Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusi työaikalaki 2020. Iltavuorosta ei voi enää mennä aamuvuoroon.

Vierailija
06.11.2019 |

Työvuorojen välin pitää olla vähintään 11h. Hoitoaloilla suuri muutos. Hoidon jatkuvuus kärsii. Kuka haluaa jäädä (yhdelle) vapaalle iltavuorosta.

Miten teillä töissä huomioitu? Aamuvuoroon osa myöhemmin? Tässä sitten jää raportti saamatta, luettava koneelta tai pidettävä kahteen kertaan.

Kommentit (189)

101/189 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonot työnantajat jos eivät osaa kikkailla vuorolistaa!

Otetaan tietyt työntekijät päivälle, ja loput yölle, aika simppeliä?

Se on asenteesta kiinni, itse tykkäsin taksihommissa nimenomaan yövuoroista, aamut ei sopinu mulle kirveelläkää! Tällä hetkellä opiskelen iltatoteutuksessa uutta tutkintoa ihan suosiolla.

Vierailija
102/189 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä uudistus ei koske hoitoalaa. Hoitoala on jaksotyötä, jossa työvuorojen väli on edelleenkin vähintään 9 tuntia, siis myös uudessa työaikalaissa. Edelleen ilta-aamut on mahdollisia.

Näin minäkin ymmärsin, kun aloin Tehyn ym sivuilta etsiin tietoa. Siksi ei ole töissä puhuttu. Meillä ollaan siirtymässä autonomiseen listan suunnitteluun. Työhyvinvointi lisääntyy hurjasti. Jos ei halua ilta-aamu vuoroja niin ei suunnittele niin. Itse haluan noita vuoroja jatkossakin.

Meillä on ollut autonominen listasuunnittelu jo vuosia ja työssä jaksaminen on sen myötä parantunut. Jokainen on voinut vaikuttaa vuoroihinsa ja työputken pituuteen sekä vapaa-ajan suunnitteluun. Nyt tämä hyvä systeemi romutetaan uuden työaikalain myötä.

Esimies pisti listat uusiksi 1.1.2020 alkaen ja tasapuolinen lista ei ole millään muotoa. Taidan sanoa hoitoalalle hyvästit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/189 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun tulevassa listassa näkyy vielä noita ilta-aamuja olevan. Ylettyy helmikuun alkuun.

Vierailija
104/189 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mun tulevassa listassa näkyy vielä noita ilta-aamuja olevan. Ylettyy helmikuun alkuun.

Meilläkin, sanottiin että uusi laki ei vaikuta koska toimimme jaksotyössä. Pitääköhän paikkaansa?

Vierailija
105/189 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen varahenkilöstössä, siis tottunut täysin sekalaisiin työvuoroihin, joita ei tiedä välttämättä viikkoakaan etukäteen. Ihmettelen kuinka se meillä onnistuu, ehkä työputken alkuun tulee suunnitellut aamut ja löppuun illat? Paikkaansahan ne eivät kuitenkaan pidä, ja kai tt voi suostumuksellaan vaihtaa vuorot jatkossakin.

Muuten ei haittaa yhtään, vapaa-aika ei vähene ja mulle illasta aamuun on aina ollut vaikeaa. 

Kerroppas missä varahenkilöstössä työntekijöillä "ei tiedä vuoroja viikoksi eteenpäin", kun käsittääkseni varahenkilöillä on aivan samanlainen työvuorolista kuin muillakin, mutta ainoastaan se, missä työvuoronsa tekee, vaihtuu. Yksiköiden työntekijät joutuvat huomattavasti enemmän vaihtamaan työvuorojaan, kuin varahenkilöt johtuen siitä, että yksikön miehityksen järjestäminen on aina yksikön työntekijöiden vastuulla ja varahenkilöiden työpanosta voidaan käyttää vain sen verran kun heitä on varattavissa, aina ei ollenkaan.

Miten kuvittelet systeemin toimivan?

