"Tuosta meidän Tainasta tulee tosi pantava”
Hyi kun tuli paha olo kuin luin tuon jutun. Myös minun isäni oli tuollainen paskapääsovinisti.
Olin ehkä vasta 11 v kun isä mietti kännissä että "tuleekohan Pialle iso vai pieni pillu".
Kommentit (754)
Kyllähän tuo varmasti itsetuntoon käy, puhutaan nyt kuitenkin huoltajasta johon luottaa ja sitten ruvetaan törkeyksiä ja halveksuntaa pistämään muksua kohtaan, tai nolaamaan julkisesti.
Pojilla sama homma, isäni oli kuin Whiplash-leffan musiikinopettaja paitsi että väkivaltaisempi. Kaikki oli huushollissa aina jotenkin väärin ja lasten syytä, väärin imuroitu, väärin sauna pistetty päälle, väärin ruoho leikattu. Ja aina satoi läpsäisyjä niskaan tai poskelle. Jälkeenpäin otti rinnuksista kiinni ja tuijotti suoraan silmiin tarkistaakseen että itkettikö. Jos pidätteli itkua niin joutui pihalle koska vain h.in.tit itkee ja nössöjä ja h.i.nttejä ei huusholliin kaivattu.
Pahimpina päivinä tuli selkään siitä jos hengitti suun kautta ulos väärin ja "puuskutti kuin vanhat akat". Tuli tragikoomisesti kylän kuntosalilta porttikielto kun isä raahasi sinne väkisin, oli kokoajan vieressä katsomassa, läpsimässä ja haukkumassa kun ala-asteikäinen lapsi ei saa 40-kilon painoa ylös ensikertalaisena. Porttikielto tottakai pistettiin sitten lasten syyksi.
Tuli jo pienessä iässä todella synkkiä ajatuksia aina itsemurhasta isän murhaamiseen, yläasteiässä oli kova ulkokuori jo niin kasvanut ettei siitä enää niin välittänyt. Vähän ennen armeijaa tuli sen kännisestä läpsimisestä viimeinkin mitta täyteen ja löin takaisin ja lujaa. Siihen välit loppuivatkin isän kanssa.
Jälkipyykiksi jäi sekä hyviä että huonoja puolia: Hyvänä se että opin arvostamaan yksinoloa kun kotona perheen seurassa ei missään vaiheessa ikinä ollut turvallinen olo. Nyt kotona omassa yksiössä työpäivän jälkeen olo on suorastaan euforinen. Viihdyn yksinään hyvin. En ole masentunut sitten yläasteen.
Huono puoli että jokainen parisuhde on kariutunut omaan tunnekylmyyteen ja etäisyydenpitämiseen, muksuna tuli kehitettyä kova ulkokuori ja naamio mutta en saa sitä enää revittyä pois, intiimitilanteet ja oman heikkouden osoitus ahdistaa. Hautajaisissa yms. en uskalla itkeä tasan yhtään ja moitintaa tulee millainen kivikasvo olen, menen mieluummin yksin metsään itkemään niinkuin lapsuudessa. Terapiaa harkinnut että joku päivä se perheen perustaminenkin onnistuisi.
Kyllä nuo lapsuuden huonot vanhemmat jättävät jonkinlaiset arvet väkisinkin.
Voih mitä juttuja! Voimaa kaikille naisille jotka saatte kestää k-päitä miehiä. Onneksi oma isä on aina ollut asiallinen ja sanonut korkeintaan nätiksi.
Veljeni sitten kunnostautui pas*amaisuudessa ja haukkui laudaksi ja rumaksi yläasteaikana. Typerys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Shit happens, get over it.
t. lapsena erään aikuisen miessukulaisen seksuaalisesti hyväksikäyttämä
Jos sinua olisi oikeasti hväksikäytetty, et puhuisi noin. Säälittävä trolli.
Tai hän on edelleen aivan rikki, sekin vaihtoehto on, vaikka sanoo olevansa "over it". :(
Minun ystävääni ahdisteli veli, eikä siihen vanhemmat kuulemma puuttuneet vaikka tapahtui myös siinä heidän silmien edessä. Kaverilleni kyllä suuttuivat, jos kaveri itseään kunnolla puolusti, sanallisesti tai fyysisesti.
