Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ferritiini ollut matala 4 vuotta ja kukaan lääkäri ei ole huomannut

Vierailija
04.11.2019 |

Kävin labrapapereitani läpi ja huomasin, että ferritiini arvoni ovat 4 vuoden ajan olleen luokkaa 32-47 ja kukaan lääkäri ei ole tarttunut tähän millään lailla. Rauta-arvoni ja hemoglobiilini ovat olleet tämän kokoajan ok, viiterajojen sisäpuolella. Olen ravannut lääkärissä nämä vuodet valittaen erinäisiä oireita kuten väsymystä, hiustenlähtöä, huonoa muistia, hengenahdistusta, sydämentykytystä yms. Olen ollut todella väsynyt tähän ramppaamiseen ja otin ohjat omiin käsiini ja aloin googlettamaan mitä arvoni tarkoittavat. Olen häkeltynyt miten kukaan ei ole kiinnittänyt huomiota tähän. :/ Onko joillakin ollut samanlaisia kokemuksia?

Kommentit (124)

Vierailija
61/124 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko muut huomanneet yhteyttä maidon ja anemian/matalien rauta-arvojen välillä?

Vierailija
62/124 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin yksityisellä ilman lähetettä ottamassa laajan verikokeet, en kehdannut mennä julkiselle valittamaan väsymystä ja heikoista. Ajattelin katsoa löytyykö mitään viitearvoista poikkeavaa. Ferritiini oli 5. Sen jälkeen söin puoli vuotta obsidania, ferritiini nousi 40:een. Olo on ollut virkeämpi, eikä voimattomuuden tunnetta enää lihaksissa.

Kyllähän tuota rautaa voi kokeilla jos tietää ferritiinin olevan alhainen. Mutta tosiaan maito ja kahvi liharuuan yhteydestä pois, tai vaikka kokonaan pois ruokavaliosta. Pinaatti ym. rautaa sisältävät kasvikset hyviä ravintoarvoltaan, mutta ei niistä niin hyvin rautaa saa kuin lihasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/124 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yeeder012 kirjoitti:

Kukaan lääkäri ei ole tuohon tarttunut varmaan juuri sen takia, etteivät arvot ovat viitearvojen ulkopuolella.

Ei olekkaan, mutta asiantunteva lääkäri osaisi tajuta, että ferritiini tulisi olla yli 100, että olo olisi parempi. Ap

Ferritiinin hoidossa ei ole mitään tiettyä tavoiteltavaa arvoa, joka takaisi sen paremman olon, vaan kaikki perustuu nimenomaan oireiden mukaiseen hoitoon.

Lähtökohtaisesti ferritiiniarvo 40-50 kieppeillä on ihan hyvä, monissa lähteissä puhutaan, että 30 on alhaisen ferritiinin raja (tämä myös lääkäriltä kuultua), virallisissa viitearvoissa 5-10 luokkaa, mikä on ihan hulluutta. Ferritiinin ei tarvitse olla yli 100, vaan suositellaan, että naisella sen tulisi olla lähempänä sataa. Eli yksilöllistä tämä.

Ruokavaliolla raudanpuutetta ei pysty kunnolla parantamaan, joten rautakuurille vaan :) Itsellä tuo Ferrodan-tabletti on ollut hyvä, samaan aikaan kannattaa ottaa c-vitamiinia. Lisäksi välttää kahvia ja maitotuotteita useampaan tuntiin raudan ottamisesta (ennen ja jälkeen).

Eli siis oireiden mukaista hoitoa! Rautaa ei kannata syödä pakon vuoksi ja tavoitella tiettyä arvoa. Oireilu vaihtelee eri ihmisillä tosi paljon, eli jollain ei tule oireita, vaikka rauta ois lähempänä 10, toisella oireita voi tulla huomattavasti aikaisemmassa vaiheessa.

Muista mittauttaa arvo parin kuukauden päästä, jotta näkee, onko imeytynyt :) Rauta siis imeytyy huonosti, joten arvot nousee yleensä aika hitaasti.

Vierailija
64/124 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletko lihonut nuiden 4 vuoden aikana vaikka oletkin ahminut herkkuja päivittäin ?

kyllä se on yleensä ferritiini silloin syynä naisilla.

Vierailija
65/124 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

oletko lihonut nuiden 4 vuoden aikana vaikka oletkin ahminut herkkuja päivittäin ?

kyllä se on yleensä ferritiini silloin syynä naisilla.

Itseasiassa en syö herkkuja, koska hiilihydraatit eivät kuulu ruokavalioon. Sokerit ja kaikki viljatuotteet ovat pannassa.

