Ferritiini ollut matala 4 vuotta ja kukaan lääkäri ei ole huomannut
Kävin labrapapereitani läpi ja huomasin, että ferritiini arvoni ovat 4 vuoden ajan olleen luokkaa 32-47 ja kukaan lääkäri ei ole tarttunut tähän millään lailla. Rauta-arvoni ja hemoglobiilini ovat olleet tämän kokoajan ok, viiterajojen sisäpuolella. Olen ravannut lääkärissä nämä vuodet valittaen erinäisiä oireita kuten väsymystä, hiustenlähtöä, huonoa muistia, hengenahdistusta, sydämentykytystä yms. Olen ollut todella väsynyt tähän ramppaamiseen ja otin ohjat omiin käsiini ja aloin googlettamaan mitä arvoni tarkoittavat. Olen häkeltynyt miten kukaan ei ole kiinnittänyt huomiota tähän. :/ Onko joillakin ollut samanlaisia kokemuksia?
Kommentit (124)
Minulta tutkittiin kuuloakin korvien soimisen vuoksi, väsymystä ja aivojen toimimattomuutta olin valittanut ennen ja jälkeen. Sitäkään ei tajuttu raudanpuutteeseen liittyväksi, todettiin vaan kuulon olevan hyvä. Huokaus.
Vierailija kirjoitti:
Lähtökohtaisesti ferritiiniarvo 40-50 kieppeillä on ihan hyvä, monissa lähteissä puhutaan, että 30 on alhaisen ferritiinin raja (tämä myös lääkäriltä kuultua), virallisissa viitearvoissa 5-10 luokkaa, mikä on ihan hulluutta. Ferritiinin ei tarvitse olla yli 100, vaan suositellaan, että naisella sen tulisi olla lähempänä sataa. Eli yksilöllistä tämä.
Virallista yleispätevää viitearvoa ei ole, vaan ferritiinin viitearvot on laboratoriokohtaisia ja ne ilmoitetaan tuloksen yhteydessä. Mittaustulos riippuu paitsi siitä paljonko näytteessä on ferritiiniä myös mittausmenetelmästä. Yleispätevät viitearvot on epäjohdonmukaisia eikä niitä esittäessä yleensä muisteta täsmentää tai huomioida, pätevätkö ne seerumista vai plasmasta mitattuun ferritiiniin, vaikka molemmat menetelmät ovat yleisesti käytössä ja samasta näytteestä määritetty S-Ferrit ja P-Ferrit eroavat toisistaan merkittävästi (P-Ferrit on pienempi kuin S-Ferrit). Laboratorio- ja menetelmäkohtaiset erot ovat niin suuria, että niillä on oikeasti merkitystä sen suhteen mikä viitearvojen alarajan tulisi olla. Naisten viitearvojen alaraja vaihtelee välillä 7-20 ng/ml. En ole onnistunut selvittämään onko vaihtelu kokonaan menetelmiin liittyvää vai perustuuko osaltaan myös erilaisiin oletuksiin siitä paljonko ferritiiniä pitäisi veressä olla.
Arvolla 30ng/ml (älkää kysykö suhteessa mihin viitearvoihin) on tietty merkitys. Sitä pidetään kynnysarvona jota korkeammat arvot on merkki siitä että raudanpuutetta ei (todennäköisesti) ole. Alemmatkaan ei tarkoita, että olisi. Ferritiini on epätäydellinen varastoraudan mittari mm. koska sen määrä nousee immuunireaktiossa ja elimistön oksidatiivisessa kuormituksessa vaikka rautavarastot eivät muuttuisi mihinkään. Ajatellaan, että jos ferritiiniä on veressä ainakin 30 ng/ml, tällainen nousu ei varmaankaan naamioi raudanpuutetta.
Raudan varastointitaipumuksessa on suuria geneettisiä eroja eikä ole välttämättä rakentavaa yrittää pakottaa omia varastojaan johonkin tiettyyn arvoon. Suurella valtaosalla hedelmällisessä iässä olevista ei-aneemisista terveistä naisista se on kuitenkin 30-40 luokkaa. Ne rautalääkkeetkään ei täysin harmittomia ole. Tutkimuksissa ei ole havaittu että matalan mutta normaalin ferritiiniarvon nostaminen auttaisi muuten tervettä. Monissa perussairauksissa auttaa. Levottomiin jalkoihin myös. Verenluovuttajien, raskautta suunnittelevien yms. tilanne on kanssa omanlaisensa.
