Ferritiini ollut matala 4 vuotta ja kukaan lääkäri ei ole huomannut
Kävin labrapapereitani läpi ja huomasin, että ferritiini arvoni ovat 4 vuoden ajan olleen luokkaa 32-47 ja kukaan lääkäri ei ole tarttunut tähän millään lailla. Rauta-arvoni ja hemoglobiilini ovat olleet tämän kokoajan ok, viiterajojen sisäpuolella. Olen ravannut lääkärissä nämä vuodet valittaen erinäisiä oireita kuten väsymystä, hiustenlähtöä, huonoa muistia, hengenahdistusta, sydämentykytystä yms. Olen ollut todella väsynyt tähän ramppaamiseen ja otin ohjat omiin käsiini ja aloin googlettamaan mitä arvoni tarkoittavat. Olen häkeltynyt miten kukaan ei ole kiinnittänyt huomiota tähän. :/ Onko joillakin ollut samanlaisia kokemuksia?
Kommentit (124)
haetteko vain ja ainoastaan pilleriä lekurilta vai elämäntapojen muutosta?
Tää raudanpuute on niin lastenkengissä vielä lääkäreiden keskuudessa. Perus lääkäriltä puuttuu koulutus raudanpuutteen osalta, ureheilulääkärit, gynekologit ja hematologit osaa tunnistaa raudanpuutteen, muille se on hepreaa, tai riippuu lääkärin omasta kokemuksesta ferritiinistä. Ne keitä raudanpuute on henkilökohtaisesti koskettanut kyllä tietävät, toiset ei ja vetoavat pään sisäisiin ongelmiin. Se on tylsää sillä raudanpuute on niin yleistä ja vaikuttaa kokonaisvaltaisesti koko kehoon.
Vierailija kirjoitti:
Onko lekurilla antaa joku elämäntapojen muutosjuttukin?
Mitä pilleriä lekuri vois antaa tähän? Rautakuuri joudutaa yleensä ostamaan itse.
Se on surullista, kun tähän ei lääkärit osaa kiinnittää huomiota. Itse olen aktiivinen verenluovuttaja ja naisella muutenkin poistuu verta kuukausittain kehosta ja silti puhutaan vain hemoglobiinista, ei ferritiinistä. Itse kävin kesällä yksityisessä labrassa mittauttamassa ferritiinin ja se oli alhainen. Silti esimerkiksi verenluovutuksessa hemppa oli viimeksi 155 mikä on naiselle tosi korkea. Rupesin syömään lisärautaa ja olo on kohentunut. Käyn varmaan keväällä uusintamittauksessa.
Itsellä lääkäri huomasi ferritiinin olevan koholla keväällä. Kehoitti juttelemaan asiasta sisätautilääkärin kanssa, joka minulla sitten vain jäi hoitamatta. Samankaltaisia oireita kuten sinulla ap, mutta lisänä huimaus ja toisinaan unettomuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ole onnekas että ferritiinisi on edes mitattu. Sinulla on edes jotain dataa mitä verrata.
Minulle väitettiin terveyskeskuksessa että ei mitään huolta vaikka hemoglobiilin määrä litrassa verta oli alle vertailuarvojen ja hemoglobiini oli 117 että "ihan normaalia, ei huolta" toisinsanoen en päässyt lääkärille.
Ferritiiniä ei ole IKINÄ testattu vaikka hemppa on ollut alle 117, ei edes raskausaikana. Syön sitten rautakuuria koska tiedän itse että syyni alhaiseen hemppaan on runsaat kuukautiset. Hemoglobiini oli imettäessä 124 kun kuukautisia ei ollut.