Ihan selvennykseksi sinulle, että olen 165cm ja painan 56kg, joten en nyt kutsuisi itseäni lihavaksi noilla numeroilla. Ap

Vierailija
66/124 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ferritiini on alhaalla, ja oirekuva täsmää, ei todellakaan ole kyse mistään muoti-ilmiöstä, vaan monissa tapauksissa erittäin vakavasti arkea rajoittavasta ja elämänlaatua heikentävästä tilasta.

Jos ei itse ole ollut kirjaimellisesti ”heikossa hapessa”, sitä oloa on vaikea varmaan kuvitella. En toivo kenellekään! Toki ilmiö on moninainen, ja erilaiset puutokset ja oman elämän olosuhteet (mm. stressi) pitää ottaa vakavasti ja tutkia huolellisesti (esim. liika rauta on oikeasti vaarallista), mutta käykää nyt edes lukemassa tämä juttu

https://www.potilaanlaakarilehti.fi/artikkelit/raudanpuute-ilman-anemia…

”Plasman pieni ferritiinipitoisuus on diagnostinen raudanpuutteelle. On vaikea asettaa ehdotonta raja-arvoa, joka aina sulkee pois raudanpuutteen. Kirjallisuudessa on hyväksytty raudanpuutteen osoittajaksi ferritiinin raja-arvo 30 µg/l.”

”Muuten tervettä henkilöä, jonka ferritiinipitoisuus on pieni (< 50 μg/l) mutta jolla ei ole anemiaa, voidaan hoitaa suun kautta otettavalla rautavalmisteella näyttöön perustuen. Hoito saattaa aiheuttaa haittavaikutuksia ruuansulatuskanavassa. Useimmiten se kuitenkin onnistuu etsimällä parhaiten sopiva valmiste ja kiinnittämällä huomio lääkehoidon käytännön toteutukseen. Jos ferritiinipitoisuus on suurempi kuin 50 µg/l, rautahoidosta ei yleensä ole odotettavissa hyötyä väsymysoireeseen.”

Eli oireet kannattaa aina ottaa vakavasti. Ja koska esim. ferritiini muuttuu virheellisesti tulehduksessa (arvo nousee), sen kaverina kannattaa ottaa perusverenkuvan lisäksi CRP tai herkkä CRP ja ainakin transferriini: ”Raudanpuuteanemian yhteydessä transferriinipitoisuus on kasvanut ja transferriinin saturaatio vähentynyt.”

https://www2.synlab.fi/laboratoriokasikirja/tutkimuskuvaukset/transferr…

Vierailija
67/124 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla myös kilpirauhasen vajaatoiminta, uniapnea ja polymyalgia?

Kenties myös amalgaamiallergia. 

Vierailija
68/124 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli aika rankka juominen ja verenvuotoa takapuolesta. Hemoglobiini 95, ferritiini 23. Sain sairaalassa pussin rautaa suoneen. Heti kahden viikon päästä hemoglobiini 120, ferritiini 89. Olen mies ja se rautapussi tippana maksaa n. 600 euroa. Enkä minä edes pyytänyt mitään vaan yliopistollisessa sairaalassa ilmatteeksi laittoivat. :D

Vierailija
69/124 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Levottomat jalat lakkasi, kun sain nostettua ferritiinin yli 70. Eli aika korkeaksi.

Vierailija
70/124 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritiini, d-vitamiini ja kilpirauhanen ovat kaikki sellaisia joissa samantyyppiset oireet. https://www.puhti.fi/tietopaketit/ferritiini/

Vierailija
71/124 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samojen oireiden takia ravannut lääkärissä useita vuosia sitten ja kun ei vastausta löytynyt tyydyin elämään oireiden kanssa. (Kilppariarvot yms otettiin, ei löytynyt mitään). Ferritiiniä ei koskaan otettu enkä itse silloin tiennyt mitään rautavarastoista, vaikka etsin tietoa kaikista mahdollisista oireiden aiheuttajista.

Vihdoin kun tämä asia tuli "muotiin" niin kolahti ja ehdotin itse arvojen mittausta. Oli alle 10 eli todella todella matalalla. Nyt puoli vuotta syönyt korotettua rauta-annosta ja ferritiini noussut tuonne 30 kieppeille ja myös olo kohentunut huomattavasti.

Vierailija
72/124 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo ferritiini 30 ole vielä liian matala. Mun ferritiini oli muistaakseni 16 ja työterveyslääkärin mukaan raja on 13, ei aiheuta toimenpiteitä eikä käskenyt edes rautaa syömään.. sanoi vaan että johonkin ne rajat on vedettävä ja niitä uskottava että mun ferritiini on normaali.. olikohan nyt ihan oikein sittenkään?

