Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voi järkytys tuota suomalaisten ylipainoisuutta!

Vierailija
07.11.2019 |

https://yle.fi/uutiset/3-11056365

Suomessa 67,6% väestöstä ylipainoisia, kuin Ruotsissa vastaava luku on hieman yli 48% ja Norjassa tasan 46%.

Suomalaisten ylipainoisuusluvut ovat aivan järkyttävää katsottavaa!

Kommentit (986)

Vierailija
961/986 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Norjassa asuessani tuon eron näki jo ihan pienissä päiväkotilapsissa. Aamulla näki talvisin pikkulapsia oikeasti hiihtämässä päiväkotiin/kouluun/kotiin. Sama juttu työpaikalla ja yliopistossa, eli opiskelijat viettivät viikonloput usein telttailemassa metsässä (eivät ryyppäämässä) ja jopa Oslon bisnesalueelle tuli aamulla työmatkalla rullahiihtäen jengiä jossei lunta ollut maassa. Elintavoissa ja asenteissa ihan valtava ero suomalaisiin mitä nyt tulee ulkoilmaelämään.

Norjalaiset ovat urheiluhullua kansaa, älä niihin vertaa. He eivät ole keskivertoa millään tavalla. Ottavat töistä ommoo lommoo päästäkseen urheilemaan.

Mielestäni juuri muihin pohjoismaihin pitäisi verrata ja pohtia, että mitä asioita Suomessa voisi tehdä enemmän samalla tavalla.

Tässä keskustelussa on nimittäin montakin kertaa syytetty Suomen ilmastoa tästä lihavuusepidemiasta, mutta itse olen asunut sekä Ruotsissa, Norjassa että Suomessa ja voin kertoa, että kaikissa on ihan sama vtun pimeä pitkä talvi ja ilmasto. Norjassa sataa ihan koko ajan, siis oikeasti, koko ajan. Bergenissä kuiva päivä on täysi harvinaisuus.

Norjassa ja Ruotsissa on pääsääntöisesti myös samanlainen tarjonta ruokaa ja ruokakaupat ihan samalla tavalla täynnä eineksiä kuin Suomessa. Kauppojakin on tässä keskustelussa syytetty. 

Eli jos on kiinnostunut pohtimaan, mitkä asiat Suomessa olisi hyvä muuttaa, jotta tähän kriisiin saataisiin jokin tolkku, on mielestäni erityisen mielekästä tutkia nimenomaan muita Pohjosmaita, sekä hyvässä että pahassa.

No eipä ole paljoa tutkimista, kun pohjoismaat ovat yhtä lihavia. Eroja voi olla koululiikunnassa, mutta tuskin paljoa.

Bmi ei yksilön kohdalla kertone paljoa, mutta suurissa massoissa voi antaa jotain osviittaa lihavuuden syihin. Wikipediasta löytyy bmi by country ranking. Ja siinä pohjoismaat ovat kaikki aika hyvin samalla tasolla 26 bmi keskiarvona. Mielenkiintoista on top3 tyynen valtameren saaret, joissa Bmi on keskiarvoltaan yli 30, ja syynä länsimainen ruokabisnes ravintoköyhän energiarikkaan ultraprosessoidun ruuan viennillä.

Siinä liikunnan vähyyden ohella syy lihavuuten.

Ilmeisesti ihmisistä halutaan tehdä bisneksen takia tahallaan lihavia ja sairaita, muutoin kouluissa ja työpaikoilla olisi suhtauduttu liikuntaan vakavammin kuin 1h/viikko totaalisella vitsillä.

Hmm, ainakin tämän keskustelun aloituksen aihe näytti esim. Norjassa olevan ylipainoisia/lihavia 46% verrattuna Suomen 68%:iin. Mielestäni kuitenkin merkittävä ero? Keskiarvo-BMI kertoo vain sen, mihin painojakauman keskiarvo asettuu, mutta eikö mielekkäämpää ole katsoa lihavien osuutta väestöstä?

Siitä olen samaa mieltä, että tietenkin elintarviketeollisuus haluaa, että ihmiset kuluttavat heidän tuotteitaan ja ovat tietysti pyrkineet maksimoimaan tuotteidensa houkuttavuuden. Olisinkin kiinnostunut lähinnä pohtimaan, että miksi vaikkapa nyt Norjassa ja Suomessa eri määrä ihmisiä valitsee elintarvikkeensa eri tavalla ja miksi liikuntamäärät eroavat jne.