On nyt 25. Veljeen on todella etäiset välit, vanhempiaan vihaa niin että käynyt jo pitkään terapiassa.
Kalliiksi tulevat nuo pervoperheet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini isä oli tuollainen pervo ja käytti seksuaalisesti hyväkseen tyttäriään. Kun luen tällaisia juttuja, voin pahoin. Aina ei edes pysty lukemaan, olen järkyttynyt tästä, millaisia miehet voivat olla. Olen järkyttynyt miesten seksuaalisuudesta. Mielestäni seksuaalisuus on vääristynyt henkilöillä, jotka ovat kiinnostuneet lapsistaan.
Äitisi on saanut kokea kamalia, mutta voisiko näissä keskusteluissa puhua "miesten" sijaan "joistakin miehistä"? Kun selvää on, että suurimman osan seksuaalisuus ei ole noin häiriintynyt eikä se ole mitenkään normaalia. Särähtää aina korvaan tuo "miehet"-yleistys.
Kyllä, koska tärkeintähän tähän teemaan liittyen on, että yksikään mies ei joutuisi kokemaan ikävää oloa eikä sitä, että jokin "särähtää heidän korvaan"! Varjelkoon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko sanoo että jokseenki järkytyin tästä ketjusta. En oo koskaan ajatellu että tällänen ois NÄIN yleistä..
Tutkimusten mukaan joka kolmatta tyttöä/naista on ahdisteltu seksuaalisesti. Jos mietin kavereitani, niin tiedän itseni lisäksi ainakin 3 muuta.
Minä olen elänyt aika pumpulissa, silti minua on ahdisteltu lukuisia kertoja, samoin useimpia kavereitani ja tunnen yhden joukkor.a.iskauksen uhrin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En väittänytkään ettei pojille tapahdu vastaavaa. Selkeästi sen ilmaisin, että kyllä, mutta se ei ole ollut millään mittapuulla yhtä yleistä tai sosiaalisesti hyväksyttyä. Sairaiden yksilöiden teot ovat eri asia kuin sairaan yhteiskunnan, jossa tyttö on aina ollut aivan eri asemassa kuin poika.
Tämä voidaan laajentaa perheestä kouluun ja laajemmin koko sosiaaliseen kanssakäymiseen. Poika vaikkapa kourii koulussa tytön rintoja, muut pojat nauravat ja osa lähtee touhuun mukaan, opettajien mielestä "rakkaudesta se hevonenkin potkii". Tyttö häpeää, itseään, ei typerysten käytöstä, koska siihen hänet on kasvatettu, häpeään. Kertoo ehkä kavereilleen, jotka kauhulla odottavat samaa kohtelua kun omat rinnat alkavat kasvaa. Joku naispuolinen aikuinen saattaa sanoa, että pukeudu peittävämmin. Eli koko yhteisö tuomitsee tilanteessa vain tytön, vaikka hän ei ole tehnyt muuta kuin ollut olemassa naissukupuolen edustajana.
Yhä edelleenkin kuulemme usein tätä samaa pukeutumisohjetta. Tai ohjetta kuinka käyttäytyä ettei joutuisi kyseisiin tilanteisiin. Poikien ja miesten vastuu omasta toiminnastaan on ulkoistettu tytöille ja naisille, joiden toiminnalla ja sanoilla ei kuitenkaan ole miesten mielestä mitään arvoa, koska se on "akkojen hapatusta". Kuten osa kommenteista tässäkin ketjussa todistaa.
Terveisin, en muista kommenttini numeroa, mutta kirjoitin naisten systemaattisesta esineellistämisestä edellisellä sivulla
Kiitos, tämä oli mahtava kommentti. Tämän kun saisi huoneentauluksi jokaiselle miehelle, joka vähättelee naisten kohtaamaa ahdistelua!
