Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ferritiini ollut matala 4 vuotta ja kukaan lääkäri ei ole huomannut

Vierailija
04.11.2019 |

Kävin labrapapereitani läpi ja huomasin, että ferritiini arvoni ovat 4 vuoden ajan olleen luokkaa 32-47 ja kukaan lääkäri ei ole tarttunut tähän millään lailla. Rauta-arvoni ja hemoglobiilini ovat olleet tämän kokoajan ok, viiterajojen sisäpuolella. Olen ravannut lääkärissä nämä vuodet valittaen erinäisiä oireita kuten väsymystä, hiustenlähtöä, huonoa muistia, hengenahdistusta, sydämentykytystä yms. Olen ollut todella väsynyt tähän ramppaamiseen ja otin ohjat omiin käsiini ja aloin googlettamaan mitä arvoni tarkoittavat. Olen häkeltynyt miten kukaan ei ole kiinnittänyt huomiota tähän. :/ Onko joillakin ollut samanlaisia kokemuksia?

Kommentit (124)

Vierailija
1/124 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kilpirauhasen vasta-aineita kehossa, mutta tsh,t3 ja t4 ovat viitearvojen sisäpuolella. Minulla ei ole mitään kilpirauhasdiagnoosia. Onko tällä joku yhteys ferritiiniin? ap

Vierailija
2/124 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole onnekas että ferritiinisi on edes mitattu. Sinulla on edes jotain dataa mitä verrata.

Minulle väitettiin terveyskeskuksessa että ei mitään huolta vaikka hemoglobiilin määrä litrassa verta oli alle vertailuarvojen ja hemoglobiini oli 117 että "ihan normaalia, ei huolta" toisinsanoen en päässyt lääkärille.

Ferritiiniä ei ole IKINÄ testattu vaikka hemppa on ollut alle 117, ei edes raskausaikana. Syön sitten rautakuuria koska tiedän itse että syyni alhaiseen hemppaan on runsaat kuukautiset. Hemoglobiini oli imettäessä 124 kun kuukautisia ei ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/124 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

117 hemoglobiini on aivan ok.

Vierailija
4/124 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on kuitenkin ihan ok ferritiini, jos on alle 30 niin sitten alkaa ehkä huolestuttaa. Syö rautaa, ja käy testissä uudelleen josko vaikuttaa mihinkään. -liika rauta myös sairastuttaa joten hemoglobiinia pitää seurata.

Vierailija
5/124 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ole onnekas että ferritiinisi on edes mitattu. Sinulla on edes jotain dataa mitä verrata.

Minulle väitettiin terveyskeskuksessa että ei mitään huolta vaikka hemoglobiilin määrä litrassa verta oli alle vertailuarvojen ja hemoglobiini oli 117 että "ihan normaalia, ei huolta" toisinsanoen en päässyt lääkärille.

Ferritiiniä ei ole IKINÄ testattu vaikka hemppa on ollut alle 117, ei edes raskausaikana. Syön sitten rautakuuria koska tiedän itse että syyni alhaiseen hemppaan on runsaat kuukautiset. Hemoglobiini oli imettäessä 124 kun kuukautisia ei ollut.

Tämä on totta, olen onnekas, mutta samalla hieman pettynyt lääkäreiden tasoon, kun kukaan ei ole kiinnittänyt tähän mitään huomiota. Naisilla pitäisi kuulemma olla ferritiini arvo yli 100, jotta olo voisi olla hyvä. On kyllä häkellyttävää, että sua ei ole koskaan testattu, edes raskausaikanasi. Toivon mukaan rautakuurin avulla olosi on parempi. ap

Vierailija
6/124 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ferritiini matala, kilpirauhanen ei toimi kunnolla. Ja ihan sisätautilääkärin sanomaa.

Mulla oli 8 vuotta ferritiini 6-11..

Vierailija
7/124 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ferritiini matala, kilpirauhanen ei toimi kunnolla. Ja ihan sisätautilääkärin sanomaa.

Oho, tätäpä en tiennyt, että vaikuttaa kilpirauhaseen. Kiitos tiedosta! Apua, 8 vuotta tuommoisilla arvoilla. Miten jaksoit noina vuosina? Syötkö rautalisää nyt? Tsemppiä! ap

Vierailija
8/124 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo ferritiini 30 ole vielä liian matala. Mun ferritiini oli muistaakseni 16 ja työterveyslääkärin mukaan raja on 13, ei aiheuta toimenpiteitä eikä käskenyt edes rautaa syömään.. sanoi vaan että johonkin ne rajat on vedettävä ja niitä uskottava että mun ferritiini on normaali.. olikohan nyt ihan oikein sittenkään?