Tämä on totta, olen onnekas, mutta samalla hieman pettynyt lääkäreiden tasoon, kun kukaan ei ole kiinnittänyt tähän mitään huomiota. Naisilla pitäisi kuulemma olla ferritiini arvo yli 100, jotta olo voisi olla hyvä. On kyllä häkellyttävää, että sua ei ole koskaan testattu, edes raskausaikanasi. Toivon mukaan rautakuurin avulla olosi on parempi. ap
Vai että KUULEMMA. Eiköhän ne lääkärit olis ap:n arvoihin tarttuneet, jos ne heidän mielestään olisivat huonot.
Mulla oli löydettäessä 4. Olispa joku yli 30! En osaa ees kuvitella kun tässä jo vuositolkulla rautaa vetänyt ja 10 parhaimmillaan noussut. (Mun ongelma on se että mun hemoglobiini noisee rautavalmisteilla helposti mut ferritiini ei.. mulla on tosin aina ollut todella hyvä hemppa, joten en ihmettele.)
Ei sillä, en vähättele oireitasi, mutta ala nostamaan arvoa jo nyt eikä vasta sitten kun se tippuu. Meinaan täältä pohjalta on vaikea nousta. Syöt rautavalmisteita, et tarvii siihen mitään reseptiä. Luultavasti jo yks kuuri auttaa sulla.
Sitten kun ollaan alle 5 tai alle 10 niin nostaminen käy ihan työstä.
En edes muista ainuttakaan virkeää päivää viimeisen 7v aikana. Hups! Aattelin ett jotain on todella pielessä mut en uskaltanu lääkäreille mitään mun väsymyksestä sanoa. Tää löytyi ihan ns. sattumalta ja siksi näin myöhään kun hemoblobiini on mulla ollut aina "ihan ok". No kiva, oonkin miettiny mikä mua vaivaa.....
Nimim. Ennen hemoglobiini yli 150.. alimmillaan tuo 117.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli löydettäessä 4. Olispa joku yli 30! En osaa ees kuvitella kun tässä jo vuositolkulla rautaa vetänyt ja 10 parhaimmillaan noussut. (Mun ongelma on se että mun hemoglobiini noisee rautavalmisteilla helposti mut ferritiini ei.. mulla on tosin aina ollut todella hyvä hemppa, joten en ihmettele.)
Ei sillä, en vähättele oireitasi, mutta ala nostamaan arvoa jo nyt eikä vasta sitten kun se tippuu. Meinaan täältä pohjalta on vaikea nousta. Syöt rautavalmisteita, et tarvii siihen mitään reseptiä. Luultavasti jo yks kuuri auttaa sulla.
En edes muista ainuttakaan virkeää päivää viimeisen 7v aikana. Hups! Aattelin ett jotain on todella pielessä mut en uskaltanu lääkäreille mitään mun väsymyksestä sanoa. Tää löytyi ihan ns. sattumalta ja siksi näin myöhään kun hemoblobiini on mulla ollut aina "ihan ok". No kiva, oonkin miettiny mikä mua vaivaa.....
Kokeile Superior Sourcen Just woman iron -valmistetta. Purkin kyljessä merkattu vahvuus epäilyttää, ettei voi millään toimia, mutta on toiminut tosi monella erittäin hyvin. Minullakin nosti paljon paremmin kuin 100-200 mg Obsidiania. Tuo imeytyy suoraan suusta niin ei edes ärsytä vatsaa, ei tule ummetusta eikä ripulia. Eikä ole nostanut minulla hemoglobiinia, ainoastaan ferritiiniä ja pysyy tuolla noin sadassa.
