Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ferritiini ollut matala 4 vuotta ja kukaan lääkäri ei ole huomannut

Vierailija
04.11.2019 |

Kävin labrapapereitani läpi ja huomasin, että ferritiini arvoni ovat 4 vuoden ajan olleen luokkaa 32-47 ja kukaan lääkäri ei ole tarttunut tähän millään lailla. Rauta-arvoni ja hemoglobiilini ovat olleet tämän kokoajan ok, viiterajojen sisäpuolella. Olen ravannut lääkärissä nämä vuodet valittaen erinäisiä oireita kuten väsymystä, hiustenlähtöä, huonoa muistia, hengenahdistusta, sydämentykytystä yms. Olen ollut todella väsynyt tähän ramppaamiseen ja otin ohjat omiin käsiini ja aloin googlettamaan mitä arvoni tarkoittavat. Olen häkeltynyt miten kukaan ei ole kiinnittänyt huomiota tähän. :/ Onko joillakin ollut samanlaisia kokemuksia?

Kommentit (124)

Vierailija
41/124 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ole onnekas että ferritiinisi on edes mitattu. Sinulla on edes jotain dataa mitä verrata.

Minulle väitettiin terveyskeskuksessa että ei mitään huolta vaikka hemoglobiilin määrä litrassa verta oli alle vertailuarvojen ja hemoglobiini oli 117 että "ihan normaalia, ei huolta" toisinsanoen en päässyt lääkärille.

Ferritiiniä ei ole IKINÄ testattu vaikka hemppa on ollut alle 117, ei edes raskausaikana. Syön sitten rautakuuria koska tiedän itse että syyni alhaiseen hemppaan on runsaat kuukautiset. Hemoglobiini oli imettäessä 124 kun kuukautisia ei ollut.

Tämä on totta, olen onnekas, mutta samalla hieman pettynyt lääkäreiden tasoon, kun kukaan ei ole kiinnittänyt tähän mitään huomiota. Naisilla pitäisi kuulemma olla ferritiini arvo yli 100, jotta olo voisi olla hyvä. On kyllä häkellyttävää, että sua ei ole koskaan testattu, edes raskausaikanasi. Toivon mukaan rautakuurin avulla olosi on parempi. ap

Häh? Yli 100? Mun työterveyslääkärin mukaan raja on 13

T. Se kenen ferritiini oli 16 eikä aiheuttanut toimenpiteitä

Minulle lääkäri sanoi, että ferritiini on hyvä alla noin 100, jos vielä on kilpirauhasen vajaatoimintaa. Olin rautakuurilla, ja viimeksi arvo oli 102. 

Minkälaista rautakuuria syöt? 102 on kyllä hyvä arvo, olokin on varmaan sen mukainen :) ap

Vierailija
42/124 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille itseään jatkuvasti tarkkaileville paras hoito olisi alkaa tehdä pitkiä metsäkenkkejä luonnon rauhassa ja laittaa ruokavalio kerralla kuntoon. Loppuisi stressi ja väsymys ja ainainen lääkärissä hysteerisenä ramppaaminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/124 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikille itseään jatkuvasti tarkkaileville paras hoito olisi alkaa tehdä pitkiä metsäkenkkejä luonnon rauhassa ja laittaa ruokavalio kerralla kuntoon. Loppuisi stressi ja väsymys ja ainainen lääkärissä hysteerisenä ramppaaminen.

Lenkeillä käyn ja ruokavalio on kunnossa, kiitos huolenpidosta! ap

Vierailija
44/124 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tästä samaa mieltä mutta vähän eri asenteella. Kohonnut stressitaso pitää sitä kuuluisaa matalaa tulehdusta yllä kropassa, eikä tällöin lisäraudan syöminen tai tulehduskipulääkkeet kuukautisiin toimi niin tehokkaana apuna.

