Mummon kommentti poikani YO-kokeiden arvosanoihin (julkaistiin tänään) -->
Poika laittoi mummolle tekstiviestin, kun lopulliset tulokset olivat selvillä. Mummo on siis anoppini, mieheni äiti.
Poika sai historiasta E:n ja pitkästä saksasta M:n. Eli todella hienosti kirjoitti. Mummon viesti (muokattu, mutta asia kuitenkin näin: "Jaa. Ei sitten tullut luettua tarpeeksi? Voiko arvosanoja korottaa keväällä?"
Poika oli tosi pahoillaan ja laittoi siksi viestin minulle eteenpäin töihin. Harmittaa todella paljon pojan puolesta, mummo on tärkeä ihminen pojalle. Ei siis voi vain sanoa, että höpsön vanhan mummelin kommentti, älä huomioi.
Mitä teen? Välit anoppiin ovat asialliset, muttei mitenkään läheiset (asuu eri maassa), enkä missään nimessä siis aio tehdä mitään riita-asiaa tästä. Haluaisin kuitenkin jotenkin ilmaista, että kommentti oli asiaton ja lannistava.
Kommentit (160)
Hei,heei, kyllä mummo tietää mitä E tarkoittaa. Mummolla vaan on rima hieman korkeammalla. Toivoo lapsenlapsestaan vähintään lääkäriä tai juristia varmuudella. Eikun korotaamaan vaan.
On ihan pojan ja äidin asia mitä haaveilevat. Kyllä mummolla saa toiveita olla.
Onnittelut! Pitkän saksan m vaatii paljon. Ei ihan helpoimmasta päästä.
Näitä riittää!
70-luvulla kirjoitin vain 4 pakollista ainetta ja sain kaikista l, mutta isäni sanoi, että etkö sitten kuutta ällää saanutkaan?
Vierailija kirjoitti:
Jos ei mummo ymmärrä, mikä on E?
Tämä tuli minullekin ensimmäiseksi mieleen. Silloin kun itse kirjoitin joskus 80-luvulla ei ollut mitään E:tä, eli mummokaan ei välttämättä tunne moista. Ja jos kerran asuu ulkomailla, saattaa ajattelemattaan luulla, että E on huono arvosana, niin kuin se on maissa, jossa asteikko on ABCDEF tms.
Siitä saisi ainakin hyvän päänavauksen, pohjalta, "olipa hienoa kun tuli tuo E noinkin vaikeasta aineesta kuin historia, kyllä on siinä ollut lukemista..."
Vierailija kirjoitti:
Paljonko mummon omat yo-arvosanat ovat olleet?
Mummo on itse kirjoittanut 60-luvulla kaikki kirjoittamansa aineet Laudaturina.
Ja siis vielä selvennyksenä: mummo tietää tasan tarkkaan arvioinnit ja arvosteluasteikot. On tehnyt työuransa koulumaailmassa ja seuraa sitä aktiivisesti edelleen.
ap
Vierailija kirjoitti:
Hei,heei, kyllä mummo tietää mitä E tarkoittaa. Mummolla vaan on rima hieman korkeammalla. Toivoo lapsenlapsestaan vähintään lääkäriä tai juristia varmuudella. Eikun korotaamaan vaan.
On ihan pojan ja äidin asia mitä haaveilevat. Kyllä mummolla saa toiveita olla.
Täysin ulkopuolinen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Kirjotti vaan 2 ainetta?
No ei ole hurraamista.
Nyt on syksy. Kirjoitti varmasti nyt syksyllä kaksi ja loput keväällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjotti vaan 2 ainetta?
No ei ole hurraamista.
Luuletko sä, että ylioppilastutkintoon riittää kaksi ainetta?
Mutta niitä ei ole pakko kirjoittaa kerralla.
Minun lapseni on tänään saanut tulokset vain kahdesta.
Vierailija kirjoitti:
Onnittelut! Pitkän saksan m vaatii paljon. Ei ihan helpoimmasta päästä.
Minä opiskelin saksaa 10 vuotta pitkänä kielenä (vai kauanko sitä opiskellaan..?) ja kirjoitin sen lyhyenä ylimääräisenä, sain C:n. Olin muuten hyvä koulussa, mutta tuo saksa oli ihan horror.
Pitkän saksan M on TODELLA hyvä arvosana.
Ja taas anoppi. Miksi tänne ei kirjoita juuri koskaan kukaan oman äitinsä tökeröstä käytöksestä.
Minä pelkään samaa oman äitini puolesta! Suurten ikäluokkien edustaja, kirjoitti aikoinaan kaikki aineet L:nä, on sen jälkeen kouluttautunut tohtoriksi ja luonnollisesti koulutukseen liittyvät asiat ovat hänelle järkyttävän tärkeitä - erityisesti arvosanat.
