Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusi työaikalaki 2020. Iltavuorosta ei voi enää mennä aamuvuoroon.

Vierailija
06.11.2019 |

Työvuorojen välin pitää olla vähintään 11h. Hoitoaloilla suuri muutos. Hoidon jatkuvuus kärsii. Kuka haluaa jäädä (yhdelle) vapaalle iltavuorosta.

Miten teillä töissä huomioitu? Aamuvuoroon osa myöhemmin? Tässä sitten jää raportti saamatta, luettava koneelta tai pidettävä kahteen kertaan.

Kommentit (189)

Vierailija
21/189 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkoinen muutos. Meillä töissä on vielä esim aamupätkä - vuoroja ja illasta tullaan usein aamuvuoroon. Tämä kun muuttuu niin hoitajia tarvitaan lisää. Mistä niitä saa ja millä rahalla!?

Vierailija
22/189 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tässä hoitoalan työvuorosuunnittelussa on niin vaikeata? Ykkösvapaatkin pitäisi määrätä lailla pannaan, sillä se jos joku vähentää oleellisesti työntekijöiden jaksamista. Ergonominen työvuorolista pitäisi määrätä kaikissa vuorotöissä lailla pakolliseksi kysymättä työnantajilta. Työ organisoituu ajan mittaan kyllä vastaamaan asetuksia.

Hoitaja jos joku on työntekijä jonka jaksamista tulee tukea, sillä hän viime kädessä vastaa ihmishengistä ja lääkehoidosta ym. Ei kukaan halua olla väsyneen, uupuneen ja huonosti nukkuneen hoitajan hoidossa jos vaihtoehtona on saada hyvin levännyt ja virkeämpi työntekijä hoitajakseen. Raportointikäytännöt saadaan kyllä muutettua sellaisiksi, että illasta aamuun tulijoita ei tarvita jos niin päätetään.

Muistan itse kun olin allergisen reaktion jälkeen sairaalassa, ja sairaanhoitaja joka kävi annostelee mulle tipasta allergialääkkeen vuodelsastolla, ei ollut nukkunut kolmeenyöhön putkeen kun sairaalalla oli "työntekijäpulaa". Ei mennyt annostelut silloin ihan kohilleen sa siinä oli lopulta henki lähellä lähteä. Onneksi olin valmiiksi sairaalassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/189 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melkoinen muutos. Meillä töissä on vielä esim aamupätkä - vuoroja ja illasta tullaan usein aamuvuoroon. Tämä kun muuttuu niin hoitajia tarvitaan lisää. Mistä niitä saa ja millä rahalla!?

Lähäreitähän on vaikka kuinka paljon työttömänä, varmaankin joku neljännes kaikista työttömistä.

Vierailija
24/189 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on ihan perseestä. Vapaalta tullaan nyt sitten aamuun ja vapaille jäädään illasta. Ykkösvapaa on näin ihan ollen ihan sama kun ei olisikaan. Viikonloppuvapaalle pe iltana, ei tarvi paljon reissuja suunnitella.

Nyt jo ergonomista työaikaa on saanut meillä tehdä ne ketkä haluaa. Suurinosa ei halua, koska aika vapaalla lyhenee huomattavasti. Itselleni ilta-aamu ei ole yhtään rankka, toisille on.

Meilläkään muuten ei esimies tai listojen tekiä ole asiasta maininnut, kuulin muuta kautta.

Vierailija
25/189 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tässä hoitoalan työvuorosuunnittelussa on niin vaikeata? Ykkösvapaatkin pitäisi määrätä lailla pannaan, sillä se jos joku vähentää oleellisesti työntekijöiden jaksamista. Ergonominen työvuorolista pitäisi määrätä kaikissa vuorotöissä lailla pakolliseksi kysymättä työnantajilta. Työ organisoituu ajan mittaan kyllä vastaamaan asetuksia.

