Vegaani ei saa pitää villasukkia tai villapaitaa tai nahkakenkiä
Lämpimien villasukkien tai nahkakenkien käyttö on eläinperäisten tuotteiden käyttöä.
Eläimiä pidetään kahlittuina ja käytetään hyödyksi, ne eivät saa elää vapaina.
Muovisukat ja kengät kunniaan!
Kommentit (157)
Vierailija kirjoitti:
Itseä ärsyttää kun sanotaan, ettei vegaani _SAA_ tehdä jotain. Ei kyse ole saamisesta vaan tietoisesta päättämisestä että EI HALUA tehdä jotain.
Ja kyllä 100% vegaania ei ole koska eläimiä riistetään ihan kaikkeen, mutta veganismin määritelmä onkin enemmän, että pyritään minimoimaan kärsimys.
Luopumalla itse elämän nautinnoista. Ts. aiheutetaan kärsimystä itselle. Usein tämä ei kuitenkaan riitä vaan halutaan "kostaa" ympäristölle pakottamalla sama kärsimys myös kanssaihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lehmätkin syövät ruohoa, joten lihakin on kasvista viime kädessä
Se onkin hassu pakotus, että mies on mies vain jos syö lihaa. Silti esim. vegaanigorilla tappaa miehen 0,1 sekunnissa vasurilla. Kasveja syövien eläinten elimistön proteiini on peräisin kasveista. Ja samalla tavalla ihminenkin on suoliston ja hampaiden perusteella kasvissyöjä. Ihminen ei tarvitse lihaa mihinkään muuhun kuin nopeampaan kuolemaan ja sairasteluun, ja sosiaalisesti rakennetun miehekkyyden ylläpitoon. Eläinproteiini itse asiassa laskee testotasoja ja erektion vahvuutta.
Soijaproteiini laskee testosteronitasoja eikä sitä suositellakaan miehille suuria määriä. Eläinproteiinissa ei ole olemassa vastaavia suosituksia, koska ne eivät laske testosteronia.
Vierailija kirjoitti:
Lampaat on pakko keritä jo niiden terveyden vuoksi. Maitoa voi juoda, vaikka lehmät olisivat pyhiä, niinkuin Intiassa. Liikenne tappaa eläimiä. Kuka vegaani käyttäisi liikenteessä kuolleen hirven nahan? Villa ja nahka hengittävät, ovat käytössä parhaita ja hyvin hoidettuina kestäviä. Ostaako vegaani mieluummin 30. muoviset, halkeilevat ja hiostavat, lopulta mikromuoviksi hajoavat kengät vai käyttää isoisältä perittyjä nahkakenkiä?
Ikäänkuin kaikki nakhavaatteet ja kengät tehtäisiin vain liikenteessä tai muuten kuolleilta eläimiltä :D silloinhan se olisi ihan ok, vaan eihän se näin mene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni pitää nykyään nahkakenkiä, oli vegaani tai ei? Tai kenellä on edes varaa hankkia niitä, jossa materiaali olisi nahkaa 100%. Yleensä vain vuori tai päällys on nahkaa ja muu keinomateriaalia.
Ja ap. yleisivistyksenä, lampaan villaa ei oteta edes tapetusta lampaasta, vaan elävästö lampaasta ja vastaa hiuksen leikkausta.
Jännää. En ole koskaan ajatellut että nahkakenkien pitäisi olla täysin nahkaa, pohjia ja vuorta myöten.
Eli lihaanikin käyttää muovia itse, ja sitten syyttää vegaania täällä palstalla samasta asiasta? Tekopyhää.
Vierailija kirjoitti:
Sekä lehmät että lampaat lähetetään lopuksi teurastamolle, vaikka niistä elävänä otettaiskin villat ja maidot. Lypsylehmän elämä on noin nelivuotinen.
Selitäpä meille sitten satatonnari. Vihje: ovat n. 10 v ikäisiä.
Hassua vältellä luonnonmateriaaleja ja korvata ne jollain polyesteri- tai muovikuidulla -tai esim. muovikengillä.
Olen aloituksen kanssa samaa mieltä ai omastaan silloin, kun vegaani kritisoi toisten valintoja. Silloin tuon esille, kuinka nykyaikana Villa tuotanto on epäeettistä. Kaikissa tehotuotannoissa on eettiset ongelmansa. Usein tehotuotettu on ekologisempi, kuin sen luomuvaihtoehto. Nyt saimme juuri lukea avokadomurhista.
Niin jokainen tehköön omassa elämässä valintoja, jotka sopivat siihen omaan elämäänsä. Valistus on ok, mutta ei toisten kritisointi, ellei itse ole täysin "viaton".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ja mikä tässä oli uutinen?
