Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pekka Juntin kolumni (Yle): lapsettomat ovat isoja vauvoja

Vierailija
11.11.2019 |

Osuu kyllä monessa kohdassa oikeaan!

https://yle.fi/uutiset/3-11043764

"Lapset ovat vaiva, kärsimys ja huoli. Silti yhä useammin minusta tuntuu, että tarvitsemme vastuksia. Ihminen on rakennettu niin, ettei mikään rikas ja tärkeä tule helpolla. Ilman tosikoitoksia jäämme vajaiksi. Jäämme isoiksi vauvoiksi. Jumimme nuoruuteen, siihen kulttuuriseen omituiseen välitilaan, joka keksittiin kai joskus 1950-luvulla, ja jonka keskiössä ovat minä ja minun rentoa elämääni tukevat tarpeeni."

Kommentit (711)

Vierailija
141/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Suuren syntyvyyskeskustelun hälinässä luin artikkelin(siirryt toiseen palveluun), jossa vapaaehtoisen lapsettomuuden syyksi kerrottiin muun muassa se, että elämä oli jo valmiiksi rikasta ilman lastakin.

Pahoin pelkään, etteivät he tiedä, mistä puhuvat."

No ei tiedä Junttikaan, että miten rikasta elämä olisi jos toimisi vaikka omaishoitajana tai miten rikasta elämä olisi jos olisi jättänyt lapset tekemättä tai miten rikasta elämä olisi, jos omistaisi hevosen tai miten rikasta elämä olisi jos laittaisi takapihalleen pomppulinnan tai miten rikasta elämä olisi kääntyisi uskoon/lopettaisi uskomisen (kumpi sitten onkaan vallalla) tai miten rikasta elämä olisi jos olisi köyhempi tai miten rikasta elämä olisi, jos olisi rikkaampi tai miten rikasta elämä olisi jos kiinnostuisi postimerkkien keräilystä.

Eihän tuo väärässä ole, tottahan se on, ettei lapseton tiedä millaista elämä olisi (ihan konkreettisesti) jos pyörättäisi maailmaan uusia ihmisyksilöitä, joiden luonteenpiirteet, terveys yms. on tietenkin täysin arpapeliä.

Ja joku voi ajatella asian niin, että elämä on jo tarpeeksi RASKASTA ilman lastakin. 

Pekka Juntti ei todellakaan tunnu ymmärtävän, että ihmisillä on erilaisia lähtökohtia. Hän tuntuu luulevan, että kaikki ovat normaaleja, terveitä keskivertoihmisiä, jotka löytävät normaalin kumppanin noin vain ja saavat normaaleja, terveitä keskivertolapsia. Juntti ei ota huomioon sitä, että kaikki eivät löydä kumppania ikinä. Kaikki eivät pysty saamaan lapsia ja vaikka saisivatkin, lapset eivät ole välttämättä helppoja saati terveitä. Erityislapsen kanssa kohdatut haasteet ovat ihan eri luokkaa kuin oksennuksen siivoaminen yöllä. 

Juntti esittää adoption yhtenä vaihtoehtona, vieläpä erityisen helppona. Eihän se nyt käden käänteessä käy, ja monen halukkaiden kohdalla se ei toteudu ikinä. 

En lue tuota kirjoitusta itse, ei tunnu olevan mun klikkaukseni arvoinen mutta pakko tulla silti kommentoimaan että MITÄ?!? Siis joku Juntti nostaa yhä vuonna 2019 adoptiokortin lapsettomalle tyylillä "ainahan voit adoptoida"? Oikeasti?!

A. Adoptiolapsi on todella vaikeaa saada

B. Valtaosalla kansainväliseen adoptioon annettavista lapsista on terveysongelmia ja traumataustaa. Adoptiossa ei siis todellakaan ole kyse siitä että perheeseen tuosta noin vaan tulla tupsahtaa vastasyntynyt terve lapsi ja sitten kuljetaan yhdessä auringonlaskuun. Ei, vaan lapsi on yleisemmin jo vanhempi, useiden hylkäämiskokemusten ja katkenneiden ihmissuhteiden traumatisoima ja/tai fyysisesti sairas. (ja ei toki 100% tapauksista näin, mutta monissa)

Kertoo kyllä todella paljon tuosta kirjoittajasta jos todella markkinoi adoptiota helppona vaihtoehtona joka sopii kaikille... melko vastuutonta. Mutta mitä ketjua olen lukenut niin tuntuu olevan yhtä todellisuudesta vieraantunut muidenkin mielipiteidensä osalta. Ei muuta kuin kaikki esim. kroonisesti sairaat, vanhempiaan omaishoitavat, lapsettomat keski-ikäiset "vauvat" adoptoimaan vaan niin kyllä sitä siinä sitten lapsen myötä kasvua ihmisenä tapahtuu!