Jotkut tuttuni ovat käyneet "mielenkiinnosta" mittaamassa ja oireettomilla arvo oman kokemuksen mukaan ollut 70-100. Arvosi ovat todella matalalla joten todellakin rautakuurille!

Vierailija
73/124 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo ferritiini 30 ole vielä liian matala. Mun ferritiini oli muistaakseni 16 ja työterveyslääkärin mukaan raja on 13, ei aiheuta toimenpiteitä eikä käskenyt edes rautaa syömään.. sanoi vaan että johonkin ne rajat on vedettävä ja niitä uskottava että mun ferritiini on normaali.. olikohan nyt ihan oikein sittenkään?

Jotkut tuttuni ovat käyneet "mielenkiinnosta" mittaamassa ja oireettomilla arvo oman kokemuksen mukaan ollut 70-100. Arvosi ovat todella matalalla joten todellakin rautakuurille!

Ja jätkän, että minulla kun oli hieman työstä alhaisempi arvo, kehotettiin lääkärissä syömään korotettua rauta-annosta

Vierailija
74/124 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja *jatkan, että minulla kun oli hieman *tuosta alhaisempi arvo, kehotettiin lääkärissä syömään korotettua rauta-annosta

Vierailija
75/124 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko muut huomanneet yhteyttä maidon ja anemian/matalien rauta-arvojen välillä?

Minä juon teetä ja sen kofeiini kuulemma vaimentaa raudan imeytymistä aivan kuten maitokin.

Kun olin raskaana ja rauta-arvot aneemisella tasolla, sain ohjeen syödä rautatabletteja. Apteekkari sanoi, että rauta pitää ottaa siten, että tuntia ennen ruokaa aamuisin tyhjään vatsaan vaikka appelsiinimehun kera eikä tuntiin sen jälkeen saa syödä viljaa, maitoa eikä kofeiinia. Olihan hieman hankalaa suunnitella se rauta-annos, kun aamulla oli herätessä jo nälkä. Mutta näillä ohjeilla arvot nousivat.

Anemia on aika salakavala, sillä se tulee vähitellen ja hengästyneeseen, väsyneeseen oloon tottuu. Rytmihäiriöitäkään ei osaa tunnistaa, jos niitä ei ole ennen ollut.

Vierailija
76/124 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla yksityinen lääkäri totesi vakavan raudanpuutteen ferritiini 42 arvolla + oireiden perusteella. rautainfuusiolla hoidan, koska vatsa ei kestä rautavalmisteita yhtään. voin parhaiten kun ferritiini on lähemmäs 200. silloin ei ole astman tyyppisiä oireita, levottomuutta, apaattisuutta ja väsymystä, alakuloisuutta jne. hiustenlähtö loppuu ja ahdistuskohtaukset aina infuusion jälkeen.

Vierailija
77/124 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.foibos.fi/blogi/

tässä blogi tekstissä hematologi Tom Widenius kertoo raudanpuutteesta ilman anemiaa sekä näistä ferritiini ja raudanpuutoksen raja-arvoista viitearvoista välittämättä. eli mieluiten tavoite on yli 50 tai mieluiten yli 100 ferritiinissä, näin lukee täällä linkissä..

Vierailija
78/124 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko ketogeeni ruokavaliolla nostattaa ferritiiniä?

Vierailija
79/124 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö joku mikä tämä oikea ferritiinin alaraja on? Mulla on hb 120 ja ferritiini 16, lääkäri ei määrännyt rautalisää vaan sanoi että normaali.

Väsynyt / huippaa mua aina mutta tottunut siihen oon jo.

Hb oli tippunut johonkin 110 tienoilla niin silloin katsottiin ferritiini, oli 5. Arvaamon lääkäri ei nähnyt tarvetta toimenpiteille.

Vierailija
80/124 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi ainoa lääkäri on mulle määrännyt tuon ferritiinin, vaikka olen vuosia ollut kilpirauhaspotilas. Tuokin oli terveyskeskuslääkäri. Omakannasta huomasin sitten arvon olevan 33, joten aloitin raudan. Lääkäri syksyllä soitti muissa asioissa ja sanoin tuosta raudasta, niin totesi, että normaali arvo.

Ajattelin joskus vuodenvaihteessa käydä tsekkauttamassa se omin päin. Mielenkiintoista nähdä miten on noussut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kolme