Sijoittaminen: Onko kukaan ikinä epäonnistunut?
Media on nykyään täynnä tarinoita joissa Maija/Matti Meikäläinen on aloittanut sijoittamisen ja sittenpä rahaa alkaa virrata ovista ja ikkunoista. Eläkepäivät voi aloittaa nelikymppisenä, kunhan vaan laittaa kaikki rahat sijoituksiin. Kiinnostaisi joskus kuulla myös toinen puoli tarinasta.
Kommentit (152)
Sijoittaminen kannattaa aina. Ainakin rikkaiden mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Sijoittaminen kannattaa aina. Ainakin rikkaiden mielestä.
Olisikohan tällä mielipiteellä jotain tekemistä sen kanssa, että näistä henkilöistä on tullut rikkaita?
Mieslukijaa kirjoitti:
Moni on. Esim Nokiassa, Talvivaarassa, Elcoteqissa ja Norske Skogissa on moni suomalainenkin hävinnyt paljon rahaa.
Talvivaarasta tulikin mieleen että se on ainoa millä olen takkiin ottanut. Siis eihän tappiota ole ennekuin realisoi sen myynnin kautta. Jos uskoo osakkeeseen niin saahan se olla tappiolla koska ei sillä mitään merkitystä ole mikäli tulevaisuudessa nousee, myy sitten kun plussalle palaa.
Talvivaaran aikoinaan myin kun oli tulosjulkistuspäivä ja Perä ei julkaissut tulosta. Välittömästi tappiolla myin pois. Oli oikea päätös koska viivyttely johtui juuri siitä kun Perä halusi pimittää huonoja juttuja.
Muuten mokat liittyvät ajoitukseen, pitäisi raskia realisoida kun on kunnolla voitolla eikä odottaa että nousee lisää. Tahtoneet laskea pikku hiljaa korkeista kursseista osakkeeni ja siten muuttuneet menetetyksi tilaisuudeksi.
-Aito ja alkuperäinen, (valitettavan) vähän käytetty yksilö-
Osakesijoittamisessa olen jäänyt miinukselle. Olen siis testannut, kannattaako intuitiolla sijoittaa osakkeisiin. En ole lukenut taustoja tai mitään. Jäin melkein omilleni, koska sijoitin myös Biohittiin, joka nousi tosin paljon.
Kokemus on, että noususuhdanteessa osakkeisiin kannattaa sijoittaa, koska melkein kaikki osakkeet nousevat silloin. Joten aika sama, mihin osakkeisiin sillloin sijoittaa.
Sama kokemus on pankkien sijoitusneuvojien kanssa, eivät tunnu tietävän sen enempää.
Jos olisin remonttitaitoinen, sijoittaisin kiinteistöihin. Ostaisin huonokuntoisen asunnon ja remontoisin sen lattiasta kattoon ja myisin voitolla. Tässä yhdistyisivät sijoittaminen ja oma työpanos, mikä on varmin tapa rikastua.
Köyhälle tulotason parantamiseksi suosittelen pienyrittäjyyttä. Se on melkein ainoa keino nostaa elintasoa.
Ensin kannattaa hankkia hyvä ammattitaito ja osaaminen. Sitten kannattaa käydä yrittäkurssi.
Vaikka yrittämisessa on riski, kun pitää vuokrata tilat ja ostaa laitteistoa ym. kannattaa silti. Toisen palveluksessa toinen ottaa riskin työllistymisestäsi ja samalla myös saa mahdolliset voitot.
Vierailija kirjoitti:
Köyhälle tulotason parantamiseksi suosittelen pienyrittäjyyttä. Se on melkein ainoa keino nostaa elintasoa.
Ensin kannattaa hankkia hyvä ammattitaito ja osaaminen. Sitten kannattaa käydä yrittäkurssi.Vaikka yrittämisessa on riski, kun pitää vuokrata tilat ja ostaa laitteistoa ym. kannattaa silti. Toisen palveluksessa toinen ottaa riskin työllistymisestäsi ja samalla myös saa mahdolliset voitot.
Yrittäjä tekee pitkää päivää, monasti venyy 12 tuntiseksi. Kuitenkin monet kokevat vapauden parhaana asiana yrittäjyydessä. Tämä vapaus tuo onnellisuuden, joka menee rahan edelle.
Randomi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä se onkin jännää. Lehdet ovat pullollaan näitä tyhjästä aloittaneita sijoittajamiljonäärejä, mutta epäonnitujista ei puhuta pihaustakaan. Nytkin yhdessä päivässä suli Nokian osakkeen arvosta neljäsosa pois ja Nokian osake lienee edelleenkin Suomessa eniten sijoitettu osake ja siltikään kukaan ei ole sijoitususkovaisten mielestä hävinnyt yhtään mitään.