Vierailija
962/986 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo ravitsemusterapeutti lihovien vanhemmille olisi hyvä idea. Itse olin lihava nuori 90-luvulla. Luokalla oli suurin piirtein kaksi lihavaa lisäkseni, muut olivat hoikkia. Lihomisen syynä oli kodin ruokavalio. Meillä syötiin paljon eineksiä, koulun jälkeen usein hamppari tai lihapiirakka ja vielä päivälliseksi jotain valmista. Illalla iso kasa lämpimiä voileipiä. Monesti toivoin äidiltä, että saisi välipalaksi hampparin sijaan vaikka leipiä, mutta äiti ei suostunut, vaan vinkui, että ei sitten ruoka kelpaa. Sain kuulla paljon haukkumista painostani ja arvethan siitä jäi.

Lukioiässä sisuunnuin ja kieltäydyin epäterveellisestä ruuasta, aloin kotona kokata itse ja paino laski parikymmentä kiloa. Olen koko aikuisikäni ollut normaalipainon alapäässä. En ole edes raskauksieni lopussa painanut niin paljon kuin 14-vuotiaana.

Luulen, että äiti tahtoi lihottaa minua. Hän ei itse juuri syönyt kotona ja oli hoikka. Oli rankkaa olla laihan äidin lihava tytär. Lisäksi äiti aina haukkui uusavuttomia, vaikka itse tarjoili vain Saarioisten äitien tekemiä ruokia... 

Projisointia kerrakseen. Tunteisiin menee tasan tässä ketjussa meuhkaavilla ylipainoisilla henkilöillä, eivät kykene rationaalisiin argumentteihin niin tekevät sitten henkilökohtaisia hyökkäyksiä. Olen muuten itsekin ylipainoinen, että tiedoksi vaan sinne :) T. eri

Häh, en tajunnut tätä vai lainasitko väärää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
963/986 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terve lijansairaaksi. kirjoitti:

Mun painoni nousua edesauttoi toimimaton kilpirauhanen ja varastoraudan puute. Liikuin ennen viikossa 32-35 h, kunnes kunto romahti. Raudanpuute vaikeuttaa hapensaantia ja liikkuminen ilman lisähappea on vaikeaa, lisäksi raudanpuute aiheutti sydämen vajaatoiminnan. Lääkärit tutkivat minua 4 vuotta ennen kuin suostuivat mittaamaan varastoraudan (koska hemoglobiini oli viitteissä) ja sieltä se sitten löytyikin se syy.

Lisäksi kilpirauhaseni lakkasi toimimasta, mutta meni vielä 6 vuotta anemian löytymisestä ennen kuin kilpirauhanen oli niin huonossa kunnossa, että sain koelääkityksen. Ja kilpirauhanenhan säätelee kehon energiankulutusta...sekä väsyttää.

Nukuin noin 14-16 h vuorokaudesta ja lääkärit yrittivät syyttää masennusta ja ahdistusta ja väkisin määrätä mielialalääkkeitä. Niiden koelääkitys hidasti ennestään hidasta aineenvaihduntaa ja sitten levisi hormonitoiminta. Menkat alkoivat 3-5 vuorokauden välein ja kestivät 4 viikkoa.

Saa arvata mitä se teki rautavarastoille.

Siitä alettiin syyttää vaihdevuosia. Ja mielialalääkitys lopettiintoimimattomana.

Rautav arastosta, joka oli saatu nostettua vuodessa 16 -> 55 (kilpirauhaspotilaan suositus on 100 ja ylikin), romahti lukuun 8. Taas käskettiin syödä rautaa - no en ollut sitä missään vaiheessa lopettanutkaan, pyysin rautainfuusiota, koska vatsa ei kestä enempää rautaa, mutta minut naurettiin pihalle. Rauta suostuttiin tarkistamaan puolen vuoden päästä, koska lääkärin mukaan tiedetään se, että se on matala ja sitä on turhaa tarkistaa jatkuvasti. Kerran vuoteen riittää.