Se, ettei edes villaa saa käyttää, joka on täysin luomua ja ekologista. Lampaita ei tapeta sen vuoksi. Tätä ihmettelen.
-ohis-
Suomi on vapaa maa ja täällä aikuinen ihminen SAA syödä ja käyttää mitä tuotteita vaan. Jos ihminen ei halua käyttää eläinperäisiä tuotteita niin hän voi kutsua itseään vegaaniksi ja tämä on helppo tapa kertoa ja kuvailla ympäristölle että tälle kyseiselle ihmiselle ei kannata tarjota esim. lihapullia tai villasukkia.
Voisin minäkin kysyä että saako lihaani syödä tomaattia? Saako lihaani käyttää toppaa tai puuvillaa? Vai pitääkö alusvaatteidenkin olla nahkaa? Itse käytän talvisin toppakenkiä ja toppatakkia, näin tosin tein silloinkin kun söin lihaa. Vai tuleeko joku teistä lihaaneista kieltämään että en SAA käyttää toppaa?
Sitten asiaan. Villantuotanto ei ole eettistä. Suuri osa villasta tehdään australiassa ja katsopa vain joltain videolta niin lampaiden käsittely on erittäin julmaa ja väkivaltaista, ei voi mitenkään verrata tukanleikkuuseen. Keritsemislaitteet ovat pelottavia ja kovaäänisiä ja eläimet joudutaan pitämään kiinni väkivaltaisesti keritsemisen ajan ja keritsijät eivät mitään korvan takaa rapsuttavia eläinystäviä ole. Keritsemisessä syntyy haavoja tai pahimmillaan repeytyy sukuelimet tai osa kasvoista pois. Pahinta on mulesing. Lampaista osa kuolee kuumuuteen, jos villaa ei ole ehditty keritä tai kylmyyteen kun villa on keritty tai viikkoja kestävien laivakuljetusten aikana. En halua itse osallistua kuluttajana tällaiseen toimintaan vaikka te lihaanit kuinka v'ttuilisitte kaiken vapaa-aikanne somessa.
Lainaus sivulta
http://www.vegaaniliitto.fi/www/fi/tietoa/miksi-veganismi/elainten-olot
"Valtaosa Australiassa kasvatettavista lampaista on merinolampaita. Merinolampaan iho on jalostettu tavanomaista poimuisemmaksi, jotta lampaista saataisiin mahdollisimman paljon villaa. Ihopoimujen suojassa viihtyy loisia, minkä vuoksi lampaat kylvetetään hyönteismyrkkyaltaissa. Toinen yleinen toimenpide on ilman puudutusta tehtävä mulesing, jossa osa peräaukkoa ympäröivästä ihosta leikataan pois. Jäljelle jää kivulias, verinen haava, jonka paraneminen kestää viikkoja ja jonka myötä muodostuva kipu vaikeuttaa liikkumista.
Lampaille tehdään myös muita toimenpiteitä ilman kivunlievitystä. Esimerkiksi karitsojen kastrointi, häntien katkaisu ja hampaiden hiominen ovat yleisiä käytäntöjä niin Australiassa kuin muissakin maissa, joissa lampaita kasvatetaan verrattain laajamittaisesti."
Tuolta sivulta voi lukea myös muista eläintuotannon ongelmista. Nahka ei ole ekologista sillä sen käsittelyyn käytetään myrkkyjä jotka valuvat köyhissä maissa jokeen kun ei jätevesien puhdistusta ole.
Lannasta, itse en syö luomukasviksia juuri sen takia kun en halua lannoitettuja tuotteita syödä. Valitsen normituotteet paitsi luomubanaanit ja reilun kaupan tuotteita käytän myös.
Proteiineista. Proteiini koostuu aminohapoista ja ihmiskeho ei erota esimerksiksi onko aminohappo tryptofaani peräisin eläinlihasta vai kasvikunnantuotteesta ihan keho käyttää aminohapon hyväkseen. Aminohapot ovat aina samanlaisia. Ruokavalion täytyy aina olla monipuolinen olipa lihansyöjä tai kasvissyöjä ja kasviskunnasta löytyy ihan hyvin tarvittavat aminohapot, ei ole ongelmaa, olen laskenut nettilaskureilla. Toki täytyy valita proteiinipitoisia kasvituotteitta kuten pavut eikä vain niin että syö kuin lihansyöjänä mutta jättää vain lihan pois eli lihakeitossa lihantilalle jotain kasviproteiinia sama juttu makaronilaatikossa, yksinkertaista.