Hoitaja jos joku on työntekijä jonka jaksamista tulee tukea, sillä hän viime kädessä vastaa ihmishengistä ja lääkehoidosta ym. Ei kukaan halua olla väsyneen, uupuneen ja huonosti nukkuneen hoitajan hoidossa jos vaihtoehtona on saada hyvin levännyt ja virkeämpi työntekijä hoitajakseen. Raportointikäytännöt saadaan kyllä muutettua sellaisiksi, että illasta aamuun tulijoita ei tarvita jos niin päätetään.

Muistan itse kun olin allergisen reaktion jälkeen sairaalassa, ja sairaanhoitaja joka kävi annostelee mulle tipasta allergialääkkeen vuodelsastolla, ei ollut nukkunut kolmeenyöhön putkeen kun sairaalalla oli "työntekijäpulaa". Ei mennyt annostelut silloin ihan kohilleen sa siinä oli lopulta henki lähellä lähteä. Onneksi olin valmiiksi sairaalassa.

Jatkossa voi olla ettei ole koko hoitajaa. Tämä karsii taas väkeä muualle. Meiltä jo nyt lähtenyt neljä sairaanhoitajaa muille aloille. Yhtään ei ole saatu tilalle.

Vierailija
26/189 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen varahenkilöstössä, siis tottunut täysin sekalaisiin työvuoroihin, joita ei tiedä välttämättä viikkoakaan etukäteen. Ihmettelen kuinka se meillä onnistuu, ehkä työputken alkuun tulee suunnitellut aamut ja löppuun illat? Paikkaansahan ne eivät kuitenkaan pidä, ja kai tt voi suostumuksellaan vaihtaa vuorot jatkossakin.

Muuten ei haittaa yhtään, vapaa-aika ei vähene ja mulle illasta aamuun on aina ollut vaikeaa. 

Kerroppas missä varahenkilöstössä työntekijöillä "ei tiedä vuoroja viikoksi eteenpäin", kun käsittääkseni varahenkilöillä on aivan samanlainen työvuorolista kuin muillakin, mutta ainoastaan se, missä työvuoronsa tekee, vaihtuu. Yksiköiden työntekijät joutuvat huomattavasti enemmän vaihtamaan työvuorojaan, kuin varahenkilöt johtuen siitä, että yksikön miehityksen järjestäminen on aina yksikön työntekijöiden vastuulla ja varahenkilöiden työpanosta voidaan käyttää vain sen verran kun heitä on varattavissa, aina ei ollenkaan.

Olet oikeassa. Meillä kaikki on lähtökohtaisesti suunniteltu aamuiksi, syystä että aamuissa on yksiköissä enemmän porukkaa ja enemmän poissaoloja. Olen ilmoittanut, että vapaista pidän kiinni, pitkiä en tee, muuten on ihan sama onko aamu vai ilta, työpäivä on joka tapauksessa pilalla. Niin että sieltä sitten tulee mitä tulee. 

Samanlainen työvuorolista varahenkilöllä kuuluu olla, kun minkä tahansa yksikön työntekijöilläkin. 3 viikon lista joka tulee julkaista viimeistään viikko ennen edellisen päättymistä. Mikä tässä on niin epäselvää? Ei ne vuorot vaihdu sinulla yhtään sen enempää kun yksiköiden työntekijöilläkään. Jos sinulle on piirretty työvuorolistaasi aamut, sinä olet silloin aamuvuorossa eikä ne vuorot yhtäkkiä vaihdu tuplavuoroiksi tai illoiksi.

Selitin edellisessä, meillä on kaikki suunniteltu aamuiksi, teen mitä tarvitaan, ja tarvetta ei yleensä tiedä viikkoa etukäteen. Vaihto tottakai tt:n suostumuksella, mutta käytännössähän sellaisella varahenkilöllä ei tee mitään, joka pitäisi niistä aina tiukasti kiinni. Ei ole iso kaupunki eikä iso porukka. Enkä ole väittänyt, että vaihtuisi useammin kuin yksiköissä.

Vierailija
27/189 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi en lee moisesta muutokesta kuullut tai lukenut muualta kuin tältä palstalta. Hoitaja olen tk vuodeosastolla. Teen mielelläni ilta-aamu vuoroja.