Nyt sitten odotan gynelle aikaa, jotta tarkistetaan alavatsan alueet. Raudanpuuteoireet ovat karmeat, huimaa, voin pahoin, sydän jättää lyöntejä välistä, liikkuminen on vaikeaa, aineenvaihdunta ei toimi (syön alle 1000 kcal / vrk ja oksentelen, hiukset ovat historiaa ja silti paino nousee) ja raudanpuute aiheuttaa kroonisen päänsäryn. Sairaslomaa ei saa palkallisena ja lopulta tuli lopputili.

Lopputilinsyy on töiden laiminlyönti, koska en selviä työstäni. Te-keskus katsoo sen itseaiheutetuksi, joten seurasi 3 kk karenssi. Lopputilin kun saa antaa, jos työkyky on heikentynyt olennaisesti ja tämä on oikea esimerkkitapaus. Asia riitautettu ja viety liittoon, mutta mikään ei muuttunut.

Tämä kaikki on nostanut painoa yli 30 kg alle vuodessa. Lääkärien mielestä pitää liikkua lisää ja syödä vähemmin. Ravitsemusterapeutti laati 800 kcal ruokavalion, ja noudatankin sitä, mutta paino ei laske. Vitamiinien puute alkaa näkyä.

Paskinta tässä on se, että jos olisi saanut palkallista sairaslomaa, ei olisi tullut lopputiliä tai jos raudanpuute ja sen aiheuttamat lisäongelmat oikeuttaisivat hetkellisen työkyvyttömyysdiagnoosiin, niin olisin päässyt uudelleenkoulutukseen ja sitä kautta mahdollisuuden osa-aikatöihin, kunnes lääkitys alkaa toimia ja elimistö pääsee paranemaan.

Nyt olen osatyökykyinen työstäkieltäytyväksi ja työtä vieroksuvaksi leimattu, ja minua kieltäydytään hoitamasta kunnallisessa terveydenhuollossa (koska ole heidän mielestään sairas, vaan fyysisesti täysin terve), kuvittelen oireeni, liikun liian vähän ja syön edelleenkin liikaa, vaikka tietävät,että minulle on laadittu matalaenerginen ruokavalio.

Kaikki ylipainossa ei aina ole sitä miltä näyttää.

Teitkö fyysistä työtä kun liikuit noin paljon vai etkö käynyt töissä ? Nukkumiseen ja liikkumiseen jopa 21h/vrk?? Tosi hurjaa

Vierailija
964/986 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa BMI on aivan liian reilu ohjenuora, koska se ei ota huomioon rasvaprosenttia mikä on normaalipainoisillakin suomalaisilla yleensä liian korkea eli normi-BMi:stä huolimatta ollaan lihavia. Jos rasvaprosentti mitattaisiin niin varmaan 90% väestöstä olisi liian läskejä, ihan karsea luku.

Sinä varmaan oletat kuuluvasi siihen 10% eliittiryhmään?

Miksi olet noin katkera faktoista wtf

Miten niin katkera?

Ja mistä faktoissa? Tuo 90% yllä oli selvästi mutua.

https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpubh.2017.00190/full

"

Key Findings

On average, the prevalence of overfat adults and children in developed countries is extremely high, and substantially greater than that of overweight and obese individuals.

In the US, New Zealand, Greece, and Iceland, prevalence of the overfat condition is at an alarmingly high rate of over 90% in adult males and up to 50% in children.

"

Niin.

Yksi sana ”niin” ei perustele vielä yhtään mitään.

Olisi viisasta osata myöntää olevansa väärässä silloin kun on. Tai edes olla alentumatta noinkin kummallisiin vasta-argumentteihin.

Tiede ja tutkimus etenee ja varsinkin terveyden alalla trendit vaihtuu jatkuvasti. Se, mikä on nyt must on viiden vuoden päästä ehdoton no no.

Tuo onkin viisas sanonta. Lihavuutta ei ole ikiaikoihin pidetty terveellisenä, eikä myöskään liiallista rasvaprosenttia (koska sisäelinten ympärille kertyy myös rasvaa). Sinun väitteesi todistettiin tuossa ylempänä vääräksi ("90% mutua"--> tutkimuksessa todetaan juurikin näin), johon sinä toteat, että ei kannata muuten sittenkään katsoa mitään tutkimuksia saati tilastoja, koska ne "terveyden alalla trendit vaihtuu jatkuvasti". Hei, eivät vaihdu. Lääketiede on ollut pitkään samalla linjalla lihavuusepidemiasta, ja koko ajan tutkitaan enemmän ja enemmän asiaa, ja kenties huomataan, että lihominen alkaakin jo normaalipainosta, jos silloin on alhainen lihasmassa suhteessa rasvamassaan (kuten tuossa tutkimuksessa). On absurdin lapsellista ja lyhytnäköistä tyrmätä tieteellinen tutkimus ikään kuin se olisi jokin Pariisin muotiviikon trendi. Mutta tietenkin, jossei kykene myöntämään olevansa väärässä ikinä, niin onhan se kaiken vähättely ja tutkimusten kieltäminen ainoa keino varmaankin selvitä päivästä toiseen.

