Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ferritiini ollut matala 4 vuotta ja kukaan lääkäri ei ole huomannut

Vierailija
04.11.2019 |

Kävin labrapapereitani läpi ja huomasin, että ferritiini arvoni ovat 4 vuoden ajan olleen luokkaa 32-47 ja kukaan lääkäri ei ole tarttunut tähän millään lailla. Rauta-arvoni ja hemoglobiilini ovat olleet tämän kokoajan ok, viiterajojen sisäpuolella. Olen ravannut lääkärissä nämä vuodet valittaen erinäisiä oireita kuten väsymystä, hiustenlähtöä, huonoa muistia, hengenahdistusta, sydämentykytystä yms. Olen ollut todella väsynyt tähän ramppaamiseen ja otin ohjat omiin käsiini ja aloin googlettamaan mitä arvoni tarkoittavat. Olen häkeltynyt miten kukaan ei ole kiinnittänyt huomiota tähän. :/ Onko joillakin ollut samanlaisia kokemuksia?

Kommentit (124)

Vierailija
21/124 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ole onnekas että ferritiinisi on edes mitattu. Sinulla on edes jotain dataa mitä verrata.

Minulle väitettiin terveyskeskuksessa että ei mitään huolta vaikka hemoglobiilin määrä litrassa verta oli alle vertailuarvojen ja hemoglobiini oli 117 että "ihan normaalia, ei huolta" toisinsanoen en päässyt lääkärille.

Ferritiiniä ei ole IKINÄ testattu vaikka hemppa on ollut alle 117, ei edes raskausaikana. Syön sitten rautakuuria koska tiedän itse että syyni alhaiseen hemppaan on runsaat kuukautiset. Hemoglobiini oli imettäessä 124 kun kuukautisia ei ollut.

Puhuin tuosta hemoglobiinista litrassa verta niin tarkoitin tätä joka oli minulla alle vertailuarvojen.

320–355 g/l

MCHC:n yksikö on grammaa litrassa samoin kuin hemoglobiinikin. Hemoglobiiniarvo kertoo hemoglobiinin määrän litrassa kokoverta, mutta MCHC ilmoittaa määrän litrassa punasoluja. Kun MCHC-arvo on viitearvoja pienempi, punasolut sisältävät normaalia vähemmän hemoglobiinia

Eli terveyskeskuksen puhelinvastaajan mukaan "ihan normaalia" koska muut arvot olivat viitearvoissa.

Siis hemoglobiini oli 117 ja myös punasoluissani oli hemoglobiinia vähemmän kuin viitearvot ja tämä on mukamas "ihan OK"  Ja pskat, kärsin aloitekyvyttömyydestä, jäätävästä väsymyksestä ja ajatukset eivä kulkeneet ollenkaan, ja muisti reistaili. En edes jaksanut mitään ulkoilua. Ajattelin jopa että olen masentunut. Aloin sitten syömään rautaa oma-aloitteisesti ja vähitellen heräsin. Kantaan oli sitten merkattukin "huolissaan hemoglobiinistaan, syö rautaa itsenäisesti"

Nyt vain en tiedä pääsenkö mittaamaan hemppaa julkisella, jos ovat jo leimanneet hörhöksi.

Minkä nimistä ja vahvuista rautalisää syöt? Pitää nimittäin ostaa itselleni ja alkaa napsimaan. :) ap

Vierailija
22/124 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö joku mikä tämä oikea ferritiinin alaraja on? Mulla on hb 120 ja ferritiini 16, lääkäri ei määrännyt rautalisää vaan sanoi että normaali.

Väsynyt / huippaa mua aina mutta tottunut siihen oon jo.

Ehdottomasti kuurille. Ei haittaa vaikka olisi mielellään lähempänä sataa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/124 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Typeriä mukaälykkäitä kommentteja täällä. Ei kellekään tule mieleen, että tuo ferritiini on tapetilla nyt juurikin siksi, että vasta nyt Suomessa on alettu kiinnittää huomiota sen alhaisesta tasosta johtuviin ongelmiin?! 

On kammottavaa, kuinka mahtavasti nainen mitätöi toista naista. Että jos mulla ei ole ongelmia, ei kenelläkään muulla ole. Että se nyt vaan kuuluu naiseuteen, että väsyttää ja tukka lähtee päästä, kun vuodat kerran kuussa kuin pistetty sika. Että kuukautiskivut on sellaisia, joita kaikilla naisilla on, ei niihin mitään särkylääkkeitä tarvita.