Semmonen juttu vielä, että jotkut rautalääkkeet nostaa oksidatiivista kuormaa. Eli kun nostatte ferritiinejänne ravintolisin ja kontrollissa ovat nousseet, niin tämä nousu voi olla ihan täyttä ilmaa :) toisaalta rautavarastot voi mennä täyteen mutta ferritiini ei vaan nouse sitkeällä raudan otolla 30-40 yli.
Vierailija kirjoitti:
Siis hemoglobiini oli 117 ja myös punasoluissani oli hemoglobiinia vähemmän kuin viitearvot ja tämä on mukamas "ihan OK" Ja pskat, kärsin aloitekyvyttömyydestä, jäätävästä väsymyksestä ja ajatukset eivä kulkeneet ollenkaan, ja muisti reistaili. En edes jaksanut mitään ulkoilua. Ajattelin jopa että olen masentunut. Aloin sitten syömään rautaa oma-aloitteisesti ja vähitellen heräsin. Kantaan oli sitten merkattukin "huolissaan hemoglobiinistaan, syö rautaa itsenäisesti"
Nyt vain en tiedä pääsenkö mittaamaan hemppaa julkisella, jos ovat jo leimanneet hörhöksi.
Ottaa ne hemoglobiinin, sanot vaan että on anemiataipumusta eikä oo vähään aikaan seurattu.
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö joku mikä tämä oikea ferritiinin alaraja on? Mulla on hb 120 ja ferritiini 16, lääkäri ei määrännyt rautalisää vaan sanoi että normaali.
Väsynyt / huippaa mua aina mutta tottunut siihen oon jo.
Rautalisä on itsehoitovalmiste. Et tarvitse lääkäriä määräämään. "Oikeaa alarajaa" ei ole vaan lääkäri huomioi monta tekijää ottaessaan kantaa arvon normaaliuteen. Mutta kun sulla noita oireita on niin kannattaahan sitä nyt koittaa jos lähtisivät raudalla. Ei ne viitevälissä olevat arvot ole mikään tae siitä ettei rautaa puutu.
Vierailija kirjoitti:
Ihan normisettiä. Itse menin lääkäriin levottomien jalkojen takia jotka pätki yöunta. Muita oireita aivosumu, muistiongelmia, väsymys, heikko rasituksensietokyky liikunnassa. Kuukautiset tosi runsaat.
Hemoglobiini otettiin, ja verenkuva. Ne näytti normaaliarvoja. Ferritiiniä ei suostuttu ottamaan.
Kävin ottamassa yksityisellä ja ferritiini oli hyvin alhainen. Aloitan rautalisän.
Tarvitsitko sä nyt muka tuohon sen ferritiinitestin oikeasti? Eikö ne ottaneet terkkarista kantaa, että senkun otat rautaa jos siltä tuntuu? Oliko verenkuvan arvot alarajalla vai ihan reilut?
Tätä kyllä ihmettelen tosi paljon, että jos on oireita ja otetaan verikoe eikä anemiaa tai aihetta lisätutkimukseen ole, niin eikö ne ymmärrä sanoa kannattaako veriarvojen perusteella kokeilla rautaa kumminkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko jotain ruokia, millä voisin saada ferritiinin nousuun? Vai onko tässä tapauksessa parempi vain vetäistä suoraan rautakuuri? ap
Sulla on ap ihan normaalit ja hyvätkin ferritiiniarvot. Et tarvitse rautaa.
Nyt kyllä puhut ihan höpöä höpöä. Vaikka mulla on tuo rauta-arvo pyörinyt alle virallisen viitearvon (10) niin että mua hoidetaan ihan lääkärissä niin minäkin tiedän että ap:n arvot on alle suositusten ja jos on taipumusta raudanpuutteeseen ne usein myös tippuu jossakin vaiheessa uudelleen. Niitä on turha päästää tippumaan viitearvojen alle, ne kyllä kannattaa nostaa jo ennen kuin ovat pohjamudissa.
Muistelisin ett yli 60 pitäis olla, mielellään 100. 30 pidetään raudanpuutteen viiterajana muissa maissa, tosin kuin täällä Suomessa. Noilla arvoilla on jo usein oireita.