Taisi mennä tunteisiin?

:D sekö sinua ilahduttaisi? Ei, siis kunhan toivon rationaalista keskustelua. Olen saanut sellaisen vaikutelman, että erinäisten henkilöiden kanssa se ei taida olla mahdollista, mutta optimistisesti haluan ajatella, että olen väärässä tuosta.

Eli jos toinen on eri mieltä, ei hänen kanssaan voi keskustella?

Vierailija
965/986 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa BMI on aivan liian reilu ohjenuora, koska se ei ota huomioon rasvaprosenttia mikä on normaalipainoisillakin suomalaisilla yleensä liian korkea eli normi-BMi:stä huolimatta ollaan lihavia. Jos rasvaprosentti mitattaisiin niin varmaan 90% väestöstä olisi liian läskejä, ihan karsea luku.

Miten niin katkera?

"

Key Findings

On average, the prevalence of overfat adults and children in developed countries is extremely high, and substantially greater than that of overweight and obese individuals.

In the US, New Zealand, Greece, and Iceland, prevalence of the overfat condition is at an alarmingly high rate of over 90% in adult males and up to 50% in children.

"

Niin.

Olisi viisasta osata myöntää olevansa väärässä silloin kun on. Tai edes olla alentumatta noinkin kummallisiin vasta-argumentteihin.

Tiede ja tutkimus etenee ja varsinkin terveyden alalla trendit vaihtuu jatkuvasti. Se, mikä on nyt must on viiden vuoden päästä ehdoton no no.

Tuo onkin viisas sanonta. Lihavuutta ei ole ikiaikoihin pidetty terveellisenä, eikä myöskään liiallista rasvaprosenttia (koska sisäelinten ympärille kertyy myös rasvaa). Sinun väitteesi todistettiin tuossa ylempänä vääräksi ("90% mutua"--> tutkimuksessa todetaan juurikin näin), johon sinä toteat, että ei kannata muuten sittenkään katsoa mitään tutkimuksia saati tilastoja, koska ne "terveyden alalla trendit vaihtuu jatkuvasti". Hei, eivät vaihdu. Lääketiede on ollut pitkään samalla linjalla lihavuusepidemiasta, ja koko ajan tutkitaan enemmän ja enemmän asiaa, ja kenties huomataan, että lihominen alkaakin jo normaalipainosta, jos silloin on alhainen lihasmassa suhteessa rasvamassaan (kuten tuossa tutkimuksessa). On absurdin lapsellista ja lyhytnäköistä tyrmätä tieteellinen tutkimus ikään kuin se olisi jokin Pariisin muotiviikon trendi. Mutta tietenkin, jossei kykene myöntämään olevansa väärässä ikinä, niin onhan se kaiken vähättely ja tutkimusten kieltäminen ainoa keino varmaankin selvitä päivästä toiseen.

Taisi mennä tunteisiin?

:D sekö sinua ilahduttaisi? Ei, siis kunhan toivon rationaalista keskustelua. Olen saanut sellaisen vaikutelman, että erinäisten henkilöiden kanssa se ei taida olla mahdollista, mutta optimistisesti haluan ajatella, että olen väärässä tuosta.

Tutkimustulos ei ole mielipide. Eikä tuo aiempi kommentti 'Taisi mennä tunteisiin?' ole keskustelua liittyen siihen, mitä aiemmin kirjoitettiin. 

En nyt ymmärrä, mistä kanssasi pitäisi keskustella, kun et tarjoa juuri mitään rationaalista sisältöä?