Kasvaisi arvon juntti itsekin aikuiseksi ja opettelisi katsomaan maailmaa muustakin kulmasta kuin omasta kuplastaan.

Vierailija
142/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmuus on parasta ja pahinta mitä ihmiselle voi tapahtua. Kaikki kauhutarinat on totta ja kaikki imelyydet on totta. Se muuttaa ihmistä. Eikä ole kaikkia varten. Eikä mua ihmetytä yhtään, että se jakaa ihmiset kahteen eri leiriin. Sitä en tajua, ketä syyllistäminen palvelee.

Joo varmasti muuttaa, mutta silti maailma on täynnä kaltoinkohdeltuja lapsia.

Jep. Siksi sanoinkin, että se on myös pahinta mitä ihmiselle voi tapahtua. Enkä määritellyt, mihin suuntaan se muuttaa ihmistä. Siksi totesin, ettei se ole kaikkia varten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellinen Juntti

Vierailija
144/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nomen est omen kyllä tämän tyypin(sukunimi) kohdalla,huhhuh...Mun lapsuus loppui +10v:nä, kun sairastuin loppuiäkseni vakavaan sairauteen. Ja oikeasti jo aiemminkin narsisti/alko-perheessä "kasvaneena"hoivaajana ja kotitöitä tehden pikkunatiaisesta asti hulluun aikuisen vastuuseen joutuneena. Eli munkin pitäs vaan pentuja pukata tulemaan sairailla geeneilläni, niin köyhänä etten pysty edes itseäni elättämään ja kumppaneita ei hirveästi ole jonossa sairaalle/työttömälle "ihmisroskalle"(eräidenkin mielipiteen mukaan)...Ja vain ollakseni "aikuinen"joidenkin mielestä sitten vielä penska huollettavana josta ei kykenisi mitenkään resursseillaan huolehtimaan?!:D Ei jumalauta...mustavalkoisuuden huiput taas äänessä ja täälläkin...neeeeext!!!

Vierailija
145/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nomen est omen.

Juuri meinasin kommentoida samaa :D

Mutta siis vakavasti nyt, kaiken keskiössä ei ole lapsi, lapset tai lasten hankkiminen. Ei mistään eettisestä, moraalisesta, kulttuurisesta tai filosofisesta näkökulmasta tarkasteltuna. Elämä uusiutuu ja muuttuu niin monilla muillakin tavoilla kuin lapsia puskemalla. Tähän planeettaan ja ihmisiin voi myös vaikuttaa MONILLA muilla tavoilla. Kasvattaminen ei todellakaan ole ainoa. Taide ja kirjallisuus ovat hyviä esimerkkejä ja taiteilijoissa, kirjailijoissa ja filosofeissa on paljon lapsettomia. Ovatko aikamme suurimmat ajattelijat ihmisvauvoja?

Kärsiä voi niin montaa muutakin kautta kuin lapsia hankkimalla- mikäli valitsee nähdä asian niin, että kärsimys jalostaa eikä kutista ja lannista ihmissielua. Itse kallistun jälkimmäiseen.

Tähänkään asiaan ei ole olemassa yhtä oikeaa näkökulmaa, tai totuutta eikä täten "hairahdusta". On pelkästään ihmisiä, joilla on erilaisia taustoja, uskomuksia, ajatuksia ja mielipiteitä. Se että Juntti valitsee tämän näkökulman asiasta omaksi totuudekseen ei tee siitä absoluuttista, koko ihmiskuntaa koskevaa totuutta. Tuo on epäkypsyyttä ajattelijana, näkökulman rajallisuutta ja ihmisen sekä tämän maailman moninaisuuden kohtaamattomuutta.

Vierailija
146/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä lapsentekotalkoisiin patistavat, vuosisadan vanhemmiksi itseään kehuvat tuppaavat olemaan juuri näitä, jotka ulkoistavat kasvatustyön älypuhelimille ja kodin ulkopuolisille "asiantuntijoille". Onhan se helppoa kun ei tarvitse ottaa vastuuta mistään ja täten elää huoletonta arkea. 

Vierailija
147/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ilmoittautuu myös yksi aikuisvauva!

