Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusi työaikalaki 2020. Iltavuorosta ei voi enää mennä aamuvuoroon.

Vierailija
06.11.2019 |

Työvuorojen välin pitää olla vähintään 11h. Hoitoaloilla suuri muutos. Hoidon jatkuvuus kärsii. Kuka haluaa jäädä (yhdelle) vapaalle iltavuorosta.

Miten teillä töissä huomioitu? Aamuvuoroon osa myöhemmin? Tässä sitten jää raportti saamatta, luettava koneelta tai pidettävä kahteen kertaan.

Kommentit (189)

Vierailija
1/189 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole edes kerrottu, onko totta?

Vierailija
2/189 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tässä hoitoalan työvuorosuunnittelussa on niin vaikeata? Ykkösvapaatkin pitäisi määrätä lailla pannaan, sillä se jos joku vähentää oleellisesti työntekijöiden jaksamista. Ergonominen työvuorolista pitäisi määrätä kaikissa vuorotöissä lailla pakolliseksi kysymättä työnantajilta. Työ organisoituu ajan mittaan kyllä vastaamaan asetuksia.

Hoitaja jos joku on työntekijä jonka jaksamista tulee tukea, sillä hän viime kädessä vastaa ihmishengistä ja lääkehoidosta ym. Ei kukaan halua olla väsyneen, uupuneen ja huonosti nukkuneen hoitajan hoidossa jos vaihtoehtona on saada hyvin levännyt ja virkeämpi työntekijä hoitajakseen. Raportointikäytännöt saadaan kyllä muutettua sellaisiksi, että illasta aamuun tulijoita ei tarvita jos niin päätetään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/189 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On totta, nyt on sallittu 10 tuntia, tammikuusta alkaen väli 11 tuntia. Teillä joko alkaa jatkossa aamuvuoro myöhemmin tai iltavuoro loppuu aikaisemmin. Toimintatapoja pitää muuttaa, tekee hyvää sairaaloiden ikiaikaiselle hierarkialle.

Vierailija
4/189 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen varahenkilöstössä, siis tottunut täysin sekalaisiin työvuoroihin, joita ei tiedä välttämättä viikkoakaan etukäteen. Ihmettelen kuinka se meillä onnistuu, ehkä työputken alkuun tulee suunnitellut aamut ja löppuun illat? Paikkaansahan ne eivät kuitenkaan pidä, ja kai tt voi suostumuksellaan vaihtaa vuorot jatkossakin.

Muuten ei haittaa yhtään, vapaa-aika ei vähene ja mulle illasta aamuun on aina ollut vaikeaa. 

Vierailija
5/189 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ergonominen työvuorosuunnittelu todella vaikea koululaisten yksinhuoltajille. Useampi iltavuoro peräkkäin. Mutta nämä kannattajat on niitä itse toimistotyöaikaa tekeviä. Jotka itsekin kertovat tekevänsä kyllä töitä vapaa-ajallakin. Eli kotona silloin tällöin, ei esim jouluaattoiltana työpaikallaan tunteja.

Vierailija
6/189 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen varahenkilöstössä, siis tottunut täysin sekalaisiin työvuoroihin, joita ei tiedä välttämättä viikkoakaan etukäteen. Ihmettelen kuinka se meillä onnistuu, ehkä työputken alkuun tulee suunnitellut aamut ja löppuun illat? Paikkaansahan ne eivät kuitenkaan pidä, ja kai tt voi suostumuksellaan vaihtaa vuorot jatkossakin.

Muuten ei haittaa yhtään, vapaa-aika ei vähene ja mulle illasta aamuun on aina ollut vaikeaa. 

Kerroppas missä varahenkilöstössä työntekijöillä "ei tiedä vuoroja viikoksi eteenpäin", kun käsittääkseni varahenkilöillä on aivan samanlainen työvuorolista kuin muillakin, mutta ainoastaan se, missä työvuoronsa tekee, vaihtuu. Yksiköiden työntekijät joutuvat huomattavasti enemmän vaihtamaan työvuorojaan, kuin varahenkilöt johtuen siitä, että yksikön miehityksen järjestäminen on aina yksikön työntekijöiden vastuulla ja varahenkilöiden työpanosta voidaan käyttää vain sen verran kun heitä on varattavissa, aina ei ollenkaan.

Vierailija
7/189 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On totta, nyt on sallittu 10 tuntia, tammikuusta alkaen väli 11 tuntia. Teillä joko alkaa jatkossa aamuvuoro myöhemmin tai iltavuoro loppuu aikaisemmin. Toimintatapoja pitää muuttaa, tekee hyvää sairaaloiden ikiaikaiselle hierarkialle.

Kunhan potilas ja omainen ymmärtää myös. Kun sitä aamupalaa, lääkettä ja vessaanpäädyä pitää odotella kauemmin. Kun hoitajia paikalla vähemmän. Aamupalaa ei voi myöhästää, kun on jo ohjeistus ateriavälistä iltapala-aamupala.

Vierailija
8/189 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskeeko tuo pelkästään työvuoron suunnitelmia, vai myös toteumia? Jos on kyse toteutuneista työvuoroista, niin silloinhan ei ole enää mahdollista vaihtaa työkaverin kanssa vuoroja esim. iltaa aamuksi sellaisen oman menon takia, joka ei ole listojen tekovaiheessa vielä ollut tiedossa.

