Uusi työaikalaki 2020. Iltavuorosta ei voi enää mennä aamuvuoroon.
Työvuorojen välin pitää olla vähintään 11h. Hoitoaloilla suuri muutos. Hoidon jatkuvuus kärsii. Kuka haluaa jäädä (yhdelle) vapaalle iltavuorosta.
Miten teillä töissä huomioitu? Aamuvuoroon osa myöhemmin? Tässä sitten jää raportti saamatta, luettava koneelta tai pidettävä kahteen kertaan.
Kommentit (189)
Vierailija kirjoitti:
Miksei voi olla niin, että kukin on aina viisi päivää aamua, seuraavalla viikolla viisi iltaa ja kolmannella neljä yötä?
Kuten jo sanottu, niin eri vuoroissa on eri miehitys. Lisäksi tuo vähentää sitä mahdollisuutta esittää toiveita tai autonomisessa suunnittelussa suunnitella työaikaa omien menojen mukaan, mikä on tähän asti ollut mielestäni vuorotyön suurin plussa. Itse vaihdan alaa, koska en jaksa tehdä vuorotyötä enää kun siinä ei ole enää mitään etuja kuin lisät. Nuo lisät eivät minulle ole tarpeeksi suuria korvaamaan menetettyä vapaa-aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tämä ilta-aamuja poista mihinkään. Meillä ainakin vaan siirrettiin alkavia ja loppuvia vuoroja niin että väliin tulee tuo 11h. Ilta-aamut jatkuvat samalla tavalla kuin aina ennenkin.
Tuohan vasta kauheaa olisikin, jos iltavuoro siirrettäisiin vaikka kello 12-20. Itse en ainakaan missään tapauksessa haluaisi tehdä tuollaisia vuoroja, koska aamulla ehtii tehdä paljon vähemmän asioita eikä illalla ehdi enää kunnolla tehdä mitään muuta kuin ehkä käydä ruokakaupassa. Varmaan joillekin sopii, mutta itselleni tuo olisi huonoin mahdollinen työaika mitä voi olla.
Olihan tuo raskasta kun illasta pääsi kotiin, ja aamulla taas seitsemäksi.
Yhtenä jouluna muistan kun tiskivuori odotti myöhään saapuessa, vaikka ikiliikkuja- mies ei tuntunut tajuavan väsymystä.
Sitten keksin syökää paperilautasilta.
Itse olen jo vaihtamassa hoitoalalta pois (edelleen keikkailen jonkin verran täysin muun alan opintojen rahoittamiseksi), mutta sen vaan sanon, että hoitoalan ainoa hyvä puoli oli ainakin minusta autonomisen työvuorosuunnittelun mahdollistama vapaa-aika ja vapaus. Musta oli ihanaa, kun esimerkiksi juuri ilta-aamuilla pystyi mahdollistamaan pidemmän vapaa-ajan ja siis aikaa harrastukselle. Oma harrastus vaatii lähtemistä ja usein matka-aikaakin aivan eri tavalla kuin bodypumppi viereisellä kuntosalilla, ja olen kiitollinen siitä, että hoitotyö mahdollisti tuon harrastamisen. Tein tosi mielelläni pitkiä vuoroja, kun vastineeksi sain paljon vapaita - ja pystyin vielä maksimoimaan ne mm. ilta-aamuilla ja muilla epäergonomisuuksilla.
Toki myönnän auliisti, että minulla ei ole ollut hoitotyötä kohtaan koskaan juuri minkäänlaista kiinnostusta, se on ollut vain tapa rahoittaa oma elämä ja harrastaminen.
Viimeisen viiden vuoden aikana työpaikallani on kokeiltu ja koettu perinteiset (aamusta vapaalle, vapaalta iltaan ja illasta aamuun- työvuorot), ergonomiset listat, autonomiset listat jne. Työvuoroista valittaminen loppui, kun palattiin takaisin perinteiseen. Eikö se ole terveyden kannalta parhain vaihtoehto, jos väki on tyytyväistä. Sanokoot asiantuntijat mitä tahansa. Itse en halua jäädä illasta vapaalle ja vapaalta aamuvuoroon.
Toivoa täytyy, että lakipykälä tullaan muuttamaan siten, että työntekijä saa halutessaan pitää lyhyemmän vuorokautisen lepoajan kuin 11h. Itse koen, että jaksan paremmin kun saan tehdä työt tiiviissä tahdissa ja vapaille jäädään aamusta. Yhden päivän vapaapäivillä ei ole mitään merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Toivoa täytyy, että lakipykälä tullaan muuttamaan siten, että työntekijä saa halutessaan pitää lyhyemmän vuorokautisen lepoajan kuin 11h. Itse koen, että jaksan paremmin kun saan tehdä työt tiiviissä tahdissa ja vapaille jäädään aamusta. Yhden päivän vapaapäivillä ei ole mitään merkitystä.
Just näin.
Eli pidemmät vapaat lyhenevät. Ennen voi olla 3 iltaa, 2 aamua, 2 vapaata ja 5 aamua. Nyt on 2 aamua, 3 iltaa, 2 vapaata ja 5 aamua. Vuorotyöläisen "viikonloppu" on vain kaksi päivää kun päivätyöläisillä se on kaksi päivää ja vapaa ilta.
Kyllä itkettää tämä laki. Kamalat työvuorot nyt ja vain kun laki määrää.
Näin meillä on kaupan alalla kans. En ole kuullut, että siitä valitettais.
