Onko tällainen henkistä väkivaltaa?
Mulla rauhallinen aamu lasten kanssa. Mies nukkuu pitkään. Herätin 11.30 sillä meidät oli kutsuttu kylään lounaalle klo 13, sanoin että tunti aikaa lähtöön. En ollut kuullut herätyskelloa, enkä mitään heräämisen ääniä, joten taas huolehdin että mies herää ajoissa. Sanoin vähän myöhemmin uudelleen, että lähden lasten kanssa klo 12.30, että ehditään. Mies vastasi että ok. Edelleenkään ei kuulu mitään heräämisen/valmistautumisen ääniä klo 12.25 mennessä. Ahdistun ja ymmärrän että taas muhun on kohdistettu jonkin sorttista vallankäyttöä. Mies nousee 12.27 ja sanoo että jos odotan niin voidaan mennä samalla autolla. Sanon etten odota ja lähden. Ahdistaa, mulla meni fiilis. Sitten mies tulee kylään hieman myöhässä muina miehinä ihan tyytyväisenä ja mulla on paha mieli. Mielipiteitä?
Kommentit (64)
Sinä olet se vallankäyttäjä ja valitsit uhriutua.
Vaikuttaa siltä että mies ei ota huomioon muita kuin itseään. Minulla on tapana tuollaisissa tilanteissa sanoa kerran ja jos mitään ei tapahdu nostaa kytkintä.
Jos se aiheuttaa sinussa ahdistusta niin on se henkistä väkivaltaa. Kukaan meistä ei tunne sinua ja kipupisteitäsi kuin miehesi. Henkinen väkivalta on yleensä sellaista, että sen havaitsee ( ei välttämättä tiedostaen) vain uhri itse eikä se ole muille ilmeistä. Näin henkisen väkivallan harjoittaja voi rapauttaa toisen ihmisen terveyden täysin ajan kanssa pitämällä tämän kortisolitasoja korkealla, joka ajan saatossa aiheuttaa sydän-ja verisuonisairauksia, suolistosairauksia ja jopa syöpää. Se myös rapauttaa aivoja ja aiheuttaa vaikeuksia muistaa ja jopa lopulta dementiaa.
Ilmiötä kuvataan englannin kielellä "dog whistle", joka tarkoittaa sitä että uhri on ajansaatossa ehdollistettu tietynlaisille "vihellyksille" jotka kuulee ja ymmärtää vain uhri, mutta ne ei kuulu kenellekään muille paikalla olijoille. Joten uhria voi pahoinpidellä myös julkisesti kenenkään muun huomaamatta, koska viesti kuuluu vain sille jolle se on tarkoitettu.
Uskomatonta, miten kuvaavaa! Kiitos tuhannesti, tämä selkiyttää monta asiaa. Kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Jos se aiheuttaa sinussa ahdistusta niin on se henkistä väkivaltaa. Kukaan meistä ei tunne sinua ja kipupisteitäsi kuin miehesi. Henkinen väkivalta on yleensä sellaista, että sen havaitsee ( ei välttämättä tiedostaen) vain uhri itse eikä se ole muille ilmeistä. Näin henkisen väkivallan harjoittaja voi rapauttaa toisen ihmisen terveyden täysin ajan kanssa pitämällä tämän kortisolitasoja korkealla, joka ajan saatossa aiheuttaa sydän-ja verisuonisairauksia, suolistosairauksia ja jopa syöpää. Se myös rapauttaa aivoja ja aiheuttaa vaikeuksia muistaa ja jopa lopulta dementiaa.
Ilmiötä kuvataan englannin kielellä "dog whistle", joka tarkoittaa sitä että uhri on ajansaatossa ehdollistettu tietynlaisille "vihellyksille" jotka kuulee ja ymmärtää vain uhri, mutta ne ei kuulu kenellekään muille paikalla olijoille. Joten uhria voi pahoinpidellä myös julkisesti kenenkään muun huomaamatta, koska viesti kuuluu vain sille jolle se on tarkoitettu.
Ja tämä oli ihan ensimmäinen kerta. Menikö miehellä eilen pitkään? Itse olisin lopettanut herättelyn ja ahdistumisen jo ensimmäisen herätysyrityksen jälkeen.
Miksi mies nukkui noin pitkään? Tekeekö vuorotyötä tai onko ollut työmatkalla eri aikavyöhykkeellä vai onko sairas? Ongelman alkusyy on luultavasti muusta perheestä poikkeavassa vuorokausirytmissä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi mies nukkui noin pitkään? Tekeekö vuorotyötä tai onko ollut työmatkalla eri aikavyöhykkeellä vai onko sairas? Ongelman alkusyy on luultavasti muusta perheestä poikkeavassa vuorokausirytmissä.
Ongelman alkusyy on nalkuttava akka.
Kyllä, sinun käytöksesi on henkistä väkivaltaa. Olisiko aika miettiä omaa toimintaa ja tehdä parannus.
