Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vegaani ei saa pitää villasukkia tai villapaitaa tai nahkakenkiä

Vierailija
14.11.2019 |

Lämpimien villasukkien tai nahkakenkien käyttö on eläinperäisten tuotteiden käyttöä.
Eläimiä pidetään kahlittuina ja käytetään hyödyksi, ne eivät saa elää vapaina.
Muovisukat ja kengät kunniaan!

Kommentit (157)

Vierailija
61/157 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Provo, mutta vastaan silti. En laittaisi päälleni nahkatakkia, nahkakenkiä tai turkista tms. vaatetta missä eläimen pitää luopua elämästään minun takiani. Mutta esim. lampaan villasta kerittyjä vaatteita kyllä; lammas ei todellakaan kärsi villan keritsemisestä.

Aika vähän lehmiä, lampaita ja sikoja kasvatetaan pelkästään nahantuotantoa varten! Tai hirviä:) Eiköhän nykyään kaikki nahkatuotteet tule ravinnon (lihan) sivutuotteena. 

Eri. Oletusarvoisesti vegaanit välttävät myös kaikkia karjatalouden sivutuotteita, koska se yhtä lailla on karjatalouden tukemista. Ainoa poikkeus josta vegaanit ovat suhteellisen yksimielisiä on paska eli luomulannoite. Täysvegaanisessa utopiassa karjaa edelleen pidetään puolivilleinä lemmikkeinä laiduntamassa ja paskomassa ja käyttäytymässä lajityypillisesti. Lampaat ja alpakat on kerittäväkin.

Vierailija
62/157 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai hunaja. Miksi sitä pitäisi välttää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/157 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

(: kyllä saa. Veganisminsa rajat vetää kukin itse. Täydellisyys on valitettavasti toistaiseksi mahdotonta.

Mä käytän mm. eläimillä testattuja reseptilääkkeitä ja eläimillä alunperin testattuja komponentteja sisältäviä meikkejä ja pesu- ja puhdistusaineita, en tutki erikseen onko jutuissa karmiinia tai mehiläisvahaa, ja olen pitänyt käytössä kaikki eläinkuituiset vaatteeni, kenkäni ja laukkuni veganismia edeltävältä ajalta. 

Et ole vegaani (karmiini ja mehiläisvaha, muuten menettelisi).

Vierailija
64/157 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, ja mikä tässä oli uutinen?

Se, ettei edes villaa saa käyttää, joka on täysin luomua ja ekologista. Lampaita ei tapeta sen vuoksi. Tätä ihmettelen.

-ohis-

Ihmettelysi on aiheeton, kun sinulla on aukko sivistyksessä. Lampaita ei suinkaan tapeta, kun ne keritään. Lampaiden keritseminen villalangaksi on samanlainen toimenpide kun ihmiseltä leikataan hiukset. Lammas kärsii, jos sitä ei keritä, kun villa kasvaa ylipitkäksi.ja tulee takkuiseksu, kun kerää lian.

Tätähän juuri tarkoitin? Kirjoitin, etteihän niitä tapeta villan vuoksi. Miksi niistä saatavaa villaa pitäisi välttää.

Päinvastoin. Suomalaisista  lampaista saatavan  aidon luomuvillan käyttöä tulisi lisätä, jotta keinovillojen käyttä vähenisi. Lampaiden määrää tulisi lisätä. lampaat ovat mainioita kotieläimiä, pitäsät maiseman kauniina ja estävät Suomea pusikoitumasta. Ehdotan myös että kaupunkeihin perustetaan ns citykanaloita,. Olin Englannissa, siellä yleistä että kaupungeissakin takapihalla pari kanaa käyskentelee,  syö ruokajätteitä ja tuottaa ihanan herkullisia munia!

Vierailija
65/157 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä kiinnostavaa, että nimenomaan sekasyöjät on eniten huolissaan siitä, onko vegaaniksi itseään kutsuva nyt varmasti aivan 100 % täydellisesti vegaani.

Vierailija
66/157 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytettyinä nahkakengät? Onko se jotenkin eettisempää, että jonkun toisen pitää ne  eläinperäiset tuotteet ensin ostaa puolestasi  jotta sinä voit niitä hyödyntää omaan hyvinvointiisi?

Kyse on lähinnä siitä, että sille ei mahda mitään, että se eläin on kuollut vaikka 30 vuotta sitten. Kun ostetaan käytettynä, ei tueta enää nykyistä nahan tuotantoa. Ja käytettynä ostaminen on muutenkin eettisempi valinta, koska sen sijaan että käytetty esine joutuisi roskiin kuormittamaan luontoa, se pysyykin jonkun käytössä.