Jos jotakuta kiinnostaa vegaaniruoka:
Villalampaat on jalostettu sairaiksi. Merinolampailla on enemmän nahkaa kuin tavallisella lampaalla. Ne on jalostettu niin, että niillä on vaivan hirveästi nahkapoimuja, joissa sitten muhii kaikki mahdolliset loiset ja tulehdukset.
Vierailija kirjoitti:
Mites se muovikenkien ekologisuus??
Vegaanius ei ole yhtäkuin ekologinen ajattelu. Vegaania ei kiinnosta vegaanisuudessaan kuin se ettei eläimiä "riistetä" hänen hyödykkeeksi. Vegaani ei täten voi myöskään pitää lemmikkiä. Tai jos voi, niin silloin hän ei pysty mitenkään perustelemaan miksei voisi käyttää villaa jota saadaan kerimällä lemmikkilampaasta, tai vaikka sen oman lemmikkikoiran turkista tehtyjä lapasia.
Semmoisia ne uskonnot ovat huonoissa käsissä. esim.pakotetaan pitämään huivia, halveksitaan luonnon antimia, mutta käytetään toisia hyväksi sumeilematta.
Mikä hitto on TOPPa ja TOPAN käyttö?
Vierailija kirjoitti:
Vegaani voi kyllä olla myös terveyssyistä, tai ilmastosyistä jolloin kyllä viölantuotannollakin on jonkinlainen merkitys. Itse olen vegaani lähinnä em. syistä mutta pyrin silti esim. ostamaan nahkakengät käytettyinä.
Joo, tunnen myös vegaaneja vakaumuksen vuoksi joille ei tuota vaikeuksia käyttää nahkatuotteita eikä ulkomailla ei-vegaanisia ruokia....
Siis saastuttavat tämän maapallon täysin. Fleece ja muut tekokuidut myrkyttävät luonnon ilmaa myöten. Pahimpia maapallon tuhoavia oliota on juuri vegaanihipit, jotka syövät myös kaadetuissa sademetsissä kasvatettuja avokaadoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ja mikä tässä oli uutinen?
Se, ettei edes villaa saa käyttää, joka on täysin luomua ja ekologista. Lampaita ei tapeta sen vuoksi. Tätä ihmettelen.
-ohis-Suomi on vapaa maa ja täällä aikuinen ihminen SAA syödä ja käyttää mitä tuotteita vaan. Jos ihminen ei halua käyttää eläinperäisiä tuotteita niin hän voi kutsua itseään vegaaniksi ja tämä on helppo tapa kertoa ja kuvailla ympäristölle että tälle kyseiselle ihmiselle ei kannata tarjota esim. lihapullia tai villasukkia.
Voisin minäkin kysyä että saako lihaani syödä tomaattia? Saako lihaani käyttää toppaa tai puuvillaa? Vai pitääkö alusvaatteidenkin olla nahkaa? Itse käytän talvisin toppakenkiä ja toppatakkia, näin tosin tein silloinkin kun söin lihaa. Vai tuleeko joku teistä lihaaneista kieltämään että en SAA käyttää toppaa?
Sitten asiaan. Villantuotanto ei ole eettistä. Suuri osa villasta tehdään australiassa ja katsopa vain joltain videolta niin lampaiden käsittely on erittäin julmaa ja väkivaltaista, ei voi mitenkään verrata tukanleikkuuseen. Keritsemislaitteet ovat pelottavia ja kovaäänisiä ja eläimet joudutaan pitämään kiinni väkivaltaisesti keritsemisen ajan ja keritsijät eivät mitään korvan takaa rapsuttavia eläinystäviä ole. Keritsemisessä syntyy haavoja tai pahimmillaan repeytyy sukuelimet tai osa kasvoista pois. Pahinta on mulesing. Lampaista osa kuolee kuumuuteen, jos villaa ei ole ehditty keritä tai kylmyyteen kun villa on keritty tai viikkoja kestävien laivakuljetusten aikana. En halua itse osallistua kuluttajana tällaiseen toimintaan vaikka te lihaanit kuinka v'ttuilisitte kaiken vapaa-aikanne somessa.
Lainaus sivulta
http://www.vegaaniliitto.fi/www/fi/tietoa/miksi-veganismi/elainten-olot
"Valtaosa Australiassa kasvatettavista lampaista on merinolampaita. Merinolampaan iho on jalostettu tavanomaista poimuisemmaksi, jotta lampaista saataisiin mahdollisimman paljon villaa. Ihopoimujen suojassa viihtyy loisia, minkä vuoksi lampaat kylvetetään hyönteismyrkkyaltaissa. Toinen yleinen toimenpide on ilman puudutusta tehtävä mulesing, jossa osa peräaukkoa ympäröivästä ihosta leikataan pois. Jäljelle jää kivulias, verinen haava, jonka paraneminen kestää viikkoja ja jonka myötä muodostuva kipu vaikeuttaa liikkumista.
