Vegaani ei saa pitää villasukkia tai villapaitaa tai nahkakenkiä
Lämpimien villasukkien tai nahkakenkien käyttö on eläinperäisten tuotteiden käyttöä.
Eläimiä pidetään kahlittuina ja käytetään hyödyksi, ne eivät saa elää vapaina.
Muovisukat ja kengät kunniaan!
Kommentit (157)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muovia välttelevillä vegaaneilla tulee kylmät oltavat puuvillakengissään.
Ei puita saa hakata, ne sitoo hiiltä. Aito vegaani ei käytä mitään luontoperäistä!
Mitäs ihmettä ne sitten juo jos ei vettä? Tai hengittää jos ei happea? Aitoja vegaaneita ei siis täten yksinkertisesti voi olla olemassa.
Myös ne aidot vegaanit kohta katoavat keskusteluista. Vegaani puhelimiakaan ei ole olemassa, niin loppuu foorumeille ja someen kirjoittelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ja mikä tässä oli uutinen?
Se, ettei edes villaa saa käyttää, joka on täysin luomua ja ekologista. Lampaita ei tapeta sen vuoksi. Tätä ihmettelen.
-ohis-Ihmettelysi on aiheeton, kun sinulla on aukko sivistyksessä. Lampaita ei suinkaan tapeta, kun ne keritään. Lampaiden keritseminen villalangaksi on samanlainen toimenpide kun ihmiseltä leikataan hiukset. Lammas kärsii, jos sitä ei keritä, kun villa kasvaa ylipitkäksi.ja tulee takkuiseksu, kun kerää lian.
Mitenkäs tämä pätee kananmuniin? Vegaanihan ei syö kananmunia viakka kanaa ei munien takia tapetakaan.
Kanoja pidetään "vangittuina", että saataisiin munia.
Lampaita pidetään "vangittuina, että saataisiin villaa.
Mikä ero tässä mielestäsi on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kestä näitä eläinten vapautusrintamalaisia. Miten naiiveja he ovatkaan. Luulevatko he oikeasti, että joku päivä kukaan eläin ei enää kärsisi ihmisen toiminnasta? Ovatkohan koskaan kuulleet käsitteestä nimeltä symbioosi? Tämä nykyinen villitys myös tuntuu näkevän vain pelkkää hyväksikäyttöä joka paikassa, vaikka oikeasti esimerkiksi koirat kehittyivät susista siten, että nämä kaksi, ihminen ja koira, ihan oikeastikin hyötyivät toinen toisistaan. Koira sai ihmiseltä suojaa ja ravintoa, ihminen oivan metsästys- ja vartiointiapurin. Samoin hevoset kesyyntyivät tällä tavoin. Molemmat hakeutuivat ihmisen läheisyyteen, ja niinhän esimerkiksi talven pikkulinnut tekevät vieläkin - saavat ruokaa ja suojaa, me silmäniloa. Luonnon kiertokulussa ja evoluutiossa yleensäkin eläinlajille ei tavallaan ole merkitystä, että MITEN se laji säilyy. Se menestyy, jos se on olemassa. Aika monen eläinlajin olemassaolo on riippuvainen toisesta. En ymmärrä miksei ihminen saisi olla osa tätä kiertokulkua? Moni eläintarhakin on itse asiassa pelastanut joitakin lajeja sukupuutolta ja siellä voidaan harjoittaa kannan elvyttämistä. Siellä myös hoidetaan loukkaantuneita eläimiä. Elämään nyt vain liittyy aina kuolemaa. Jonkun osa on tulla syödyksi. Kyllä ne eläimetkin söisivät ihmisiä ja syövätkin, Intiassakin ammuttu tiikereitä tästä syystä.
En jaksanut lukea kuin vähän alkua. Miten kukaan voi kirjoittaa noin alentuvaa ja hölmöä tekstiä vielä 2019, edes kännissä ja läpällä?
Kelvollisemman argumentin puuttuessa tulkitsen tuon kirjoituksen pistoksi rintaasi.
Intialaiset tiikerit argumenttina kovaa tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Saako istua nahkasohvalla?
Saako kertoa kolmekymmentä vuotta vanhoja vegaanivitsejä? Sitten minulla on vielä huipennukseksi sopimus pupujen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
(: kyllä saa. Veganisminsa rajat vetää kukin itse. Täydellisyys on valitettavasti toistaiseksi mahdotonta.