Höpöhöpö. Käytetyn ostaminen lisää nahkatuotteiden kysyntää ja kulutusta. Kierrättämismuoti lisää markkina-arvoa, joten nahkakenkiä kannattaa pitää vain vähän aikaa ja myydä eteenpäin niinkuin käytettyjä autoja. N

Vierailija
67/157 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, ettei edes villaa saa käyttää, joka on täysin luomua ja ekologista. Lampaita ei tapeta sen vuoksi. Tätä ihmettelen.

-ohis-

Aika paljon muuten tapetaan, kun se on halvempaa niin. Ja myös muuten annetaan kärsiä.

Vierailija
68/157 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

(: kyllä saa. Veganisminsa rajat vetää kukin itse. Täydellisyys on valitettavasti toistaiseksi mahdotonta.

Mä käytän mm. eläimillä testattuja reseptilääkkeitä ja eläimillä alunperin testattuja komponentteja sisältäviä meikkejä ja pesu- ja puhdistusaineita, en tutki erikseen onko jutuissa karmiinia tai mehiläisvahaa, ja olen pitänyt käytössä kaikki eläinkuituiset vaatteeni, kenkäni ja laukkuni veganismia edeltävältä ajalta. 

Kiitos palautteestanne! Mä kuitenkin pidän itseäni edelleen vegaanina ja sanon edelleen olevani vegaani. Mikä tahansa muu ilmaus on harhaanjohtava valtaosassa asiayhteyksista ja käytännössä aina ihan kelle tahansa muulle kuin eläinoikeusvegaanille puhuessa. Ja heille (teille?) ihan aktiivisesti vältän puhumasta.

Vierailija
69/157 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Provo, mutta vastaan silti. En laittaisi päälleni nahkatakkia, nahkakenkiä tai turkista tms. vaatetta missä eläimen pitää luopua elämästään minun takiani. Mutta esim. lampaan villasta kerittyjä vaatteita kyllä; lammas ei todellakaan kärsi villan keritsemisestä.

Kuitenkin niitä lampaita kasvatetaan villan takia. Mielikuvissa ne kirmaa vapaana ja oloissaan juoksevat kerintään.

Suomessa ei todella kasvateta lampaita villan takia, koska se usein on heikkolaatuista ja ongelmajätettä.

Lähes kaikki villalankojen tuotannosta tulee vapaana olevista lampaista, koska se vaikuttaa laatuu ja tulee ulkomailta.

Se ei todellakaan ole ongelmajätettä tai heikkolaatuista. Siitä vain ei makseta sitä hintaa, mita kulut on. Harva pystyy myymään alle omien kustannusten. Suomalainen lampaanvilla on parempaa kuin ulkomaalainen, mutta Suomessa käytetään halpaa. Ja se halpa tarkoittaa ulkomaalaista. Joten jos käyttää ulkomaalaista villaa sisältäviä tuotteita, tuhoaa suomalaista tuotantoa.

Vierailija
70/157 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ohis-

Aika paljon muuten tapetaan, kun se on halvempaa niin. Ja myös muuten annetaan kärsiä.

Miten se tappaminen villan vuoksi tulee halvemmaksi?

Vierailija
71/157 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä kiinnostavaa, että nimenomaan sekasyöjät on eniten huolissaan siitä, onko vegaaniksi itseään kutsuva nyt varmasti aivan 100 % täydellisesti vegaani.

Ehkä he enemmän kritisoivat itseään vegaaniksi kutsuvien kritisointia muita kohtaan. Tai asennetta muihin joilla ei ole yhtä tiukat rajat, vaikka itsekään eivät ole täydellisiä.

Ja moni, jossa on ekologinen raaka-aine on valmistusprosessiltaan epäekologista. Ja tehotuotanto on aina pientuotantoa ekologisempi laajemmassa mittakaavassa. Eettisyys on usein vastakohta ekologisuudelle.

Vierailija
72/157 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen eläinten sukulainen ja minulla on samat oikeudet kuin muillakin eläimillä. Eli saan käyttää hyödykseni toisia eläimiä.

Käytänhän  törkeän itsekkäästi hyödyksi myös toisia ihmisiä. Aika monet ihmiset tekevät töitä minun hyödykseni, kitkevät selät kipeinä porkkanapenkkiä, lypsävät lehmiä tai  puhdistavat viemäreitä ja siivoavat kakkojani vessasta, tai ovat kytkettyinä tietokoneeseen tai johonkin konttorin työpöytään, vaikka varmaankin mieluummin olisivat kotona  vapaina laiskottelemassa.