Varamisepalvelussa ei ole töitä, jos kukaan asiakasyritys ei ole ilmoittanut työntekijän tarpeesta. Suuri osa varamiespalusta ostettavia töitä on poissaolon sijaisia ja apukäsiä yllättäviin ruuhkatilanteisiin. Työtarjoukset tulee usein jopa siten että töihin saa mennä heti, eli ei se missään listassa ole valmiina.

Vierailija
106/189 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin, sanottiin että uusi laki ei vaikuta koska toimimme jaksotyössä. Pitääköhän paikkaansa?

Kyllä vaikuttaa, mutta jaksotyössä voi satunnaisesti poiketa 11 tunnin lepoajasta, mutta ei voi olla niin säännöllistä, kun se on ollut. Luottamusmiehet puhuu tulkinnanvarasta. Kaikki on vielä epäselvää. Totuus on, että tämän työaikalain on päättänyt ihmiset, jotka eivät tiedä hoitotyöstä mitään eivätkä tajua kuinka jo nyt on hoitajapula ja entistä hankalampaa on saada vuoroihin hoitajat noilla säännöillä.

Vierailija
107/189 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vaikuttaa, mutta jaksotyössä voi satunnaisesti poiketa 11 tunnin lepoajasta, mutta ei voi olla niin säännöllistä, kun se on ollut. Luottamusmiehet puhuu tulkinnanvarasta. Kaikki on vielä epäselvää. Totuus on, että tämän työaikalain on päättänyt ihmiset, jotka eivät tiedä hoitotyöstä mitään eivätkä tajua kuinka jo nyt on hoitajapula ja entistä hankalampaa on saada vuoroihin hoitajat noilla säännöillä.

Todella toivon että voi poiketa. Aivan perseestä tuo uusi laki jos toteutuu.

Vierailija
108/189 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen varahenkilöstössä, siis tottunut täysin sekalaisiin työvuoroihin, joita ei tiedä välttämättä viikkoakaan etukäteen. Ihmettelen kuinka se meillä onnistuu, ehkä työputken alkuun tulee suunnitellut aamut ja löppuun illat? Paikkaansahan ne eivät kuitenkaan pidä, ja kai tt voi suostumuksellaan vaihtaa vuorot jatkossakin.

Muuten ei haittaa yhtään, vapaa-aika ei vähene ja mulle illasta aamuun on aina ollut vaikeaa. 

Kerroppas missä varahenkilöstössä työntekijöillä "ei tiedä vuoroja viikoksi eteenpäin", kun käsittääkseni varahenkilöillä on aivan samanlainen työvuorolista kuin muillakin, mutta ainoastaan se, missä työvuoronsa tekee, vaihtuu. Yksiköiden työntekijät joutuvat huomattavasti enemmän vaihtamaan työvuorojaan, kuin varahenkilöt johtuen siitä, että yksikön miehityksen järjestäminen on aina yksikön työntekijöiden vastuulla ja varahenkilöiden työpanosta voidaan käyttää vain sen verran kun heitä on varattavissa, aina ei ollenkaan.

Miten kuvittelet systeemin toimivan?

Varamisepalvelussa ei ole töitä, jos kukaan asiakasyritys ei ole ilmoittanut työntekijän tarpeesta. Suuri osa varamiespalusta ostettavia töitä on poissaolon sijaisia ja apukäsiä yllättäviin ruuhkatilanteisiin. Työtarjoukset tulee usein jopa siten että töihin saa mennä heti, eli ei se missään listassa ole valmiina.

Mä en sitten tarkoittanut tätä, vaan sisäistä sijaista, sissiä, vippiä, varahenkilöä, millä nimellä missäkin homma tunnetaan. Meillä on vakituiset työsuhteet sen saman työnantajan palveluksessa, jonka osastoilla tuurataan (lyhitä, äkkinäisiä poissaoloja). Töitä on joka päivälle, vain paikka ja vuoro vaihtelee tarpeen mukaan. Sitä odottelen että kuinka vaihtelee ensi vuonna, tähän saakka suunnitelnalistoista ei olla edes yritetty pitää kiinni. - se eka lainattu