Mä käytän mm. eläimillä testattuja reseptilääkkeitä ja eläimillä alunperin testattuja komponentteja sisältäviä meikkejä ja pesu- ja puhdistusaineita, en tutki erikseen onko jutuissa karmiinia tai mehiläisvahaa, ja olen pitänyt käytössä kaikki eläinkuituiset vaatteeni, kenkäni ja laukkuni veganismia edeltävältä ajalta.
Et ole vegaani (karmiini ja mehiläisvaha, muuten menettelisi).
Kiitos palautteestanne! Mä kuitenkin pidän itseäni edelleen vegaanina ja sanon edelleen olevani vegaani. Mikä tahansa muu ilmaus on harhaanjohtava valtaosassa asiayhteyksista ja käytännössä aina ihan kelle tahansa muulle kuin eläinoikeusvegaanille puhuessa. Ja heille (teille?) ihan aktiivisesti vältän puhumasta.
Tuolla logiikalla minäkin olen vegaani, syön vain kalaa.
Vierailija kirjoitti:
oisko susta kiva olla koko ajan raskaana?
ei lehmä ole koko ajan raskaana. Maidontuotanto alkaa kun raskaus loppuu eli vasikka syntyy.
Ihmisäitikin voi tuottaa maitoa vaikka vuosikausia, jos koko ajan imetään tai lypsetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lammas viettää talvensa pienissä sisätiloissa, ja joutuuhan se lihoiksi lopuksi, vaikka villaa siitä välillä otettaiskin. Eli samalla tavalla kuin lehmä, josta saadaan maitoa, joutuu lihoiksi. Mikä ero tässä on? Kummassakin tapauksessa juuri sillä hetkellä (keritseminen tai maidon lypsäminen), kun tuotetta siitä otetaan, sitä ei teurasteta, mutta myöhemmin kyllä.
Lehmä tuotti hyvin vaikka oli talvet navetassa. Keväisin se juoksi innoissaan kun pääsi ulos. Samoin lampaat kirmasivat laitumilla kesäisin meilläpäin.
Ne eivät kärsineet.
On aika tekopyhää väittää, että lehmät eivät kärsisi talvella navetassa!
Oletko sinä myös niitä jotka ovat sitä mieltä, että minkit ja ketut ovat onnellisia tarhoissaan?
Eiköhän tuo villan ja nahkan käyttö ole ongelma lähinnä eettiselle vegaanille. Tunnen monia ihmisiä jotka ovat vegaaneja ruokavalion suhteen, haluavat syödä terveellisesti mutta kun takana ei ole mitään eettistä vakaumusta eläinten kohtelusta, he käyttävät villasta tehtyjä vaatteita ja nahkavaatteita ja omistavat nahkasohvan ja muita eläinperäisiä huonekaluja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
(: kyllä saa. Veganisminsa rajat vetää kukin itse. Täydellisyys on valitettavasti toistaiseksi mahdotonta.
Mä käytän mm. eläimillä testattuja reseptilääkkeitä ja eläimillä alunperin testattuja komponentteja sisältäviä meikkejä ja pesu- ja puhdistusaineita, en tutki erikseen onko jutuissa karmiinia tai mehiläisvahaa, ja olen pitänyt käytössä kaikki eläinkuituiset vaatteeni, kenkäni ja laukkuni veganismia edeltävältä ajalta.
Kiinostavaa nämä vegaanien keskinäiset oppiriidat. Muistuttaa kiihkouskontoja siitä mikä on syntiä ja mikä ei. Pitäisikö valevegaanit erottaa aidoista vegaaneista?
Jos heräsit kymmenien vuosien koomasta palstalle tänään etkä ole täysi typerys, niin ehkä huomaat pian, että somessa melkein kaikki on nykyään kiihkouskontoja muistuttavaa rajanvetoa.
Some sitä some tätä, lähinnä säälittää ihmiset jotka määrittelevät itsensä somen mukaan. Ja vastaus kysymykseen vaikka vegaani en olekkaan, kyllä pitäisi erottaa -> "alentaa" Pekooneiksi
Lähinnä säälittää ihmiset, jotka eivät ymmärrä kuin rautalankaa, niin kuin sinä.
