Mies ei suostu siihen, että suorittaisin työharjoittelun ulkomailla
Opiskelen siis ja ensi kesänä olisi kuukauden mittainen työharjoittelu edessä. Sen olisi mahdollista suorittaa myös ulkomailla. Innostuin asiasta tosi paljon mutta mies tyrmäsi idean jo heti alkujaan. Ei kuulemma missään nimessä suostu olemaan muksujen kanssa kuukautta. Lapsia kolme (3v. 9v. ja 13v.). Tästä ollaan saatu muheva riita aikaiseksi. Tuo työharjoittelu näyttäisi hyvältä cv:ssä, jossa muutenkin on vuosien aukko lasten takia.
Mitä tässä pitäisi tehdä? Annanko vain olla ja nielen pettymyksen vai alanko sopia koulun kanssa harjoitteluun liittyvistä asioista?
Kommentit (191)
Itse opiskelin pari vuotta sitten merkonomiksi ja meillä oli myös mahdollisuus lähteä ulkomaille työharjoitteluun. Opiskelimme siis aikuispuolella ja meidän ryhmässä oli parikymmentä opiskelijaa. Pienten lasten äidit ei edes harkinneet lähtöä, muita ei kiinnostanut juurikin rahatilanteen takia. Pari virolaista teki harjoittelunsa Tallinnassa. Mulla ei ole lapsia ja tietenkin ajattelin, että olisi kiva lähteä, mutta rahatilanne todellakin sen esti.
Ei perheellinen vaan voi omalla päätöksellä ottaa ja lähteä ulkomaille! Näistä pitää päästä yhteisymmärrykseen siitä, miten homma hoidetaan ja jos ei päästä, sitten ei lähdetä.
Vastaavasti toisen osapuolen tulisi tosissaan asian järjestämistä pohtia eikä suoraan tyrmätä asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Pelkään, että realiteetit ovat hukassa tässä tapauksessa. Vaimo ollut vuosikausia kotona lasten kanssa. Mies on työttömänä. Ulkomaille kuukaudeksi lähteminen toisi pakosti ylimääräisiä kustannuksia. Onko ap osannut huomioida sen? En huomannut, että tästä on mainintaa. Ap:n ehdottama 13-vuotiaan mukaan ottaminen tuplaisi kustannukset.
Me emme voi ap:n rahatilannetta / säästöjä tms. tietää. Itse oletan, että asia on kunnossa jos hän itse ei siitä ongelmaa aloituksessa tee. Turhahan tässä on spekuloida sillä että mies ei päästä, jos ei ole edes rahaa lähteä.
ite ne lapset pyöräytit, pitäisikö niistä täten myös huolehtia?
aika itsekästä toimintaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai ottaisit vanhimman mukaasi? Siitähän voisi jo olla apua miehellesi.
Ei se ulkomaan harjoittelu näytä yhtään hienommalta CV.ssä. Voisi herättää päin vastoin ihmetystä kolmen lapsen äidistä.Ikinä ei oo kyllä kukaan ihmetellyt, kun minä pari vuotta sitten kahden pienen lapsen äitinä lähdin kolmeksi kuukaudeksi ulkomaille vaihtoon maisteriopintojeni viimeisenä vuotena. Minä olin 25 ja lapset olivat 5 ja 3. Mistä ne edes CV:sta sais tietää, että olen äiti?
No tässä ei nyt ole kyse maisteriopinnoista.
Nyt sitten sitä listaa niistä koulutuksista missä on sovelias mennä ulkomaille harjoitteluun ja missä ei, vaikka siihen olisi mahdollisuus.
Ei kukaan toinen voi tietää mitä hyötyä näistä kenellekin on, joten ei pliis tehdä johtopäätöksiä toisten puolesta. Sitä paitsi tänä päivänä on skypet ja videopuhelut joilla voi pitää yhteyttä. Kuukausi on lyhyt aika.