_o/

Pyöritän mieheni kanssa maatilaa, hoidan satojen eläinten lisäksi meillä asuvaa sairasta anoppiani ja huolehdin miehen jälkikasvusta, lasten äidin kadottua pääkaupunkiin elämään jotain..elämätöntä nuoruuttaan kai. Ai niin ja hoidan yrityksemme asiat.

Eipä ole tullut mieleen valittaa, elän oman näköistäni elämää, tykkään hoitaa ja huolehtia, mutta en tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa, kun kuulee näitä juttuja, miten lapsen pyöräytyksellä pääsee selvästi jollekin ylemmälle sosiaaliselle ja älylliselle tasolle. Vaikka sitten jättäisi ne omat lapsensa.

Vierailija
148/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Suuren syntyvyyskeskustelun hälinässä luin artikkelin(siirryt toiseen palveluun), jossa vapaaehtoisen lapsettomuuden syyksi kerrottiin muun muassa se, että elämä oli jo valmiiksi rikasta ilman lastakin.

Pahoin pelkään, etteivät he tiedä, mistä puhuvat."

No ei tiedä Junttikaan, että miten rikasta elämä olisi jos toimisi vaikka omaishoitajana tai miten rikasta elämä olisi jos olisi jättänyt lapset tekemättä tai miten rikasta elämä olisi, jos omistaisi hevosen tai miten rikasta elämä olisi jos laittaisi takapihalleen pomppulinnan tai miten rikasta elämä olisi kääntyisi uskoon/lopettaisi uskomisen (kumpi sitten onkaan vallalla) tai miten rikasta elämä olisi jos olisi köyhempi tai miten rikasta elämä olisi, jos olisi rikkaampi tai miten rikasta elämä olisi jos kiinnostuisi postimerkkien keräilystä.

Eihän tuo väärässä ole, tottahan se on, ettei lapseton tiedä millaista elämä olisi (ihan konkreettisesti) jos pyörättäisi maailmaan uusia ihmisyksilöitä, joiden luonteenpiirteet, terveys yms. on tietenkin täysin arpapeliä.

Ja joku voi ajatella asian niin, että elämä on jo tarpeeksi RASKASTA ilman lastakin. 

Pekka Juntti ei todellakaan tunnu ymmärtävän, että ihmisillä on erilaisia lähtökohtia. Hän tuntuu luulevan, että kaikki ovat normaaleja, terveitä keskivertoihmisiä, jotka löytävät normaalin kumppanin noin vain ja saavat normaaleja, terveitä keskivertolapsia. Juntti ei ota huomioon sitä, että kaikki eivät löydä kumppania ikinä. Kaikki eivät pysty saamaan lapsia ja vaikka saisivatkin, lapset eivät ole välttämättä helppoja saati terveitä. Erityislapsen kanssa kohdatut haasteet ovat ihan eri luokkaa kuin oksennuksen siivoaminen yöllä. 

Juntti esittää adoption yhtenä vaihtoehtona, vieläpä erityisen helppona. Eihän se nyt käden käänteessä käy, ja monen halukkaiden kohdalla se ei toteudu ikinä. 

En lue tuota kirjoitusta itse, ei tunnu olevan mun klikkaukseni arvoinen mutta pakko tulla silti kommentoimaan että MITÄ?!? Siis joku Juntti nostaa yhä vuonna 2019 adoptiokortin lapsettomalle tyylillä "ainahan voit adoptoida"? Oikeasti?!

A. Adoptiolapsi on todella vaikeaa saada

B. Valtaosalla kansainväliseen adoptioon annettavista lapsista on terveysongelmia ja traumataustaa. Adoptiossa ei siis todellakaan ole kyse siitä että perheeseen tuosta noin vaan tulla tupsahtaa vastasyntynyt terve lapsi ja sitten kuljetaan yhdessä auringonlaskuun. Ei, vaan lapsi on yleisemmin jo vanhempi, useiden hylkäämiskokemusten ja katkenneiden ihmissuhteiden traumatisoima ja/tai fyysisesti sairas. (ja ei toki 100% tapauksista näin, mutta monissa)

Kertoo kyllä todella paljon tuosta kirjoittajasta jos todella markkinoi adoptiota helppona vaihtoehtona joka sopii kaikille... melko vastuutonta. Mutta mitä ketjua olen lukenut niin tuntuu olevan yhtä todellisuudesta vieraantunut muidenkin mielipiteidensä osalta. Ei muuta kuin kaikki esim. kroonisesti sairaat, vanhempiaan omaishoitavat, lapsettomat keski-ikäiset "vauvat" adoptoimaan vaan niin kyllä sitä siinä sitten lapsen myötä kasvua ihmisenä tapahtuu!