Vierailija
73/157 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinostavaa nämä vegaanien keskinäiset oppiriidat. Muistuttaa kiihkouskontoja siitä mikä on syntiä ja mikä ei. Pitäisikö valevegaanit erottaa aidoista vegaaneista?

Vierailija
74/157 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muovia välttelevillä vegaaneilla tulee kylmät oltavat puuvillakengissään.

En tunne yhtään kierrätettyä muovia välttelevää vegaania, ja kierrätetty muovi on todella yleinen materiaali vegaanisissa kengänpohjissa. Mm. kumi on kuitenkin öljytön ja muoviton talvenkestävä kasvikunnan tuote josta tehdään yleisesti kengänpohjia.

Onko tuo muovipohja talvella liukas vai käytättekö liukuesteitä?

Mulla on normikenkiä ja kierrätysmateriaalista tehtyjä vegaanikenkiä enkä ole havainnut minkäänlaista eroa käytössä, myöskään liukkaudessa talvisin. Luulen että se liukkaus riippuu enemmän pohjan kuviosta ja siitä blokkaako kenkä jalkapohjan tuntumaa maahan kuin materiaalista.

Kiitos asiallisesta vastauksesta!

Vierailija
75/157 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lammas viettää talvensa pienissä sisätiloissa, ja joutuuhan se lihoiksi lopuksi, vaikka villaa siitä välillä otettaiskin. Eli samalla tavalla kuin lehmä, josta saadaan maitoa, joutuu lihoiksi. Mikä ero tässä on? Kummassakin tapauksessa juuri sillä hetkellä (keritseminen tai maidon lypsäminen), kun tuotetta siitä otetaan, sitä ei teurasteta, mutta myöhemmin kyllä.

Lehmä tuotti hyvin vaikka oli talvet navetassa. Keväisin se juoksi innoissaan kun pääsi ulos.  Samoin lampaat kirmasivat laitumilla kesäisin meilläpäin.

Ne eivät kärsineet.

Vierailija
76/157 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön vegaanisesti ja saatanpa siksi kutsua itseäni vegaaniksi, vaikka nahkakengät ja villakangastakin omistankin. Minulle tärkeintä on olla hankkimatta mitään turhaa.

Vierailija
77/157 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinostavaa nämä vegaanien keskinäiset oppiriidat. Muistuttaa kiihkouskontoja siitä mikä on syntiä ja mikä ei. Pitäisikö valevegaanit erottaa aidoista vegaaneista?

Jos heräsit kymmenien vuosien koomasta palstalle tänään etkä ole täysi typerys, niin ehkä huomaat pian, että somessa melkein kaikki on nykyään kiihkouskontoja muistuttavaa rajanvetoa.

Vierailija
78/157 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ohis-

Ei veganismilla ole kylmästi määriteltynä mitään tekemistä luomun tai ekologian kanssa suoraan.

Veganismi on sitä, ettei käytä mitään eläinperäisiä tuotteita.

Vegasni voi (niin halutessaan) olla erittäin epäekologinen muovikenkien ja tekoturkisten suurkuluttaja. En arvosta.

(Terv nelikymppinen nainen nelikymppisessä lammasturkissa)

Vierailija
79/157 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ohis-

Ei veganismilla ole kylmästi määriteltynä mitään tekemistä luomun tai ekologian kanssa suoraan.

Veganismi on sitä, ettei käytä mitään eläinperäisiä tuotteita.

Vegasni voi (niin halutessaan) olla erittäin epäekologinen muovikenkien ja tekoturkisten suurkuluttaja. En arvosta.

(Terv nelikymppinen nainen nelikymppisessä lammasturkissa)

Miksi ketään pitäisi kiinnostaa lammasturkkiin pukeutuvan nelikymppisen henkisen setämiehen arvostus?

Vierailija
80/157 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytettyinä nahkakengät? Onko se jotenkin eettisempää, että jonkun toisen pitää ne  eläinperäiset tuotteet ensin ostaa puolestasi  jotta sinä voit niitä hyödyntää omaan hyvinvointiisi?

Kyse on lähinnä siitä, että sille ei mahda mitään, että se eläin on kuollut vaikka 30 vuotta sitten. Kun ostetaan käytettynä, ei tueta enää nykyistä nahan tuotantoa. Ja käytettynä ostaminen on muutenkin eettisempi valinta, koska sen sijaan että käytetty esine joutuisi roskiin kuormittamaan luontoa, se pysyykin jonkun käytössä.

Siinä vaiheessa kun sinulle on käsissä lehmän nahka, niin eikö sekin ole jo käytetty?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä