Ferritiini ollut matala 4 vuotta ja kukaan lääkäri ei ole huomannut
Kävin labrapapereitani läpi ja huomasin, että ferritiini arvoni ovat 4 vuoden ajan olleen luokkaa 32-47 ja kukaan lääkäri ei ole tarttunut tähän millään lailla. Rauta-arvoni ja hemoglobiilini ovat olleet tämän kokoajan ok, viiterajojen sisäpuolella. Olen ravannut lääkärissä nämä vuodet valittaen erinäisiä oireita kuten väsymystä, hiustenlähtöä, huonoa muistia, hengenahdistusta, sydämentykytystä yms. Olen ollut todella väsynyt tähän ramppaamiseen ja otin ohjat omiin käsiini ja aloin googlettamaan mitä arvoni tarkoittavat. Olen häkeltynyt miten kukaan ei ole kiinnittänyt huomiota tähän. :/ Onko joillakin ollut samanlaisia kokemuksia?
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
30 on ihan ok.
Ei ole.
Ehdotonta ferritiiniarvoa, joka sulkisi pois raudanpuutteen, on vaikea asettaa. Kirjallisuudessa ferritiinin raja-arvo 30 µg/l on hyväksytty raudanpuutteen osoittajaksi.
Raudanpuutetta on syytä epäillä, kun ferritiiniarvo on alle 30 μg/l ja henkilöllä on raudanpuutteeseen viittaavia oireita ja hän kuuluu raudanpuutteen riskiryhmään (esim. runsaat kuukautiset, synnytykset, verenluovutukset, puutteellinen ruokavalio).
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo ferritiini 30 ole vielä liian matala. Mun ferritiini oli muistaakseni 16 ja työterveyslääkärin mukaan raja on 13, ei aiheuta toimenpiteitä eikä käskenyt edes rautaa syömään.. sanoi vaan että johonkin ne rajat on vedettävä ja niitä uskottava että mun ferritiini on normaali.. olikohan nyt ihan oikein sittenkään?
No ei todellakaan mennyt oikein. Vakavan raudanpuutteen raja on 30. Viitearvo on matalampi, koska raudanpuute on niin yleistä. Ei se silti tee hoitamatta jättämisestä hyväksyttävää.
30 on ihan ok.