Joo, ei tarvi pelätä, että esim. kuukautissuojien veroprosenttia laskettais kun ei edes ns. omat pidä puolta. Näähän on vain naisen elämään kuuluvia mitättömyyksiä toisen kuin esim. se. että miehellä potenssi laskee jossain vain ihan biologisista syistä, ei ole tarkoituksen mukaista, että seitsemän kymppinen pappa tuottaa lisää jälkeläisiä. Ei, kun tuohan on sellainen ongelma, jonka poistamista yhteiskunnan tulee tukea eli todellakin tarvitaan potenssilääkkeeseen kela-korvattavuus, jotta papat pääsee panemaan.

Kun minulla vihdoin puututtiin matalaan ferritiiniarvoon, kävi ilmi, että useamman vuoden jatkunut anemia johtui kasvaimesta. Mielelläni olisin tuon välttänyt ihan vaan sillä, että terveydenhuollon ammattilainen olisi käskenyt popsia lisärautaa ja mitannut arvoni säännöllisesti.

Apua! Missä sinulla oli kasvain? Todella pelottavaa, että kukaan ei huomannut sitä.  Oliko jotain muitakin oireita? Onko nyt kaikki ok? Iso halaus x

Vierailija
24/124 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ferritiini matala, kilpirauhanen ei toimi kunnolla. Ja ihan sisätautilääkärin sanomaa.

Mulla oli 8 vuotta ferritiini 6-11..

Oho, tätäpä en tiennyt, että vaikuttaa kilpirauhaseen. Kiitos tiedosta! Apua, 8 vuotta tuommoisilla arvoilla. Miten jaksoit noina vuosina? Syötkö rautalisää nyt? Tsemppiä! ap

En minä oikeen jaksanutkaan..en pystynyt lenkkeilöä ja syytin vaan olevani paska kuntoinen, olisin nukkunut ympäri vuorokauden, karmeita rytmihäiriöitä, olen nukahtanut auton rattiin, kesken lapsen syötön, kirjanluvun ym..unohdellut ihan perus asioita, mutta syyksi löytyi lääkäreiltä aina joku muu..(syöpä, uupumus, pikkulapsi arki, lapsen vakava sairaus..)

Apua, minun tekisi mieli halata sinua! :( Aikamoisia juttuja olet joutunut käymään läpi. Sitä tuntuu kun eläisi jossakin sumussa kokoajan. Minulle myös yksi lääkäri sanoi, että pikkulapsi arjen takia olen kuolemanväsynyt. :/ ap

💞 Totta, sitä elää sumussa ja minulla itselläni suurin osa muistoista valokuvien kautta joita välillä jaksanut ottaa onneksi ja mies ottanut.

Meillä nyt nuorin vuoden, ja vaikka hän valvottaa öisin on tämä helppoa.🤣 Vaikka ferritiini ei ole noussut vasta ku päälle 25..

Se kenelle vastasit.

Vierailija
25/124 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ole onnekas että ferritiinisi on edes mitattu. Sinulla on edes jotain dataa mitä verrata.

Minulle väitettiin terveyskeskuksessa että ei mitään huolta vaikka hemoglobiilin määrä litrassa verta oli alle vertailuarvojen ja hemoglobiini oli 117 että "ihan normaalia, ei huolta" toisinsanoen en päässyt lääkärille.

Ferritiiniä ei ole IKINÄ testattu vaikka hemppa on ollut alle 117, ei edes raskausaikana. Syön sitten rautakuuria koska tiedän itse että syyni alhaiseen hemppaan on runsaat kuukautiset. Hemoglobiini oli imettäessä 124 kun kuukautisia ei ollut.

Ja syy miksi minulla oli edes oli otettu perusverenkuva on että minulla on munuaistauti jonka vuoksi on tällä hetkellä kerran vuodessa kontrollitestit eli verenkuva ja virtsakoe jolla katsotaan munuaisten tilanne.

Ja kun munuaiset menevät niin hemoglobiinikin laskee koska munuaiset ovat mukana valmistamassa epo-hormonia. Sekä d-vitamiini muuntaminen aktiiviseen muotoon on munuaisten tehtävä.