Vaikka itsekin ajattelen että liikaa korostetaan menestystarinoita, niin lähes kaikkia sijoituksessa menestyneitä yhdistää se että sijoitukset on hajautettu laajasti. Eli esimerkiksi Nokian kyykkääminen ei paljoa sijoitussalkkua heilauttaisi kokonaisuutena.
Jos ei paljoa sijoittamisesta tiedä niin mahdollisimman pienikuluiset (Nordnetilläkö on ns. "kuluttomia" indeksirahastoja jos olen oikein ymmärtänyt) on varmaan järkevin valinta. Riskialttein valinta on itse ostaa osakkeita suoraan jos ei tiedä tarkkaan mitä kaikkea pitää tietää ja tehdä. Toisaalta jos ei tiedä tai pidä sijoittamisesta voi makuuttaa myös rahoja tilillä, vaikka kaikenmaailman gurut siitä valittavatkin. Sijoittakoon gurut vaan omia rahojaan.
Nordnetin Super-rahastot ovat kuluttomia. Tosin muissa kuin Suomi-rahastossa on pieni kulu valuuttakustannuksista, mutta ostaminen, myyminen ja säilyttäminen eivät maksa mitään. Suomi-rahasto on siis täysin kuluton.
Ostan noita kaikkia joka kuukausi lapsilleni, kehitys on ollut hyvää, sijoitushorisontti kymmeniä vuosia.
Merja Mähkä: pörssiin sijoittamisella ei häviä ikinä
Miten Merja ei muista esim. Enronin konkurssia? Itse olen Merjaa paljon nuorempi ja muistan vallan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Mistä summista puhutaan? Tuskin 50e/kk vielä kovin paljon tuottaa.
Millaisesta aikajänteestä puhutaan...
Kyllä, pieleen on mennyt.
Ostin S-pankin sijoituspaketin joitakin vuosia sitten. Sen piti olla idioottivarma. Ei ollut. Nyt mulla on tilillä reilut 30 000, en enää uskalla sijoittaa ja eläkkeelle pääsen muutamien vuosien päästä niin en viitsi enää riskeerata vaan jätän käyttörahaksi. Ei ole aikaa eikä halua alkaa opiskelemaan tuota sijoitusalaa enkä enää luota näihin ns. "ammattilaisiin".
Vierailija kirjoitti:
Ostin S-pankin sijoituspaketin joitakin vuosia sitten. Sen piti olla idioottivarma. Ei ollut. Nyt mulla on tilillä reilut 30 000, en enää uskalla sijoittaa ja eläkkeelle pääsen muutamien vuosien päästä niin en viitsi enää riskeerata vaan jätän käyttörahaksi. Ei ole aikaa eikä halua alkaa opiskelemaan tuota sijoitusalaa enkä enää luota näihin ns. "ammattilaisiin".
En tiedä mikä on S-pankin sijoituspaketti, mutta sen tiedän, että S-pankin rahastot ovat rahastojen rahastoja. Niissä on siis tuplakulut. Moni varmasti laittaa bonusrahansa noihin, ja ihmettelee kun ne eivät tuota mitään.
Kyllä se kannattaa, jos hajauttaa tarpeeksi ja sijoitusaika on tarpeeksi pitkä. Jos sijoittaa vaan pariin yhtiöön 1-2 vuoden ajaksi niin silloin se on pelkkää arpapeliä eikä sijoittamista.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se kannattaa, jos hajauttaa tarpeeksi ja sijoitusaika on tarpeeksi pitkä. Jos sijoittaa vaan pariin yhtiöön 1-2 vuoden ajaksi niin silloin se on pelkkää arpapeliä eikä sijoittamista.
Näin oli siis historiassa, mutta onko enää. Maailma on siirtynyt ilmeisesti pysyvästi negatiivisten korkojen aikakauteen ja monien sijoitusten tuotto laahaa korkojen vetämänä miinuksella, myös osakkeiden.
Ja vaikka kurssikehitys olisi suotuisa, niin sijoittaja ei ikinä voi laskea sen varaan että voi muuttaa sijoitukset rahaksi tarvittaessa. Tai voi kyllä, mutta jos meniaa päästä plussalle niin saattaa joutua odottelemeen vuoden pari ennen kuin kurssit toipuvat, toivoen että ne toipuvat.
Vierailija kirjoitti:
Sopivasti kun hajauttaa ja sijoittaa palkasta säännöllisesti lisää, niin kyllähän se kokonaisuus ajan saatossa on plussalla. Ja osinkoja ropisee matkan varrella. Virheitä tulee kaikille.
