Pekka Juntin kolumni (Yle): lapsettomat ovat isoja vauvoja
Osuu kyllä monessa kohdassa oikeaan!
https://yle.fi/uutiset/3-11043764
"Lapset ovat vaiva, kärsimys ja huoli. Silti yhä useammin minusta tuntuu, että tarvitsemme vastuksia. Ihminen on rakennettu niin, ettei mikään rikas ja tärkeä tule helpolla. Ilman tosikoitoksia jäämme vajaiksi. Jäämme isoiksi vauvoiksi. Jumimme nuoruuteen, siihen kulttuuriseen omituiseen välitilaan, joka keksittiin kai joskus 1950-luvulla, ja jonka keskiössä ovat minä ja minun rentoa elämääni tukevat tarpeeni."
Kommentit (711)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on lapsia, mutta alkaa jo yököttämään tämä jatkuva lapsettomien syyllistäminen. Suomi ei ole mikään helkkarin Puola, jossa naisella on vain yksi tehtävä ja jossa ylipäätään ihmisen täytyy elää valtiolle ja toteuttaa valtion toiveita.
Meillä on monta tehtävää, mutta ikävä kyllä lapsia ei synny, jos naiset eivät niitä halua synnyttää. Eikä kysymys ole vain valtiosta, vaan kansakunnasta, meistä suomalaisista. Meillä on vissi paikka ja paljon tehtävää tämän maapallon hyväksi. Ja meidän yhteiskunta on rakennettu sellaiseksi, että koska meillä ei muuta rikkautta ole kuin oma osaamisemme, tarvitaan aina uusia työtä tekeviä sukupolvia, jotka pitävät huolta siitä, että hyvinvointia riittää jaettavaksi.
Jännä juttu, kun nämä synnytystalkoopainostukset kohdistuvat aina lähinnä naisiin. Kukaan ei puhu siitä, millaisia edesvastuuttomia, itsekeskeisiä aikuisvauvoja nykymiehet ovat. Pojat syrjäytyvät jo peruskoulussa oman laiskuutensa takia, mutta tiedotusvälineissä sekin väännetään naisten viaksi. Jos poikia ja miehiä kannustettaisiin enemmän aktiivisuuteen ja vastuunottoon, joku saattaisi jopa haluta pariutua heidän kanssaan ja lapsiakin syntyisi enemmän.
Mikä muka tekee suomalaisesta naisesta sen arvoisen? Ehkä tuo on tapa kertoa että ette ole pariutumisen arvoisia itse.
Niin ja sitten mies tuo loogisuuden huipentuma pilaa tieten tahtoen oman elämänsä?
Vierailija kirjoitti:
Peter Panit, Helinä-keijut ja nyt vielä isot vauvat, joilla vapaaehtoisesti lapsettomia on viime aikoina Ylen kolumneissa kutsuttu. Miksi Ylen uutisointi on mennyt tuollaiseksi?
Jotenkin tuntuu, että asenne lapsettomia kohtaan on muuttunut. Outoa, että on ok julkisesti haukkua lapsettomia ihmisiä. Itse en voi saada lapsia, koska minulta jouduttiin poistamaan kohtu parikymppisenä. Nyt 15 vuotta myöhemmin olen asian kanssa ok ja elän lapsettomana mukavaa elämää. Olen huomannut työpaikalla, kuinka naispuoliset työkaverit selvästi haluaisivat udella lapsista minulta ja olettavat että olen vapaaehtoisesti lapseton. Siihen saattaa olla syy, että olen sanonut tosi tiukasti joskus ettei minulle lapsia tule, piste. Nykyään saattavat suoraan sanoa, että kannattaisi hankkia lapsia ennenkuin on liian myöhäistä. Kerran sanoin ympäripyöreästi, että eivätkö he ymmärrä etteivät kaikki voi saada lapsia ja silloin alkoi hirveä selitys kuinka lääketiede auttaa kyllä ongelmissa ja vaikka olisi sanottu joskus 10 vuotta sitten etten voi saada lapsia niin nyt se saattaa olla mahdollista. En tietenkään ala työkavereille selostamaan kohdunpoistosta ja he närkästyneenä jatkavat juttuja kuinka minun elämäni on niin helppoa.
Toivoisin, että lapsettomuus nähtäisiin edelleen henkilökohtaisena juttuna, ihmisillä voi olla vaikka mitä syitä miksi eivät voi hankkia/halua lapsia, mutta eivät huutele niitä ympäriinsä.