Kadotin jo sen rautalangankin, tää nyt on vähän tätä kun jotkut elelevät siellä omassa kuplassaan eivätkä käsitä sitä että sen ulkopuolella on aika joukko ihmisiä eri aatteineen ja ajatuksineen. Jos noin 50% ihmisistä on pääsy edes internettiin, niin rajaa jo joukkoa kivasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos palautteestanne! Mä kuitenkin pidän itseäni edelleen vegaanina ja sanon edelleen olevani vegaani. Mikä tahansa muu ilmaus on harhaanjohtava valtaosassa asiayhteyksista ja käytännössä aina ihan kelle tahansa muulle kuin eläinoikeusvegaanille puhuessa. Ja heille (teille?) ihan aktiivisesti vältän puhumasta.
Tuolla logiikalla minäkin olen vegaani, syön vain kalaa.
Haha
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tuo villan ja nahkan käyttö ole ongelma lähinnä eettiselle vegaanille. Tunnen monia ihmisiä jotka ovat vegaaneja ruokavalion suhteen, haluavat syödä terveellisesti mutta kun takana ei ole mitään eettistä vakaumusta eläinten kohtelusta, he käyttävät villasta tehtyjä vaatteita ja nahkavaatteita ja omistavat nahkasohvan ja muita eläinperäisiä huonekaluja
Juurikin näin, eli jatkossa voisitte täsmentää, että oletteko oikeasti vegaaneita vai noudatatteko vain vegaani ruokavaliota! Silloin voitte toki pitää nahkakenkiä ja villasukkianne.
Miksi lammas pitää keriä koko ajan tai se kärsii? Jalostettu sellaiseksi siksi, että ihminen saisi siltä villat. :'(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lammas viettää talvensa pienissä sisätiloissa, ja joutuuhan se lihoiksi lopuksi, vaikka villaa siitä välillä otettaiskin. Eli samalla tavalla kuin lehmä, josta saadaan maitoa, joutuu lihoiksi. Mikä ero tässä on? Kummassakin tapauksessa juuri sillä hetkellä (keritseminen tai maidon lypsäminen), kun tuotetta siitä otetaan, sitä ei teurasteta, mutta myöhemmin kyllä.
Lehmä tuotti hyvin vaikka oli talvet navetassa. Keväisin se juoksi innoissaan kun pääsi ulos. Samoin lampaat kirmasivat laitumilla kesäisin meilläpäin.
Ne eivät kärsineet.
On aika tekopyhää väittää, että lehmät eivät kärsisi talvella navetassa!
Oletko sinä myös niitä jotka ovat sitä mieltä, että minkit ja ketut ovat onnellisia tarhoissaan?
En usko että lehmät mitenkään erityisesti kärsivät talvella navetassa. Robottinavetoissa lehmät saavat liikuskella ja voivat mennä itse lypsyrobotille silloin kun tahtovat helpotusta ja mielihyvää oloonsa. Niillä on kavereita, eivät kärsi edes yksinäisyydestä läheskään samalla tavalla kuin vaikka koulukiusattu lapseni.
Ongelmaksi siellä muodostuu joskus hierarkia eli vahvin voittaa ja heikommat jäävät helposti vähemmälle ruualle, jos eläimet saavat itse määräillä.. Pomot pomottavat eläinkunnassa, koiratkin valitsevat pomon laumalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinostavaa nämä vegaanien keskinäiset oppiriidat. Muistuttaa kiihkouskontoja siitä mikä on syntiä ja mikä ei. Pitäisikö valevegaanit erottaa aidoista vegaaneista?
Jos heräsit kymmenien vuosien koomasta palstalle tänään etkä ole täysi typerys, niin ehkä huomaat pian, että somessa melkein kaikki on nykyään kiihkouskontoja muistuttavaa rajanvetoa.
Some sitä some tätä, lähinnä säälittää ihmiset jotka määrittelevät itsensä somen mukaan. Ja vastaus kysymykseen vaikka vegaani en olekkaan, kyllä pitäisi erottaa -> "alentaa" Pekooneiksi
Lähinnä säälittää ihmiset, jotka eivät ymmärrä kuin rautalankaa, niin kuin sinä.
Kadotin jo sen rautalangankin, tää nyt on vähän tätä kun jotkut elelevät siellä omassa kuplassaan eivätkä käsitä sitä että sen ulkopuolella on aika joukko ihmisiä eri aatteineen ja ajatuksineen. Jos noin 50% ihmisistä on pääsy edes internettiin, niin rajaa jo joukkoa kivasti.
