"Tuosta meidän Tainasta tulee tosi pantava”
Hyi kun tuli paha olo kuin luin tuon jutun. Myös minun isäni oli tuollainen paskapääsovinisti.
Olin ehkä vasta 11 v kun isä mietti kännissä että "tuleekohan Pialle iso vai pieni pillu".
Kommentit (754)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, koska tärkeintähän tähän teemaan liittyen on, että yksikään mies ei joutuisi kokemaan ikävää oloa eikä sitä, että jokin "särähtää heidän korvaan"! Varjelkoon!
Ei tärkeintä, mutta oleellista paremman keskustelun takia. Syyttömien syyttämisellä harvemmin saadaa aikaan rakentavaa keskustelua.
Menneitä tekoja ei voi kukaan muuttaa, mutta tulevan osalta jokainen voi huolehtia omasta käytöksestään sekä vaihtelevasti vaikuttaa muiden ihmisten käytökseen.
Se on jännä että sitä "parempaa kielenkäyttöä/käytöstä" vaativat aina valkoiset miehet (joskus valkoiset naiset).
Kun kyse on häiriintyneistä yksilöistä, mutta myös kulttuurisista rakenteista, jotka sallivat naisten objektivoimisen ja pikkutyttöjen seksualis.oimisen miesten taholta, niin on aivan paikallaan käyttää termiä "miehet". Koska kulttuuri sallii tämän nimenomaan kaikille miehille, vaikka suurin osa miehistä ei käytä sitä hyväkseen ainakaan niin räikeästi kuin tässä ketjussa on kuvattu.
Jos sinä et ole ahdistel ija/r.aiskaaja, niin mikään tässä ketjussa ei koske sinua ja sinun on turha tulla tänne ahdistumaan siitä. Minä olen valkoinen nainen ja luen paljon jenkkitutkijoiden ja toimittajien esseitä rasismista. Niissä usein käytetään termiä "valkoiset naiset" ja ei mitenkään hyvässä merkityksessä. Ja arvaa mitä? Minulle ei todellakaan ole tullut mieleen käydä itkemään, että "ei kaikki valkoiset naiset/en minä/särähtää niiiin korvaan" jne. Vaan olen hiljaa ja kuuntelen, ja olen alkanut miettiä, miten olen saattanut TUKEA rasistisia valtarakenteita, vaikka en ole avoimesti rasisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikinä missään ei ole ollut sellaista, että äiti yhdessä mummon ja tädin kanssa kommentoisi poikalapselle että "tolle kasvaa varmaan iso k*rpä", "vilautapa meille vähän, joko sulla seisoo", ja "kyllä ton kanssa mielellään panis", samalla kun suvun miehet istuu tuppisuuna vieressä tai max. hihittelee vaivautuneena että "älä Pekka välitä, tytöt on tyttöjä". Siksi on olemassa esimerkiksi se naistenpäivä, ja miestenpäivää ei ota tosissaan edes miehet. Yksittäiset tapaukset ovat kaikki tietenkin traagisia ja väärin, mutta niitä ei voi rinnastaa yhteiskunnan ja kulttuurin sisäänrakennettuun ja systemaattiseen tyttöjen ja naisten alistamiseen ja esineellistämiseen.
Annapa kun rikon tuon kuplasi. Minä olen nähnyt ihan samanlaista poikiin kohdistettuna ja naisten taholta. Ei nyt välttämättä mitään noin härskiä, mutta puhutaan että kyllä siitä tulee vielä komea mies ja naistenkaataja, katso noita silmiä tai hiuksia tai kroppaa.
Että se siitä.
Niin. Eli ei ole härskisti puhuttu että "onko jo muna kasvanut tai seisooko jo". Kuten edellinen sanoikin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä isovelipuoli ja kaverinsa kävivät kurkkimassa saunan ikkunasta sisään kun minä ja sisko kävimme (pakollisessa) lauantaisaunassa. Huutelivat ikkunan raosta törkeyksiä kuten läskiperse tai lauta. (olimme n. 9-12-vuotiaita) En käsitä miksei suihku riittänyt (yläkerrassa oli lukittava suihkutila) Kun yritimme sanoa, että se kurkkiminen ja kommentointi todellakin häiritsee, isä vain nauroi räkäisesti ja sanoi että se on vaan tervettä kiinnostusta tyttöihin.