Miksi ei vain yksinkertaisesti tehdä niin, että kukin tekee viikon aamua, toisen viikon iltaa ja kolmannen yötä? Tai yököt kokonaan erikseen. Olisi paljon helpompaa seka työvuorojen suunnittelijalle, että työntekijälle. Mutta kun asiat pitää tehdä vaikeimman kautta ja näin on aina tehty....
Mikä siinä on, ettei hoitoalalla vuorot voi pyöriä niin, että arkisin tehdään 5 pv pelkkää aamu-, ilta- tai yövuoroa ja viikonloppuisin työskentelee porukka kahdessa vuorossa 12 h kerrallaan. Siis osa porukasta tekisi vain arkisin töitä, osa vain viikonloppuja. Kyllä siihen viikonlopuvuoroon löytyisi työntekijöitä hyvin. Mieheni työpaikalla sellaiseen oli niin kova tunku, ettei kaikille riittänyt paikkoja. Miksi pitää tehdä työvuorosuunnittelu väkisin niin vaikeaksi? Työntekijät vastustavat muutoksia vain vastustamisen vuoksi?
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on, ettei hoitoalalla vuorot voi pyöriä niin, että arkisin tehdään 5 pv pelkkää aamu-, ilta- tai yövuoroa ja viikonloppuisin työskentelee porukka kahdessa vuorossa 12 h kerrallaan. Siis osa porukasta tekisi vain arkisin töitä, osa vain viikonloppuja. Kyllä siihen viikonlopuvuoroon löytyisi työntekijöitä hyvin. Mieheni työpaikalla sellaiseen oli niin kova tunku, ettei kaikille riittänyt paikkoja. Miksi pitää tehdä työvuorosuunnittelu väkisin niin vaikeaksi? Työntekijät vastustavat muutoksia vain vastustamisen vuoksi?
Siksi koska vuorojen pitää olla tasapuolisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy kirjoittaa myös liittoon.
Sain tänään uudet työvuorolistat ja oon ollu niin surullinen luettuani ne.. niin kauheita en oo saanu ikinä!! Just mitä pelkäsinkin.
ma 7-15
Ti 7-15
Ke 13-21
To VP
Pe 7-15
La 7-15
Su 14-22
Ma 13-21
Ti VP
ke 7-15
To 7-15
Pe 13-21
La vp
Su vp
ma 7-15Miten tämä lista loppuu, tässähän on vain kaksi viikkoa?
Irtisanoutumiseen?
Pointtina oli varmaankin nuo 3kpl ilta-vapaa-aamu-yhdistelmää jotka käytännössä syövät vapaa-aikaa. Eri lailla järjesteltynä lista voisi olla ihan OK.
Kuka muka valvoo? Jos on vaikka useemmassa firmassa kirjoilla ja junailee vuoronsa?
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei vain yksinkertaisesti tehdä niin, että kukin tekee viikon aamua, toisen viikon iltaa ja kolmannen yötä? Tai yököt kokonaan erikseen. Olisi paljon helpompaa seka työvuorojen suunnittelijalle, että työntekijälle. Mutta kun asiat pitää tehdä vaikeimman kautta ja näin on aina tehty....
KOSKA IHMISILLÄ ON MUUTAKIN ELÄMÄÄ KUN TYÖ! Itse en ainakaan voi tehdä iltavuoroja tiettyinä päivänä viikossa omien menojeni vuoksi, ja ne menot ovat keskellä viikkoa hajapäivinä! Joten minulle ei todellakaan sovi mikään viisi iltaa peräkkäin. Sitten tehdään pelkkiä aamuja tästedes.
Tässä mun listani, edeltävä vkl oli töitä aamuvuorossa
Ma -ilta
Ti - vp
Ke -aamu
To - aamu
Pe - ilta
La - vp
Su - vp
Ma -aamu
Ti-aamu
Ke -aamu
To- vp
Pe, aamu
La- ilta
Su-ilta
Ma- ilta
Ti -vp
Ke -vp
To -aamu
Pe- aamu
La - aamu
Su- aamu
Lista jatkunee tuosta ma iltavuorolla, sitten ykkösvapaa jne...
Kyllä tää oli viimeinen niitti, en halua jatkaa vuorotyössä enää. Ainoa vkl vapaa ja perjantai ilta, hyvästi se vähäkin sosiaalinen elämä. Ei pysty lähtemään esim viikonloppureissuun enää. Listassa on lähes aina 2 viikonloppua töitä, ennen lakimuutosta oli juuri parissa listassa niin että oli 4 vkl putkeen töitä ja sitten 1 vapaa, olisi harmittanut siihenkin jäädä iltavuorosta. Mulla on lapsia, joten iltavuoron jälkeen ei todellakaan nukuta. Ihan yhtä väsynyt olen, itse asiassa väsyneempikin kun vapaat lyhentyi.
Työkaverin listassa ei ollut yhtäkään vapaalle jääntiä aamuvuorosta, kaikkiin jää iltavuorosta. Mulla on sentään yksi.
Oma lista on usein:
Ma 12-22.15
Ti 10-22
Ke 12-22.15
To 22-09
Pe 22-10
La Vapa
Su Vapaa
Ma 10-22
Ti Vapaa
Ke 12-22.15
To 10-22
Jne..... Tuossa ei paljon vapaita vietellä. Yöt menee hyvin, mutta jos öiden jälkeen on yksi vapaa välissä ja lista jatkuu 10-22 vuorolla niin välillä tuntuu että pää hajoaa. Alkaa tämän kaltainen vuorotyö riittää.
Meidän yksikössä ainakin kiireisimmät ajankohdat ovat 7-10 ja 20-21, joten tuollainen kello 12 alkava vuoro, joka oletettavasti sitten päättyy kello 20 on täysin turha.