Tunnen useamman perheellisen miehen jotka ovat olleet rauhanturvaajana. Joku pariinkin otteeseen. Kumma että näin päin usein onnistuu, mutta naiselle ei.
Opiskelija myös kirjoitti:
Tietysti lähdet, hieno tilaisuus. Älä anna miehen määrätä. Hänellä on myös vastuu lastensa hoidosta. Fiksu mies lähettää vaimonsa ylpeänä matkaan ja hoitaa kodin sillä aikaa.
Ideaalitilanteessahan se asia on näin. Mutta ei tämä Ap:n kuntoutuksessa oleva mies taida olla sellainen fiksu mies...
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyypillisiä vastauksia taas, naiset huutaa kuorossa että lähde vaan ja mies haukutaan maan rakoon. Jos tää olisi toisinpäin, että ap sanoisi miehensä haluavan lähteä kuukaudeksi ulkomaille harjoitteleen vartijan hommia niin akkalauma repeäisi liitoksistaan kuinka itsekäs ukko!! Noin vaan jättäisi vaimonsa tenavien kanssa kotiin ja ihmeteltäisiin jotta mitä se ulkomailla vartijan hommista mitään oppii enempi kuin kotimaassakaan. Ja kaikenlisäksi sataprosenttisesti se ukko oisi pettämässäkin, ulkomaan naikkosten perään se vaan hinkuaa.
On tää hauska palsta. Jatkakaa.
Itse olet. Suorastaan naurettava.
Eipä hän ole ollenkaan naurettava. Näinhän se just menisi. Suorastaan naulankantaan sanottu !
Vierailija kirjoitti:
Vartijat pysykööt lestissään, ja Suomen kamaralla. Kamalaa, jos meinaatte mennä jonnekin muuhun maahan kokeilemaan sitä vartioimista. Ei sitä tehdä missään eri tavalla. Kaikki menee saman kaavan mukaan joka paikassa. Tai oikeastaan vain Suomessa on hienoa, paitsi tuottavan työn tekijöillä, joilla ei saa olla mitään kivaa koskaan.
Alat, joista saa lähteä ulkomaille: oikeustiede, lääketiede.
Ei muut.
Aika samoilla linjoilla, mutta lisäisin kyllä tuohon teknologian. Itselle tuttu juttu.
Vierailija kirjoitti:
Tyypillisiä vastauksia taas, naiset huutaa kuorossa että lähde vaan ja mies haukutaan maan rakoon. Jos tää olisi toisinpäin, että ap sanoisi miehensä haluavan lähteä kuukaudeksi ulkomaille harjoitteleen vartijan hommia niin akkalauma repeäisi liitoksistaan kuinka itsekäs ukko!! Noin vaan jättäisi vaimonsa tenavien kanssa kotiin ja ihmeteltäisiin jotta mitä se ulkomailla vartijan hommista mitään oppii enempi kuin kotimaassakaan. Ja kaikenlisäksi sataprosenttisesti se ukko oisi pettämässäkin, ulkomaan naikkosten perään se vaan hinkuaa.
On tää hauska palsta. Jatkakaa.
Joo, vähintäänkin sanottais naiselle vakiolause: jätä se sika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok eli ap haluaa siis mennä panemaan ulkomaille ja saada kuukauden loman perheestään. Sen verran tuli tekosyitä miksi muu perhe ei voi millään tulla mukaan.
Ps. Kuntouttavassa toiminnassakin oleva on oikeutettu lomaan/vapaaseen. Että seliseli.
Seli seli itsellesi.
Lomaa saa mutta ei kuukautta.
Se kaksi viikkoa max määrä.