Tiedättehän että kukaan ei katso niitä labratuloksianne jos ei ole erikseen sovittu että lääkäri soittaa, ja silloin ei niitä labroja välttämättä näy ennen lekurin soittoa.

Niillä ehkä on jonkinlaiset hälytysrajat, mutta jos testit on vain vähän pielessä, ei kukaan soita perään.

Joten olkaa itse aktiivisia ja katsokaa ne tulokset kannasta!

Vierailija
26/124 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta mitattiin ferritiini yksityisellä ja sain matalan arvon takia rautakuurin.

Suhtautuminen tähän on julkisella ollut lähinnä huvittunutta ja lääkäri kielsi lisäraudan syömisen. Lääkäri kirjoitti kantaan, että potilaan mielestä on ferritiini alhaalla 🤨 vaikka ei se omaa keksintöäni ollut.

Minusta on outoa, että yksityisiä lääkäreitä ja heidän diagnooseja ja hoitoja dissataan julkisella puolella. Tuo rautajuttu ei ole ainoa yksityisiä dissaava kokemukseni. Nämä yksityiset lääkärit työskentelevät usein myös julkisella sektorilla, ja lisäksi hoitavat työterveyshuoltoa yksityisvastaanotoilla. Miksi suhtautuminen heihin muuttuu sen mukaan missä he työskentelevät?

Ovatko nämä yksityisen sektorin lääkärit ammattitaidottomia työskennellessään yksityisellä puolella ja saavat ammattitaitonsa takaisin kävellessään sisään julkisen sektorin laitokseen, vai miten tämä oikein menee?

Tänään huomasin Hesarissa jutun siitä kuinka mielenterveyssyistä hakeudutaan aiempaakin enemmän eläkkeelle. Jutussa sanottiin mm. näin: ”Myös kulttuuri ja ymmärrystavat ovat muuttuneet. Lääketieteen luokituksiin on tullut sosiaalista painetta muuttaa niitä mielenterveyden suuntaan.”

Minusta tuntuu siltä kuin nykyään yritettäisiin tehdä mielenterveyspotilaita ihan tarkoituksella. Jätetään hoitamatta esim näitä matalia ferritiinejä ja monia sairauksia määritelmään vain toiminnallisiksi vaivoiksi ..ja heitetään potilaat oireineen psykiatriselle. Myös migreeni luetaan toiminnalliseksi vaivaksi, mutta sitä ilmeisesti vielä hoidetaan ihan kipulääkkeillä eikä yritetä opettaa migreenistä kärsivää "olemaan ilman kipua". Tätä opettamista tehdään monelle muulle kivuista kärsivälle.

Vierailija
27/124 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko jotain ruokia, millä voisin saada ferritiinin nousuun? Vai onko tässä tapauksessa parempi vain vetäistä suoraan rautakuuri? ap

Ns. punainen liha.

Vierailija
28/124 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhuin tuosta hemoglobiinista litrassa verta niin tarkoitin tätä joka oli minulla alle vertailuarvojen.

320–355 g/l

MCHC:n yksikö on grammaa litrassa samoin kuin hemoglobiinikin. Hemoglobiiniarvo kertoo hemoglobiinin määrän litrassa kokoverta, mutta MCHC ilmoittaa määrän litrassa punasoluja. Kun MCHC-arvo on viitearvoja pienempi, punasolut sisältävät normaalia vähemmän hemoglobiinia

Eli terveyskeskuksen puhelinvastaajan mukaan "ihan normaalia" koska muut arvot olivat viitearvoissa.

Siis hemoglobiini oli 117 ja myös punasoluissani oli hemoglobiinia vähemmän kuin viitearvot ja tämä on mukamas "ihan OK"  Ja pskat, kärsin aloitekyvyttömyydestä, jäätävästä väsymyksestä ja ajatukset eivä kulkeneet ollenkaan, ja muisti reistaili. En edes jaksanut mitään ulkoilua. Ajattelin jopa että olen masentunut. Aloin sitten syömään rautaa oma-aloitteisesti ja vähitellen heräsin. Kantaan oli sitten merkattukin "huolissaan hemoglobiinistaan, syö rautaa itsenäisesti"

Nyt vain en tiedä pääsenkö mittaamaan hemppaa julkisella, jos ovat jo leimanneet hörhöksi.