Vierailija
966/986 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin olen ainoa, mutta olen nyt ensimmäisiä kertoja keskustelemassa ollut tällä palstalla ja tänään eksyin johonkin keskusteluun, jonka perusteella täällä on enemmänkin porukkaa, joilla on jokin salainen viljat=pahasta -tyylin kultti käynnissä. Onko täällä jokin erityinen suosio siis viljattomalla ruokavaliolla vai mikä on, kun keskustelu tuosta aiheesta vaikutti olevan sekopäisen mahdotonta? Myös minulla, joka itsekin olen viljattomalla, mutta ilmeisesti eri syistä kuin he.

Vierailija
967/986 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin katkera?

"

Key Findings

"

Niin.

Taisi mennä tunteisiin?

Tutkimustulos ei ole mielipide. Eikä tuo aiempi kommentti 'Taisi mennä tunteisiin?' ole keskustelua liittyen siihen, mitä aiemmin kirjoitettiin. 

En nyt ymmärrä, mistä kanssasi pitäisi keskustella, kun et tarjoa juuri mitään rationaalista sisältöä?

Tutkimuksen kopioiminen ja ”Niin?” lisääminen perään ilmeisesti on sitten mielestäsi keskustelua?

Vierailija
968/986 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin katkera?

"

Key Findings

"

Niin.

Taisi mennä tunteisiin?

Tutkimuksen kopioiminen ja ”Niin?” lisääminen perään ilmeisesti on sitten mielestäsi keskustelua?

Sinä väitit, että on mutua, että 90% voisi olla rasvaprosentiltaan yli terveysrajan. Linkkasin vastaukseksi tutkimuksen, jossa todetaan noin olevan. Siinä tutkimuksessa. 

Liitin myös abstraktin sitaatin ko. tutkimuksesta, olettaen, että osaat lukea. En kokenut tarpeelliseksi kommentoida siihen enempää, koska kyse oli tutkimustuloksesta ja sinun väitteesi virheellisyyden tällä osoittamisen, ei mitään muuta. En ymmärrä, mitä minun siihen olisi pitänyt erikseen kommentoida. En esittänyt siinä mitään mielipidettäni asiaan liittyen, kyse oli faktuaalisesta asiasta.

Osaat kuitenkin varmaankin lukea? Jos halusit kuulla enemmän ajatuksiani ko. tutkimuksesta tai aiheesta, niin olisit itse voinut kysyä kaiketi?

Tiedän kyllä jo aiemman kommentoinnin perusteella, ettei aikomuksenasi ole oikeasti saada tässä mitään keskustelua aikaan, mutta viihdytetään nyt kuitenkin itseämme.

Vierailija
969/986 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman loman ottaminen töistä päästäkseen ulkoilmaan, kyllä.  Ehkä Suomessakin pitäisi tähdätä siihen, että olisi enemmän erivapauksia töiden suhteen niin, että voisi halutessaan mennä Nuuksioon samoamaan vaikka perjantaina?

Minä en yleensä ota kantaa näissä ketjuissa enkä muutenkaan aihetta seuraa, mutta nyt on pakko kysyä, että ketkä ovat Suomessa lihavimpia. Olen jotenkin ymmärtänyt, että korkeasti koulutetut ja hyväpalkkaisissa ammateissa toimivat ovat (ainakin keskimäärin) hoikempia. He harrastavat jo liikuntaa ja kulttuuria. He ovat myös niitä, joiden työ joustaa eniten. On liukumaa ja etäpäiviä.

Pienipalkkaiset sen sijaan ovat useammin töissä, joissa tuollaisia etuja ei ole. Pessimistinä epäilen suuresti, että mitään erivapauksia liikuntaa varten ei tulevaisuudessakaan tulla antamaan pienipalkkaisilla aloilla. Tahti vain kiristyy, kellokortit raksuttavat ja on ihan turha toivoa, että kaupankassa saisi tuosta vain ilmoittaa lähtevänsä Nuuksioon. 

Vierailija
970/986 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin katkera?

"

Key Findings

"

Niin.

Taisi mennä tunteisiin?

Sinä väitit, että on mutua, että 90% voisi olla rasvaprosentiltaan yli terveysrajan. Linkkasin vastaukseksi tutkimuksen, jossa todetaan noin olevan. Siinä tutkimuksessa. 