Mikäli aloittanut lähiaikoina niin ei heti lomalle voi lähteä.Kuntouttavasta työtoiminnasta ei saa omaa lomaa ottaa. Jos on pois ilman pätevää syytä pitkän aikaa, se on luvaton poissaolo (menettää työmarkkinatuen ja 9e kulukorvauksen poissaolopäiviltä) ja sopimus voidaan katkaista. Jos päätetään katkaista, niin tämän jälkeen työtön tekee selvityksen Typ:iin, että miksi näin kävi ja todennäköisesti seuraamuksia tulee, eli karenssi napsahtaa.
Poissaoloon hyväksyttävät syyt ovat: oma sairaus, lapsen sairaus ja työllistymistä edistävä toimenpide (mm. työhaastattelu, koulutus, ymv.).
Joissakin paikoissa voi tulla ns. loma, jos paikka on jostain syystä kiinni vaikka viikon kesäaikana, niin eihän tuolloin voida järjestää kuntouttavaa työtoimintaa. Tältä ajalta saa työmarkkinatuen, mutta ei tietenkään kulukorvauksia.
Kuntouttavassa voi olla samassa paikassa vuoden, plus erityisellä sopimuksella 3kk lisää ja vielä toiset 3kk. Katsotaan tapauskohtaisesti. Ap sanoi varmasti miehen olevan vielä ensi kesänä kuntouttavassa, mutta mistäs tuota tietää, jos miehen selkä ei kestäkään, niin tämä saattaa olla hyväksyttävä syy sopimuksen purkuun, toki työtön tekee selvityksen myös tällöin. Ja kauanko mies on jo ollut? Se ei selvinnyt aloituksesta, eli tuleeko vuosi täyteen jo aiemmin?
T. Kuntouttavan työtoiminnan ohjaaja
Näissä on paikkakuntakohtaisia eroja. Meillä kyllä voi pitää taukoa jos oman sossun kanssa siitä sopii. Ja meillä ei ole mitään maksimiaikaa, minkä voi tietyssä paikassa olla. Ap:n miehelle on sitäpaitsi ehdoteltu eläkettä. Saisi siis varmasti helposti saikkua, eli kuntouttava työtoiminta ei vaikuta hänelle edes ensisijaiselta palvelulta.
T: sossu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ulkomaan harjoittelu näytä yhtään hienommalta CV.ssä. Voisi herättää päin vastoin ihmetystä kolmen lapsen äidistä.Ei herranjestas. Onko vuonna 2019 vielä ajatus, ettei äiti saa tehdä mitään muuta kuin elää lapsilleen? 😂😂
mitä vuosiluvulla on asian kanssa tekemistä?
Ei tarvitse kovinkaan montaa vuosikymmentä mennä taaksepäin, kun roolijako oli aika erilainen.
ei historia ole lineaarinen. 100 vuoden päästä finlanistan nimisessä kàlifikunnassà on taas eri meininki.
Näet tuollaisen tulevaisuusvision ja tiedät itsekin miksi: ei teistä suomalaisista vellihousuista ole tätä maata puolustamaan. Valittaa osaatte, ette mitään muuta.
puolusta itse tätä maata. miksi minä puolustaisin tämän hetkistä femisti-suomea? onpas sakea ajatus, että pitäisi hengelläni puolustaa feministien noitavoimailuja.
Ei seuraavaa sotaa käydä pyssyillä, vaan netissä, ja siihen ei jalkovälilisuketta tarvita, eikä hengenmenetyksiä. Ei siis tarvitse sinunkaan muuta kuin pysyä katkerana siellä peräkammarissa elämässä yli 70 vuoden takaisia isoisoisien sotajuttuja.
mikä on seuraava sota? sotaa käydään koko ajan ja varsin konventionaalisesti. kybersota on toki yksi osa-alue. tosin sinun skennariosi valossaviimeiseen hengenvetoon asti on aika hupsu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkään, että realiteetit ovat hukassa tässä tapauksessa. Vaimo ollut vuosikausia kotona lasten kanssa. Mies on työttömänä. Ulkomaille kuukaudeksi lähteminen toisi pakosti ylimääräisiä kustannuksia. Onko ap osannut huomioida sen? En huomannut, että tästä on mainintaa. Ap:n ehdottama 13-vuotiaan mukaan ottaminen tuplaisi kustannukset.