Mun ex oli kansa sellanen et sit ku ois pitäny olla jo eteisessä niin rupesi kyselemään että missä mun sukat on yms. Muutaman kerran heittäydyin teatraalisesti eteisen lattialle ja sanoin että herätä sit ku oikeesti lähdetään.;) Seurusteluaikoina käytti usein "pinta-aikoja" eli sanoi tulevansa esmes kolmen pintaan ja tulikin vasta kuudelta. No, eipä tartte kärvistellä enää, jee!;)
Ensi kerralla älä herätä ollenkaan, äläkä odota hänen lähtöään. Tulee, jos tulee. Älä myöskään selitä hänen myöhästymisiään. Jos kyseessä on paikka, johon miehesi pitäisi ensisijaisesti olla menossa esim. hänen vanhemmat, ei sinun tarvitse mennä, eikä edes huolehtia lapsia sinne. Ilmoitat jo kutsun tullessa, että sinä et pääse.
Jos mies oli vuorotyössä yön, ymmärrän täysin, rytminvaihto on hirveää. Jos ei, en tajua miehen käytöstä, Noin ylipänsä kuulodtaa siltä, että pariterapia voisi olla teille hyväksi.
En sano juuta enkä jaata kyseisiin "tapahtumiin" mutta mies on aikuinen joten lakkaa hyysäämästä.
Kun sovitte jotain, niin pidät huolen omalta osaltasi. Voi olla että ette sovi toisilleni ja ahdistuksesi johtua siitä ettei mies ole sellainen jonka kanssa sulla on hyvä elää.
Se ei tarkoita automaattisesti sitä että miehessä olisi ihmisenä jotain vikaa.
Vanhemmuudessa tosin voi ollakin, mutta se on miehen ongelma jota ei välttämättä koe ongelmaksi. Sinähän huolehdit niin hänen ei tarvitse.
Voi olla että tulee närää siitäkin että lopetat ylimääräisen huolehtimisen, mutta edelleen mies on aikuinen ja vastuussa itsestään.
No mikä se kokonaiskuvio siellä taustalla on? Onko mies ylikuormittunut ja halusi kerrankin nukkua? Vai nukkuuko aina viikonloppuna noin pitkään? Oliko mies alunperin halunnut kylään isänpäivänä?
Vaikka sulle tulee paha mieli miehen käytöksestä niin ei se tarkoita silti, että hän käyttää henkistä väkivaltaa. Se miten ne muut päivät teidän elämässä menee kertoo enemmän, että oliko miehellä vain mennyt kuppi nurin ja veti rajansa vai onko kyseessä systemaattinen puolison ärsyttäminen tahallaan.
Aina kannattaa hetken miettiä, miltä se elämä vaikuttaa toisen näkökulmasta. Usein molemmilla on murheita, joista toinen ei ole täysin tietoinen. Ja jos itse kokee jonkin epäreiluksi niin puolisokin voi hyvin kokea monet asiat epäreiluksi.
Kyllä tuo on henkistä väkivaltaa ja mieheltä huonoa käytöstä.
Jos vierailu on sovittu klo 13 ja päivällinen odottaa, niin mieheltä törkeää käytöstä antaa odottaa itseään.
Eikä hän ole myöskään vastuullinen vanhempi ja isä, kun ei huolehdi lapsistaan, vaikka ollaan kutsuttuna kylään.
Jos tuo on toistuvaa, läksisin lasten kanssa tai peruisin vierailun ja pyytäisin miestä, ettei tule lainkaan, jos ei pysy ainataulussa. Onhan tuo erittäin epäkohteliasta niitä kohtaan, jotka ovat pyytäneet syömään ja sotkee kaikkien aikataulun.
Ihme vastauksia.
ei tuo minusta ole henkistä väkivaltaa, ainakaan tässä kontekstissa. Molemmat vain tekevät, mitä itse tahtovat.
Vierailija kirjoitti:
Ihme vastauksia.
ei tuo minusta ole henkistä väkivaltaa, ainakaan tässä kontekstissa. Molemmat vain tekevät, mitä itse tahtovat.
Miksei toinen sano suoraan että en aio tulla ja herätä kyseiseen tapaamiseen?
Minulla on mies, joka liikkuu aina vähän myöhässä. Minä itse olen ajoissa. Ei hän valtaa käytä, kunhan on vain eri tempoinen, kun lähdemme jonnekkin. Siitä ei kannata itse hermostua eikä mieltä pahoittaa, vaan todellakin ilmoittaa miehelle, että minä poistun ovesta klo xx, tule sinä, kun ehdit.
Nies ei kuulosta kypsältä aikuiseksi. Hänellä on jo lapsiakin, mutta elää näköjään kokotona kuin eläisi yksin sinkkuna, välittämättä muista. Miehen pitäisi huolehtia lapsista 50%, mutta vaikuttaa itsekkäältä laiskimukselta ja lapselta itsekin. En jaksaisi katsella sellaista möykkyä kotonani, ahdistus tulee ap:llakin varmaan juuri siitä ja helpottaisi eron myötä.
Aikuinen ihminen ei ahdistu joka saa ta nan pikkuasiasta.