsellekin.
Pahinta on myös, että loputtomat keskustelut eivät tuota tulosta, koska mies jaksaa teeskennellä vuoden perheenisää päivän, pari, ennen kuin palaa takaisin koneelle josta häntä ei saa kirveelläkään irti. Olen jo kerran piilottanut virtapiuhan, ja laitoin sen hänen laukkuunsa mikä on odottanut purkamista uiseamman kuukauden olkkarin lattialla.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä vaikka olenkin nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai ottaisit vanhimman mukaasi? Siitähän voisi jo olla apua miehellesi.
Ei se ulkomaan harjoittelu näytä yhtään hienommalta CV.ssä. Voisi herättää päin vastoin ihmetystä kolmen lapsen äidistä.Ikinä ei oo kyllä kukaan ihmetellyt, kun minä pari vuotta sitten kahden pienen lapsen äitinä lähdin kolmeksi kuukaudeksi ulkomaille vaihtoon maisteriopintojeni viimeisenä vuotena. Minä olin 25 ja lapset olivat 5 ja 3. Mistä ne edes CV:sta sais tietää, että olen äiti?
No tässä ei nyt ole kyse maisteriopinnoista.
Et varmaan ainoa, mutta itse en ymmärrä, miksi pitäisi kaventaa omaa tai toisen elämää. Kuukausi-pari on todella lyhyt aika.