Vierailija
109/189 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kirjoitin jo omaan liittooni tästä uudistuksesta että vaikeuttaa työtäni huomattavasti ja lisää yhden päivän vapaita. Lisää myös sitä että iltavuorosta jäädään sille yhden päivän vapaalle. Pitäisi luottaa siihen että työntekijä itse tietää mikä työaika hänelle sopii parhaiten. Paska uudistus. Liitot nimenomaan ovat ajaneet tätä lakiuudistusta. En tiedä onko ihmisiltä siis työntekijöiltä kysytty mielipidettä. Kirjoittakaa omaan liittoonne ja valittakaa uudistuksesta jos haluatte muutosta.

Vierailija
110/189 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy kirjoittaa myös liittoon.

Sain tänään uudet työvuorolistat ja oon ollu niin surullinen luettuani ne.. niin kauheita en oo saanu ikinä!! Just mitä pelkäsinkin.

ma 7-15

Ti 7-15

Ke 13-21

To VP

Pe 7-15

La 7-15

Su 14-22

Ma 13-21

Ti VP

ke 7-15

To 7-15

Pe 13-21

La vp

Su vp

ma 7-15

Siis mitä ihmettä mä teen tollasilla vuoroilla, että jään iltavuorosta vapaalle ja tuun aamuun! Koko vapaa menee miettiessä että aamulla pitää taas herätä.

Vierailija
111/189 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juupajuu kirjoitti:

Minä kirjoitin jo omaan liittooni tästä uudistuksesta että vaikeuttaa työtäni huomattavasti ja lisää yhden päivän vapaita. Lisää myös sitä että iltavuorosta jäädään sille yhden päivän vapaalle. Pitäisi luottaa siihen että työntekijä itse tietää mikä työaika hänelle sopii parhaiten. Paska uudistus. Liitot nimenomaan ovat ajaneet tätä lakiuudistusta. En tiedä onko ihmisiltä siis työntekijöiltä kysytty mielipidettä. Kirjoittakaa omaan liittoonne ja valittakaa uudistuksesta jos haluatte muutosta.

Liitot ajavat välillä niin järjettömiä asioita. Kuten että päivätyötä tekevät hoitajat haluttiin siirtää yleistyöaikaan, koska se on "ainoa oikea työaikamuoto päivätyöhön". Yleistyöajan mukana tulee palkaton puolen tunnin ruokatauko, jota yksikään työntekijä ei halua. Paikallisesti sopimalla sen voisi kai neuvotella pois, mutta luottamusmiehiä ei nappaa hoitaa hommiaan. Eli me saamme kiittää liittoa siitä, että työhön sidonnainen aika (=perheeltä ja vapaa-ajasta pois oleva aika) lisääntyi ensin 2,5 tunnilla viikossa. Sitten tuli vielä kiky päälle, mikä tuntui kärpäsenpaskalta tuohon Tehyn ihan itse ajamaan työehtojen heikennykseen verrattuna. 

Vierailija
112/189 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selittäkää mulle miten on hoitoalalla niin vaikeeta saada niitä listoja tehtyä ergonomisesti ?

Olen sosionomi laitosmaisessa työssä (Aamu-ilta-vklp) eikä tollasia ykkösvapaita ole todellakaan usein. Ehkä kerran kuussa, yleensä harvemmin. Vuorot alkaa 7.30-8, 12 tai 14 ja päättyy 16, 20 tai 21.45. Listoihin ei myöskään ikinä ole suunniteltuna ilta-aamuja ellei itse ole syystä tai toisesta tätä toivonut johonkin kohtaan. Eikö hoitajalla ja minulla kuitenkin ole ihan sama määrä työtunteja käytössä?