Miksi trollaat netissä keskellä päivää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Provo, mutta vastaan silti. En laittaisi päälleni nahkatakkia, nahkakenkiä tai turkista tms. vaatetta missä eläimen pitää luopua elämästään minun takiani. Mutta esim. lampaan villasta kerittyjä vaatteita kyllä; lammas ei todellakaan kärsi villan keritsemisestä.
Kuitenkin niitä lampaita kasvatetaan villan takia. Mielikuvissa ne kirmaa vapaana ja oloissaan juoksevat kerintään.
Riippuu mistä maasta on kyse. Euroopan Unionissa lammastuotanto on varmasti epäeettistä. Mutta olen käynyt Uudessa Seelannissa missä on paljon lampaita ja ne saavat laiduntaa vapaasti ulkona. Koirat kyllä keräävät lauman sitten kerintää varten mutta sen ulkopuolella ovat omissa oloissaan.
Onko Uudessa Seelannissa lihatuotantoon eri lampaat? Sieltä tulee myyntiin aika paljon lampaan lihaa.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä kiinnostavaa, että nimenomaan sekasyöjät on eniten huolissaan siitä, onko vegaaniksi itseään kutsuva nyt varmasti aivan 100 % täydellisesti vegaani.
Ei, vaan he kyseenalaistavat "vegaanin" kritisoinnin. Liha on murhaa yms. En ymmärrä, miten joku luulee, että villalampaita ei jossain vaiheessa tapeta ja käytetä ihmisen ruuaksi tai eläinten rehuksi. Siksi villaa voi käyttää, mutta lammasta ei syödä.
Jokainen olkoon mikä on ja valistusta voi tehdä. Mutta valistus menee monella paheksunnan puolelle.
Omat arvioni on luonnonmukaisuus ja tuhlaamattomuus. Lammas käytetään kokonaan, myös ne huonot palat ja turkki yms. Ja lihan ei tarvitse olla ruuassa pääosassa. Halpa tuhoaa tämän maailman. Tuote pitää tuottaa kalliisti mahdollisimman vähän tuhoavalla tavalla. Mahdollisimman lähellä. Yritän olla kritisoimatta toisten avokadoja ja bambuviskoosia, vaikka tiedän niiden olevan erittäin epäekologisia. Eettisiä tavallaan, mutta epäekologisuus tekee niistä epäeettistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi trollaat netissä keskellä päivää?
En nyt tiedä mitä trollaamista tuossa on ja miksi tälläisiä ketjuja on jos ette halua lisätä tietoutta muille ihmisille (yleisin kommentti on: olet tyhmä/vajaa tai muuta haukkumista, joka ei ainakaan omalla kohdalla tarkoita kauhean järkevää keskustelua. Niin se metsä vastaa kuin sinne huudetaan).
Henk.koht. eniten aina hämää että missä mittaakaavassa näistä puhutaan, saasteet, kulutus, ympäristöntuhoaminen jne. ovat globaaleja asioita.
Itseä ärsyttää kun sanotaan, ettei vegaani _SAA_ tehdä jotain. Ei kyse ole saamisesta vaan tietoisesta päättämisestä että EI HALUA tehdä jotain.
Ja kyllä 100% vegaania ei ole koska eläimiä riistetään ihan kaikkeen, mutta veganismin määritelmä onkin enemmän, että pyritään minimoimaan kärsimys.
Vierailija kirjoitti:
Itseä ärsyttää kun sanotaan, ettei vegaani _SAA_ tehdä jotain. Ei kyse ole saamisesta vaan tietoisesta päättämisestä että EI HALUA tehdä jotain.
Ja kyllä 100% vegaania ei ole koska eläimiä riistetään ihan kaikkeen, mutta veganismin määritelmä onkin enemmän, että pyritään minimoimaan kärsimys.
No jos vain kärsimyksestä on kyse, silloin vegaani voi huoletta käyttää maitotuotteita. Lehmillä on mukavampaa kuin villieläimillä jotka jäätyvät pakkasessa eikä kukaan hoida jos vaikka jalka murtuu. Hirvet ei osaa tehdä edes lämmintä pesää tai katosta.