Itse uskon ympäristömyrkkyjen, vesistöihin joutuneiden hormonien ja maan ravinteiden vähentymisen (vaikuttaa mm. ruoka-aineiden vitamiinipitoisuuksiin) olevan iso syy sille, miksi uupumus ja kuormitus ovat länsimaissa niin yleinen ilmiö. Naisten hormonitasapaino on vielä miehiä herkempi, ja naisten oireita usein vähätellään juurikin "hysteerisyyden" nimissä. Siksi olisi tärkeää hoitaa itseään myös niin, että kuuntelee mitä kroppa oireilulla yrittää sanoa, sen sijaan että mitätöi ja ohittaa sen signaalit.

Vierailija
45/124 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tästä samaa mieltä mutta vähän eri asenteella. Kohonnut stressitaso pitää sitä kuuluisaa matalaa tulehdusta yllä kropassa, eikä tällöin lisäraudan syöminen tai tulehduskipulääkkeet kuukautisiin toimi niin tehokkaana apuna.

Itse uskon ympäristömyrkkyjen, vesistöihin joutuneiden hormonien ja maan ravinteiden vähentymisen (vaikuttaa mm. ruoka-aineiden vitamiinipitoisuuksiin) olevan iso syy sille, miksi uupumus ja kuormitus ovat länsimaissa niin yleinen ilmiö. Naisten hormonitasapaino on vielä miehiä herkempi, ja naisten oireita usein vähätellään juurikin "hysteerisyyden" nimissä. Siksi olisi tärkeää hoitaa itseään myös niin, että kuuntelee mitä kroppa oireilulla yrittää sanoa, sen sijaan että mitätöi ja ohittaa sen signaalit.

Niin kun se jäisi siihen kuunteluun ja itsehoitoon, mutta jokainen kolotus pitää raportoida lääkärille ja sitten syyllistetään suomalaista terveydenhuoltoa, jos joku yksittäinen raja-arvo on hiukan yli tai ali ”normaalin” ja alkaa niin älytön vaino lääkäreitä kohtaan että mitäs minä sanoin ja ette kuunnellut: no pitäisikö jokaisen lääkärin viettää elämänsä kuunnellen väsymyksestä valittajia, kun he voisivat itse hoitaa itseään paljon paljon paremmin, kuin sillä että jatkuvasti kuormittavat terveydenhuoltoa pikku krempoillaan.

Vierailija
46/124 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä rautaa ei sitten kannata ominpäin aloittaa joka pieneen väsymykseen, jos ei ole tutkittu.

Itsellä väsymystä, otatin muoti-oikusta ferritiinin. No, se onkin yli 300, normaali tulos alle 150 tuossa labrassa. Samat oireet kuin anemiassa, vaikka rautaa ylenmäärin elimistössä. Olisi vaarallista aloittaa rautalääkitys.

Vierailija
47/124 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä rautaa ei sitten kannata ominpäin aloittaa joka pieneen väsymykseen, jos ei ole tutkittu.

Itsellä väsymystä, otatin muoti-oikusta ferritiinin. No, se onkin yli 300, normaali tulos alle 150 tuossa labrassa. Samat oireet kuin anemiassa, vaikka rautaa ylenmäärin elimistössä. Olisi vaarallista aloittaa rautalääkitys.

Sen takia minäkin kirjoitin että jos rauta-arvot ovat alhaiset. Ne pitää aina tarkistaa, jotta tietää mitä niille tapahtuu, ja vaikuttaako kuuri mitenkään.

Raudan syöminen ilman tutkimista voi piilottaa suolistosyövän, sillä rautaa syödessä uloste värjäytyy mustaksi, ja silloin suolistosyövän verenvuoto jää huomaamatta.

Vierailija
48/124 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Typeriä mukaälykkäitä kommentteja täällä. Ei kellekään tule mieleen, että tuo ferritiini on tapetilla nyt juurikin siksi, että vasta nyt Suomessa on alettu kiinnittää huomiota sen alhaisesta tasosta johtuviin ongelmiin?! 

On kammottavaa, kuinka mahtavasti nainen mitätöi toista naista. Että jos mulla ei ole ongelmia, ei kenelläkään muulla ole. Että se nyt vaan kuuluu naiseuteen, että väsyttää ja tukka lähtee päästä, kun vuodat kerran kuussa kuin pistetty sika. Että kuukautiskivut on sellaisia, joita kaikilla naisilla on, ei niihin mitään särkylääkkeitä tarvita.