Herää kysymys mitä nämä kaikki vasta lasten myötä aikuistuneet on tehneet koko elämänsä ennen lisääntymistään? Monet saavat aikaiseksi paljon ja ihan merkittäviäkin asioita, joista joutuvat luopumaan pitkäksi aikaa jos tekevät jälkikasvua (koska Suomessa ei osa-aikatyötä tai kotiapulaisia tms. harrasteta). Syitä vapaaehtoiseen lapsettomuuteen on monia ja varmasti joku siihen ihan mukavuudenhaluaankin päätyy, mutta on myös meitä aikuisia jotka ihan vilpittömästi uskovat voivansa vaikuttaa yhteiskunnan ja maailman hyvinvointiin paremmin työnteon kuin lapsenteon avulla. Ja kokevat siihen jopa kutsumusta ja velvollisuutta sen jälkeen kun ovat esim. opiskelleet yhteiskunnan tuella tohtoreiksi taimitäikinä.
Mikään yhteiskunta toimi jollei osa ihmisistä tee niitä vaativampiakin hommia syöpätutkimuksesta kansainväliseen diplomatiaan ja fakta on, että niihin hommiin ei ole juuri asiaa, jos pyöräyttää muutaman kakaran ja kasvattaa niiden kanssa itsestään aikuista kotipiireissä pyörimällä. Viimeistään sitten kun se oma piltti sairastuu vakavasti voi olla hetki suorastaan toivoa että jotkut kanssaihmisistä olisivat omistaneet elämänsä lastenteon sijaan esim. lääketieteelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on lapsia, mutta alkaa jo yököttämään tämä jatkuva lapsettomien syyllistäminen. Suomi ei ole mikään helkkarin Puola, jossa naisella on vain yksi tehtävä ja jossa ylipäätään ihmisen täytyy elää valtiolle ja toteuttaa valtion toiveita.
Meillä on monta tehtävää, mutta ikävä kyllä lapsia ei synny, jos naiset eivät niitä halua synnyttää. Eikä kysymys ole vain valtiosta, vaan kansakunnasta, meistä suomalaisista. Meillä on vissi paikka ja paljon tehtävää tämän maapallon hyväksi. Ja meidän yhteiskunta on rakennettu sellaiseksi, että koska meillä ei muuta rikkautta ole kuin oma osaamisemme, tarvitaan aina uusia työtä tekeviä sukupolvia, jotka pitävät huolta siitä, että hyvinvointia riittää jaettavaksi.
Jännä juttu, kun nämä synnytystalkoopainostukset kohdistuvat aina lähinnä naisiin. Kukaan ei puhu siitä, millaisia edesvastuuttomia, itsekeskeisiä aikuisvauvoja nykymiehet ovat. Pojat syrjäytyvät jo peruskoulussa oman laiskuutensa takia, mutta tiedotusvälineissä sekin väännetään naisten viaksi. Jos poikia ja miehiä kannustettaisiin enemmän aktiivisuuteen ja vastuunottoon, joku saattaisi jopa haluta pariutua heidän kanssaan ja lapsiakin syntyisi enemmän.
Mikä muka tekee suomalaisesta naisesta sen arvoisen? Ehkä tuo on tapa kertoa että ette ole pariutumisen arvoisia itse.
Miksikäs te sitten länkytätte tällä palstalla aamusta iltaan yksinäisyyttänne ja puutettanne?
Jaa että miehet syrjäytyvät tahallaan siksi, koska suomalaiset naiset eivät ole pariutumisen arvoisia? Mitvit?
Toiset valitsevat uran, toiset perhe-elämän, jotkut molemmat.
Sitten täällä on ne, jotka eivät valitse tai tee yhtään mitään. Tai oikeastaan ottavat lähinnä saajapuolen roolin yhteiskunnassa eläen muiden siivellä.
Vähän kuin muurahaisyhteiskunta. Meillä on työläiset, kuhnurit ja kuningattaret!
Kerrankin voi sanoa sensuuria pelkäämättä, että siinä on kyllä todellinen Juntti. :D
Jokainen on omasta mielestään se erinomaisuuden ilmentymä. Kun elämä lasten kanssa on mitä on niin jotenkin se täytyy rationalisoida itselleen.vaikka sitten näillä kasvutarinoilla. Ketään ei oikeasti kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Mietin seuraavaa:
Jos naisella ei ole lasta vielä kolmekymmentä vuotiaana hän joutuisi maksamaan kuukausittain tuntuvaa uhkasakkoa kunnes on onnistuneesti synnyttänyt lapsen. Jossain sitten kohtaa pakkohedelmöitys?
Miltä kuulostaa?
Kuulostaa siltä, että olet mielisairas.
Kaikki vaan synnyttään, että koko maailma hukkuu lapsiin ja niiden tavaroihin. Kulutusjuhlaa. Minä, minä ja minun perhe, ja meidän perheen lemmikit ja meidän kuluttaminen. Noup.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppo sanoa miehenä.
Kyllä minäkin isäksi suostuisin. Äidiksi en.