Komppaan 200%!!! Upea teksti, otin talteen koska auttaa selkiyttämään omia ajatuksia näistä asioista.
Paljon voimia kaikille ahdistelun ja väkivallan uhreille ♡ Tämä ketju on järkyttävä
332: mene ihmeessä terapiaan! Olet jo hyvällä tiellä, kun tunnistat kipukohtasi ja tiedät, mistä ongelmasi juontuvat. Sinulla on toivoa. Kaikkea hyvää!
Vierailija kirjoitti:
Ok no mun äiti sano mulle monesti "susta tulee isona tosi komee" no vetäkää nyt herneet nenään ja järkyttykää.
Toi onkin kivasti sanottu, samoin "kaunis" on kiva kuulla. Seksikäs, pantava jne ei, tai miltä tuntuisi jos äiti sanoisi että "hyi kun oot pienimunainen".
Vierailija kirjoitti:
Femakoiden tapa nähdä jokapuolella ahdistelua on naurettavaa. Jokainen kommentti on NIIN iso juttu. Kasvakaa aikuiseksi.
Tässä ei ole nyt nähty vaan koettu itse. Sillälailla että mulla on ollut ruhjeita ja mustelmia. Ja tätä jatkui toistakymmentä vuotta lapsuuskodissa. Onnea vähättelevimmästä kommentista koko ketjussa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syy minkä takia halveksun miehiä. Niille kelpaa jopa oma tytär.
Vaikka tämän ketjun tarinat pääosin oksettavat, niin ei tulisi ikinä mieleen sanoa halveksuvani miehiä. Tunnen onneksi paljon hyviä, fiksuja ja naisia, tyttäriään ja ylipäätään ihmisiä kunnioittavia miehiä. Minun maailmankuvassani nämä hyvät miehet ovat kuitenkin onneksi suuri enemmistö ja toivottavasti näin tulee olemaankin.
Sinun tuntemasi miehet ovatkin se pieni prosentti koko pallon miehistä. Olet joko naivi tai sinisilmäinen, kun luulet ettei kyseinen toiminta ole miehille melkein kuin itsestäänselvyys. Kaikki kuitataan "vain läpällä" ja tyttö/nainen on heti tiukkapipo huumorintajuton kun ei kyseistä "huumoria" kestä. Jos miehet osaisivat käyttäytyä, niin kyseisiä Taina-tapauksia olisi vähän tai ei ollenkaan. Että se siitä sinun "kunnioittavista miehistä."
No nyt on katkeraa settiä. En todellakaan usko että pervessit insestimiehet olisivat enemmistö.
Voisikohan joku palstamies kommentoida asiaa?
Te tiedätte parhaiten.T. Eri
Ajatteletko että miehet tämän tunnustaa? :D Eikä tässä puhuta pelkästään sukulaismiehistä, vaikka ne jonkun sukulaisia onkin. Ja miksi uskot vasta miehen sanomana (jos joku rassukka tunnustaisi), miksi et näitä monta sivullista naisten kommentteja asiasta?
Lisäksi luulenpa, että usein on niin, ettei tämä "perverssi insestimies" edes tunnista käytöstään. Johtoajatuksena voi olla, että en hitto vie ikinä n*ssisi omaa tytärtäni, mutta ei tajua, että tytär ottaa erittäin häiriintyneenä jo ne tissinkasvamiskommentit, mitkä mies heittää ihan ohimennen ja läpällä hei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tähän edelleenkään tarvita noita "tunnen ainakin yhden naisen, joka..." -kommentteja. Kun se ei nyt ole se pointti tässä että naisetkin tekevät pahoja asioita. Se tiedetään, mutta nyt on kysymys eri mittakaavan asiasta kuin yksittäisten sairaiden ihmisten teoista.