Joo, ei tarvi pelätä, että esim. kuukautissuojien veroprosenttia laskettais kun ei edes ns. omat pidä puolta. Näähän on vain naisen elämään kuuluvia mitättömyyksiä toisen kuin esim. se. että miehellä potenssi laskee jossain vain ihan biologisista syistä, ei ole tarkoituksen mukaista, että seitsemän kymppinen pappa tuottaa lisää jälkeläisiä. Ei, kun tuohan on sellainen ongelma, jonka poistamista yhteiskunnan tulee tukea eli todellakin tarvitaan potenssilääkkeeseen kela-korvattavuus, jotta papat pääsee panemaan.

Kun minulla vihdoin puututtiin matalaan ferritiiniarvoon, kävi ilmi, että useamman vuoden jatkunut anemia johtui kasvaimesta. Mielelläni olisin tuon välttänyt ihan vaan sillä, että terveydenhuollon ammattilainen olisi käskenyt popsia lisärautaa ja mitannut arvoni säännöllisesti.

Toki tulee mieleen mutta kun äkkiä tuntuu että jokainen vähänkin väsynyt ihminen kärsiikin nyt juuri tästä puutteesta. Ennen he kärsivät jostain muusta.

Lisäksi nyt ei oikein tajuta että alhainen ferritiini ei läheskään aina ole se perimmäinen syy vaan seuraus jostain. Pitkällinen stressi ja uupumus vaikuttaa kehoon monin tavoin ja yksi on juuri alhainen rauta. Asia ei korjaudu vain rautaa syömällä vaan kyllä se koko elämä pitää laittaa balanssiin tai muuten kyse on vain laastarista märkivän haavan päälle.

Syitä väsymykselle on tosiaan olemassa vaikka kuinka paljon, mutta kun niitä ei tutkita niin ihmiset tarttuvat siihen minkä onnistuvat netistä löytämään. Nyt puhutaan paljon ferritiinistä, joten väsymyksestä kärsivät haluavat edes sen saada tutkittua.

Jos lääkärit alkaisivat tutkimaan, eivätkä vaan tuuppaisi pihalle vähätellen oireita, ei ihmisten tarvitsisi yrittää itse löytää diagnoosia.

Minulla yksi väsymystä aiheuttava tekijä on kohonnut verenpaine. Se ei ole edes erityisen korkea. Yläpaine menee välillä vähän yli suositellun ylärajan. Sain tähän lääkityksen, ja se on yllättäen auttanut myös väsymykseen.

Ihmettelin tätä aluksi, mutta satuin sitten lukemaan artikkelin, jossa kerrottiin että korkea verenpaine estää aivojen puhdistumista nukkuessa, mikä aiheuttaa väsymystä.

Kannattaa siis mitata verenpainekin jos kärsii väsymyksestä. Mittaaminen on helppoa. Monessa tk:ssa on mahdollisuus itse mitata verenpaine. Jos tällainen vapaa mittauspiste on omassa tai muussaa lähellä olevassa tk:ssa niin suosittelen sen käyttämistä.

Vierailija
49/124 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ole onnekas että ferritiinisi on edes mitattu. Sinulla on edes jotain dataa mitä verrata.

Minulle väitettiin terveyskeskuksessa että ei mitään huolta vaikka hemoglobiilin määrä litrassa verta oli alle vertailuarvojen ja hemoglobiini oli 117 että "ihan normaalia, ei huolta" toisinsanoen en päässyt lääkärille.

Ferritiiniä ei ole IKINÄ testattu vaikka hemppa on ollut alle 117, ei edes raskausaikana. Syön sitten rautakuuria koska tiedän itse että syyni alhaiseen hemppaan on runsaat kuukautiset. Hemoglobiini oli imettäessä 124 kun kuukautisia ei ollut.

