Mummon kommentti poikani YO-kokeiden arvosanoihin (julkaistiin tänään) -->
Poika laittoi mummolle tekstiviestin, kun lopulliset tulokset olivat selvillä. Mummo on siis anoppini, mieheni äiti.
Poika sai historiasta E:n ja pitkästä saksasta M:n. Eli todella hienosti kirjoitti. Mummon viesti (muokattu, mutta asia kuitenkin näin: "Jaa. Ei sitten tullut luettua tarpeeksi? Voiko arvosanoja korottaa keväällä?"
Poika oli tosi pahoillaan ja laittoi siksi viestin minulle eteenpäin töihin. Harmittaa todella paljon pojan puolesta, mummo on tärkeä ihminen pojalle. Ei siis voi vain sanoa, että höpsön vanhan mummelin kommentti, älä huomioi.
Mitä teen? Välit anoppiin ovat asialliset, muttei mitenkään läheiset (asuu eri maassa), enkä missään nimessä siis aio tehdä mitään riita-asiaa tästä. Haluaisin kuitenkin jotenkin ilmaista, että kommentti oli asiaton ja lannistava.
Kommentit (160)
Vierailija kirjoitti:
Mummo ei nyt tiedä, mitä E on.
Itse kirjoitin vuonna 1980 ja silloin oli arvosanat (korkeimmasta matalimpaan) L, M, C, B, A ja I. I tietenkin hylätty kuten nytkin.
Valistakaa mummoa, että nykyinen E vastaa aiempaa laudaturia. Laudaturiin vaaditaan paljon enemmän kuin ennen vanhaan; en tiedä, pitääkö tuo ihan paikkansa, mutta mummolle voi asian noin kertoa eikä se ole ihan valekaan.
Olen samaa mieltä siitä, ettei mummo käsittänyt arvosanaa ja käyttäytyi epäkohteliaasti.
Äidinkielen laudaturia on jouduttu helpottamaan, koska nuoret eivät osaa kirjoittaa. Laudaturiin ei välttämättä vaadita enemmän kuin aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Onnittelut! Pitkän saksan m vaatii paljon. Ei ihan helpoimmasta päästä.
Taitaa olla, koska luokkakaverini kirjoitti siitä "vaan" M:n, vaikka oli asunut Saksassa vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei mummo ymmärrä, mikä on E?
Meidän mummo luuli että E on sellainen että Et päässyt läpi hyvin arvosanoin :D
Mummo kuvitteli että vain L ja M ovat jotain :DD
Vierailija kirjoitti:
Ja taas anoppi. Miksi tänne ei kirjoita juuri koskaan kukaan oman äitinsä tökeröstä käytöksestä.
Johtuisiko siitä että anopilla on miniälleen ja tyttärilleen eri skaalat.
Minulle sanottiin jo parikymppisenä että olen tyhmä kun luen tenttiin. Kälyni ei kuulemma koskaan lue koska on niin paljon älykkäämpi.
Samalla tyylillä sitten arvioidaan ne miniän lapset vs tyttären lapset.
P.s. Minä muuten valmistuin. Käly ei.
Vierailija kirjoitti:
Näitä riittää!
70-luvulla kirjoitin vain 4 pakollista ainetta ja sain kaikista l, mutta isäni sanoi, että etkö sitten kuutta ällää saanutkaan?
Isäsi ei sitten tiennyt, että kirjoitit neljä ainetta? Pakko muuten kysyä miksi noin lahjakas kirjoitti vain pakolliset aineet?
Mummo ajatteli, että E niin kuin ehdot.
Aloittaja jätti kertomatta muut arvosanat. Kai se poika muutakin kirjoitti kuin saksan ja historian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja taas anoppi. Miksi tänne ei kirjoita juuri koskaan kukaan oman äitinsä tökeröstä käytöksestä.
Kaikissa palstan edellisen sukupolven käytöstä päivittelevissä ketjuissa on ihan samanlaista valitusta sekä anopeista että omista äideistä. Ehkä enemmän anopeista mutta siinä on se, että oman äidin kanssa voi toimia kuten parhaaksi näkee kysymättä muiden mielipidettä, mutta anopin kohdalla täytyy ottaa huomioon myös miehen mielipide.
No tässäkin tapauksessa olisi kannattanut kysyä se miehen mielipide eikä aaveeläisten. Juu, enkä puolusta muorin kommentointia, pösilö mikä pösilö. Jos tämä nyt oli totta, veikkaan että suurin osa näistä "anoppi sitä ja anoppi tätä" jutuista on tekaistuja tarinoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kirjoitin vuonna 1980 ja silloin oli arvosanat (korkeimmasta matalimpaan) L, M, C, B, A ja I. I tietenkin hylätty kuten nytkin.