Vierailija
113/189 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juupajuu kirjoitti:

Liitot ajavat välillä niin järjettömiä asioita. Kuten että päivätyötä tekevät hoitajat haluttiin siirtää yleistyöaikaan, koska se on "ainoa oikea työaikamuoto päivätyöhön". Yleistyöajan mukana tulee palkaton puolen tunnin ruokatauko, jota yksikään työntekijä ei halua. Paikallisesti sopimalla sen voisi kai neuvotella pois, mutta luottamusmiehiä ei nappaa hoitaa hommiaan. Eli me saamme kiittää liittoa siitä, että työhön sidonnainen aika (=perheeltä ja vapaa-ajasta pois oleva aika) lisääntyi ensin 2,5 tunnilla viikossa. Sitten tuli vielä kiky päälle, mikä tuntui kärpäsenpaskalta tuohon Tehyn ihan itse ajamaan työehtojen heikennykseen verrattuna. 

Työnantaja sanoo mikä on työaikamuotosi, sitä ei liitto päätä. Syytä työnantajaa.

Vierailija
114/189 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juupajuu kirjoitti:

Työnantaja sanoo mikä on työaikamuotosi, sitä ei liitto päätä. Syytä työnantajaa.

Suurimmalla osalla ei ollut työsopimuksessa mitään työaikamuotoa kirjattuna, osalla jaksotyö. Ja kaikkia kohdeltiin kuten olisimme jaksotyössä, eli ruokailu työn ohessa. Sitten tuli liitto, todellakin, liitto, joka ilmoitti että yleistyöaika sen on oltava, ja sehän kelpasi työnantajalle. Ne muutamat, joilla on sopparissa kirjattuna jaksotyö, ruokailevat edelleen työajalla. Kyllä tämä oli täysin Tehystä lähtöisin oleva uudistus.

Vierailija
115/189 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toi tunti vaikuta, jos vaihtaa toimintatapoja. Meillä siirryttiin pystypalavereihin. Paljon tehokkaampaa, ja joustaa hyvin, vaikka iltavuoro loppuukin tuntia aiemmin/ aamuvuoro alkaa tuntia myöhemmin. 

Vierailija
116/189 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tulee käytäntöön, kyseessä kunnan alaiset yksiköt. Osa porukasta tulee sit aamulla kasiin seiskan sijasta. Jää nähtäväksi kuinka vaikuttaa hommiin. Usein se tunti seiskasta kasiin on aika kiireinen, kun ihmiset haluaa aamu toimilleen ja vessaan sekä siitä aamupalalle, joka pitää tarjoilla klo 8 ettei yöpaasto mene liian pitkäksi.

Vierailija
117/189 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain tänään uudet työvuorolistat ja oon ollu niin surullinen luettuani ne.. niin kauheita en oo saanu ikinä!! Just mitä pelkäsinkin.

ma 7-15

Ti 7-15

Ke 13-21

To VP

Pe 7-15

La 7-15

Su 14-22

Ma 13-21

Ti VP

ke 7-15

To 7-15

Pe 13-21

La vp

Su vp

ma 7-15

Siis mitä ihmettä mä teen tollasilla vuoroilla, että jään iltavuorosta vapaalle ja tuun aamuun! Koko vapaa menee miettiessä että aamulla pitää taas herätä.

Ihan järjetön lista. Kamala.

Vierailija
118/189 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ma 7-15

Ti 7-15

Ke 13-21

To VP

Pe 7-15

La 7-15

Su 14-22

Ma 13-21

Ti VP

ke 7-15

To 7-15

Pe 13-21

La vp

Su vp

ma 7-15

Miten tämä lista loppuu, tässähän on vain kaksi viikkoa?

Vierailija
119/189 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vaan ymmärrä, miksi vähennetään viikkolevon yhtenäistä määrää?? Iltavuorosta vapaalle ja siitä aamuvuoroon, mikä etu? Ajaa väsymykseen hyvin nopeasti!

Eihän sitä illoista aamuihin -kiertoa tarvitse muuttaa. Illan ja aamun vaihtoon porrastus, että 11h lepo täyttyy.

Vierailija
120/189 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on onneksi käytössä välivuoro, joka pehmittää tilannetta (10-18). Nuo ilta-aamut ovat kyllä ainakin itselle olleet ihan tappovuoroja jo siitä syystä, että itselläni on vielä tunnin työmatka... Onneksi niitä on tähänkin asti ollut todella harvoin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän seitsemän