Itse olen tänään piehtaroinut typerässä virheessä, jonka tein seitsemän vuotta sitten. Minulla oli yhtä osaketta vain vähän ja välittäjän palkkiosysteemit olivat muuttumassa niin, etten pystyisi enää tekemään pieniä kauppoja pikkurahalla. Minulla oli osaketta vain 410€ arvosta ja välityspalkkio oli nousemassa 10 euroon. Ajattelin, että jos nuo joskus haluan myydä, niin palkkio on kauhean suuri siihen osakkeiden arvoon nähden - ja myin ne pois. Tämän päivän päätöskurssilla niiden osakkeiden arvo olisi 7665€ jos en olisi myynyt. Tuosta myyntihetkestä olisin lisäksi saanut osinkoja 411€ eli aika tarkkaan sen mitä sain osakkeet myydessäni. Olin maksanut osakkeista 580€ eli sain vähemmän takaisin mitä olin sijoittanut. Tämä kaikki typeryys vain siksi, että ajattelin sitä 10€ välityspalkkiota jonka joutuisin maksamaan kun myyn osakkeet.
Paljon muutakin hölmöä on tullut tehtyä, mutta tämä on ehkä kaikkein kirvelevin virhe. Mikään nykyisin salkussani olevista osakkeista ei ole noussut lähellekään noin paljon. Parhaimmatkin ovat korkeintaan kolmin- tai nelinkertaistaneet arvonsa.
Mikä osake kyseessä?
Täällä puhutaan siitä, että sijoittaminen yhteen tai kahteen yritykseen on arpapeliä. Mielestäni sijoittaminen alle kymmeneen yhtiöön on myös arpapeliä ja täysin tuurista kiinni, sillä kukaan ei omista kristallipalloa.
Jotta olisi hyvä hajautus ja jotta se ei olisi sitä arpapeliä, pitäisi sijoittaa yli kymmeneen eri osakkeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin oli siis historiassa, mutta onko enää. Maailma on siirtynyt ilmeisesti pysyvästi negatiivisten korkojen aikakauteen ja monien sijoitusten tuotto laahaa korkojen vetämänä miinuksella, myös osakkeiden.
Ja vaikka kurssikehitys olisi suotuisa, niin sijoittaja ei ikinä voi laskea sen varaan että voi muuttaa sijoitukset rahaksi tarvittaessa. Tai voi kyllä, mutta jos meniaa päästä plussalle niin saattaa joutua odottelemeen vuoden pari ennen kuin kurssit toipuvat, toivoen että ne toipuvat.
Kyllähän kaikessa on riskinsä, mutta kyllä kaikkien historiatietojen perusteella sijoittaminen on ollut aika paljon fiksumpaa kuin rahojen makuuttaminen tilillä. Pienikin tuotto on parempi kuin ei tuottoa ollenkaan. Toki voi tulla maailmanloppu tai kolmas maailmansota, mutta sittenpä ei taida rahalla olla muutenkaan väliä...
Vierailija kirjoitti:
Mitä siis S-Pankin sijoituspaketin kanssa kävi?
En jaksa lukea koko threadiä läpi, mutta laitetaan nämä ikiaikaiset lainalaisuudet.
-Tehokkailla markkinoilla mitä aktiivisempi sijoittaja, sitä todennäköisemmin hän häviää indeksille. Hän täytyy voittaa kaupankäyntiin menevät kulut ja lisäksi joka kaupassa voittaa muut sijoittajat.
-Vaikka sijoittajalla/salkunhoitajalla olisi pitkäkin historia indeksin voittamisesta, ei se takaa, että hän voittaisi indeksin tulevaisuudessa.
-Kuka tahansa voi päästä indeksituottoon, ilman ymmärrystä markkinoista tai pörssikurssien seuraamista.
-Jos sijoittaja on sijoittanut riittävän laajaan indeksiin, ei historiasta löydy 15 vuoden ajanjaksoa, jolla tasaisesti säästänyt sijoittaja olisi menettänyt rahojaan.
Vierailija kirjoitti:
Merja Mähkä: pörssiin sijoittamisella ei häviä ikinä
Miten Merja ei muista esim. Enronin konkurssia? Itse olen Merjaa paljon nuorempi ja muistan vallan hyvin.
Ei sijoittamalla rikastu, ellei ole rikas jo ennestään. Raha tulee rahan luo, pitää paikkansa.
Tälläiset kymppi kuussa ja säästät mainoskampanjat ovat valkokaulustyyppien mainostemppu. Kun saadaan kymmeniä tuhansia ihmisiä liikkeelle sijoittamaan kymppi kuussa, kertyy jonkun taskuun mukavasti rahaa. Eikä se ole kympin sijoittanut piensijoittaja.
On puppua, että kymppi kuussa sijoitettuna voisi tienata tonneja tai kymppitonneja.
Pienistä puroista syntyyn iso virta.
Sen kympin laittaisin mieluummin kansalaisopiston kurssimaksuun ja opiskelisin jonkin hyödyllisen taidon. Taidosta voisi olla hyötyä työelämässä.
Paras tapa saada parempi tulotaso on yrittäjyys. Suosittelen.
Moni on. Esim Nokiassa, Talvivaarassa, Elcoteqissa ja Norske Skogissa on moni suomalainenkin hävinnyt paljon rahaa.