Tällaisesta taidettiin meillä juoruta nyt parin vuoden sisään, mutta en ole hetkeen kuullut koko asiasta. Olin vähän nyreänä, koska itsekin teen ihan mielelläni ilta-aamuja. Saa kaksi vuoroa tehtyä lyhyemmässä ajassa, niin vapaa-aikaa tuntuu jäävän enemmän.

Vierailija
28/189 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla työpaikallani hoitohenkilökunta esimiehestä alkaen on sitä mieltä ettei laki koske heitä. Mitään muutosta ei siis heidän vuoroihinsa ole muka tulossa. Itse istun aamun kahvipöydässä laikkarina ja meille jo tiedotettu lain aiheuttamat muutokset ja vaikutukset työvuoroihin. Kun olen asiasta kertonut niin aina hoitajat sanovat ettei koske heitä ja entisellä mallilla mennään vuoden vaihteen jälkeenkin. 

Vierailija
29/189 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähäreitähän on vaikka kuinka paljon työttömänä, varmaankin joku neljännes kaikista työttömistä.

Ei todellakaan ole. Meidän kunnassa on ainakin huutava pula.

Vierailija
30/189 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On totta, nyt on sallittu 10 tuntia, tammikuusta alkaen väli 11 tuntia. Teillä joko alkaa jatkossa aamuvuoro myöhemmin tai iltavuoro loppuu aikaisemmin. Toimintatapoja pitää muuttaa, tekee hyvää sairaaloiden ikiaikaiselle hierarkialle.

Kunhan potilas ja omainen ymmärtää myös. Kun sitä aamupalaa, lääkettä ja vessaanpäädyä pitää odotella kauemmin. Kun hoitajia paikalla vähemmän. Aamupalaa ei voi myöhästää, kun on jo ohjeistus ateriavälistä iltapala-aamupala.

Mistä tuon keksit? Meillä esimerkiksi illalla on 5 hoitajaa, joista 2 lähtee pois klo 20, 2 klo 21.30 ja 1 klo 22. Vastaavasti he tulevat aamulla töihin klo 7.15, 8.30 ja klo 9. Raporttia varten ei enää nykyisin keräännytä istumaan porukalla, omahoitaja saa tiedot omista asiakkaista. Klo 9 hoitaja menee lääkärikierrolle ja jakaa lääkkeet.

Vierailija
31/189 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä viime vuosituhannella hoitajilla oli usein pätkäaamu (= raskaimmat aamutyöt 7-12), päivä vapaa, sitten yövuoro (n.21-7.30), sen jälkeen pari vapaata tai yövuorosta jäätiin jatkamaan aamua, jos hoitajia puuttui.

Sinänsä parannusta entisaikaan, mutta nykyinen ns. ergonominen työvuorosuunnittelu on mielestäni jostain syvältä: iltavuorosta vapaalle ja sitten aamuun lyhentää vapaa-aikaa...

Vierailija
32/189 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan oli juuri hyvä, kun iltavuorosta meni aamuun. Joskus nukkutyiin työpaikkalla, jos meni ylitöiksi illalla. Aamusta jäätiin vapaille ja vapailta tultiin iltavuoroon. Itselleni ne ainakin sopi hyvin. Vapaita ennen sai joskus mökille lähtiessä muutaman ylityötunnin ottaa, niin pääsi ajamaan ennen ruuhkia. Maanantaina tuli iltavuoroon, niin pystyi lähtemään mökiltä aamulla ihan rauhassa.

Vierailija
33/189 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalla työpaikallani hoitohenkilökunta esimiehestä alkaen on sitä mieltä ettei laki koske heitä. Mitään muutosta ei siis heidän vuoroihinsa ole muka tulossa. Itse istun aamun kahvipöydässä laikkarina ja meille jo tiedotettu lain aiheuttamat muutokset ja vaikutukset työvuoroihin. Kun olen asiasta kertonut niin aina hoitajat sanovat ettei koske heitä ja entisellä mallilla mennään vuoden vaihteen jälkeenkin. 

Kyllähän laki heitäkin koskee, jaksotyössä tulee muutos, muissa työaikamuodoissa on ollut jo 11 tuntia käytössä.  Monella työpaikalla työnantaja vielä miettii uusia toimintatapoja jotta laki toteutuu, siksi ei olla vielä tiedotettu tai näin luulen.