Alapeukuttajille tiedoksi että puhun ihan faktaa. Mitään omakeksittyä ei tuossa ollut. Mitään huuhaa-artikkeleita en edes lue, luen vain lääkärien kirjoituksia, virallisia terveyssivustoja ja mm. Potilaan lääkärilehteä.
Ja ne jotka on käyneet lääkärissä tän asian tiimoilta on törmänneet varmasti eri näkemyksiin. Ne vaihtelee lääkäristä lääkäriin, samoin suhtautuminen, että kiinnostaako niitä. Enemmän niitä kiinnostaa joku masennus, minusta masennuslääkkeiden määeääminen on pikemminkin muotia kuin raudan puute. Mulle niitä ei tosin ole tyrkytetty.
Lyhyesti sanottuna: hoito vaihtelee sen mukaan, mikä lääkärin mielipide on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko jotain ruokia, millä voisin saada ferritiinin nousuun? Vai onko tässä tapauksessa parempi vain vetäistä suoraan rautakuuri? ap
Sulla on ap ihan normaalit ja hyvätkin ferritiiniarvot. Et tarvitse rautaa.
Nyt kyllä puhut ihan höpöä höpöä. Vaikka mulla on tuo rauta-arvo pyörinyt alle virallisen viitearvon (10) niin että mua hoidetaan ihan lääkärissä niin minäkin tiedän että ap:n arvot on alle suositusten ja jos on taipumusta raudanpuutteeseen ne usein myös tippuu jossakin vaiheessa uudelleen. Niitä on turha päästää tippumaan viitearvojen alle, ne kyllä kannattaa nostaa jo ennen kuin ovat pohjamudissa.
Muistelisin ett yli 60 pitäis olla, mielellään 100. 30 pidetään raudanpuutteen viiterajana muissa maissa, tosin kuin täällä Suomessa. Noilla arvoilla on jo usein oireita.
Alapeukuttajille tiedoksi että puhun ihan faktaa. Mitään omakeksittyä ei tuossa ollut. Mitään huuhaa-artikkeleita en edes lue, luen vain lääkärien kirjoituksia, virallisia terveyssivustoja ja mm. Potilaan lääkärilehteä.
Ja ne jotka on käyneet lääkärissä tän asian tiimoilta on törmänneet varmasti eri näkemyksiin. Ne vaihtelee lääkäristä lääkäriin, samoin suhtautuminen, että kiinnostaako niitä. Enemmän niitä kiinnostaa joku masennus, minusta masennuslääkkeiden määeääminen on pikemminkin muotia kuin raudan puute. Mulle niitä ei tosin ole tyrkytetty.
Lyhyesti sanottuna: hoito vaihtelee sen mukaan, mikä lääkärin mielipide on.
"60, mielellään 100" ei ole faktaa. Jos lääkäri on antanut sulle tällaisen suosituksen, se voi perustua sun henkilökohtaiseen tilanteeseen. Tai sitten lääkärillä just on "mielipide".
Voi kamalaa. Muoti"tauti" taas. Mitä väliä tuommoisillakaan on, jos on perusterve.
Ferritiinitutkimuksista tehdyn meta-analyysin perusteella on arvioitu, että ferritiini-pitoisuus alle 15 ug/l varmistaa anemiapotilaalla raudanpuuteanemian, ja kun arvo on yli 100 ug/l, se sulkee pois raudanpuutteen mahdollisuuden (Guyatt ym. 1992). Näiden arvojen väliin jää siten merkittävä joukko potilaita, joilla raudanpuutteen diagnoosia ei voida varmistaa tai sulkea pois ferritiinipitoisuuden perusteella.
Yleinen suositus on ferriitiini alle 30 on raudanpuute.
https://www.duodecimlehti.fi/duo80262
Vierailija kirjoitti:
Voi kamalaa. Muoti"tauti" taas. Mitä väliä tuommoisillakaan on, jos on perusterve.
Jos on raudanpuute, niin olo ei ole kyllä millään lailla terve, ja elimistö kärsii siitä monella eri tavalla.