Kasvaisi arvon juntti itsekin aikuiseksi ja opettelisi katsomaan maailmaa muustakin kulmasta kuin omasta kuplastaan.

Juntti taisi heittää adoption mahdollisuuden niille, joita huolettaa ympäristön ja ilmaston tila eivätkä siksi halua lisääntyä. 

Kansainväliseen adoptioon liittyy monenlaisia ongelmia, mutta Juntti tietysti jätti nuo asiat kokonaan käsittelemättä. Juntti jätti huomiotta senkin, että vapaaehtoiselle lapsettomuudelle ei ole läheskään aina yhtä ainoaa syytä vaan syitä voi olla useita. 

Vierailija
149/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi että nautin lapsena olemisesta. Voisinkin tässä lähteä lenkille ja sitten pelata vähän tietokone-peliä ja syödä karkkia, sitten menen nukkumaan ja nukun pitkät keskeytymättömät yöunet ja herään klo 9 aamulla ja loikoilen sängyssä ennenkuin nousen kunnolla ylös (on vapaapäivä), sitten laitan vaikka elokuvan pyörimään ja syön samalla aamupalaa, sitten en olekkaan suunnitellut vielä mitään, pitää katsoa huomenna, että mikä sattuu huvittamaan, lähtiskö vaikka autolla jonnekkin kauemmas lenkille, kutsuisko kavereita pelaamaan lautapeliä tai vaikka shoppailis päivän.

Kuulostaa äärimmäisen tylsälle. Onneksi ei tarvitse täyttää päiviään shoppailulla tai autolla ajelulla, saati katselemalla elokuvia keskellä päivää.

Vierailija
150/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hetkinen. Juntti tuntuu ajattelevan, että lapsen tehtävä on kasvattaa vanhempiaan. Että lapsi hankitaan juuri siksi, että vanhempi kasvaisi ihmisenä. Adoptiolapsikin hankitaan tuota tarkoitusta varten.

Eikö tuo ole jotenkin... väärin? 

Vierailija
151/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on lapsia, mutta alkaa jo yököttämään tämä jatkuva lapsettomien syyllistäminen. Suomi ei ole mikään helkkarin Puola, jossa naisella on vain yksi tehtävä ja jossa ylipäätään ihmisen täytyy elää valtiolle ja toteuttaa valtion toiveita.

Meillä on monta tehtävää, mutta ikävä kyllä lapsia ei synny, jos naiset eivät niitä halua synnyttää. Eikä kysymys ole vain valtiosta, vaan kansakunnasta, meistä suomalaisista. Meillä on vissi paikka ja paljon tehtävää tämän maapallon hyväksi. Ja meidän yhteiskunta on rakennettu sellaiseksi, että koska meillä ei muuta rikkautta ole kuin oma osaamisemme, tarvitaan aina uusia työtä tekeviä sukupolvia, jotka pitävät huolta siitä, että hyvinvointia riittää jaettavaksi.

Vierailija
152/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä muuta tuo Juntin kolumni edes on kuin minä-minä-minä? Minä ja minun valinnat, minä ja minun lapset, minä ja minun arki. MINÄ olen parempi ihminen. MINÄ olen oikeassa ja minä ja minun lapseni ollaan maailmankaikkeuden napa ja tarkoitus. Eikö tuo nyt ole aika itsekästä ja kapeakatseista? Plus toki muiden nimittely vielä siihen päälle.

Vierailija
153/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainahan se menee näin, eli kun ei muutakaan rakentavaa sanottavaa keksitä, niin ruvetaan piikittelemään ja pilkkaamaan :D Ihan tyypillistä epäkypsien ihmisten toimintaa. Ja voi sentään, näillä lapsettomia haukkuvilla on itsellään lapsia, eli onpa taas hieno esimerkki aikuisesta käytöksestä mollata muita!

Lukiessani artikkelia tulin ihan surulliseksi, että noin henkisesti epäkypsät ja ahdasmieliset ihmiset kasvattavat lapsia. Sehän siirtyy kyllä heihinkin, elleivät jostain muualta saa tukea ajattelulle ja kasvulleen.

Vierailija
154/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on lapsia, mutta alkaa jo yököttämään tämä jatkuva lapsettomien syyllistäminen. Suomi ei ole mikään helkkarin Puola, jossa naisella on vain yksi tehtävä ja jossa ylipäätään ihmisen täytyy elää valtiolle ja toteuttaa valtion toiveita.