Lampaille tehdään myös muita toimenpiteitä ilman kivunlievitystä. Esimerkiksi karitsojen kastrointi, häntien katkaisu ja hampaiden hiominen ovat yleisiä käytäntöjä niin Australiassa kuin muissakin maissa, joissa lampaita kasvatetaan verrattain laajamittaisesti."
Tuolta sivulta voi lukea myös muista eläintuotannon ongelmista. Nahka ei ole ekologista sillä sen käsittelyyn käytetään myrkkyjä jotka valuvat köyhissä maissa jokeen kun ei jätevesien puhdistusta ole.
Lannasta, itse en syö luomukasviksia juuri sen takia kun en halua lannoitettuja tuotteita syödä. Valitsen normituotteet paitsi luomubanaanit ja reilun kaupan tuotteita käytän myös.
Proteiineista. Proteiini koostuu aminohapoista ja ihmiskeho ei erota esimerksiksi onko aminohappo tryptofaani peräisin eläinlihasta vai kasvikunnantuotteesta ihan keho käyttää aminohapon hyväkseen. Aminohapot ovat aina samanlaisia. Ruokavalion täytyy aina olla monipuolinen olipa lihansyöjä tai kasvissyöjä ja kasviskunnasta löytyy ihan hyvin tarvittavat aminohapot, ei ole ongelmaa, olen laskenut nettilaskureilla. Toki täytyy valita proteiinipitoisia kasvituotteitta kuten pavut eikä vain niin että syö kuin lihansyöjänä mutta jättää vain lihan pois eli lihakeitossa lihantilalle jotain kasviproteiinia sama juttu makaronilaatikossa, yksinkertaista.
Jos jotakuta kiinnostaa vegaaniruoka:
Vastaatko vielä, salliiko uskontosi sinulle lemmikkieläimen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lehmätkin syövät ruohoa, joten lihakin on kasvista viime kädessä
Se onkin hassu pakotus, että mies on mies vain jos syö lihaa. Silti esim. vegaanigorilla tappaa miehen 0,1 sekunnissa vasurilla. Kasveja syövien eläinten elimistön proteiini on peräisin kasveista. Ja samalla tavalla ihminenkin on suoliston ja hampaiden perusteella kasvissyöjä. Ihminen ei tarvitse lihaa mihinkään muuhun kuin nopeampaan kuolemaan ja sairasteluun, ja sosiaalisesti rakennetun miehekkyyden ylläpitoon. Eläinproteiini itse asiassa laskee testotasoja ja erektion vahvuutta.
Soijaproteiini laskee testosteronitasoja eikä sitä suositellakaan miehille suuria määriä. Eläinproteiinissa ei ole olemassa vastaavia suosituksia, koska ne eivät laske testosteronia.
Soija sisältää estrogeenia, joka miehillä vähentää siittiösolujen määrää ja saattaa aiheuttaa naismaisten piirteiden korostumista, mm rasvan kertymistä takapuoleen ja reisiin.
Naisenakaan en halua syödä mitään, mikä sisältää hormoneja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
oisko susta kiva olla koko ajan raskaana?
ei lehmä ole koko ajan raskaana. Maidontuotanto alkaa kun raskaus loppuu eli vasikka syntyy.
Ihmisäitikin voi tuottaa maitoa vaikka vuosikausia, jos koko ajan imetään tai lypsetään.
Ennen käytettiinkin imettäjiä biologisten äitien sijasta. Vauvakaan ei oli vegaani juodessaan äidinmaitoa on se sitten oman tai imettäjän.
Tätä ketjua kun lukee, niin tulee väkisin mieleen, ettei se vegaaniparka saisi oikein muuta pitää kuin hädin tuskin oman nahkansa.
Kuka hullu käyttää muovia sukissaan? Puuvillaa ja nokkosta ja on aivan hyvät.
Olen 68v nainen ja syönyt lihaa jokaisena päivänä. En ole eläkeläinen vaan kansainvälisessä tärkeässä työssä. Olen terve ja silakka, ja seksiäkin on yllin kyllin. En ole koskaan syönyt mitään hormoneja tai estrogeeneja. Eläinperäinen ravinto on riittävää, ja siannahkaperäinen kollageni pitää ihonkin kimmoisana. Liha kunniaan! Siis solakka, ei silakka. 😊 tekstinkäsittely muuttaa sanoja