No sinänsä on ihan luonnollista tuollainen uteliaisuus lapsilta, mutta isäsi olisi toki pitänyt tehdä selväksi että sinne saunalle ei mennä kurkkimaan ja sillä selvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, koska tärkeintähän tähän teemaan liittyen on, että yksikään mies ei joutuisi kokemaan ikävää oloa eikä sitä, että jokin "särähtää heidän korvaan"! Varjelkoon!
Ei tärkeintä, mutta oleellista paremman keskustelun takia. Syyttömien syyttämisellä harvemmin saadaa aikaan rakentavaa keskustelua.
Menneitä tekoja ei voi kukaan muuttaa, mutta tulevan osalta jokainen voi huolehtia omasta käytöksestään sekä vaihtelevasti vaikuttaa muiden ihmisten käytökseen.
Se on jännä että sitä "parempaa kielenkäyttöä/käytöstä" vaativat aina valkoiset miehet (joskus valkoiset naiset).
Kun kyse on häiriintyneistä yksilöistä, mutta myös kulttuurisista rakenteista, jotka sallivat naisten objektivoimisen ja pikkutyttöjen seksualis.oimisen miesten taholta, niin on aivan paikallaan käyttää termiä "miehet". Koska kulttuuri sallii tämän nimenomaan kaikille miehille, vaikka suurin osa miehistä ei käytä sitä hyväkseen ainakaan niin räikeästi kuin tässä ketjussa on kuvattu.
Jos sinä et ole ahdistel ija/r.aiskaaja, niin mikään tässä ketjussa ei koske sinua ja sinun on turha tulla tänne ahdistumaan siitä. Minä olen valkoinen nainen ja luen paljon jenkkitutkijoiden ja toimittajien esseitä rasismista. Niissä usein käytetään termiä "valkoiset naiset" ja ei mitenkään hyvässä merkityksessä. Ja arvaa mitä? Minulle ei todellakaan ole tullut mieleen käydä itkemään, että "ei kaikki valkoiset naiset/en minä/särähtää niiiin korvaan" jne. Vaan olen hiljaa ja kuuntelen, ja olen alkanut miettiä, miten olen saattanut TUKEA rasistisia valtarakenteita, vaikka en ole avoimesti rasisti.
Erittäin paljon juuri tämä! Valitetaan, että naiset nyt vaan ottaneet nämä asiat turhan raskaasti, sitten valitetaan, että ei saa kaikkia miehiä leimata. Oikeasti, aiheuttaako se sinulle, mies hyvä, loppuikäsi painavat traumat, kuten ahdistelu on monelle naiselle aiheuttanut?
Mut noissa miesten kommenteissa on sellainen juju, että ne lujittavat naiset kestämään tätä maailmaa. Ennen ei ollut mielenterveyden ongelmia niin kuin nykyään, kun enää ei saa sanoa mistään mitään.
Kuulostaa tutulta. Mietinkin että onko muissakin perheissä ollut tällaista. Seksiin liittyviä juttuja sai kuulla todella pienestä asti, isä vihelteli perään, halusi nähdä uudet rintaliivit jne. Muistan yhden kerran kun tulin saunasta ja äitini katsoi minua vihaisesti kun oli ilmeisesti liian lyhyt pyyhe ja isäni oli siinä. Tuli mieleen että ajatteli että koitan jotenkin vietellä? Outo ilmapiiri kaikenkaikkiaan, ikinä ei äitimme puuttunut isän pervoihin juttuihin. Muita naisia ja myös omaa äitiä isäni arvosteli rankasti.
Tästä johtuen olen kasvanut liian seksuaalisviritteisessä ympäristössä, olen harrastanut pakonomaista masturbointia pienestä asti, raiskaus kiihottaa ajatuksena ja teini-iästä asti seksuaalinen käyttäytyminen on ollut holtitonta. Annoin seksiä jokaiselle josta tykkäsin edes vähän koska ajattelin että niin kuuluu tehdä, sillä saan miehen arvostuksen. Edelleen vanhempana olen jotenkin riippuvainen miesten positiivisesta huomiosta ja ulkonäkö on tärkeää. Mitään muita ominaisuuksia ei kehuttu, arvostettu..En pidä seksiä silti likaisena ja nautin siitä, haluan sitä usein ja tämähän sopii miehelleni oikein hyvin..Ainoa ongelma vaan että koen edelleen varattunakin tarvetta jakaa tavaraani muillekin, olisi hienoa että moni muukin pääsisi nauttimaan siitä ja on sääli että vain mieheni pääsee nauttimaan intohimostani. En silti ehkä pettäisi, muutakuin haaveissani. Eikö ole outo ajatusmaailma?
Sami M. kirjoitti:
Mut noissa miesten kommenteissa on sellainen juju, että ne lujittavat naiset kestämään tätä maailmaa. Ennen ei ollut mielenterveyden ongelmia niin kuin nykyään, kun enää ei saa sanoa mistään mitään.
Ai jaa, seksuaalinen kaltoinkohtelu on mielestäsi siis hyväksi lapsen mielenterveydelle ja hyvä teko. Just joo tätä sovinistimiehen logiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
En väittänytkään ettei pojille tapahdu vastaavaa. Selkeästi sen ilmaisin, että kyllä, mutta se ei ole ollut millään mittapuulla yhtä yleistä tai sosiaalisesti hyväksyttyä. Sairaiden yksilöiden teot ovat eri asia kuin sairaan yhteiskunnan, jossa tyttö on aina ollut aivan eri asemassa kuin poika.
Tämä voidaan laajentaa perheestä kouluun ja laajemmin koko sosiaaliseen kanssakäymiseen. Poika vaikkapa kourii koulussa tytön rintoja, muut pojat nauravat ja osa lähtee touhuun mukaan, opettajien mielestä "rakkaudesta se hevonenkin potkii". Tyttö häpeää, itseään, ei typerysten käytöstä, koska siihen hänet on kasvatettu, häpeään. Kertoo ehkä kavereilleen, jotka kauhulla odottavat samaa kohtelua kun omat rinnat alkavat kasvaa. Joku naispuolinen aikuinen saattaa sanoa, että pukeudu peittävämmin. Eli koko yhteisö tuomitsee tilanteessa vain tytön, vaikka hän ei ole tehnyt muuta kuin ollut olemassa naissukupuolen edustajana.
Yhä edelleenkin kuulemme usein tätä samaa pukeutumisohjetta. Tai ohjetta kuinka käyttäytyä ettei joutuisi kyseisiin tilanteisiin. Poikien ja miesten vastuu omasta toiminnastaan on ulkoistettu tytöille ja naisille, joiden toiminnalla ja sanoilla ei kuitenkaan ole miesten mielestä mitään arvoa, koska se on "akkojen hapatusta". Kuten osa kommenteista tässäkin ketjussa todistaa.
Terveisin, en muista kommenttini numeroa, mutta kirjoitin naisten systemaattisesta esineellistämisestä edellisellä sivulla
Valtaosa miehistä on normaaleja ja fiksuja ja meille ei tarvitse erikseen opettaa, että tyttöjä ja naisia täytyy kohdella oikein. Meillä ei ole mitään mielihaluja tehdä rasvaisia juttuja ihmisille vastoin heidän tahtoaan. Tässä mielessä ammutaan aina ohi maalista, kun kampanjoidaan että opettakaa miehiä, ihan kuin olisimme kaikki samasta puusta. Homman pointti on se, että kaikesta kampanjoinnista huolimatta tulee aina se pienempi osa miehistä olemaan näitä apinoita, jotka ovat joko ihan oikeasti sairaita tai sitten vaikkapa kotiolojen kautta kieroutuneita. Hekin tietävät kyllä, mitä näistä asioista opetetaan, mutta eivät välitä siitä, tai ovat liian heikkoluonteisia vastustamaan niitä omia kieroutumiaan. Siksi naisia varoitetaan kulkemasta yksin yöllä vaarallisilla alueilla tai pukeutumasta liian paljastavasti tai mitä tahansa. Ei ole tarkoitus syyllistää uhria, vaan olla käytännöllisiä vaaratilanteiden suhteen Ei, vastuu ei ole naisilla, mutta kun ne miehet jotka näitä tekevät, eivät tule sitä vastuuta koskaan ottamaan millään yleisellä saarnaamisella. Heitä pitää vähän varoa ja olla fiksu siinä mielessä. Me muut miehet yritämme auttaa jos jotenkin pystymme lain puitteissa ja vähintään olemalla itse niitä fiksuja miehiä.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti ovat, ja etenkin sellaisia kuin tuo yksi mieskirjoittaja kuvasi, että herkkää poikaa pilkataan siitä, että ei tule ikinä saamaan p*llua. Miehet, joilla on naisia alistava ajatusmaailma alkavat yleensä helposti alistaa myös miehiä, jotka eivät heidän näkökulmastaan asetu "oikean miehen" muottiin (miehet voivat kuitenkin päästä heidän suosioonsa jos tekevät jotain näiden k-späiden mielestä miehekästä, naiset taas eivät koskaan saa heisän silmissään ihmisarvoa).
Lasten kaltoinkohtelu on paljon monisyisempää kuin että "patriarkka" jne. Esim. itse 332:sessa tunnustin mitä tapahtui omassa lapsuudessa mutta en maininnut että minulla on kaksi pikkusiskoa jolle isä ei ollut lähellekään noin häijy. Katsos kun olivat hänen mukaansa tyttöjä niin heillä ei ollut samanlaista vastuuta talossa kuin pojalla. Siksi hakkaamiset, h.omottelut ja jatkuva julkinen nolaaminen kohdistui vain minuun. Siskojenkin tarvitsi pelätä vain silloin kun isä oli humalassa ja väkivaltaisella tuulella. Kaksitoistavuotiaana minä jouduin etsimään jo kesätöitä rahaa vastaan, siskojen ei samassa iässä ja myöhemmin tarvinnut.
Eniten asiassa nykyään risoo se että he kehtaavat puolustella isää ja että minä olen se suvun musta lammas joka nyt "ei vain ymmärrä että hän teki kovasti töitä ja oli paljon stressiä.", niinkuin se jotenkin antaisi tekosyyn hakata lapsia. Minä isoveljenä suojelin heitä hänen juoppohulluudelta ja vanhempien tappeluilta, minä isoveljenä otin syyt niskoille jos he rikkoivat jotain, minä otin syyt niskoille kun pikkusisko ajoi pyörällä betoniporsaaseen ja rikkoi polkimen. Sen johdosta jouduin sukkasilleni pakkaseen värjöttelemään ja harkitsin tosissani sitä että hyppään sillalta alas.
Ja siinä seisoi kiitos. Pitäisi sitä tyrannia vaan kuulemma koettaa ymmärtää. Tuon takia en hirveästi nykyään ole yhteyksissä muuhunkaan sukuun. Eipä sekään hirveästi sydäntä lämmitä että näemmä minä olen syntyjäni paha koska satun olemaan valkoinen mies minäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän asiasta vierestä, mutta kenestäkään EI tule aseksuaalia hyväksikäytön tai seksuaalisen väkivallan takia. Aseksuaalisuus yhtä lailla synnynnäinen kuin homous. Ei kukaan tule yhtäkkiä homoksi omasta tahdostaan. Ei myöskään aseksuaaliksi. Joten lopettakaa väärän tiedon levittäminen. Olet seksuaalisesti normaali, mutta trauman takia minäkuvasi vääristyi. En vähättele kokemaasi, kukaan ei voi ulkopuolelta ymmärtää sitä tuskaa. Mutta älä vertaa itseäsi niihin, joita ei ole seksi koskaan kiinnostanutkaan.
Eipä noita niin selvästi voi erottaa. Mikäli seksuaalinen häirintä alkaa varhain niin seksimoodi jää pois päältä. Silloin on aseksuaalinen, koska seksi ei kiinnosta. Laukaisevana tekijänä vaan on seksuaalinen ahdistelu. Voi elellä koko elämänä tietämättä, että olisikin seksuaalinen. Sitten taas jos terapian tms. kautta voi höllätä lukoistaan niin voi huomata olevansa seksuaalinen. Se raja ei vaan nyt ole niin selvä.
Nimenomaan näin. Minulle teini-iässä tapahtunut hyväksikäyttö laukaisi sen että kaikki seksiin liittyvä alkoi tuntua vastenmieliseltä ja ahdistavalta. On itse asiassa aika yleistäkin että aseksuaalisuuden taustalla on jokin traumaattinen tapahtuma. Aseksuaalisuuden määritelmään ei todellakaan kuulu se että se olisi vain synnynnäistä. Jopa homoseksuaalisuuskin käsitetään nykyään sellaiseksi, että se voi ilmetä tai vahvistua vasta myöhemmällä iällä mm. iän tuomat hormonimuutokset voivat vaikuttaa tähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun isoveli toi tyttöystävän taloon n. 17-vuotiaana ja paneskelun äänet kuuluivat oven läpi, isä hykerteli tyytyväisenä: on se "Petri" kova jätkä.
Kun minä olin samassa iässä, isä mietti että olenko jo "pilannut" itseni poikien kanssa...Ap
Itse jouduin poikana kärsimään myös tuosta isän pakkomielteestä seksiin. Isoveli toi tyttöjä kotiin, siitä isä oli niin ylpeä kun edes toinen poikansa on komea ja naisten mies kuten hän itse oli nuorena. Sitten on tuo toinen (eli minä), hissukka joka ei edes kaljaa juo. Tuskin on edes sormella kokeillut, liekö tulee naista edes saamaan, mutta onneksi edes toinen poika tekee isän ylpeäksi. Tällaista sain kuulla koko teini-iän.
Järkyttävää.
Joillakin miehillä on tarve korostaa puheissaan maskuliinisuuttaan, liikaakin. En sitten tiedä, mistä sellainen johtuu - onko ehkä siellä sisimmässään kuitenkin epävarma omasta suuntautuneisuudestaan ja yrittää ronskeilla puheillaan kompensoida.
Jotain tuollaistahan siinä on taustalla. Jos on itsellä ollut nuoruudessa vähän vaikeuksia esimerkiksi vastakkaisen sukupuolen kanssa, niin sitten varmaan helposti katsoo oman pojan touhuja vähän samalla silmällä ja yrittää varmistaa, että kaikki menisi "normaalisti". Traumoja kierrätetään.
Jotkut miehet varmaankin kokevat jääneensä naisten kanssa jotenkin alakynteen ja jos vaikka on joutunut vaimonsa jättämäksi tai liitto on vaikea niin oman tyttären aikuistuminen voi tuntua jotenkin uhkaavalta. Tytössä alkaa olla aikuisen ja tietenkin myös äitinsä piirteitä ja tällainen mies saattaa sitten kokea, että tyttö pitää laittaa ruotuun, samalla laitetaan sitä vaimoa ruotuun omassa mielessä.
Heikkoja ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa nämä miesasiamiehet haukkuvat uhreja femakoiksi. Jukolauta ettekö tajuu että me uhrit oltiin LAPSIA!! Esim minä jo 11-12 v iässä. Silloin ei todellakaan edes tiedä mitä feministi tarkoittaa!!
No ei ne tajua kun ovat tunteettomia ja syntyivät ilman sydäntä. Ei heillä ole mitään inhimilliyyttä.
Lapsuuden”kodissa” huorittelu alkoi ollessani neljännellä luokalla äitipuoleni toimesta. Hyvin pian isäni liittyi kuoroon. Minulla oli kaksi poikaystävää yläasteen kasilla ja tämä teki minusta jakorasian. Isäni tuli erittäin halveksiva ilme kasvoillaan kertomaan keittiöön, miten hän kavereineen kiersi minun kaltaiset jakorasiat kaukaa. Satuin tietämään, että isä päin vastoin oli kyntänyt vähintään puolen kaupungin kanssa ja kuittasin pilkan sanomalla, että sinähän nimenomaan kiersit kaikki mahdolliset. Velipuolella oli huomattavasti enemmän ja useammin suhteita, nämä oli ihan ok ja hyväkin juttu. Minä naisena sain hävetä ja peittää itseäni ja kuunnella h*otitteluja milloin mistäkin.