Meillä on monta tehtävää, mutta ikävä kyllä lapsia ei synny, jos naiset eivät niitä halua synnyttää. Eikä kysymys ole vain valtiosta, vaan kansakunnasta, meistä suomalaisista. Meillä on vissi paikka ja paljon tehtävää tämän maapallon hyväksi. Ja meidän yhteiskunta on rakennettu sellaiseksi, että koska meillä ei muuta rikkautta ole kuin oma osaamisemme, tarvitaan aina uusia työtä tekeviä sukupolvia, jotka pitävät huolta siitä, että hyvinvointia riittää jaettavaksi.

En tekisi lapsia vaikka olisin maailman viimeinen suomalainen, ellen saisi siitä hyvästä esim miljoonaa euroa + 50 ilmaista lastenhoitajaa.

Vierailija
155/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaaehtoiseen lapsettomuuteen on useita syitä, ja tämä on vain yksi niistä. Mutta ihan kiva sohaisu, pitää paikkansa minun kohdallani.

Vierailija
156/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä juttu, kun nämä synnytystalkoopainostukset kohdistuvat aina lähinnä naisiin. Kukaan ei puhu siitä, millaisia edesvastuuttomia, itsekeskeisiä aikuisvauvoja nykymiehet ovat. Pojat syrjäytyvät jo peruskoulussa oman laiskuutensa takia, mutta tiedotusvälineissä sekin väännetään naisten viaksi. Jos poikia ja miehiä kannustettaisiin enemmän aktiivisuuteen ja vastuunottoon, joku saattaisi jopa haluta pariutua heidän kanssaan ja lapsiakin syntyisi enemmän.

Vierailija
157/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisuus katoaa, ei sille mitään voi. Olemme saavuttaneet kansakuntana onnellisuuden maksimin, ja mitä sen jälkeen tapahtuu? Romahdus tietenkin. Ei mikään jatku samanlaisena ikuisesti.

Vierailija
158/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen transsukupuolinen ja a-seksuaali, kliinisesti masentunut ja ahdistunut, ja minulla on useampikin geneettisesti periytyvä sukurasite joita en toivoisi lapselle terveystaakaksi.

Olen sanonut n. 10-vuotiaasta asti etten halua biologisia lapsia, yli 20 vuotta meni ennen kuin lähipiiri alkoi uskoa että olen tosissani.

Tulen lasten kanssa toimeen hyvin, olivat he sitten sukua tai vieraita. Olen useammankin kerran pelastanut linja-auton tai junavaunun muiden ihmisten hermot huvittamalla pientä lasta, jonka matkalla mukana ollut vanhempi ei ole hoksannut varata mitään tekemistä eikä osaa itse edes satua keksiä lapselleen kertoa.

Minulla ei ole mitään lisääntyjiä vastaan, edes heitä joilla ei ehkä ole kovin hyvät edellytykset tulla vanhemmiksi tai olla vanhempia, vaikka pelkäänkin heidän lastensa onnellisen lapsuuden puolesta.

Olen myös erittäin tietoinen siitä miten paljon luonnonvaroja jokainen länsimainen ihminen kuluttaa elinaikanaan, vaikka söisikin kotimaista ruokaa eikä matkustelisi ympäri maailmaa. Joten kun minulla on oikeita syitä pelätä etten ehkä voisi taata lapselle hyvää terveyttä ja hyvää lapsuutta, olen päättänyt olla tuntematta minkäänlaista syyllisyyttä haluttomuudestani lisääntyä.

Niin ja mitenkä päädyin tälle sivustolle jos vauvat eivät oikein ole minun juttuni? Saatte syyttää Googlea ja sitä että täältä löytää hyviä ruokavinkkejä erityisruokavalioisille (lähipiiristä löytyy jokunen). :-)

Vierailija
159/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä muuta tuo Juntin kolumni edes on kuin minä-minä-minä? Minä ja minun valinnat, minä ja minun lapset, minä ja minun arki. MINÄ olen parempi ihminen. MINÄ olen oikeassa ja minä ja minun lapseni ollaan maailmankaikkeuden napa ja tarkoitus. Eikö tuo nyt ole aika itsekästä ja kapeakatseista? Plus toki muiden nimittely vielä siihen päälle.

Juuri niin. "MINÄ ja MINUN henkinen kasvu, minäminä. Siivosin oksennuksen kerran, joten kylläpäs nyt olen hyvä ihminen!"

Vierailija
160/711 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peter Panit, Helinä-keijut ja nyt vielä isot vauvat, joilla vapaaehtoisesti lapsettomia on viime aikoina Ylen kolumneissa kutsuttu. Miksi Ylen uutisointi on mennyt tuollaiseksi?