Liitin myös abstraktin sitaatin ko. tutkimuksesta, olettaen, että osaat lukea. En kokenut tarpeelliseksi kommentoida siihen enempää, koska kyse oli tutkimustuloksesta ja sinun väitteesi virheellisyyden tällä osoittamisen, ei mitään muuta. En ymmärrä, mitä minun siihen olisi pitänyt erikseen kommentoida. En esittänyt siinä mitään mielipidettäni asiaan liittyen, kyse oli faktuaalisesta asiasta.

Osaat kuitenkin varmaankin lukea? Jos halusit kuulla enemmän ajatuksiani ko. tutkimuksesta tai aiheesta, niin olisit itse voinut kysyä kaiketi?

Tiedän kyllä jo aiemman kommentoinnin perusteella, ettei aikomuksenasi ole oikeasti saada tässä mitään keskustelua aikaan, mutta viihdytetään nyt kuitenkin itseämme.

Niin?

Vierailija
971/986 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuon "liikuntaa lisäämällä ei laihdu" -mantran hokeminen on suorastaan vaarallista. Tuon kuultuaan se ihminen päättää sittenkin jatkaa autolla kulkemista sinne puolen kilometrin päässä sijaitsevaan kauppaan. Kun siitä liikkumisesta ei kuitenkaan ole hyötyä!

Ei pidä lähteä valehtelemaankaan. Liikunta ei tosiaan laihduta MUTTA on sillä paljon muita hyviä puolia, itsekkin olen lihavana välttynyt toistaiseksi diabetekselta luultavasti täysin puhtaasti sen vuoksi, että liikun kuitenkin KOHTUULLISEN aktiivisesti (lisätään nyt sana kohtuullinen, ettei vain mene urheilijoilla kuppi nurin, että lihava kehtaisi väittää liikkuvansa runsaasti).

Eiväthän nuo ole mitään urheilijoita edes, vaan kuntoilijoita joilla on vähän nuttura tiukalla. Jos käy juoksemassa maratonin tms., ei ole urheilija. Ketään ei kiinnosta, kukaan ei maksa juoksemisen katsomisesta, olet siis kuntoilija.

Vierailija
972/986 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietäjäköko kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuon "liikuntaa lisäämällä ei laihdu" -mantran hokeminen on suorastaan vaarallista. Tuon kuultuaan se ihminen päättää sittenkin jatkaa autolla kulkemista sinne puolen kilometrin päässä sijaitsevaan kauppaan. Kun siitä liikkumisesta ei kuitenkaan ole hyötyä!

Ei pidä lähteä valehtelemaankaan. Liikunta ei tosiaan laihduta MUTTA on sillä paljon muita hyviä puolia, itsekkin olen lihavana välttynyt toistaiseksi diabetekselta luultavasti täysin puhtaasti sen vuoksi, että liikun kuitenkin KOHTUULLISEN aktiivisesti (lisätään nyt sana kohtuullinen, ettei vain mene urheilijoilla kuppi nurin, että lihava kehtaisi väittää liikkuvansa runsaasti).

Eiväthän nuo ole mitään urheilijoita edes, vaan kuntoilijoita joilla on vähän nuttura tiukalla. Jos käy juoksemassa maratonin tms., ei ole urheilija. Ketään ei kiinnosta, kukaan ei maksa juoksemisen katsomisesta, olet siis kuntoilija.

Meinaatko, että esim ilmaiskonserttiin tunkevaa yleisöä ei KIINNOSTA itse tapahtuma, koska siitä ei tarvitse maksaa?

Kuinka monella olympia- tai MM-maratonin reitillä muuten peritään katsojilta pääsymaksu?

Vierailija
973/986 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti yleinen laiskuus lähes joka asiassa vaivaa monia ihmisiä. Ei viitsitä tehdä itse ruokaa, kävele portaat hissin sijaan, alle 5 km. matkat voi hyvin kävellä tai pyöräillä, on paljon mitä voi harrastaa ilman kalliita välineitä( kävely, juoksu, vesijumppa) terveisin rouva 48v. 159cm. ja 50kg.

Vierailija
974/986 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti yleinen laiskuus lähes joka asiassa vaivaa monia ihmisiä. Ei viitsitä tehdä itse ruokaa, kävele portaat hissin sijaan, alle 5 km. matkat voi hyvin kävellä tai pyöräillä, on paljon mitä voi harrastaa ilman kalliita välineitä( kävely, juoksu, vesijumppa) terveisin rouva 48v. 159cm. ja 50kg.