Kumma kyllä kun täysin vieraat miehet heitti kuolaavia ja erittäin häiritseviä, seksistisiä kommentteja minusta ja vartalostani, niin tämä oli vain hauskaa isäni mielestä. Mies saa tehdä mitä vaan, kohdella kaikkia naisia kuin esineitä tai r*nkkupatjaa, mutta naisen pitäisi verhoilla itsensä burkhaan ja pyytää anteeksi omaa olemassa oloaan.
Minulla on erittäin ristiriitainen suhde omaan naiseuteeni enkä ole löytänyt vieläkään tasapainoa. En tiedä kuinka olla nainen, nauttia siitä tuntematta syyllisyyttä ja ilman ahdistelua. Monesti ajattelen, että vihaan naisena olemista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti ovat, ja etenkin sellaisia kuin tuo yksi mieskirjoittaja kuvasi, että herkkää poikaa pilkataan siitä, että ei tule ikinä saamaan p*llua. Miehet, joilla on naisia alistava ajatusmaailma alkavat yleensä helposti alistaa myös miehiä, jotka eivät heidän näkökulmastaan asetu "oikean miehen" muottiin (miehet voivat kuitenkin päästä heidän suosioonsa jos tekevät jotain näiden k-späiden mielestä miehekästä, naiset taas eivät koskaan saa heisän silmissään ihmisarvoa).
Lasten kaltoinkohtelu on paljon monisyisempää kuin että "patriarkka" jne. Esim. itse 332:sessa tunnustin mitä tapahtui omassa lapsuudessa mutta en maininnut että minulla on kaksi pikkusiskoa jolle isä ei ollut lähellekään noin häijy. Katsos kun olivat hänen mukaansa tyttöjä niin heillä ei ollut samanlaista vastuuta talossa kuin pojalla. Siksi hakkaamiset, h.omottelut ja jatkuva julkinen nolaaminen kohdistui vain minuun. Siskojenkin tarvitsi pelätä vain silloin kun isä oli humalassa ja väkivaltaisella tuulella. Kaksitoistavuotiaana minä jouduin etsimään jo kesätöitä rahaa vastaan, siskojen ei samassa iässä ja myöhemmin tarvinnut.
Eniten asiassa nykyään risoo se että he kehtaavat puolustella isää ja että minä olen se suvun musta lammas joka nyt "ei vain ymmärrä että hän teki kovasti töitä ja oli paljon stressiä.", niinkuin se jotenkin antaisi tekosyyn hakata lapsia. Minä isoveljenä suojelin heitä hänen juoppohulluudelta ja vanhempien tappeluilta, minä isoveljenä otin syyt niskoille jos he rikkoivat jotain, minä otin syyt niskoille kun pikkusisko ajoi pyörällä betoniporsaaseen ja rikkoi polkimen. Sen johdosta jouduin sukkasilleni pakkaseen värjöttelemään ja harkitsin tosissani sitä että hyppään sillalta alas.
Ja siinä seisoi kiitos. Pitäisi sitä tyrannia vaan kuulemma koettaa ymmärtää. Tuon takia en hirveästi nykyään ole yhteyksissä muuhunkaan sukuun. Eipä sekään hirveästi sydäntä lämmitä että näemmä minä olen syntyjäni paha koska satun olemaan valkoinen mies minäkin.
Olen pahoillani kokemastasi. Valitettavasti vanhempasi ovat manipuloineet siskosi omaan häiriintyneeseen maailmaansa. Ottaisin runsaasti etäisyyttä koko porukkaan.
Ja se, että sanotaan että kulttuurimme tukee valkoisten miesten *mahdollisuuksia* muiden alistamiseen ja objektivointiin ei tarkoita että sinua syytettäisiin yksilönä. Kuten tässä on jo moneen kertaan yritetty selittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oksettaa tällaiset jutut, tulee fyysisesti paha olo..
