Uusi työaikalaki 2020. Iltavuorosta ei voi enää mennä aamuvuoroon.
Työvuorojen välin pitää olla vähintään 11h. Hoitoaloilla suuri muutos. Hoidon jatkuvuus kärsii. Kuka haluaa jäädä (yhdelle) vapaalle iltavuorosta.
Miten teillä töissä huomioitu? Aamuvuoroon osa myöhemmin? Tässä sitten jää raportti saamatta, luettava koneelta tai pidettävä kahteen kertaan.
Kommentit (189)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vaan ymmärrä, miksi vähennetään viikkolevon yhtenäistä määrää?? Iltavuorosta vapaalle ja siitä aamuvuoroon, mikä etu? Ajaa väsymykseen hyvin nopeasti!
Ihmeellisiä nämä hoitajat kun saman kaltainen vuorosysteemi ajaa heidän niin väsyksiin ja monella alalla käytössä koska todettu ergonomiseksi. Kaikesta valittajien ammattikunta kyseessä ja nyt suut soikeina jo huutamassa vaikka vasta tulevaisuutta.
Olen tehnyt monenlaista työtä ja vuoroa ennen hoitajaksi kouluttautumista 40v.
Tiedän kyllä mikä minulle sopii ja mieluummin otan ilta-aamu-vapaa-iltavuorot kuin ilta-vapaa-aamuvuorot. Tuleehan jälkimmäisessä lähes puoli vuorokautta pidempi vapaa/ lepoaika. Samalla sunnuntai-ilta ahdistusta ei ole tarvinnut kärsiä, voi viettää vapaapäivän iltaan asti kun tietää, että saa aamulla nukkua.
Mulle illasta aamuun on yhtä tuskaa. Käytän nukahtamislääkkeitä ja silti saan vain n. 5 h yöunet. Aamulla olen kuolemanväsynyt ja lääke yms virheiden riski moninkertaistuu. Näitä ilta-aamuja saattaa olla jopa 2 viikossa.
T. Alaa vaihtava sh
Tietysti minulle olet väsynyt, kun elimistössä on lääkkeitä. Ei se vaikutus lopu, kun kello soi.
On juu vatipäitä suunnittelemassa listoja, todellakin!
No pakko on ottaa nukahtamislääkkeitä jos nukkua ylipäätän meinaa, kun keho ja mieli käy niin ylikierroksilla h*elvetillisen kiireisen iltavuoron jälkeen, joka loppuu 21.30 ja kotona olen 22.30.
T. Se alaa vaihtava sh
Ajatus tässä on kaunis mutta kuten moni on maininnutkin niin vapaa-ajan osuus lyhenee huomattavasti kun aina pitäisi iltavuorosta jäädä vapaapäivälle. Hoidon jatkuvuus myös kärsii kun aamuvuorossa ei sitten ole yhtään iltavuorossa ollutta. Hoitoalalla kun pitää olla pikkaisen kärryllä mitä edellis vuorossa on tehty tai tapahtunut.
Eri asia jossain teollisuusalalla jossa ei raportointia juurikaan tarvita.
Tai sitten pitää tosiaan muuttaa reilusti työvuorojen aloitus ja lopetusaikoja - eli iltavuorosta pitäisi päästä aiemmin joka ainakaan meidän osastolla ei oikein onnistu kun iltapala aika on ruuhkaisin.
Plus vielä sekin seikka että yövuorokorvausta aiotaan leikata kahdella tunnilla eli tarkoittaa palkanalennusta.
Tehy ja super olleet yllättävän hissukseen tästä koko uudistuksesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei voi olla niin, että kukin on aina viisi päivää aamua, seuraavalla viikolla viisi iltaa ja kolmannella neljä yötä?
Siks kun Miralla päiväjumppa, Sirpalla iltajumppa, Meerillä mökki ja Pekka kaasuttaa Skodaa hoitolan pihassa joka pe klo 14.01, Maijan lapset nuhittaa joka toinen viikko, Jennin poikaystävä intissä, Lauran marsu voi pahoin torstaisin ja Pirkko ei sauna vuorostaan luovu.
Ja teollisuudessa ei ole mitään vastaavaa? Siellä homma toimii ilman hoitsujen ulinaa.
En tiedä mutta oletan monessa tehtaassa olevan sama määrä porukkaa eri vuoroissa. Sote alalla ei ole eikä tule. Sote alalla työvuorot on myös erittäin epäsäännöllisiä. Meilläkin pomo periaatteessa käyttää kiertävää listaa, mikä käytännössä ei toimi koska lomat, työvuoro toiveet ym.
Meillä loppuu myös työvuoro illalla klo. 22 ja aamu alkaa klo. 7. Itselle tämä on tuskaa ja moni työkaveri sanoo samaa. Helppoahan olisi jos saisi palkata saman määrän tekijöitä edes aamu- ja iltavuoroon...
Ihan järjetön se ilta-aamu onkin varsinkin niille joilla on pitempi työmatka. Hoidon jatkuvuus on huono peruste, samoin raportti. Ei kai nykyisin enää istuta suljettujen ovien takana raportilla ja hoito pitää aina jatkua vaikka aamu- ja iltavuoron välillä hoitaja vaihtuu.