Vierailija
9/189 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työaikalaki on sitova, 11 tunnin alituksesta ei voi sopia edes työntekijän suostumuksella. Sulla on työvuorolista jota sulla on oikeus noudattaa. Jos vaihdot jatkuvasti on ok niin se on ok.

Vierailija
10/189 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos jeesus tästä muutoksesta. Koneeltahan ne rapsat nykyään monessa paikassa luetaan. Pitääkö aina juuttua vanhaan ja vastustaa jopa uniergonomiaa? Miettikööt pomot.

Vierailija
11/189 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöskään enempää kuin viisi yövuoroa ei saa tehdä peräkkäin.

Vierailija
12/189 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koskeeko tuo pelkästään työvuoron suunnitelmia, vai myös toteumia? Jos on kyse toteutuneista työvuoroista, niin silloinhan ei ole enää mahdollista vaihtaa työkaverin kanssa vuoroja esim. iltaa aamuksi sellaisen oman menon takia, joka ei ole listojen tekovaiheessa vielä ollut tiedossa.

Koskee kaikkia, se on laki josta ei voi sopia toisin. Jos avi tekee tarkastuksen niin työnantaja on kusessa jos listoissa on lain rikkomista. Ei voi suunnitella lakia rikkoen eikä toteutunut lista voi olla lain vastainen.

Vierailija
13/189 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerroppas missä varahenkilöstössä työntekijöillä "ei tiedä vuoroja viikoksi eteenpäin", kun käsittääkseni varahenkilöillä on aivan samanlainen työvuorolista kuin muillakin, mutta ainoastaan se, missä työvuoronsa tekee, vaihtuu. Yksiköiden työntekijät joutuvat huomattavasti enemmän vaihtamaan työvuorojaan, kuin varahenkilöt johtuen siitä, että yksikön miehityksen järjestäminen on aina yksikön työntekijöiden vastuulla ja varahenkilöiden työpanosta voidaan käyttää vain sen verran kun heitä on varattavissa, aina ei ollenkaan.

Olet oikeassa. Meillä kaikki on lähtökohtaisesti suunniteltu aamuiksi, syystä että aamuissa on yksiköissä enemmän porukkaa ja enemmän poissaoloja. Olen ilmoittanut, että vapaista pidän kiinni, pitkiä en tee, muuten on ihan sama onko aamu vai ilta, työpäivä on joka tapauksessa pilalla. Niin että sieltä sitten tulee mitä tulee. 

Vierailija
14/189 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunhan potilas ja omainen ymmärtää myös. Kun sitä aamupalaa, lääkettä ja vessaanpäädyä pitää odotella kauemmin. Kun hoitajia paikalla vähemmän. Aamupalaa ei voi myöhästää, kun on jo ohjeistus ateriavälistä iltapala-aamupala.

Nuo kaikki tietysti järjestetään uusiksi, odotelkaa rauhassa miten hommat jatkossa hoidetaan.

Vierailija
15/189 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos jeesus tästä muutoksesta. Koneeltahan ne rapsat nykyään monessa paikassa luetaan. Pitääkö aina juuttua vanhaan ja vastustaa jopa uniergonomiaa? Miettikööt pomot.

Ennen meni yökön raporttiin 10min ja nopea tietoisku uusista potilaista (max 10min). Nyt kaikki lukee itsekseen, kestää tuplat ja osalla triplat aikaa lisää. No meneehän se siinä istuessa, potilas odottaa ja kun aika loppuu kesken kentällä sitten niin jää suihkuttamatta, ym ei niin aluuttia.

Vierailija
16/189 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeassa. Meillä kaikki on lähtökohtaisesti suunniteltu aamuiksi, syystä että aamuissa on yksiköissä enemmän porukkaa ja enemmän poissaoloja. Olen ilmoittanut, että vapaista pidän kiinni, pitkiä en tee, muuten on ihan sama onko aamu vai ilta, työpäivä on joka tapauksessa pilalla. Niin että sieltä sitten tulee mitä tulee. 

Samanlainen työvuorolista varahenkilöllä kuuluu olla, kun minkä tahansa yksikön työntekijöilläkin. 3 viikon lista joka tulee julkaista viimeistään viikko ennen edellisen päättymistä. Mikä tässä on niin epäselvää? Ei ne vuorot vaihdu sinulla yhtään sen enempää kun yksiköiden työntekijöilläkään. Jos sinulle on piirretty työvuorolistaasi aamut, sinä olet silloin aamuvuorossa eikä ne vuorot yhtäkkiä vaihdu tuplavuoroiksi tai illoiksi.

Vierailija
17/189 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi en lee moisesta muutokesta kuullut tai lukenut muualta kuin tältä palstalta. Hoitaja olen tk vuodeosastolla. Teen mielelläni ilta-aamu vuoroja.

Vierailija
18/189 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut meistä yrittävät saada rahaa sijoitettavaksi, että pääsisimme yhteiskunnassa ylöspäin, mutta jokut kokevat oikeudekseen laittaa kapuloita rattaisiin, vaikka eivät ole tehneet päivääkään rehellistä työtä elämässään.

Vierailija
19/189 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi en lee moisesta muutokesta kuullut tai lukenut muualta kuin tältä palstalta. Hoitaja olen tk vuodeosastolla. Teen mielelläni ilta-aamu vuoroja.

Koska tämä on sitä julkisen puolen hyvää johtamista.

Vierailija
20/189 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille enemmän keikkaväkeä ja niille (opiskelijoille) vähemmän tunteja. Aamu on 2-3h ja ilta samoin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän viisi