Tämä on totta, olen onnekas, mutta samalla hieman pettynyt lääkäreiden tasoon, kun kukaan ei ole kiinnittänyt tähän mitään huomiota. Naisilla pitäisi kuulemma olla ferritiini arvo yli 100, jotta olo voisi olla hyvä. On kyllä häkellyttävää, että sua ei ole koskaan testattu, edes raskausaikanasi. Toivon mukaan rautakuurin avulla olosi on parempi. ap

Häh? Yli 100? Mun työterveyslääkärin mukaan raja on 13

T. Se kenen ferritiini oli 16 eikä aiheuttanut toimenpiteitä

Minulle lääkäri sanoi, että ferritiini on hyvä alla noin 100, jos vielä on kilpirauhasen vajaatoimintaa. Olin rautakuurilla, ja viimeksi arvo oli 102. 

Minkälaista rautakuuria syöt? 102 on kyllä hyvä arvo, olokin on varmaan sen mukainen :) ap

Losferron 695 mg. En ole nyt ottanut lisärautaa viimeisen verikokeen jälkeen. 

Vierailija
50/124 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla nousi ferritiiniarvot selvästi, laihduin ja virkistyin muutenkin hyvin pian sen jälkeen kun lopetin maidon juonnin kokonaan. Lääkärini oli sitä mieltä että kyse on sattumasta, mutta itse koen että tämä oli ratkaiseva tekijä.

Vierailija
51/124 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on kuitenkin ihan ok ferritiini, jos on alle 30 niin sitten alkaa ehkä huolestuttaa. Syö rautaa, ja käy testissä uudelleen josko vaikuttaa mihinkään. -liika rauta myös sairastuttaa joten hemoglobiinia pitää seurata.

valitettavasti kun ei ole. Jos on pahoja oireita kunten tuo hiustenlähtö, niin joku sanoi että hiukset tuli takasin päähän vasta jossain Ferr 80 kieppeillä, ja sen siinä pitäminenkin voi vaatia raudan popsimista, ja se myös jatkuvaa arvon seurantaa.

Sit toi hengenahdistus. SIt kun lähdetään tutkimaan kokeilla ym niin kalliiksi tulee yhteiskunnalle.

Mulla mentiin niin pitkälle että mua tutkittiin tuntitolkulla sisätautipoliklinikalla, juoksin kokeissa (no oli mulla muutakin) ja verijuttujen takia otettiin joku geenitestikin, kallista lystiä. Vasta sitten tavallinen lääkäri suostui ottamaan ferr kokeen, ja tyhjä oli. ELi kaikki ne tunnit kun istuin erikoislääkärillä, ja jonossa oli 6 kk odottaneita, vakaviakin tapauksia. Ilmeisesti tämä on kunnale halvempaa (no ei tod.) mutta näillä mennään . Kun ei ole rahankäytnkontrollia terveysjohtajlla, niin tämä on se reitti mikä putöä käydä. ENsin tutkitaan kaikki muut kalliit kokeet ja sitten vasta frériitiini. Kumpi oli kalliimpaa?

Vierailija
52/124 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisista tehdään tarkoituksella sairaita jotta saadaan kaikista työkyvyttömiä ja tilalle halpatyövoimaa ulkomailta.

Tai sitten meistä halutaan tehdä sairaita, jotta päätyisimme itse halpatyövoimaksi kuntouttavan työtoiminnan nimissä.

Kuulostaa hullulta, mutta niin kuulostaa moni muukin tämän päivän uudistuksista.

Vierailija
53/124 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On turha tulla pätemään, että arvo on normaali, kun toiset alkavat herkemmin saada oireita ja toisilla ei taas ole mitään, vaikka ferritiini olisi 20. Ihan asiantuntija on kirjoittanut, että ferritiinin ollessa alle 30, rautavarastot on loppu. Perus lääkärit ovat aivan hukassa tämän asian kanssa.

Vierailija
54/124 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisista tehdään tarkoituksella sairaita jotta saadaan kaikista työkyvyttömiä ja tilalle halpatyövoimaa ulkomailta.