Vierailija kirjoitti:
MItä tarkoitat tuolla? Oma oloni oli ainakin niin paha, että halusin asiantuntijalta tietää, vaivaako minua joku vakavakin sairaus ja miten sitä hoidetaan (lääke, ravinto, liikunta, sairasloma tms.), jotta saisin työkykyni palautettua. Se väsymys ei ole mitään sellaista, että hoh kunpa nyt vähän nukuttaa, kun on valvonut parina yönä liian pitkään vaan ihan totaalista uupumusta ja mieli on täysin sumussa ja aloitekyvytön kuin masentuneella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MItä tarkoitat tuolla? Oma oloni oli ainakin niin paha, että halusin asiantuntijalta tietää, vaivaako minua joku vakavakin sairaus ja miten sitä hoidetaan (lääke, ravinto, liikunta, sairasloma tms.), jotta saisin työkykyni palautettua. Se väsymys ei ole mitään sellaista, että hoh kunpa nyt vähän nukuttaa, kun on valvonut parina yönä liian pitkään vaan ihan totaalista uupumusta ja mieli on täysin sumussa ja aloitekyvytön kuin masentuneella.
Mulla se itseasiassa aiheuttikin masennuksen. Olin niin uupunut vuosia että itsari kävi mielessä aika usein, olin koko ajan flunssassa ja halusin vain nukkua. Nykyään määrätään mielummin masennuslääkkeitä kuin etsitään vitamiininpuutosta tai kilpirauhasongelmia. Ja silti raudanpuute on muka "muotisairaus" vaikka ihan lääketieteelliset lähteet, potilaanlääkärilehti ja muut kertovat siitä että kyseessä on hyvin yleinen ongelma naisten keskuudessa.
Miten voisi elämäntavoilla muuttaa sellaista, mitä ei saa edes rautalisällä muutettua? Jos olen koko ikäni syönyt hyvin rautapitoisesti ja siitä huolimatta elimistöstäni on ajan myötä hävinnyt lähes kaikki rauta, miten voisin sitä elintavoilla nostaa? Jos saan ruuasta vaikkapa 15mg rautaa päivittäin mutta vuoda menkkojen aikana hirveän paljon, miten voisin ruokavaliolla saada muutosta jos ei edes 100mg-200mg päivittäisellä LISÄannoksella edes noise vuosien kuluessa? Ja kun se väsymys on niin syvää että hyvä kun jaksaa muutamaa kuukautta odotella tuloksia.
PS. Nyt kun olen saanut pikkuisen nostettua arvoa, on väsymyskin ihan hiukan väistynyt ja vastustuskyky parempi. Jne. Nyt tuntuu että ehkä elämällä voiskin olla tarjottavaa viiden vuoden kuluttua? Mitään masislääkkeitä en ole syönyt joten ei liity siihen. Kas miten parempi olo jo pienestäkin raudannoususta.
Katsokaas kun on aika kamalaa herätä vuosia joka päivä niin että herätessä väsyttää yhtä paljon kuin nukkumaanmennessä vaikka olisi nukkunut. Koko ajan haukotuttaa, jatkuva päänsärky, jatkuva flunssa, paleltaa, väsyttää, happi loppuu, kynnet sinertää, ihmiset kysyy voitko hyvin olet aika kalpea jne.. vähemmästäkin masentuu lopulta jos joka päivä on olo 5 vuoden ajan kuin olisi maratonin juossut. Mä pelkäsin jotain aivan muuta sairautta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile Superior Sourcen Just woman iron -valmistetta. Purkin kyljessä merkattu vahvuus epäilyttää, ettei voi millään toimia, mutta on toiminut tosi monella erittäin hyvin. Minullakin nosti paljon paremmin kuin 100-200 mg Obsidiania. Tuo imeytyy suoraan suusta niin ei edes ärsytä vatsaa, ei tule ummetusta eikä ripulia. Eikä ole nostanut minulla hemoglobiinia, ainoastaan ferritiiniä ja pysyy tuolla noin sadassa.
Mulle lääkäri sanoi ettei noista olisi mitään hyötyä, että ne voin sitten unohtaa kun niissä ei ole rautaa.
Auttaako oikeasti? Kuinka kauan kesti että auttoi/paljonko nosti?