Minkä nimistä ja vahvuista rautalisää syöt? Pitää nimittäin ostaa itselleni ja alkaa napsimaan. :) ap

Ne esim. krauterblutsaft nesteet on sopineet minulle luontaistuote ja markettikamat, toinen ok on obsidan Fe apteekista, sen pitäisi "sulaa" vasta suolistossa joten pitäisi tulla vähemmän oireita.

Tämän tutkimuksen mukaan joka toinen päivä syöty rauta imeytyy paremmin kuin joka päivä syöty.

https://acpinternist.org/weekly/archives/2017/10/17/2.htm

Itse koitan syödä joka toinen päivä, vähentää vatsaoireitakin.

Lisää tekstiä:

https://www.hematology.org/Thehematologist/Diffusion/8265.aspx

"Nicely informed by basic iron physiology, this study suggests that alternate-day, rather than twice-daily, dosing of oral iron can overcome the hepcidin-mediated block of iron absorption. While not addressed in this study, patient tolerability to and compliance with oral iron might improve with this approach. Additional studies are needed to determine whether this observation holds in iron-deficient patients with anemia and in other clinical settings. If it does, this simple strategy could transform the therapy for this common medical condition."

Ja tässä se tutkimus Lancetissä eli lääkärilehdessä

https://www.thelancet.com/journals/lanhae/article/PIIS2352-3026(17)3018…

Kannaatta kokeilla.

Vierailija
29/124 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Typeriä mukaälykkäitä kommentteja täällä. Ei kellekään tule mieleen, että tuo ferritiini on tapetilla nyt juurikin siksi, että vasta nyt Suomessa on alettu kiinnittää huomiota sen alhaisesta tasosta johtuviin ongelmiin?! 

On kammottavaa, kuinka mahtavasti nainen mitätöi toista naista. Että jos mulla ei ole ongelmia, ei kenelläkään muulla ole. Että se nyt vaan kuuluu naiseuteen, että väsyttää ja tukka lähtee päästä, kun vuodat kerran kuussa kuin pistetty sika. Että kuukautiskivut on sellaisia, joita kaikilla naisilla on, ei niihin mitään särkylääkkeitä tarvita.

Joo, ei tarvi pelätä, että esim. kuukautissuojien veroprosenttia laskettais kun ei edes ns. omat pidä puolta. Näähän on vain naisen elämään kuuluvia mitättömyyksiä toisen kuin esim. se. että miehellä potenssi laskee jossain vain ihan biologisista syistä, ei ole tarkoituksen mukaista, että seitsemän kymppinen pappa tuottaa lisää jälkeläisiä. Ei, kun tuohan on sellainen ongelma, jonka poistamista yhteiskunnan tulee tukea eli todellakin tarvitaan potenssilääkkeeseen kela-korvattavuus, jotta papat pääsee panemaan.

Kun minulla vihdoin puututtiin matalaan ferritiiniarvoon, kävi ilmi, että useamman vuoden jatkunut anemia johtui kasvaimesta. Mielelläni olisin tuon välttänyt ihan vaan sillä, että terveydenhuollon ammattilainen olisi käskenyt popsia lisärautaa ja mitannut arvoni säännöllisesti.

Toki tulee mieleen mutta kun äkkiä tuntuu että jokainen vähänkin väsynyt ihminen kärsiikin nyt juuri tästä puutteesta. Ennen he kärsivät jostain muusta.

Lisäksi nyt ei oikein tajuta että alhainen ferritiini ei läheskään aina ole se perimmäinen syy vaan seuraus jostain. Pitkällinen stressi ja uupumus vaikuttaa kehoon monin tavoin ja yksi on juuri alhainen rauta. Asia ei korjaudu vain rautaa syömällä vaan kyllä se koko elämä pitää laittaa balanssiin tai muuten kyse on vain laastarista märkivän haavan päälle.

Vierailija
30/124 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

320–355 g/l

Ne esim. krauterblutsaft nesteet on sopineet minulle luontaistuote ja markettikamat, toinen ok on obsidan Fe apteekista, sen pitäisi "sulaa" vasta suolistossa joten pitäisi tulla vähemmän oireita.