Tai sitten meistä halutaan tehdä sairaita, jotta päätyisimme itse halpatyövoimaksi kuntouttavan työtoiminnan nimissä.

Kuulostaa hullulta, mutta niin kuulostaa moni muukin tämän päivän uudistuksista.

Väsynyttä kansaa on helppo hallita, sillä se ei jaksa nousta vastarintaan 😆

Olen oikeasti todella huolissani tämän maan tilanteesta.

Vierailija
55/124 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla väsymyksen aiheuttaja on selkeästi ns. Esidiabetes. Eli arvot hieman kohonneet.

Vierailija
56/124 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla nousi ferritiiniarvot selvästi, laihduin ja virkistyin muutenkin hyvin pian sen jälkeen kun lopetin maidon juonnin kokonaan. Lääkärini oli sitä mieltä että kyse on sattumasta, mutta itse koen että tämä oli ratkaiseva tekijä.

Maito estää raudan imeytymistä.

Paljon maitoa sisältävä ruokavalio voi olla syynä anemiaan, mutta silti Suomessa on hirveä maitopropaganda ihan peruskoulun alaluokilta lähtien.

Tämä pitääkin miettimään, että mikä merkitys ruokavaliolla on suomalaiseen kansanluonteeseen. Meitähän pidetään hitaina, hiljaisina ja vähään tyytyvinä. Hiuksetkin ovat ohuet ja ylipainoa kertyy helposti.

Vierailija
57/124 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On turha tulla pätemään, että arvo on normaali, kun toiset alkavat herkemmin saada oireita ja toisilla ei taas ole mitään, vaikka ferritiini olisi 20. Ihan asiantuntija on kirjoittanut, että ferritiinin ollessa alle 30, rautavarastot on loppu. Perus lääkärit ovat aivan hukassa tämän asian kanssa.

Asiantuntija vai "asiantuntija"? Näissä asioissa näitä "asiantuntijoita" tukkii sisään joka ovesta ja ikkunasta. WHO:n mukaan alaraja on 15. Jotkut labrat käyttää vielä alempia viiterajoja. Turhista rautakuureista on myös haittaa mikä kannattaa muistaa nyt kun jokainen mamma juoksee apteekkiin ostamaan rautalisää.

Vierailija
58/124 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maito estää raudan imeytymistä.

Paljon maitoa sisältävä ruokavalio voi olla syynä anemiaan, mutta silti Suomessa on hirveä maitopropaganda ihan peruskoulun alaluokilta lähtien.

Tämä pitääkin miettimään, että mikä merkitys ruokavaliolla on suomalaiseen kansanluonteeseen. Meitähän pidetään hitaina, hiljaisina ja vähään tyytyvinä. Hiuksetkin ovat ohuet ja ylipainoa kertyy helposti.

Juu, maito on monien mielestä mielettömän terveellistä, vaikka jos katsotaan miten suomalaiset voivat, se ei tuntuisi tukevan tätä. Puhutaan luiden vahvistumisesta, vaikka missään ei ole näin paljon osteoporoosia. Kansa kärsii raudanpuutteesta ja lihoo.

Itse jätin vasta aikuisena maidon pois ja huomaan sillä olleen monia positiivisia terveysvaikutuksia. Yksi lapsistani ei ole koskaan suostunut juomaan maitoa; ilmeisesti hän tajusi jo itse lapsena, ettei se sovi hänelle. Mitään kauramaitoja tai muita korvikkeita emme ole kaivanneet. Vesi on paras ruoka- ja janojuoma ja siihen voi leipoa pullan ja keittää puuron.

Vierailija
59/124 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan lääkäri ei ole tuohon tarttunut varmaan juuri sen takia, etteivät arvot ovat viitearvojen ulkopuolella.

Vierailija
60/124 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yeeder012 kirjoitti:

Kukaan lääkäri ei ole tuohon tarttunut varmaan juuri sen takia, etteivät arvot ovat viitearvojen ulkopuolella.

Ei olekkaan, mutta asiantunteva lääkäri osaisi tajuta, että ferritiini tulisi olla yli 100, että olo olisi parempi. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kuusi