Puhumme tässä nimittäin laajasta yhteiskunnallisesta ilmiöstä, joka on hiljaa hyväksytty ja saanut kukoistaa näihin päiviin asti. Siitä ettei tytöille ja naisille ole koskaan suotu samaa oikeutta koskemattomuuteen ja omaan kehoonsa kuin pojille ja miehille. Naisten seksuaalisuus ja siten koko naiseus on kiedottu lapsesta saakka häpeän ja kontrollin kaapuun, miehet ovat pyrkineet omistamaan sen. Jos sulla on rinnat, niitä saa vapaasti kommentoida ja jopa käydä käsiksi. Miten olisi jos samaan tyyliin kommentoitaisi ja kourittaisi poikien etumusta, vaikka kotona saunan jälkeen? Tai koulussa luokan tyttöjen toimesta? Ja open mielestä "tytöt olisi vaan tyttöjä".
Tuo #kasvurauha oli hyvä. Tämän täytyy todellakin muuttua.
Mutta eihän sitä pojillekaan aina suoda. Kun uutisoidaan naisopettajan harjoittamasta häirinnästä tai hyväksikäytöstä, oletetaan helposti, että poika nauttii ja tykkää siitä. Et jes, pääsi aikuisen naisen kanssa sänkyyn. Tai oletetaan, että miehet tykkäävät aina, kun heille ehdotellaan, heitä kosketellaan ja painostetaan. Seksuaalista väkivaltaa kokeneille miehille on jopa naurettu poliisiasemalla. Kun eihän mies voi sellaista kokea.
Voisiko kuitenkin olla, että ne samat setämiehet, jotka hekumoivat "saipahan poika kunnon kyydit", ovat niitä samoja, jotka väheksyvät myös naisten kohtaamaan häirintää? Minulle ei tulisi mieleenkään vähätellä poikien kokemaa häirintää, varsinkin häntä vanhempien naisten (/miesten) taholta, eikä sittenkään, jos poika itse ei ole edes tajunnut olevansa seksuaalisen hyväksikäytön uhri, vaan ajattelee kenties itsekin halunneensa sen tapahtuvan. Kehittymätön lapsi ei voi kantaa tätä vastuuta, vaan se on aikuisen tehtävä.
Tässä ketjussa nämä miesasiamiehet haukkuvat uhreja femakoiksi. Jukolauta ettekö tajuu että me uhrit oltiin LAPSIA!! Esim minä jo 11-12 v iässä. Silloin ei todellakaan edes tiedä mitä feministi tarkoittaa!!
Vierailija kirjoitti:
kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään on kansainvälinen miesten päivä.
Kaunaiset naiset katsovat että on sopivin päivä purkaa miesvihaansa.
Mä en tajua miten joillakin naisilla on niin paljon niin huonoja kokemuksia. Millaisissa piireissä he oikein ovat eläneet ja liikkuneet.
Ihmettelen.No niin, tulihan se ”syyllistä uhria” kortti!
Min perhe oli ns hyvä perhe ja keskiluokkainen ja varakas. Silti isä oli kiilusilmä-ahdistelija ja väkivaltainen sekä henkisesti että fyysisesti. Ala-asteen luokkakavereista erittäin monella mullakin tytöllä oli keskiluokkainen koti ja silti samanlainen pervo isä, parilla jopa pahempi kun minulla.
Silloin oli liki ”normaalia” että ilkutaan tyttären kuukautisia, kokeilleen käsillä tissien kokoa, arvostellaan ja kommentoidaan tyttären vartaloa ja vihjaillaan kaksimielisiä ja kysellään tyttären seksikokemuksia.Min huonoissa piireissä liikkuminen ei ole kyseessä ketjussa ollenkaan. Vaan kyseessä on törkeä asenne ja käytös tyttöjä ja naisia kojtaan ja etäänlainen vallankäyttö häpäisemällä.
Mutta naisiin se kohdistui esim 80-90 luvulla tosi yleisesti muutenkin. Miettikää nyt vaikka topless-baareja. Ne taisi olla kasarin-ysärin vaihteessa. Muistan silloin miten moni baari alkoi toplessiksi ja suorastaan pakotti tarjoilijat yläosattomissa töihin, pakko oli suostua tai sai potkut. Moni ihan kunnon baari alkoi silloin toplessbaariksi ja siinä oli iäkkäätkin tarjoilijat rinnat paljaana halusi tai ei. Ja miehet arvosteli ja kommentoi taas!