Tämän tutkimuksen mukaan joka toinen päivä syöty rauta imeytyy paremmin kuin joka päivä syöty.

Lisää tekstiä:

"Nicely informed by basic iron physiology, this study suggests that alternate-day, rather than twice-daily, dosing of oral iron can overcome the hepcidin-mediated block of iron absorption. While not addressed in this study, patient tolerability to and compliance with oral iron might improve with this approach. Additional studies are needed to determine whether this observation holds in iron-deficient patients with anemia and in other clinical settings. If it does, this simple strategy could transform the therapy for this common medical condition."

Kannaatta kokeilla.

Rautalisien nimet kirjoitettu muistiin :) Hyviä havaintoja rautalisien syömisestä. Pitää muistaa tuo, kun aloitan rautalisien syömisen itse. Iso kiitos vinkeistä ja linkeistä! ap

Vierailija
31/124 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

320–355 g/l

Lisää tekstiä:

Kannaatta kokeilla.

Niin ja se rauta imeytyy parhaiten aamulla otettuna.

Tässä eräs artikkeli aiheesta.

Potilaan lääkärilehti:

https://www.potilaanlaakarilehti.fi/uutiset/rautatabletti-kannattaa-ott…

sekä

https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/ruoka/miten_rautalaake_imeytyy

Vierailija
32/124 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin oli pitkään Ferritiina alhaalla ja olin kaikin tavoin väsynyt. Kun itse huomasin asian oli arvo 19. Tuolloin alkuperäisin Venäjältä kotoisin oleva lääkäri oli sitä mieltä, että ei tarvitse rautalisiä syödä. Toinen lääkäri olikin sitten ihan eri mieltä.

Nyt olen puolessa vuodessa saanut lisillä ferritiinin nousemaan neljäänkymmeneen. Olo on parantunut monella eri saralla ja hiuksetkin on tuuhentuneet valtavasti. Suosittelen apteekista FERRODAN 50 - 100 mg. Mulla aiemmin ongelmana oli se, että söin hyvin vähän lihaa ja join väsymyksen takia joka päivä paljon kahvia. Kahvi tekee sen, että vähäisetkään määrät rautaa ei imeydy, jos heti juo ruokailun jälkeen.

Vierailija
33/124 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisista tehdään tarkoituksella sairaita jotta saadaan kaikista työkyvyttömiä ja tilalle halpatyövoimaa ulkomailta.

Vierailija
34/124 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulta mitattiin ferritiini yksityisellä ja sain matalan arvon takia rautakuurin.

Suhtautuminen tähän on julkisella ollut lähinnä huvittunutta ja lääkäri kielsi lisäraudan syömisen. Lääkäri kirjoitti kantaan, että potilaan mielestä on ferritiini alhaalla 🤨 vaikka ei se omaa keksintöäni ollut.

Minusta on outoa, että yksityisiä lääkäreitä ja heidän diagnooseja ja hoitoja dissataan julkisella puolella. Tuo rautajuttu ei ole ainoa yksityisiä dissaava kokemukseni. Nämä yksityiset lääkärit työskentelevät usein myös julkisella sektorilla, ja lisäksi hoitavat työterveyshuoltoa yksityisvastaanotoilla. Miksi suhtautuminen heihin muuttuu sen mukaan missä he työskentelevät?

Ovatko nämä yksityisen sektorin lääkärit ammattitaidottomia työskennellessään yksityisellä puolella ja saavat ammattitaitonsa takaisin kävellessään sisään julkisen sektorin laitokseen, vai miten tämä oikein menee?

Tänään huomasin Hesarissa jutun siitä kuinka mielenterveyssyistä hakeudutaan aiempaakin enemmän eläkkeelle. Jutussa sanottiin mm. näin: ”Myös kulttuuri ja ymmärrystavat ovat muuttuneet. Lääketieteen luokituksiin on tullut sosiaalista painetta muuttaa niitä mielenterveyden suuntaan.”

Minusta tuntuu siltä kuin nykyään yritettäisiin tehdä mielenterveyspotilaita ihan tarkoituksella. Jätetään hoitamatta esim näitä matalia ferritiinejä ja monia sairauksia määritelmään vain toiminnallisiksi vaivoiksi ..ja heitetään potilaat oireineen psykiatriselle. Myös migreeni luetaan toiminnalliseksi vaivaksi, mutta sitä ilmeisesti vielä hoidetaan ihan kipulääkkeillä eikä yritetä opettaa migreenistä kärsivää "olemaan ilman kipua". Tätä opettamista tehdään monelle muulle kivuista kärsivälle.