On luonnotonta vanhemman kiinnostua seksuaalisesti jälkeläisistään, insestiä. Tuo on hyväksikäyttöä, puhelin on jo sitäTavallaan uskon, että se on valitettavasti aika luonnollista. Mihin isä voi silmänsä laittaa, kun tytär alkaa naisellistumaan, väkisinkin näkee.
MUTTA! Kaikille ajatuksille ei ehkä voi mitään, mutta se miten siitä eteenpäin, ratkaisee. Koskaan ei pidä päästää mitään typerää tai alkukantaista suustaan, se nyt on selvä. Isän tehtävä on olla turvakallio tyttärelleen, joka suojelee kaikelta pahalta.
"Mihin isä voi silmänsä laittaa, kun tytär alkaa naisellistumaan, väkisinkin näkee." En tiedä minne oma isäni laittoi silmänsä, mutta en ole koskaan kokenut, että hän olisi nähnyt minua muuten kuin omana pikku palleronaan. Sama pätee isäpuoleen, joka oli läsnä elämässäni aika nuoresta asti. Molempien kanssa olen aina tuntenut sataprosenttisesti, että olen tytär, josta pidetään huolta ja jota suojellaan, en sellainen nainen, johon he voisivat tuntea vetoa. Molemmilla on aina ollut oman ikäinen puoliso, mitään kuolaavia kommentteja en ole heiltä kuullut. Eihän lääkärikään näe jokaista potilasta tietyn sukupuolen kiihottavana edustajana. Jos isä oikeasti näkee tyttärensä murrosiän myötä kiihottavana niin menisi hoitoon.
Et ymmärtänyt pointtia. Terveenkin ihmisen mielessä voi käydä mitä hulluimpia asioita, se on ihan luonnollista. Oleellista on se, tuleeko niistä ajatuksista pysyviä ja mitä niiden perusteella tekee tai jättää tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Jotain tuollaistahan siinä on taustalla. Jos on itsellä ollut nuoruudessa vähän vaikeuksia esimerkiksi vastakkaisen sukupuolen kanssa, niin sitten varmaan helposti katsoo oman pojan touhuja vähän samalla silmällä ja yrittää varmistaa, että kaikki menisi "normaalisti". Traumoja kierrätetään.
Jos se on tosi ylitsevuotavaa "kato kuinka kova oon"-mahtailua eikä kyseessä ole teini niin kyllä miesporukassakin rupeaa kulmakarvat nousemaan ja miettimään että miksi tuo yksi yrittää olla niin "miestä" kokoajan. Siitä paistaa vähän heikko itsetunto läpi. Tulee mieleen kaverin synttäreillä parvekkeella kaljoitellessa, toinen kaveri oli päässyt sairaalasta kun sillä oli tullut kadulla puukosta.
Kun kaverin arpi tuli puheenaiheeksi niin siinä yksi rasvaletti-mies rupesi keksimään juttujaan päästään että kuinka paini 4 miestä kadulla maahan, "paljonks nousee penkist?" jne. Vähän lapselliselta vaikutti, tai sitten pelästyi kahta resuisen punkkarin näköistä miestä jolla toisella arpi vatsassa. Kyllä miehetkin sen huomaa jos joku esittää vähän liiaksi.
kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään on kansainvälinen miesten päivä.
Kaunaiset naiset katsovat että on sopivin päivä purkaa miesvihaansa.
Mä en tajua miten joillakin naisilla on niin paljon niin huonoja kokemuksia. Millaisissa piireissä he oikein ovat eläneet ja liikkuneet.
Ihmettelen.No niin, tulihan se ”syyllistä uhria” kortti!
Min perhe oli ns hyvä perhe ja keskiluokkainen ja varakas. Silti isä oli kiilusilmä-ahdistelija ja väkivaltainen sekä henkisesti että fyysisesti. Ala-asteen luokkakavereista erittäin monella mullakin tytöllä oli keskiluokkainen koti ja silti samanlainen pervo isä, parilla jopa pahempi kun minulla.