Äitini on kärkkynyt lasteni todistusten arvosanoja ekaluokasta lähtien ja pettynyt karvaasti, kun niitä numeroita ei saatukaan, vaan tuli pelkkiä sanallisia hyviä ja kiva-merkintöjä..
Äiti jakelee stipendejä lapsille arvosanojen mukaan keväisin ja syksyisin (kympistä kymppi, ysistä yhdeksän euroa jne.).
Meillä on YO-kirjoitukset edessä vuoden päästä. En tiedä, miten saan tyttären keskittymään kirjoituksiin rauhassa, ettei äitini ole hengittämässä niskaan koko ajan :(
Kyllähän täällä eräs kirjoittaa itkuvirsiä äidistään lähes päivittäin.
Älkää välittäkö mitä muut ajattelee. Jokainen opiskelee itsensä takia.
Kirjoitin ensimmäisenä pitkän englannin ja kun kotona kerroin äidilleni saaneeni L:n niin onnittelujen sijaan hän alkoi tivaamaan, mistä muista aineista meinasin kirjoittaa L:n. Poikasi mummon käytös oli tökeröä ja miehesi saisi kyllä huomauttaa asiasta äidilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummo ei nyt tiedä, mitä E on.
Itse kirjoitin vuonna 1980 ja silloin oli arvosanat (korkeimmasta matalimpaan) L, M, C, B, A ja I. I tietenkin hylätty kuten nytkin.
Valistakaa mummoa, että nykyinen E vastaa aiempaa laudaturia. Laudaturiin vaaditaan paljon enemmän kuin ennen vanhaan; en tiedä, pitääkö tuo ihan paikkansa, mutta mummolle voi asian noin kertoa eikä se ole ihan valekaan.
Höpö höpö. E on tuotu siihen Ln ja Mn väliin lohdutukseksi niille, jotka ei pysty ällään. Onneksi nykyään saa korottaa niin monta kertaa kun haluaa jos ei kerralla onnistunut.
Aika huono lohdutus olikin, kun ennen L:n sai 20 % parhaista ja nyt vaan 5 %.
Vierailija kirjoitti:
Semmosia ne mummot on. Minä kirjoitin 4 L:ää ja 2 E:tä, mutta olin siellä mummoni mielestä "paskalukiossa" enkä lyseossa. Kommentti oli, että "no kai nyt tuommosesta lukiosta helposti saa laudaturit". Vähä oli se mitä vit tua fiilis.
Ja sehän on kyllä päin vastoin. Kirjotuksethan on valtakunnalliset ja hyvän arvosanan arvoahan juuri nostaa, että saa sellaiset, vaikka onkin käynyt "paskalukion".
Vierailija kirjoitti:
Minä pelkään samaa oman äitini puolesta! Suurten ikäluokkien edustaja, kirjoitti aikoinaan kaikki aineet L:nä, on sen jälkeen kouluttautunut tohtoriksi ja luonnollisesti koulutukseen liittyvät asiat ovat hänelle järkyttävän tärkeitä - erityisesti arvosanat.
Äitini on kärkkynyt lasteni todistusten arvosanoja ekaluokasta lähtien ja pettynyt karvaasti, kun niitä numeroita ei saatukaan, vaan tuli pelkkiä sanallisia hyviä ja kiva-merkintöjä..
Äiti jakelee stipendejä lapsille arvosanojen mukaan keväisin ja syksyisin (kympistä kymppi, ysistä yhdeksän euroa jne.).
Meillä on YO-kirjoitukset edessä vuoden päästä. En tiedä, miten saan tyttären keskittymään kirjoituksiin rauhassa, ettei äitini ole hengittämässä niskaan koko ajan :(
Suojelet lastasi vahingollisilta ihmissuhteilta niinkuin sinun vanhempana kuuluu ja sanot omalle äidillesi, että turpa kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän täällä eräs kirjoittaa itkuvirsiä äidistään lähes päivittäin.
No niin joo, niin kirjoittaakin. Se kyllä vastaa sataa anoppia.
Joo, en kyllä ymmärrä ollenkaan lyttäämistä. Itse kirjoitin aikoinaan 3xL ja 3xE, mikä oli todella paljon perustasoani parempi, olin kasin tyttöjä. Sukulaisten suusta yleisin kommenti oli, että harmi että et kirjoittanut kuutta ällää, kuten serkkusi pari vuotta sitten. Siinä sitten yritin selittää, että todistukseni vastasi vanhan mallin kuutta ällää, mutta eipä tuota uskottu, selittivät vaan että joo joo, kyllä se serkkusi oli parempi. Otti päähän erittäin paljon. Vaan eipä noilla sukulaisissa mitään hajua ollut ylioppilasarvosanoista, kun olivat itse pelkän kansakoulun käyneitä, jollakulla ehkä amistutkinto sen päälle.
No mummo vaihtoon!