Me emme voi ap:n rahatilannetta / säästöjä tms. tietää. Itse oletan, että asia on kunnossa jos hän itse ei siitä ongelmaa aloituksessa tee. Turhahan tässä on spekuloida sillä että mies ei päästä, jos ei ole edes rahaa lähteä.
No miehen puolelta rahatilanne tiedetään, hän elää Kelan tuilla. Ap on opiskelija (ehkä käy jossain osa-aikatöissä), joten ei hänenkään rahatilanne ole kovin hyvän oloinen. Kun on Kela kuvioissa mukana, niin tuskin säästöjä perheeltä löytyy, koska ne todennäköisesti on jouduttu jo aiemmin käyttää elämiseen.
Itse en pidä kuukauden harjoittelua pitkänä ajanjaksona, etteikö mies pystyisi kotia pyörittämään, mutta tuo taloudellinen puoli onkin vähän kinkkisempi juttu. Ja lisää oletuksia, jos mies ei enää harjoittelujakson aikana ole kuntouttavassa, niin hänen tuet putoo nykyisestä.
Itse en ap:n nykyisessä elämäntilanteessa (raha-asiat ja pieni lapsi) lähtisi ulkomaille harjoitteluun, vaan odottaisin, että tilanne paranee ja ehkä myöhemmin tekisin jonkun koulutus tms. pätkän ulkomailla, jos sille on edes tarvetta.
--Eri vastaaja
Minulle välittyy tästä jutusta, perheestä , jotenkin sellainen tuntuma, että heillä ei ole juurikaan matkusteltu.
ULKOMAAT, ja ulkomaille töihin on jotain niin ihmeellistä ja suurta heille.
Mutta ei se vartijan kuukauden keikka nyt ole kyllä kovin ihmeellistä, tavoiteltavaa. Yhtään väheksymättä heitä. Matka ei ole mielestäni sen väärtti, mitä siitä kaikkea hankaluutta aiheutuis.
Itse olen joutunut (päässyt) asumaan vuosia New Yorkissa ja peilaan tältä kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Mikä konkreettinen asia on se, mihin mies ei koe kykenevänsä jos sinä et ole paikalla? Lapset ovat jo aika isoja ja omatoimisiakin. En ymmärrä. Todella itsekästä mieheltäsi vaatia että jätät tuollaisen tilaisuuden käyttämättä. Itse varmaan tekisin niin, että kertoiisn miehelle milloin se harjoittelu on ja valmistautuisin ihan normaalisti lähtemään sinne, en lähtisi lupia kyselemään, aikuinen ihminen. Mies saisi totutella ajatukseen, että on kuukauden vastuussa kodista ja lapsista. Mikä vanhempi se sellainen on, joka ei noin lyhyttä aikaa yksin pärjää!?
En ole ollenkaan varma onko kyse siitä, ettei pärjäisi vaan siitä, ettei koe sitä järkeväksi tai reiluksi vaan hyvin raskaaksi.
Ei ole kerta eikä kaksi kun vastaavassa tilanteessa mies joutunut jättämään loistavan mahdollisuuden väliin, koska vaimon mielestä perhettä ei voi jättää. Yksikin tuttu otti perheensä mukaan ulkomaan komennukselle ja saivat jopa firmalta muutamaksi tunniksi viikossa lastenhoitajan, mutta rouva edelleen muistelee miten kamalan rankkaa se oli. Puolison parantunut palkka kyllä kelpaa, mutta se pitäisi tulla ilman mitään uhrauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ulkomaan harjoittelu näytä yhtään hienommalta CV.ssä. Voisi herättää päin vastoin ihmetystä kolmen lapsen äidistä.Ikinä ei oo kyllä kukaan ihmetellyt, kun minä pari vuotta sitten kahden pienen lapsen äitinä lähdin kolmeksi kuukaudeksi ulkomaille vaihtoon maisteriopintojeni viimeisenä vuotena. Minä olin 25 ja lapset olivat 5 ja 3. Mistä ne edes CV:sta sais tietää, että olen äiti?