Ei vaan yksityisellä se maksava asiakas täytyy saada tyytyväiseksi. Ja se tehdään tarjoamalla aina hänen ongelmaansa joku ratkaisu tai hoito. Ei haittaa jos se ei ole kauhean tehokas kunhan se ei ole varsinaisesti haitallinen.

Jos potilas tuntee saavansa apua sillä että hänelle määrätään rautaa niin yksityisellä se määrätään. Julkisella krioteerit ovat vähän tiukemmat eli että hoidon vaikuttavuus pitää olla tieteellisesti todettu juuri siihen vaivaan. Tämä on se syy miksi moni kokee että yksityisellä hänet "otetaan vakavasti". Eli siis diagnoosi/hoito on useammin juuri se potilaan toivoma.

Vierailija
35/124 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullakin oli pitkään Ferritiina alhaalla ja olin kaikin tavoin väsynyt. Kun itse huomasin asian oli arvo 19. Tuolloin alkuperäisin Venäjältä kotoisin oleva lääkäri oli sitä mieltä, että ei tarvitse rautalisiä syödä. Toinen lääkäri olikin sitten ihan eri mieltä.

Nyt olen puolessa vuodessa saanut lisillä ferritiinin nousemaan neljäänkymmeneen. Olo on parantunut monella eri saralla ja hiuksetkin on tuuhentuneet valtavasti. Suosittelen apteekista FERRODAN 50 - 100 mg. Mulla aiemmin ongelmana oli se, että söin hyvin vähän lihaa ja join väsymyksen takia joka päivä paljon kahvia. Kahvi tekee sen, että vähäisetkään määrät rautaa ei imeydy, jos heti juo ruokailun jälkeen.

Kumma juttu, miten lääkäreillä on noin eriäviä mielipiteitä ferritiinistä. Hyvä, että kohdallesi sattui kuitenkin asiantunteva lääkäri! Mukavasti  on lähtenyt nousemaan ferritiini sinulla ja kiva kuulla, että olo on parantunut! :) ap

Vierailija
36/124 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki tulee mieleen mutta kun äkkiä tuntuu että jokainen vähänkin väsynyt ihminen kärsiikin nyt juuri tästä puutteesta. Ennen he kärsivät jostain muusta.

Lisäksi nyt ei oikein tajuta että alhainen ferritiini ei läheskään aina ole se perimmäinen syy vaan seuraus jostain. Pitkällinen stressi ja uupumus vaikuttaa kehoon monin tavoin ja yksi on juuri alhainen rauta. Asia ei korjaudu vain rautaa syömällä vaan kyllä se koko elämä pitää laittaa balanssiin tai muuten kyse on vain laastarista märkivän haavan päälle.

Kumpi oli ensin muna vai kana? Kannattaa oloittaa jostain niin voi lähteä liikkeelle eli voi aloittaa sen raudan nostamisesta jos on oikeasti mitattu että se on alhainen. Jos aivot eivät saa happea, niin ei ne toimi kunnolla kuten ei mikään muukaan elimistössä.

Kun on tulehdus päällä ei tavalliset määrät ruuasta välttämättä imeydy, jolloin pitää varmistaa että sitä rautaa saa.

Tuo potilaan lääkärilehti artikkeli tutkimustuloksista

"

Hepsidiini on maksan syntetisoima proteiini, joka käänteisesti säätelee raudan imeytymistä. Tulehdustila saa aikaan hepsidiinin välityksellä tulpan raudan normaalille imeytymiselle ja hyväksikäyttökin ontuu, mutta hepsidiinin käyttäytyminen rautakorvaushoidossa yllättää.

Tutkijat olivat löytäneet 54 naista, joilla rautavarastot olivat tyhjät (ferritiini < 20 µg/l), mutta ilman anemiaa. Eri rauta-annokset leimattiin radioaktiivisesti, ja sen jälkeen mitattiin imeytymisen hyötysuhdetta sekä hepsidiinin käyttäytymistä lääkkeitä eri aikoina annettaessa.