Tämä uudistus ei koske hoitoalaa. Hoitoala on jaksotyötä, jossa työvuorojen väli on edelleenkin vähintään 9 tuntia, siis myös uudessa työaikalaissa. Edelleen ilta-aamut on mahdollisia.
Vierailija kirjoitti:
Tämä uudistus ei koske hoitoalaa. Hoitoala on jaksotyötä, jossa työvuorojen väli on edelleenkin vähintään 9 tuntia, siis myös uudessa työaikalaissa. Edelleen ilta-aamut on mahdollisia.
Näin minäkin ymmärsin, kun aloin Tehyn ym sivuilta etsiin tietoa. Siksi ei ole töissä puhuttu. Meillä ollaan siirtymässä autonomiseen listan suunnitteluun. Työhyvinvointi lisääntyy hurjasti. Jos ei halua ilta-aamu vuoroja niin ei suunnittele niin. Itse haluan noita vuoroja jatkossakin.
Meillä ainakin tätä työaikamuutosta häärätään ja mietitään ihan kunnolla. Hoitoalalla siis.
Meillä tiedotettiin eilen, että iltavuoroista ei tulla enää aamuun uuden työaikalain takia. Käytännössä jäädään siis aina illasta vapaille koska illan jälkeen ei saa pitää ykkösvapaata jos seuraavaksi tulee aamuun, viikkovapaa jää muuten liian lyhyeksi ja sekin on laitonta. Minä ajattelin vain lähteä pois alalta.
Työhyvinvointi ainakin minun kohdalla vähenee selvästi. En halua tulla yhden vapaan jälkeen aamuvuoroon. Noita yhden päivän vapaita on ja jos iltavuorosta vapaalle jää ja aamuun pitää tulla niin ei jaksa.
Ei tule onnistumaan.
Kannattaisi tehdä vuorotyötä suositusten mukaan. On jonkun verran ihmisiä, jotka kykenevät vaikka minkälaisiin työaikoihin, mutta heidänkin kannattaisi tajuta mitä hallaa tekevät terveydelleen pidemmällä tähtäyksellä rajuilla väännöillä ja riittämättömillä lepoajoilla. Tutkimukset vuorotyöajoista ja niiden suositukset edistävät myös heidän terveyttään ja jaksamistaan.
Sinnittelin tyhmyyttäni vuorotyössä useita vuosia juurikin pitkien vapaiden toivossa ja nipistin lepoajoista. Nyt 55-vuotiaana olen ihan piipussa enkä kykene enää edes normaaliin työaikaan. Nyt sinnittelen sitten osa-aikaista ja vaikka sun mitä silppua. Ja saikkua ei tällä perusteella heru, puhumattakaan työkyvyttömyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tiedotettiin eilen, että iltavuoroista ei tulla enää aamuun uuden työaikalain takia. Käytännössä jäädään siis aina illasta vapaille koska illan jälkeen ei saa pitää ykkösvapaata jos seuraavaksi tulee aamuun, viikkovapaa jää muuten liian lyhyeksi ja sekin on laitonta. Minä ajattelin vain lähteä pois alalta.
Mä en tullut ajatelleeksi tätä. Nyt joululista (ykkösvapaaton tupla; ulottuu helmikuun alkuun) on suunniteltu niin, että ennen vapaita on kiinteät iltavuorot (2 peräkkäin), joista pidetään kiinni. Kovin usein ne eivät kohdalle tule. Käytännön toteutus tuntuu olevan kaikille vielä epäselvää. Odotan mielenkiinnolla. - se varahenkilö
Laissa on mainittu, että lepoajasta voidaan joustaa 11 tunnista 9 tuntiin, mikäli työn järjestely niin edellyttää. Jostain syystä kunnat eivät sos- ja terveysalalla halua näin tehdä.
Mikäli työvuoro suunnittelu vaatii mutta ei ilman työntekijän suostumusta ja ei säännön mukaisesti. Kukaan ei ole vielä määritellyt mitä tarkoittaa säännöllisyys käytännössä, joten itse en anna lupaa edes poikkeustapauksiin. Palkatkoon lisää henkilökuntaa, jos ei muuten saada toimimaan.
Ei ole ihmeellisiä. Hoitoalalla vapaat on liian usein ykkösvapaita, se ei ole ihmeellistä jos haluaa jokaisen tunnin vapaa-ajasta käyttää hyödyksi fiksulla työaikasuunnittelulla! Illasta vapaalle ja siitä aamuvuoroon ei ole mitenkään järkevää. Ensin pitäisi kieltää ykkösvapaat, sitten voisi miettiä ergonomista työaikaa.
Muilla aloilla, joilla ergonominen työaikasuunnittelon käytössä, onko siellä ykkösvapaita? Useinkin? Hyväksyisitkö oikeasti itse moisen mukisematta? Oman vapaa-ajan "vähentäminen" olisi ok?
Jos näin, niin sitten olen ihan mielelläni "ihmeellinen". Vähäinen palkka ja vielä vähäisempi vapaa-aika, pian käy kato lähihoitajissa.