Onko omakoti- tai rivitalossa asuva laiska, jos ei käytä portaita eikä hissiä?

Saako käyttää hissiä, jos portaita pitkin noustessa menee yli 5 minuuttia vai onko raja varttitunti?

Vierailija
975/986 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

tän ketjun innoittamana eilen kauppareissulla piti oikein katsoa ympärille.

Missä ne lihavat miehet on jos BMI sanoo heidän olevan reilusti isompia kuin naisten ?

Jos oli kaupassa pariskunta,se oli aina että nainen oli se lihava.

Ja näky useampi jalat haarallaan kävelevä nainen joilla ylipainoa varmatsi se 50 kg .

Cittarin irtokarkkihyllyllä  jokainen suurikokoinen, ja nainen. .

ehkä se bmi vääristää lihasten suhteen. mutta kyllä naiset on on lihavempia ,sen näkee samantien katukuvassa.

Vierailija
976/986 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näille jotka sanoo ettei luvut pidä paikkaansa sillä lihavia ei näy katukuvassa. Melko varmasti jää useammin kotiin ja kulkee asioille autolla. Kodin seinien suojissa näitä on paljon.

Ylipainoiset on sitten asia erikseen.

Vierailija
977/986 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Norjassa asuessani tuon eron näki jo ihan pienissä päiväkotilapsissa. Aamulla näki talvisin pikkulapsia oikeasti hiihtämässä päiväkotiin/kouluun/kotiin. Sama juttu työpaikalla ja yliopistossa, eli opiskelijat viettivät viikonloput usein telttailemassa metsässä (eivät ryyppäämässä) ja jopa Oslon bisnesalueelle tuli aamulla työmatkalla rullahiihtäen jengiä jossei lunta ollut maassa. Elintavoissa ja asenteissa ihan valtava ero suomalaisiin mitä nyt tulee ulkoilmaelämään.

Norjalaiset ovat urheiluhullua kansaa, älä niihin vertaa. He eivät ole keskivertoa millään tavalla. Ottavat töistä ommoo lommoo päästäkseen urheilemaan.

Mielestäni juuri muihin pohjoismaihin pitäisi verrata ja pohtia, että mitä asioita Suomessa voisi tehdä enemmän samalla tavalla.

Tässä keskustelussa on nimittäin montakin kertaa syytetty Suomen ilmastoa tästä lihavuusepidemiasta, mutta itse olen asunut sekä Ruotsissa, Norjassa että Suomessa ja voin kertoa, että kaikissa on ihan sama vtun pimeä pitkä talvi ja ilmasto. Norjassa sataa ihan koko ajan, siis oikeasti, koko ajan. Bergenissä kuiva päivä on täysi harvinaisuus.

Norjassa ja Ruotsissa on pääsääntöisesti myös samanlainen tarjonta ruokaa ja ruokakaupat ihan samalla tavalla täynnä eineksiä kuin Suomessa. Kauppojakin on tässä keskustelussa syytetty. 

Eli jos on kiinnostunut pohtimaan, mitkä asiat Suomessa olisi hyvä muuttaa, jotta tähän kriisiin saataisiin jokin tolkku, on mielestäni erityisen mielekästä tutkia nimenomaan muita Pohjosmaita, sekä hyvässä että pahassa.

No eipä ole paljoa tutkimista, kun pohjoismaat ovat yhtä lihavia. Eroja voi olla koululiikunnassa, mutta tuskin paljoa.

Bmi ei yksilön kohdalla kertone paljoa, mutta suurissa massoissa voi antaa jotain osviittaa lihavuuden syihin. Wikipediasta löytyy bmi by country ranking. Ja siinä pohjoismaat ovat kaikki aika hyvin samalla tasolla 26 bmi keskiarvona. Mielenkiintoista on top3 tyynen valtameren saaret, joissa Bmi on keskiarvoltaan yli 30, ja syynä länsimainen ruokabisnes ravintoköyhän energiarikkaan ultraprosessoidun ruuan viennillä.

Ilmeisesti ihmisistä halutaan tehdä bisneksen takia tahallaan lihavia ja sairaita, muutoin kouluissa ja työpaikoilla olisi suhtauduttu liikuntaan vakavammin kuin 1h/viikko totaalisella vitsillä.