Ei ole mitään väliä millään muulla kuin sillä että elimistössä on tarpeeksi eri aineita, vitamiineja ja muita, mitä se tarvitsee milloinkin toimiakseen kunnolla. Ihmisen elämässä ja kehossa tapahtuu kaikenlaisia muutoksia ja silloin myös tiettyjen aineiden tarpeet muuttuu, esim. jos on lihava niin tarvii deetä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
No niinpä. Kyse onkin sairaista ihmisistä, jotka yrittävät löytää parannuskeinoa, joten hyvä että tietoa jaetaan.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä lääkäri huomasi ferritiinin olevan koholla keväällä. Kehoitti juttelemaan asiasta sisätautilääkärin kanssa, joka minulla sitten vain jäi hoitamatta. Samankaltaisia oireita kuten sinulla ap, mutta lisänä huimaus ja toisinaan unettomuutta.
Minuakin kiinnostaa kuulla, jos kenellä kokemuksia tästä, reilustikin kohonneista arvoista. Se on hämäävää näissä ferritiinin mittauksissa, kun tulehdukset elimistössä, reuma, maksaongelmat yms. yleistilat vaikuttavat arvoihin.
Itsellä mittasin nyt seerumin ferritiiniä S-ferrit kahdessa eri yksityisessä labrassa, toisen ylä viitearvo 150, toisen 125 ja molemmissa minun arvo moninkertainen. Suunta alaspäin onneksi.
Olen kuullut, että joku on tälläisen johdosta joutunut maksa/haima tutkimuksiin ja ei mitään löytynyt, mysteeri. Mutta yleisesti tämä tuntuu olevan lääkäreille vierasta aluetta. Hematologi määräisikin varmaan seuraavaksi laajemmat rautatutkimukset selventämään tilannetta. Eli hb, P-ferritiini, S-Ferritiini, Crp, La , transferriinit jne.
Niin, tosiaan tuohon pitää ottaa mukaan useampia arvoja tutkittavaksi, ennen kuin ongelma yksilöityy.
Ferritiinin voi käydä mittauttamassa yksityisellä lääkäriademalla tai laboratoriossa ja maksaa noin 60 euroa. Tätä kannattaa miettiä, jos ei saa lähetettä omalta lääkäriltä.
Vierailija kirjoitti:
On sellainen kun ferrum ustum comp mutta en tiedä kuinka sitä saa suomesta. Resepti ainakin tarvitaan.
Saksasta saisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä lääkäri huomasi ferritiinin olevan koholla keväällä. Kehoitti juttelemaan asiasta sisätautilääkärin kanssa, joka minulla sitten vain jäi hoitamatta. Samankaltaisia oireita kuten sinulla ap, mutta lisänä huimaus ja toisinaan unettomuutta.[/quote
Miten korkealla ne sinun arvosi olivat? Mulla myös tuo ongelma. Oireet samoja kuin puutetilassa tuntuu olevan mullakin.Ferritiini oli silloin yli 260.. Nyt tosiaan taas keho oireilee pahasti. Lihasheikkoutta sekä lamauttavaa kipua ja väsymystä. Kuume noussut kuukauden aikana jo kahdesti. Kaipa se on hakeuduttava lääkärin juttusille.
Vierailija kirjoitti:
Typeriä mukaälykkäitä kommentteja täällä. Ei kellekään tule mieleen, että tuo ferritiini on tapetilla nyt juurikin siksi, että vasta nyt Suomessa on alettu kiinnittää huomiota sen alhaisesta tasosta johtuviin ongelmiin?!
On kammottavaa, kuinka mahtavasti nainen mitätöi toista naista. Että jos mulla ei ole ongelmia, ei kenelläkään muulla ole. Että se nyt vaan kuuluu naiseuteen, että väsyttää ja tukka lähtee päästä, kun vuodat kerran kuussa kuin pistetty sika. Että kuukautiskivut on sellaisia, joita kaikilla naisilla on, ei niihin mitään särkylääkkeitä tarvita.
Joo, ei tarvi pelätä, että esim. kuukautissuojien veroprosenttia laskettais kun ei edes ns. omat pidä puolta. Näähän on vain naisen elämään kuuluvia mitättömyyksiä toisen kuin esim. se. että miehellä potenssi laskee jossain vain ihan biologisista syistä, ei ole tarkoituksen mukaista, että seitsemän kymppinen pappa tuottaa lisää jälkeläisiä. Ei, kun tuohan on sellainen ongelma, jonka poistamista yhteiskunnan tulee tukea eli todellakin tarvitaan potenssilääkkeeseen kela-korvattavuus, jotta papat pääsee panemaan.