Olen yrittänyt mm. nykyisin välttää kala- ja iha-aterioiden yhteydessä maitoa täysin ja muutenkin vähentää maitotuotteita sekä teetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla se itseasiassa aiheuttikin masennuksen. Olin niin uupunut vuosia että itsari kävi mielessä aika usein, olin koko ajan flunssassa ja halusin vain nukkua. Nykyään määrätään mielummin masennuslääkkeitä kuin etsitään vitamiininpuutosta tai kilpirauhasongelmia. Ja silti raudanpuute on muka "muotisairaus" vaikka ihan lääketieteelliset lähteet, potilaanlääkärilehti ja muut kertovat siitä että kyseessä on hyvin yleinen ongelma naisten keskuudessa.
Miten voisi elämäntavoilla muuttaa sellaista, mitä ei saa edes rautalisällä muutettua? Jos olen koko ikäni syönyt hyvin rautapitoisesti ja siitä huolimatta elimistöstäni on ajan myötä hävinnyt lähes kaikki rauta, miten voisin sitä elintavoilla nostaa? Jos saan ruuasta vaikkapa 15mg rautaa päivittäin mutta vuoda menkkojen aikana hirveän paljon, miten voisin ruokavaliolla saada muutosta jos ei edes 100mg-200mg päivittäisellä LISÄannoksella edes noise vuosien kuluessa? Ja kun se väsymys on niin syvää että hyvä kun jaksaa muutamaa kuukautta odotella tuloksia.
PS. Nyt kun olen saanut pikkuisen nostettua arvoa, on väsymyskin ihan hiukan väistynyt ja vastustuskyky parempi. Jne. Nyt tuntuu että ehkä elämällä voiskin olla tarjottavaa viiden vuoden kuluttua? Mitään masislääkkeitä en ole syönyt joten ei liity siihen. Kas miten parempi olo jo pienestäkin raudannoususta.
Katsokaas kun on aika kamalaa herätä vuosia joka päivä niin että herätessä väsyttää yhtä paljon kuin nukkumaanmennessä vaikka olisi nukkunut. Koko ajan haukotuttaa, jatkuva päänsärky, jatkuva flunssa, paleltaa, väsyttää, happi loppuu, kynnet sinertää, ihmiset kysyy voitko hyvin olet aika kalpea jne.. vähemmästäkin masentuu lopulta jos joka päivä on olo 5 vuoden ajan kuin olisi maratonin juossut. Mä pelkäsin jotain aivan muuta sairautta!
Pidät ehkä huuhaana, mutta sinun oireesi ovat niin pahat, että ehkä haluat kääntää kaikki mahdolliset kivet. Minulla oli elimistössä raudanpuutteen kanssa samaan aikaan hiivaongelma (suoliston hiiva levinnyt, mikä aiheutti vuotavan suoliston, ravinteiden imeytymisongelman, verenkiertoon hiivaa ja muuta sisältöä suolesta, mikä aiheutti punasolujen toiminta- ja muodostumisongelmia). Hiiva on poissa ja rautaa ja muita vitamiineja syöty, aivot toimivat taas eikä reisistä lähde heti puhti, kun maasto vähän viettää ylöspäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle lääkäri sanoi ettei noista olisi mitään hyötyä, että ne voin sitten unohtaa kun niissä ei ole rautaa.
Auttaako oikeasti? Kuinka kauan kesti että auttoi/paljonko nosti?
Olen yrittänyt mm. nykyisin välttää kala- ja iha-aterioiden yhteydessä maitoa täysin ja muutenkin vähentää maitotuotteita sekä teetä.
Obsidianilla nostin ensin noin 15 -> 50 ja Superior Sourcea olen syönyt 2,5 vuotta ja arvo on ollut välillä 90-150. Lähtee laskuun, jos en ota yhtä tablettia joka päivä. Olen yrittänyt joskus pitää väliä tai ottaa vain joka toinen päivä.