Hmm, ainakin tämän keskustelun aloituksen aihe näytti esim. Norjassa olevan ylipainoisia/lihavia 46% verrattuna Suomen 68%:iin. Mielestäni kuitenkin merkittävä ero? Keskiarvo-BMI kertoo vain sen, mihin painojakauman keskiarvo asettuu, mutta eikö mielekkäämpää ole katsoa lihavien osuutta väestöstä?

Siitä olen samaa mieltä, että tietenkin elintarviketeollisuus haluaa, että ihmiset kuluttavat heidän tuotteitaan ja ovat tietysti pyrkineet maksimoimaan tuotteidensa houkuttavuuden. Olisinkin kiinnostunut lähinnä pohtimaan, että miksi vaikkapa nyt Norjassa ja Suomessa eri määrä ihmisiä valitsee elintarvikkeensa eri tavalla ja miksi liikuntamäärät eroavat jne.

Norjassa säilykepurkissa olevat turskapullat kastikkeessa ovat 50% vähempienergisiä kuin suomalaiset säilykelihapullat kastikkeessa. Turskapullat ovat suosittua pikaruokaa Norjassa, Islannissa ja Fär-saarilla.

Muuten jokaisessa noissa kolmessa ulkona liikkuminen tavalla tai toisella on arvostetumpaa kuin Suomessa. Vaelluksella käyvä nuoriso ei ole mikään ihmettelyn aihe Norjassa. Minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa. Suomalaiset voisivat opettaa vaelluksella käymistä jo vaunuikäiselle Hossan kansallispuistossa.

Muuten pienempi alkoholinkulutus ja suurempi kalankulutus vaikuttavat huomattavasti kansanterveyteen. Jos syö pirteäksi tekevää ravintoa niin jaksaa myös paremmin liikkua. Suomessa perinteinen ruoka nyt sattuu olemaan raskaampaa kautta linjan verrattuna muihin Pohjoismaihin.

Ei kannata tehdä johtopäätöksiä lehtien ruokaresepteistä vaan ihan kansan jokapäiväisestä ravinnosta.

Vierailija
978/986 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä ne lihavat miehet on jos BMI sanoo heidän olevan reilusti isompia kuin naisten ?

Ja näky useampi jalat haarallaan kävelevä nainen joilla ylipainoa varmatsi se 50 kg .

ehkä se bmi vääristää lihasten suhteen. mutta kyllä naiset on on lihavempia ,sen näkee samantien katukuvassa.

Edelleen nämä ovat niitä PAREMPIA ÄITEJÄ, jotka eivät ehdi pitää itsestään huolta. Vain huonot äidit harrastavat liikuntaa, kuten tälläkin keskustelu-forumilla usein todettu. Karkkihylkylle kuitenkin ehtii...

Vierailija
979/986 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruoka vaikuttaa painoon 80% ja liikunta sekä perinnölliset tekijät ja sairaudet lääkityksineen 20%.

Bisnes perustuu siihen, että asiakas saadaan ostamaan mahdollisimman paljon mahdollisimman halvalla tuotettua. Syömiseen ja juomiseen liittyviä mielleyhtymiä muokataan ihan mainoksissa ja mediassa koko ajan.

Miettikääpä munkkimainosta, jossa ihminen ostaa munkin ja syö sen ilmeenkään muuttumatta kadulla kävellessään. Toisessa mainoksessa sama ihminen pysähtyy ja ilmehtii nauttivan näköisenä. Taustalla oleva muu maailmakin muokataan miellyttävämmän näköiseksi ympäristöksi. Siihen lisäksi vielä mieluiten ihmisen sydämensykkeen tahdissa kulkeva mainosmusiikki verrattuna ensimmäisen mainoksen musiikittomuuteen. Kyse on mielikuvien myymisestä mainonnassa mainostettiinpa sitten mitä hyvänsä.

Vierailija
980/986 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleen nämä ovat niitä PAREMPIA ÄITEJÄ, jotka eivät ehdi pitää itsestään huolta. Vain huonot äidit harrastavat liikuntaa, kuten tälläkin keskustelu-forumilla usein todettu. Karkkihylkylle kuitenkin ehtii...

Tehdäänpä pieni aikatarvearvio:

Lenkki tai salitreeni + matkat + suihku = 1.5 - 2h.

Kauppareissulla karkkihyllyllä poikkeaminen 1.5 - 2min (lyhyimmillään 10s).