Voiko vieraita kieliä oppia, jos ei osaa kielioppitermistöä?
Siis jos ei tunne esim. yleisimpien sijamuotojen tai lauseenjäsenten tai edes sanaluokkien nimiä?
Kommentit (7)
Vierailija kirjoitti:
Melkein helpommin , koska suurin osa kielistä toimii erilailla kuin Suomi. itse opin muutaman kielen lukion jälkeen romanssin avulla vaikka tuskailin kielissä lukiossa. kai olisi pitänyt panna opettajaa, mutta 16 vuotias poika ei ehkä ole ihanne yli 70 vuotiaille miesopettajille :P
Kiinnostava näkemys. Mutta entä jos kieltä ei ole mahdollista harjoitella natiivien kanssa.
Olen oppinut hieman saksaa sekä englantia ihan vaan käyttämällä niitä. Kielioppivenkoilun kanssa en oppinut edes suomea...
Englantia olen oppinut parhaiten sitä käyttämällä: lukenut, kuunnellut ja puhunut. Toki kielioppia käytiin kouluissa läpi mutta niistä ei mitään muista. Luulen että tästä syystä ruotsin kielen oppiminen on jäänyt heikoksi, varmasti siksi kun en ole sitä yhtä paljon käyttänyt ja opetus olis kielioppipohjaista.
Mielestäni voi. En osaisi sanoa mitä ovat esim. indefiniittipronominit tai refleksiiviverbit, mutta vierasta kieltä opetellessa opitaan mitä ne ko. kielessä ovat tai miten ne muodostetaan. Esimerkkien avulla oppii.
Osaavatko pienet lapset kielioppitermejä oppiessaan puhumaan?
Vierailija kirjoitti:
Osaavatko pienet lapset kielioppitermejä oppiessaan puhumaan?
Aikuinen ei pysty oppimaan vierasta kieltä kuten pienet lapset oppivat äidinkielensä tai johonkin saakka vieraankin kielen. Ei ainakaan, jos ei oleskele natiivipuhujien keskellä, eikä helpolla, vaikka oleskelisi.
Melkein helpommin , koska suurin osa kielistä toimii erilailla kuin Suomi. itse opin muutaman kielen lukion jälkeen romanssin avulla vaikka tuskailin kielissä lukiossa. kai olisi pitänyt panna opettajaa, mutta 16 vuotias poika ei ehkä ole ihanne yli 70 vuotiaille miesopettajille :P