Vierailija kirjoitti:
Onko jotain ruokia, millä voisin saada ferritiinin nousuun? Vai onko tässä tapauksessa parempi vain vetäistä suoraan rautakuuri? ap
Sulla on ap ihan normaalit ja hyvätkin ferritiiniarvot. Et tarvitse rautaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko jotain ruokia, millä voisin saada ferritiinin nousuun? Vai onko tässä tapauksessa parempi vain vetäistä suoraan rautakuuri? ap
Sulla on ap ihan normaalit ja hyvätkin ferritiiniarvot. Et tarvitse rautaa.
Nyt kyllä puhut ihan höpöä höpöä. Vaikka mulla on tuo rauta-arvo pyörinyt alle virallisen viitearvon (10) niin että mua hoidetaan ihan lääkärissä niin minäkin tiedän että ap:n arvot on alle suositusten ja jos on taipumusta raudanpuutteeseen ne usein myös tippuu jossakin vaiheessa uudelleen. Niitä on turha päästää tippumaan viitearvojen alle, ne kyllä kannattaa nostaa jo ennen kuin ovat pohjamudissa.
Muistelisin ett yli 60 pitäis olla, mielellään 100. 30 pidetään raudanpuutteen viiterajana muissa maissa, tosin kuin täällä Suomessa. Noilla arvoilla on jo usein oireita.
Hiivasyndrooma, amalgaamiallergia, kilpirauhasen vajaatoiminta ja nyt viimeisimpänä tämä ferritiinin puutostauti. Viimeisten vuosikymmenten muotisairauksia, kaikissa suurinpiirtein samat oireet.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä lääkäri huomasi ferritiinin olevan koholla keväällä. Kehoitti juttelemaan asiasta sisätautilääkärin kanssa, joka minulla sitten vain jäi hoitamatta. Samankaltaisia oireita kuten sinulla ap, mutta lisänä huimaus ja toisinaan unettomuutta.[/quote
Miten korkealla ne sinun arvosi olivat? Mulla myös tuo ongelma. Oireet samoja kuin puutetilassa tuntuu olevan mullakin.
Vierailija kirjoitti:
Hiivasyndrooma, amalgaamiallergia, kilpirauhasen vajaatoiminta ja nyt viimeisimpänä tämä ferritiinin puutostauti. Viimeisten vuosikymmenten muotisairauksia, kaikissa suurinpiirtein samat oireet.
tuskin niitä kumminkaan kukaan itelleen haluaa. mielellään eläisin ilman kilpirauhasen vajaatoimintaa, olisi elämä helpompaa kun ei tartte ostaa lääkkeitä ja ravata lääkärissä.
Vierailija kirjoitti:
Kai sitä alkaa etsiä syitä ja etenkin korjauskeinoja, kun elämä lähtee raiteiltaan työkyvyn heiketessä ja vapaa-ajan mennessä täysin toipumiseen, jota ei edes tapahdu. Ja onneksi - näihin asioihin löytyy myös usealle selityksiä ja hoitoja, mutta ei välttämättä ensimmäiseltä lääkäriltä eikä aina välttämättä edes lääkäriltä. Minulle ainakin on ihan sama sinänsä, kuka minut sai kuntoon ja mikä minua vaivasi. Tärkeintä on, että löytyi syitä ja ratkaisuja niihin.
En ole ap, mutta todellakin jaksoin väsyneenä rampata kolmen vuoden aikana ainakin seitsemällä eri lääkärillä, koska työkyvyn menetys alkoi olla lähellä ja lääkärit vaan levittelivät käsiään ja ehdottelivat masennusdiagnoosia ja ehkä IBS:ää.
Ferritiini oli 15, sisätautilääkärin mukaan ok, aloitin silti rautalisän. Terveyskeskuslääkärin mukaan ei ok, vaan tulisi olla yli 80.
Kahteen vuoteen en ole rampannut lääkärissä, vaikka energiaa ja jaksamista olisikin, koska työkyky on normaali eikä jatkuva hapenpuute väsytä.