Kun minulla vihdoin puututtiin matalaan ferritiiniarvoon, kävi ilmi, että useamman vuoden jatkunut anemia johtui kasvaimesta. Mielelläni olisin tuon välttänyt ihan vaan sillä, että terveydenhuollon ammattilainen olisi käskenyt popsia lisärautaa ja mitannut arvoni säännöllisesti.
hui, mikä kasvain?
Mulla on nyt ainakin tämän vuoden ollut ferritiini alle 30, eikä lääkäri ollut moksiskaan ennen kuin itse nostin asian pöydälle. On heikko olo, lihakset eivät palaudu, aina maitohapoilla jostain, lihaskireyttä, huimausta, unettomuutta, aivosumua. Ihmettelen, miksei ferritiiniä ole jo nostettu peruslabroihin ja nostettu se alarajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ole onnekas että ferritiinisi on edes mitattu. Sinulla on edes jotain dataa mitä verrata.
Minulle väitettiin terveyskeskuksessa että ei mitään huolta vaikka hemoglobiilin määrä litrassa verta oli alle vertailuarvojen ja hemoglobiini oli 117 että "ihan normaalia, ei huolta" toisinsanoen en päässyt lääkärille.
Ferritiiniä ei ole IKINÄ testattu vaikka hemppa on ollut alle 117, ei edes raskausaikana. Syön sitten rautakuuria koska tiedän itse että syyni alhaiseen hemppaan on runsaat kuukautiset. Hemoglobiini oli imettäessä 124 kun kuukautisia ei ollut.
Tämä on totta, olen onnekas, mutta samalla hieman pettynyt lääkäreiden tasoon, kun kukaan ei ole kiinnittänyt tähän mitään huomiota. Naisilla pitäisi kuulemma olla ferritiini arvo yli 100, jotta olo voisi olla hyvä. On kyllä häkellyttävää, että sua ei ole koskaan testattu, edes raskausaikanasi. Toivon mukaan rautakuurin avulla olosi on parempi. ap
Häh? Yli 100? Mun työterveyslääkärin mukaan raja on 13
T. Se kenen ferritiini oli 16 eikä aiheuttanut toimenpiteitä
Joku huuhaa-blogisti selittänyt että 100.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ole onnekas että ferritiinisi on edes mitattu. Sinulla on edes jotain dataa mitä verrata.
Minulle väitettiin terveyskeskuksessa että ei mitään huolta vaikka hemoglobiilin määrä litrassa verta oli alle vertailuarvojen ja hemoglobiini oli 117 että "ihan normaalia, ei huolta" toisinsanoen en päässyt lääkärille.
Ferritiiniä ei ole IKINÄ testattu vaikka hemppa on ollut alle 117, ei edes raskausaikana. Syön sitten rautakuuria koska tiedän itse että syyni alhaiseen hemppaan on runsaat kuukautiset. Hemoglobiini oli imettäessä 124 kun kuukautisia ei ollut.
Tämä on totta, olen onnekas, mutta samalla hieman pettynyt lääkäreiden tasoon, kun kukaan ei ole kiinnittänyt tähän mitään huomiota. Naisilla pitäisi kuulemma olla ferritiini arvo yli 100, jotta olo voisi olla hyvä. On kyllä häkellyttävää, että sua ei ole koskaan testattu, edes raskausaikanasi. Toivon mukaan rautakuurin avulla olosi on parempi. ap
Häh? Yli 100? Mun työterveyslääkärin mukaan raja on 13
T. Se kenen ferritiini oli 16 eikä aiheuttanut toimenpiteitä
Joku huuhaa-blogisti selittänyt että 100.
Liika rauta on haitallista.
Ihan normisettiä. Itse menin lääkäriin levottomien jalkojen takia jotka pätki yöunta. Muita oireita aivosumu, muistiongelmia, väsymys, heikko rasituksensietokyky liikunnassa. Kuukautiset tosi runsaat.
Hemoglobiini otettiin, ja verenkuva. Ne näytti normaaliarvoja. Ferritiiniä ei suostuttu ottamaan.
Kävin ottamassa yksityisellä ja ferritiini oli hyvin alhainen. Aloitan rautalisän.