Kahden ensimmäisen hoitovuorokauden tutkimusten perusteella vaikuttaa siltä, että aamulla nakatun pienen rauta-annoksen hyötysuhde päivittäisessä käytössä on paras. Hepsidiinitasot nousevat aamulääkkeen oton jälkeen, ja tämä salpaa illalla toistettua pienempää annosta ja isompaa annosta käytettäessä vielä osan seuraavan aamunkin tableteista."

Vierailija
37/124 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on totta, olen onnekas, mutta samalla hieman pettynyt lääkäreiden tasoon, kun kukaan ei ole kiinnittänyt tähän mitään huomiota. Naisilla pitäisi kuulemma olla ferritiini arvo yli 100, jotta olo voisi olla hyvä. On kyllä häkellyttävää, että sua ei ole koskaan testattu, edes raskausaikanasi. Toivon mukaan rautakuurin avulla olosi on parempi. ap

Häh? Yli 100? Mun työterveyslääkärin mukaan raja on 13

T. Se kenen ferritiini oli 16 eikä aiheuttanut toimenpiteitä

Minulle lääkäri sanoi, että ferritiini on hyvä alla noin 100, jos vielä on kilpirauhasen vajaatoimintaa. Olin rautakuurilla, ja viimeksi arvo oli 102. 

Vierailija
38/124 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ferritiini 2 ja hemoglobiini 90 kun todettiin ensin anemia ja sitten keliakia koska lääkäri osasi epäillä imeytymishäiriötä. Gluteeniton ruokavalio auttanut viiden vuoden sisällä nostamaan hemoglobiinia mutta ferritiinit ovat runsaiden kuukautisten vuoksi nousseet tosi hitaasti, oli vuosi sitten 15. Kasvainta myös tutkittu muttei löydetty. Rautalisät eivät imeydy, kaikki kokeiltu.

Puoli vuotta sitten siirryin lähes kahdenkymmenen vuoden jälkeen kasvissyöjästä sekasyöjäksi, syön punaista lihaa noin kolmesti kuukaudessa ja viimeisimmässä mittauksessa varastorauta oli noussut selvästi, nyt jo 30.

Hapenottokyky ruvennut samaa matkaa paranemaan, ja keskittymiskykykin tarkentunut. Suosittelen että konsultoit sisätautien erikoislääkäriä ja syöt punaista lihaa.

Vierailija
39/124 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön obsidania. Otan kuurin aina kun levottomat jalat vaivaa.

Ferritiini oli vuosi sitten 20. Jos en väärin muista niin 21. Nyt ei mitään hajua mitä on.

Vajaatoiminta löytyy muttei arvot ole koskaan kovin pielessä ollut.

Väsymys on poissa thyroksinin ansiosta ja rauta pitää levottomat jalat kurissa. Nyt on taas jalat vaivanneet kun en ole rautaa syönyt kun epäsäännöllisesti ja pitkiä taukoja välissä. Vatsakin toimii paremmin kun rautaa syön.

Lääkärin kehoituksesta syön rautaa. Sanoi että kuukautisten aikoihin aina kannattaisi kuuri ottaa.

Hyvä vinkki muuten tuo kipulääkkeiden syönti ekoina päivinä! Hillitsee kyllä vuotoa hyvin.

Vierailija
40/124 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä sinusta, mutta itselläni olisi kyllä todella korkea kynnys hakeutua lääkäriin vähäisen väsymyksen vuoksi. En siis mennyt siinä vaiheessakaan, kun väsytti koko ajan niin, että pyörrytti. Tukkaa lähti päästä isoina tukkuina, mutta muita oireita ei ollut. Alhainen ferritiiniarvo todettiin ihan sattumalta, kun menin pieneen leikkaukseen muista syistä.

Ja jos siihen alhaiseen ferritiiniarvoon kiinnitettäisiin myös julkisen terveyden puolella huomiota sillä tavoin kuin asiaan kuuluu, lähdettäisiin toki selvittämään, mistä arvo johtuu. Juuri näin minullakin paljastui syyksi kohdunkasvain, joka ei muuten ollut oireillut millään tavalla ja olisi todennäköisesti huomattu vasta joskus myöhemmin gynekolgin perustutkimuksessa (edellisestä käynnistä oli muutama vuosi aikaa).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi seitsemän