Valistakaa mummoa, että nykyinen E vastaa aiempaa laudaturia. Laudaturiin vaaditaan paljon enemmän kuin ennen vanhaan; en tiedä, pitääkö tuo ihan paikkansa, mutta mummolle voi asian noin kertoa eikä se ole ihan valekaan.
Höpö höpö. E on tuotu siihen Ln ja Mn väliin lohdutukseksi niille, jotka ei pysty ällään. Onneksi nykyään saa korottaa niin monta kertaa kun haluaa jos ei kerralla onnistunut.
Höpöhöpö. Laudaturin sai ennen 20 % parhaista, eli ne jotka ennen saivan L:n, saattaisivat saada nykyään E:n. L oli siis ennen vuotta 2000 helpompi saada.
Vierailija kirjoitti:
eipä tuo kyllä kovin kummoinen suoritus ole
T: LLLE nyt syksyllä
Mulla on toisella välilehdellä Mistä huomaat sen että joku ihminen on keskivertoa tyhmempi? -keskustelu auki. Meikä kopsaa kyllä tän sinne :DD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. E on tuotu siihen Ln ja Mn väliin lohdutukseksi niille, jotka ei pysty ällään. Onneksi nykyään saa korottaa niin monta kertaa kun haluaa jos ei kerralla onnistunut.
Höpöhöpö. Laudaturin sai ennen 20 % parhaista, eli ne jotka ennen saivan L:n, saattaisivat saada nykyään E:n. L oli siis ennen vuotta 2000 helpompi saada.
Eximia muuten tuli vuonna - 96.
Mummon mielestä poika on niin fiksu, että pystyy parempaankin halutessaan.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja jätti kertomatta muut arvosanat. Kai se poika muutakin kirjoitti kuin saksan ja historian.
Ei välttämättä, nehän voi nykyisin hajauttaa ja kirjoittaa loput keväällä.
Ei tolla suorituksella lääkikseen päästä eli luvassa työttömyyttä ja surkeaa palkkaa.
Siis E ja M, mutta ne muut arvosanat? Kahdella ei pääse ylioppilaaksi, pitää olla ainakin neljä.. Olivatko A ja A vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Ennen yo-kirjoitukset kirjoitetaan myös yhdellä kertaa lukion kolmannen luokan keväällä ja ainoastaan keväällä reputtaneet kirjoittivat syksyllä. Parhaimmillakin oppilailla 6 laudaturia oli se maksimisuoritus eli äidinkieli, 1. vieras kieli, 2. kotimainen ja matematiikka pakollisina sekä reaali ja 2. vieras kieli vapaaehtoisina. Riippumatta miten hyvä oli reaaliaineissa niistä sai vain yhden yo-arvosanana.
Yliopiston graduarvosanojen joukossa oli kylläkin eximia ja non sine approbatur, joka sijoittuu cum lauden ja lubenterin väliiin. https://fi.wikipedia.org/wiki/Arvosana#Arvosanat_Suomessa
Graduarvosana magna on jo kova saavutus, ja laudaturin saattoi saada joku kerran 10 vuodessa.
Mä kirjoitin 3 L ja 3 M, jotka olis nykyään eximioita. Siihen aikaan (1984) ei eximiaa ollut vielä.
Mummo tuskin tietää tuosta eximiasta, niin että suotta vetelette papuja sieraimiin siellä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tolla suorituksella lääkikseen päästä eli luvassa työttömyyttä ja surkeaa palkkaa.
Aivan. Koska maassamme kaikki ravintolat, poliisilaitokset sekä ruokakaupat ammottavat tyhjyyttään. Vain lääkärit painavat niska limassa töitä. Ja raha on onnen lähde ja elämän suola.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitat klopin korottaan.
Ai mummon mieliksi?
M ja E on hyviä, kumma jos ei kelpaa.
No josei ole Äkkiä niin ei ole. Vaikka eipä noilla pilipali aineilla pali merkitystä ole.
Kaikissa palstan edellisen sukupolven käytöstä päivittelevissä ketjuissa on ihan samanlaista valitusta sekä anopeista että omista äideistä. Ehkä enemmän anopeista mutta siinä on se, että oman äidin kanssa voi toimia kuten parhaaksi näkee kysymättä muiden mielipidettä, mutta anopin kohdalla täytyy ottaa huomioon myös miehen mielipide.