Vierailija
9/124 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

117 hemoglobiini on aivan ok.

Jossain maissa anemian raja on 120, mutta Suomessa on tuo 117, kaikenlisäksi ei voi tuo luku olla ok jos perusverikokeessa on jo jokin muu luku heittänyt alle raja-arvojen (kuten minulla oli käynyt). Varsinkaan kun ei kysytä oletko oletko huomannut että asia vaikuttaa jaksamiseesi. Eli ei pääse lääkärille julkisella.

Kun asialle voisi edes yrittää tehdä jotain jotta saisi selville miksi rauta on raja-arvon alarajalla, ruokavalio, runsaat kuukautiset jne. ja että niitä yritettäisiin korjata.

Vierailija
10/124 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on totta, olen onnekas, mutta samalla hieman pettynyt lääkäreiden tasoon, kun kukaan ei ole kiinnittänyt tähän mitään huomiota. Naisilla pitäisi kuulemma olla ferritiini arvo yli 100, jotta olo voisi olla hyvä. On kyllä häkellyttävää, että sua ei ole koskaan testattu, edes raskausaikanasi. Toivon mukaan rautakuurin avulla olosi on parempi. ap

Häh? Yli 100? Mun työterveyslääkärin mukaan raja on 13

T. Se kenen ferritiini oli 16 eikä aiheuttanut toimenpiteitä

Vierailija
11/124 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääketiede on ehkä tappanut enemmän potilaita kuin pelastanut.

Vierailija
12/124 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää aloitus on ehkä ihan totta, mutta outo, sillä kuka väsynyt jaksaa juosta lääkärissä neljän vuoden ajan, kun kerran mitään ei löydy? Ja keneltä on noin tiiviisti tutkittu tuo ferritiinikin? Ja vasta nyt neljän vuoden jälkeen alkaa tsekkaamaan, mitä niistä tuloksista on tullut ja mitä ne tarkoittavat?

Vierailija
13/124 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jotain ruokia, millä voisin saada ferritiinin nousuun? Vai onko tässä tapauksessa parempi vain vetäistä suoraan rautakuuri? ap

Vierailija
14/124 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oho, tätäpä en tiennyt, että vaikuttaa kilpirauhaseen. Kiitos tiedosta! Apua, 8 vuotta tuommoisilla arvoilla. Miten jaksoit noina vuosina? Syötkö rautalisää nyt? Tsemppiä! ap

En minä oikeen jaksanutkaan..en pystynyt lenkkeilöä ja syytin vaan olevani paska kuntoinen, olisin nukkunut ympäri vuorokauden, karmeita rytmihäiriöitä, olen nukahtanut auton rattiin, kesken lapsen syötön, kirjanluvun ym..unohdellut ihan perus asioita, mutta syyksi löytyi lääkäreiltä aina joku muu..(syöpä, uupumus, pikkulapsi arki, lapsen vakava sairaus..)

Vierailija
15/124 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää aloitus on ehkä ihan totta, mutta outo, sillä kuka väsynyt jaksaa juosta lääkärissä neljän vuoden ajan, kun kerran mitään ei löydy? Ja keneltä on noin tiiviisti tutkittu tuo ferritiinikin? Ja vasta nyt neljän vuoden jälkeen alkaa tsekkaamaan, mitä niistä tuloksista on tullut ja mitä ne tarkoittavat?

Joudun juosta lääkärissä sen takia, koska minulta pitää mitata kilpirauhas-arvot puolen vuoden välein, sillä minulla on ollut aiemmin liikatoimintaa ja vajaatoimintaa ja tällä hetkellä kilpirauhasarvot ovat ok, mutta vasta-aineita kehossa. Halutaan seurata tilannetta, koska minulla on myös ultrassa näkynyt, että kilpirauhanen on tulehtunut. ap 

Vierailija
16/124 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=snk0…

Tämän mukaan anemian syy selvitetään tutkimuksilla, mutta minulla ainoat tutkimukset on aina ollut että lekuri kysyy tai sitten itse olen sanonut että on runsaat kuukautiset ja siinä se. Rautakuuri kouraan ja sitten 3 kk päästä uusi testi. Ei ole kukaan lääkäri ehdottanut pillereitä asian hoitamiseksi, tai treksamiinihappoa eikä edes sitä että söisin ensimmäisinä päivinä tulehduskipulääkkeitä kuurina jotta vuodon määrä vähenisi.

Ei, sen sijaan saan vain rauta-kuurin vatsaoireet, välillä ripulia ja välillä ummetusta, ja peräpukamat oirehtii siinä samalla.