Samaa mieltä. Isänä on helppo olla. Senkun vaan siementää ja nainen tekee loput. Ei tartte osallistua, voi jättää perheensä milloin vain ja aloittaa alusta nuoremman kanssa, jos huomaakin, että hups, lapset ei ollu mun juttu. Miehenä en hirveästi huutelisi, ei ole uskottavaa.
Millaisia miehiä te olette oikein löytäneet ja mistä? Minulla aivan toisenlainen kokemus.
Ehkä niitä lapsia ei kannata tehdä jos on itsekin vielä lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja sitten mies tuo loogisuuden huipentuma pilaa tieten tahtoen oman elämänsä?
Selitäs vielä kuinka MGTOW pilaa elämänsä kun ei "saa" naista vaivoikseen elätettäväksi?
Vierailija kirjoitti:
Toiset valitsevat uran, toiset perhe-elämän, jotkut molemmat.
Sitten täällä on ne, jotka eivät valitse tai tee yhtään mitään. Tai oikeastaan ottavat lähinnä saajapuolen roolin yhteiskunnassa eläen muiden siivellä.
Vähän kuin muurahaisyhteiskunta. Meillä on työläiset, kuhnurit ja kuningattaret!
Vähän tylyä viitata äiteihin siivellä eläjiksi mutta tottahan se on
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksikäs te sitten länkytätte tällä palstalla aamusta iltaan yksinäisyyttänne ja puutettanne?
Jaa että miehet syrjäytyvät tahallaan siksi, koska suomalaiset naiset eivät ole pariutumisen arvoisia? Mitvit?
Jos joku onneton länkyttää se ei tarkoita että muut ajattelisivat samoin.
Jos naiset olisivat sen arvoisia, nuo miehet varmasti olisivat aktiivisia ja ottaisivat vastuuta jotta naiset saisivat olla karkkikaupassa ja valita arvoisensa. No nyt TE länkytätte kun näin ei ole.
Aikuisvauvoja ovat sitten nekin, jotka jättävät epämukavat olosuhteet ja muuttavat toisten eläteiksi muualle maailmaan. Tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi että nautin lapsena olemisesta. Voisinkin tässä lähteä lenkille ja sitten pelata vähän tietokone-peliä ja syödä karkkia, sitten menen nukkumaan ja nukun pitkät keskeytymättömät yöunet ja herään klo 9 aamulla ja loikoilen sängyssä ennenkuin nousen kunnolla ylös (on vapaapäivä), sitten laitan vaikka elokuvan pyörimään ja syön samalla aamupalaa, sitten en olekkaan suunnitellut vielä mitään, pitää katsoa huomenna, että mikä sattuu huvittamaan, lähtiskö vaikka autolla jonnekkin kauemmas lenkille, kutsuisko kavereita pelaamaan lautapeliä tai vaikka shoppailis päivän.
Kuulostaa äärimmäisen tylsälle. Onneksi ei tarvitse täyttää päiviään shoppailulla tai autolla ajelulla, saati katselemalla elokuvia keskellä päivää.
Ei voi olla aikuinen ihminen joka tuon kirjoitti. Nostaa esiin karkin syömisen ja leffojen katselun jotenkin hienoina asioina...
karkin syöminen wtf?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitas linkkiä niihin ketjuihin joissa miehet ulvovat yksinäisyytään. Näen lähinnä miesvihaketjuja joissa joku selittää miehen pilanneen milloin mitäkin. Mitä ihmeellisempi tarina, sen enemmän verenhimoisia naisia ulvomassa raivoaan.
Ja tuollaisen kanssa pitäisi vielä pariutua? Ei kiitos.
Miksi ihmisillä on niin valtava tarve puuttua toisten elämänvalintoihin? Jokainen eläköön itsensä näköistä elämää lapsilla tai ilman.
Luin jutun, mutten koko ketjua. Laitoin palautetta Ylelle. Mikä on, ettei omaa vanhemmuuttaan voi arvostaa painamatta alas toisin valinneita?
Oli niin ällöttävä asenne tekstissä, että varmaan tuo yksi Juntti riittää lahottamaan koko Haaparannan.
Aikuiset ja lapset ovat yhtä lailla paskoja, ilkeitä toisia kohtaan ja oman egon sekä minäkuvan pönkitys vain mielessä. Elän elämäni juuri niin kuin haluan ilman mitään palloja jalassa eikä kuolema pelota yhtään, koska täällä ei ole ketään joka pakonomaisesti tarvitsee juuri minua. Ja niin on hyvä. Lisäksi tämä nykyajan vanhempien "empatiakyky" on pitkälti sitä, ettei omilta lapsilta vaadita yhtään mitään. Väittäisin olevani oikeasti empaattisempi kuin useimmat pienten ja vähän isompienkin lasten vanhemmat.