No tässä ei nyt ole kyse maisteriopinnoista.
Nyt sitten sitä listaa niistä koulutuksista missä on sovelias mennä ulkomaille harjoitteluun ja missä ei, vaikka siihen olisi mahdollisuus.
Ei kukaan toinen voi tietää mitä hyötyä näistä kenellekin on, joten ei pliis tehdä johtopäätöksiä toisten puolesta. Sitä paitsi tänä päivänä on skypet ja videopuhelut joilla voi pitää yhteyttä. Kuukausi on lyhyt aika.
Tunnen useamman perheellisen miehen jotka ovat olleet rauhanturvaajana. Joku pariinkin otteeseen. Kumma että näin päin usein onnistuu, mutta naiselle ei.
Tunnen niitäkin, joita ei kotoa päästetty rauhanturvaajiksi. Ja yhden, jonka pitää ottaa jokaiselle yön yli menevälle työmatkalle vaimo mukaan.
Mikä teitä vaivaa? Ihmettelette kuinka pask@ isä on kun ei pärjää kotona lasten kanssa. Hmm johtuisikohan siitä että pärjää oikesti mutta masentuu kun arjessa ei ole mukana oma kulta? Eli mies reagoi vaan aidolla tunteellaan. Oma mies ei ainakaan päästäisi minua lähtemään yksin. Itse taas olisin surullinen mutta pystyisin tärkeässä tapauksessa olemaan yksin kotona kuukauden. Annetaanko jo miesten olla se herkempi sukupuoli tässä asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä teitä vaivaa? Ihmettelette kuinka pask@ isä on kun ei pärjää kotona lasten kanssa. Hmm johtuisikohan siitä että pärjää oikesti mutta masentuu kun arjessa ei ole mukana oma kulta? Eli mies reagoi vaan aidolla tunteellaan. Oma mies ei ainakaan päästäisi minua lähtemään yksin. Itse taas olisin surullinen mutta pystyisin tärkeässä tapauksessa olemaan yksin kotona kuukauden. Annetaanko jo miesten olla se herkempi sukupuoli tässä asiassa.
Saa olla herkkä sukupuoli ja saa olla herkkä monessa asiassa, oma puolisonikin on herkkä. En kuitenkaan olisi huolinut miestä, joka ei selviä kuukautta, tai edes muutamaa kuukautta, arjessa yksin. Saati sellaista, joka olisi mustasukkainen.
Oma työni on vienyt minut kuukaudeksi pois kotoa, joskin niin, että kävin sen kuukauden aikana kotona kaksi kertaa. Lisäksi olin mm. viime kesänä vajaat kaksi viikkoa lomamatkalla. Ei tullut mieleenkään, että nämä olisivat olleet asioita, joihin olisi pitänyt kysyä "lupa", kun meillä ei ole lapsia eikä eläimiä tai muita yhdessä huollettavia.
Vierailija kirjoitti:
Me lähdettiin vastaavassa tilanteessa koko perhe. Mies otti lomansa tuohon kohtaan. Oli kyllä antoisa reissu koko perheelle: tuosta on jo vuosia aikaa ja muistellaan edelleen tuota reissua.
Sama, me lähdettiin myös koko perhe 2,5 kuuksi kun mies lähti Erasmus-vaihtoon.
178 jatkaa: Lapset silloin 3v, 1,5v ja minä raskaana.
Tietysti lähdet, hieno tilaisuus. Älä anna miehen määrätä. Hänellä on myös vastuu lastensa hoidosta. Fiksu mies lähettää vaimonsa ylpeänä matkaan ja hoitaa kodin sillä aikaa.