Ei ole suolistoa kuvattu, ieikä muita verikokeita kuin perusverenkuva jossa ferritiiniä ei edes ole mukana.

Eli tällaista on "hoito" julkisella puolella.

Vierailija
17/124 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä oikeen jaksanutkaan..en pystynyt lenkkeilöä ja syytin vaan olevani paska kuntoinen, olisin nukkunut ympäri vuorokauden, karmeita rytmihäiriöitä, olen nukahtanut auton rattiin, kesken lapsen syötön, kirjanluvun ym..unohdellut ihan perus asioita, mutta syyksi löytyi lääkäreiltä aina joku muu..(syöpä, uupumus, pikkulapsi arki, lapsen vakava sairaus..)

Apua, minun tekisi mieli halata sinua! :( Aikamoisia juttuja olet joutunut käymään läpi. Sitä tuntuu kun eläisi jossakin sumussa kokoajan. Minulle myös yksi lääkäri sanoi, että pikkulapsi arjen takia olen kuolemanväsynyt. :/ ap

Vierailija
18/124 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö joku mikä tämä oikea ferritiinin alaraja on? Mulla on hb 120 ja ferritiini 16, lääkäri ei määrännyt rautalisää vaan sanoi että normaali.

Väsynyt / huippaa mua aina mutta tottunut siihen oon jo.

Vierailija
19/124 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhuin tuosta hemoglobiinista litrassa verta niin tarkoitin tätä joka oli minulla alle vertailuarvojen.

320–355 g/l

MCHC:n yksikö on grammaa litrassa samoin kuin hemoglobiinikin. Hemoglobiiniarvo kertoo hemoglobiinin määrän litrassa kokoverta, mutta MCHC ilmoittaa määrän litrassa punasoluja. Kun MCHC-arvo on viitearvoja pienempi, punasolut sisältävät normaalia vähemmän hemoglobiinia

Eli terveyskeskuksen puhelinvastaajan mukaan "ihan normaalia" koska muut arvot olivat viitearvoissa.

Siis hemoglobiini oli 117 ja myös punasoluissani oli hemoglobiinia vähemmän kuin viitearvot ja tämä on mukamas "ihan OK"  Ja pskat, kärsin aloitekyvyttömyydestä, jäätävästä väsymyksestä ja ajatukset eivä kulkeneet ollenkaan, ja muisti reistaili. En edes jaksanut mitään ulkoilua. Ajattelin jopa että olen masentunut. Aloin sitten syömään rautaa oma-aloitteisesti ja vähitellen heräsin. Kantaan oli sitten merkattukin "huolissaan hemoglobiinistaan, syö rautaa itsenäisesti"

Nyt vain en tiedä pääsenkö mittaamaan hemppaa julkisella, jos ovat jo leimanneet hörhöksi.

Vierailija
20/124 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typeriä mukaälykkäitä kommentteja täällä. Ei kellekään tule mieleen, että tuo ferritiini on tapetilla nyt juurikin siksi, että vasta nyt Suomessa on alettu kiinnittää huomiota sen alhaisesta tasosta johtuviin ongelmiin?! 

On kammottavaa, kuinka mahtavasti nainen mitätöi toista naista. Että jos mulla ei ole ongelmia, ei kenelläkään muulla ole. Että se nyt vaan kuuluu naiseuteen, että väsyttää ja tukka lähtee päästä, kun vuodat kerran kuussa kuin pistetty sika. Että kuukautiskivut on sellaisia, joita kaikilla naisilla on, ei niihin mitään särkylääkkeitä tarvita.

Joo, ei tarvi pelätä, että esim. kuukautissuojien veroprosenttia laskettais kun ei edes ns. omat pidä puolta. Näähän on vain naisen elämään kuuluvia mitättömyyksiä toisen kuin esim. se. että miehellä potenssi laskee jossain vain ihan biologisista syistä, ei ole tarkoituksen mukaista, että seitsemän kymppinen pappa tuottaa lisää jälkeläisiä. Ei, kun tuohan on sellainen ongelma, jonka poistamista yhteiskunnan tulee tukea eli todellakin tarvitaan potenssilääkkeeseen kela-korvattavuus, jotta papat pääsee panemaan.

Kun minulla vihdoin puututtiin matalaan ferritiiniarvoon, kävi ilmi, että useamman vuoden jatkunut anemia johtui kasvaimesta. Mielelläni olisin tuon välttänyt ihan vaan sillä, että terveydenhuollon ammattilainen olisi käskenyt popsia lisärautaa ja mitannut arvoni säännöllisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kaksi