Ajankuva oli todella sovinistinen.
En mä ole elänyt tuollaisessa maailmassa! Jos haluat ottaa ihmettelyni syyllistämisenä, niin en voi sille mitään.
Perheeni ja sukuni oli ihan tavallista väkeä mutta en kuullut tuollaista puhetta koskaan. Seksistä ei puhuttu. Ei rinnoista, ei kuukautisista yms. ne oli enemmänkin tabu.
Joten, joo olen äimänkäkenä tästä ketjusta.
Vasta nyt mediassa puhutaan esim.h.omoistakin ääneen.
Mun lapsuudessani se sana ei oikeastaan tarkoittanut mitään. Se oli haukkumasana muiden joukossa.
Niin, sinä olet puolestasi elänyt sillä tavalla vinksahtaneessa maailmassa, jossa homo on haukkumasana.
Tuohon 332:seen lisätäkseni, tässä Whiplash-leffasta kohtaus, isäni oli juuri tälläinen mutta kotioloissa:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, koska tärkeintähän tähän teemaan liittyen on, että yksikään mies ei joutuisi kokemaan ikävää oloa eikä sitä, että jokin "särähtää heidän korvaan"! Varjelkoon!
Ei tärkeintä, mutta oleellista paremman keskustelun takia. Syyttömien syyttämisellä harvemmin saadaa aikaan rakentavaa keskustelua.
Menneitä tekoja ei voi kukaan muuttaa, mutta tulevan osalta jokainen voi huolehtia omasta käytöksestään sekä vaihtelevasti vaikuttaa muiden ihmisten käytökseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tähän edelleenkään tarvita noita "tunnen ainakin yhden naisen, joka..." -kommentteja. Kun se ei nyt ole se pointti tässä että naisetkin tekevät pahoja asioita. Se tiedetään, mutta nyt on kysymys eri mittakaavan asiasta kuin yksittäisten sairaiden ihmisten teoista.
Puhumme tässä nimittäin laajasta yhteiskunnallisesta ilmiöstä, joka on hiljaa hyväksytty ja saanut kukoistaa näihin päiviin asti. Siitä ettei tytöille ja naisille ole koskaan suotu samaa oikeutta koskemattomuuteen ja omaan kehoonsa kuin pojille ja miehille. Naisten seksuaalisuus ja siten koko naiseus on kiedottu lapsesta saakka häpeän ja kontrollin kaapuun, miehet ovat pyrkineet omistamaan sen. Jos sulla on rinnat, niitä saa vapaasti kommentoida ja jopa käydä käsiksi. Miten olisi jos samaan tyyliin kommentoitaisi ja kourittaisi poikien etumusta, vaikka kotona saunan jälkeen? Tai koulussa luokan tyttöjen toimesta? Ja open mielestä "tytöt olisi vaan tyttöjä".
Tuo #kasvurauha oli hyvä. Tämän täytyy todellakin muuttua.
Mutta eihän sitä pojillekaan aina suoda. Kun uutisoidaan naisopettajan harjoittamasta häirinnästä tai hyväksikäytöstä, oletetaan helposti, että poika nauttii ja tykkää siitä. Et jes, pääsi aikuisen naisen kanssa sänkyyn. Tai oletetaan, että miehet tykkäävät aina, kun heille ehdotellaan, heitä kosketellaan ja painostetaan. Seksuaalista väkivaltaa kokeneille miehille on jopa naurettu poliisiasemalla. Kun eihän mies voi sellaista kokea.
Voisiko kuitenkin olla, että ne samat setämiehet, jotka hekumoivat "saipahan poika kunnon kyydit", ovat niitä samoja, jotka väheksyvät myös naisten kohtaamaan häirintää? Minulle ei tulisi mieleenkään vähätellä poikien kokemaa häirintää, varsinkin häntä vanhempien naisten (/miesten) taholta, eikä sittenkään, jos poika itse ei ole edes tajunnut olevansa seksuaalisen hyväksikäytön uhri, vaan ajattelee kenties itsekin halunneensa sen tapahtuvan. Kehittymätön lapsi ei voi kantaa tätä vastuuta, vaan se on aikuisen tehtävä.