Vierailija
34/189 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On totta, nyt on sallittu 10 tuntia, tammikuusta alkaen väli 11 tuntia. Teillä joko alkaa jatkossa aamuvuoro myöhemmin tai iltavuoro loppuu aikaisemmin. Toimintatapoja pitää muuttaa, tekee hyvää sairaaloiden ikiaikaiselle hierarkialle.

Kunhan potilas ja omainen ymmärtää myös. Kun sitä aamupalaa, lääkettä ja vessaanpäädyä pitää odotella kauemmin. Kun hoitajia paikalla vähemmän. Aamupalaa ei voi myöhästää, kun on jo ohjeistus ateriavälistä iltapala-aamupala.

Mistä tuon keksit? Meillä esimerkiksi illalla on 5 hoitajaa, joista 2 lähtee pois klo 20, 2 klo 21.30 ja 1 klo 22. Vastaavasti he tulevat aamulla töihin klo 7.15, 8.30 ja klo 9. Raporttia varten ei enää nykyisin keräännytä istumaan porukalla, omahoitaja saa tiedot omista asiakkaista. Klo 9 hoitaja menee lääkärikierrolle ja jakaa lääkkeet.

Meillä vain kolme illassa, yksi lähtee jo nyt klo 20. Olisikin niin omatoimisia potilaita, että ehtii kierrolle klo 9. Kyllä siinä käytetään potilaita aamupesuilla, osa kahden hoitajan avustamana. Mutta katselkaa lisää sairaalasarjoja, kun potilaiden oikea liikuntakyky on noin hakusessa.

Vierailija
35/189 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ergonominen työvuorosuunnittelu on jäykkää ja minulle se ei ole mitään ergonomosta ja huonontaa työssä jaksamista. Tämän päivän työhyvinvointia on autonominen työvuorolista, jos itse suunnitellaan työvuorot.

Jos tuollainen ns ergonomnen lista tulee pakolliseksi niin en tiedä jaksanko töissä enää.

Vierailija
36/189 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkossa voi olla ettei ole koko hoitajaa. Tämä karsii taas väkeä muualle. Meiltä jo nyt lähtenyt neljä sairaanhoitajaa muille aloille. Yhtään ei ole saatu tilalle.

Pidemmät yöunet ja väki karkaa sen takiako? Taitaa olla ihan muut syyt. Itse vaihdoin alaa juuri unettomuuden takia ja ainaisen alimiehityksen. Vihasin 5 tunnin yöunia. Onhan erilaisia vuorosysteemejä vaikka kuinka.

Vierailija
37/189 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän laki heitäkin koskee, jaksotyössä tulee muutos, muissa työaikamuodoissa on ollut jo 11 tuntia käytössä.  Monella työpaikalla työnantaja vielä miettii uusia toimintatapoja jotta laki toteutuu, siksi ei olla vielä tiedotettu tai näin luulen.

Meidän luottamusmies nauroi kun palaverissa kerroin ettei hoitajien eikä esimiehen mielestä koske heitä. Sanoi että työaikalakia ei voi jättää noudattamatta. 

Vierailija
38/189 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkoot miten ergonominen tahansa niin sillä on merkitystä miten ihminen sen itse kokee. Jos se tuntuu siltä että vapaa-aika vähenee ja elämästä nautittavuus kärsii niin siitä on varmasti enemmän haittaa kuin hyötyä mikä tulee siitä että ehkä joku nukkuu puoli tuntia kauemmin tjs.

Vierailija
39/189 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on yksinkertaista porukkaa, ettei muka muuta mahdollisuutta tässäkään kehitellä kuin lyhyemmät vapaat. Lampaina tehdään ylitöitä, tyydytään tekemään vajaamiehityksellä ja valitetaan kun jotain yritetään. Ei ihme että ukot jyllää palkoissa jne.

Vierailija
40/189 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allekirjoitatte työantajan kanssa sopimuksen jossa luovutte em pykälästä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kolme