Silloin oli liki ”normaalia” että ilkutaan tyttären kuukautisia, kokeilleen käsillä tissien kokoa, arvostellaan ja kommentoidaan tyttären vartaloa ja vihjaillaan kaksimielisiä ja kysellään tyttären seksikokemuksia.Min huonoissa piireissä liikkuminen ei ole kyseessä ketjussa ollenkaan. Vaan kyseessä on törkeä asenne ja käytös tyttöjä ja naisia kojtaan ja etäänlainen vallankäyttö häpäisemällä.
Mutta naisiin se kohdistui esim 80-90 luvulla tosi yleisesti muutenkin. Miettikää nyt vaikka topless-baareja. Ne taisi olla kasarin-ysärin vaihteessa. Muistan silloin miten moni baari alkoi toplessiksi ja suorastaan pakotti tarjoilijat yläosattomissa töihin, pakko oli suostua tai sai potkut. Moni ihan kunnon baari alkoi silloin toplessbaariksi ja siinä oli iäkkäätkin tarjoilijat rinnat paljaana halusi tai ei. Ja miehet arvosteli ja kommentoi taas!
Ajankuva oli todella sovinistinen.
Jos liikeyritys muuttaa konseptiaan, niin tietenkin työntekijöiden täytyy joko sopeutua siihen tai sitten vaihtaa työpaikkaa. Ei ketään siihen pakotettu ole.
Vierailija kirjoitti:
Ja se, että sanotaan että kulttuurimme tukee valkoisten miesten *mahdollisuuksia* muiden alistamiseen ja objektivointiin ei tarkoita että sinua syytettäisiin yksilönä. Kuten tässä on jo moneen kertaan yritetty selittää.
Eipä ole minua tukenut juuri ollenkaan, olen ollut uhri ja perheeni naiset pääsivät pälkähästä. Siksi en tuota "mutku valkoinen mies"-ttelyä allekirjoita. Lasten kaltoinkohtelu on siitä asiassa irrallaan. Kamalia äitejäkin on olemassa eikä heidän kamaluuden takia ole mikään valkoinen mies vaan heidän oma narsisminsa. Vanhempien tekemissä lapsenmurhatilastoissa syyllinen on useammin isä kun puhutaan koulu- ja teini-ikäisestä lapsista mutta syli- ja esikouluikäisten lasten kohdilla se todennäköisempi tappaja on äiti.
Väkivalta- ja ahdistelutilastoissakin mies on naista useammin uhri mutta se mikä eroaa naisten ja miesten välillä on että naiset kokevat reilusti useammin seksuaalisävytteistä väkivaltaa tai ahdistelua "perinteisemmän" väkivallan sijaan, mikä tässä ketjussakin tulee esiin. Mielestäni on vähän rumaa tulla ketjuun missä ihmiset tuo kokemuksiaan esiin ja lietsoa sillä verukkeella täällä omaa poliittista miesvihaa ihmisten kipeiden muistojen välissä ja kustannuksella. Vie paatokseksi johonkin toiseen ketjuun, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Edelleen toistan että aika vaikuttaa, nykyiset nuoret 20v naiset eivät varmaan olekaan joutuneet kokemaan tätä. Mutta me 70-80 luvulla syntyneet tiedämme jokainen mistä tässä puhutaan.
Olen reilu 20v ja kokenut tätä, kuten myös suurin osa lapsuuden aikaisista kavereistani. Nykyaika (ja joidenkin onnekkaiden kavereiden normaalit isät) vaikutti ehkä onneksi niin, että me tajusimme jo varhaisessa teini-iässä kyseenalaistaa ja tuomita tuollaisia isien juttuja, vaikka emme niille mitään muuten voineetkaan. Onneksi tällaisia asioita tiedostetaan nykyään paremmin, kiitos mm metoon.
Annapa kun rikon tuon kuplasi. Minä olen nähnyt ihan samanlaista poikiin kohdistettuna ja naisten taholta. Ei nyt välttämättä mitään noin härskiä, mutta puhutaan että kyllä siitä tulee vielä komea mies ja naistenkaataja, katso noita silmiä tai hiuksia tai kroppaa.
Että se siitä.