Varmasti ovat, ja etenkin sellaisia kuin tuo yksi mieskirjoittaja kuvasi, että herkkää poikaa pilkataan siitä, että ei tule ikinä saamaan p*llua. Miehet, joilla on naisia alistava ajatusmaailma alkavat yleensä helposti alistaa myös miehiä, jotka eivät heidän näkökulmastaan asetu "oikean miehen" muottiin (miehet voivat kuitenkin päästä heidän suosioonsa jos tekevät jotain näiden k-späiden mielestä miehekästä, naiset taas eivät koskaan saa heisän silmissään ihmisarvoa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Insesti varmaan ollut paljon yleisempää kun tiedetään...
Yleisempää kuin persulijonnet myöntävät. Oikeudenkäyntitilastoja on vuodelta kivi ja keppi eli noin 1400-luvulta lähtien, mutta isyyttähän ei voitu selvittää ja nainen vei monesti "häpeänsä" järveen.
Persupojat tietenkin väittävät, että koko Kansallisarkisto on ihan heitä vastaan väärennetty viimeiset 600 vuotta.Miten puoluekanta tähänkin asiaan liittyy? Sinullakin taitaa olla jonkilaista ongelmaa.
Liittyy varmaan siihen että ko. puolueen jäsenet ovat vähätelleet ahdistelua (esim. Me too -kampanjaa) ja seksuaalista väkivaltaa Puolueen luottamushenkilöillä on myös itsellään näitä rikoksia kontollaan. PS-valtuutettu taannoin: "Ei avioliitossa voi rai skata, se on perheen sisäinen asia”
Joo ja tuolla perusteella on sitten lupa maalata kaikki persuja kannattavat pedofiileiksi? Aika alkeellista ja vähän mautontakin, että tuo asia pitää vetää tällaiseen keskusteluun missä ihmiset jakavat kipeitä asioitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sovinistipaskaisä mullakin. Kommentoi rintojen kokoa (onpas limput kasvaneet, saako kokeilla käsillä?) ja takamusta (kyllä nyt on perse levinnyt, ei ole enää niin kiinnostava) ja pahin kaikesta, pilkkasi naisellisia ruumiintoimintoja (tuleekos sulla pimpistä punaista ja valkoista vuotoa?). Oli niin nöyryyttävää :(
Tosin oli muutenkin paska isä (ja on edelleen vaikka välit on poikki) ja myös hakkasi ja pahoinpiteli lapsiaan. On kourinut ja puhunut rasvaisia juttuja ja kysellyt ja vattuillut teininä olessani että oletkos vielä neitsyt.Aivan hirveä isä. Koskaan ei ole tukenut tai auttanut mitenkään eikä ollut turvallinen. Julma ja sadistinen kotikiusaaja lähinnä.
Niin, tällaisiin helmiin ne teidän äitinne rakastuivat.
Kyllä, mutta silloin se oli tuollaista monilla. Siis että naisen piti nöyristellä ja mielistellä miestä, palvella miestä, pitää mies tyytyväisenä ja alistua kaikkeen. Kyllä munkin äiti meni sina ihan kalpeaksi ja vaikeaksi noista isäni sairaista puheista mutta ei sanallakaan uskaltanut puolustaa mua tai rajoittaa isää. Ihan siksi että saisi turpaansa jos niin tekisi.
Ei se äitini syytön ollut sekään mutta ymmärrän että kaikkea sen tekemistä ja tekemättä jättämistä varjosti pelko. Äitini ja me lapset pelättiin isää ja AIHEESTA.
Mutta miten naiset aina päätyvät yhteen tuollaisten hirviöiden kanssa? Ei kai niitä ole pakotettu ihastumaan ja rakastumaan noihin?
Kiitos, tämä oli mahtava kommentti. Tämän kun saisi huoneentauluksi jokaiselle miehelle, joka vähättelee naisten kohtaamaa ahdistelua!