Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sijoittaminen: Onko kukaan ikinä epäonnistunut?

Vierailija
03.11.2019 |

Media on nykyään täynnä tarinoita joissa Maija/Matti Meikäläinen on aloittanut sijoittamisen ja sittenpä rahaa alkaa virrata ovista ja ikkunoista. Eläkepäivät voi aloittaa nelikymppisenä, kunhan vaan laittaa kaikki rahat sijoituksiin. Kiinnostaisi joskus kuulla myös toinen puoli tarinasta.

Kommentit (152)

Vierailija
101/152 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen tietää että nyt viimeisen vuoden aikana kun on räjähtänyt lehdissä yms. tämä Sijoitus-Schaisse, eli tavan tallaajat "sijoittajiksi" luokitellen lööpitetään menemään, niin romahdus on aivan nurkan takana. Tuolla touhulla yritetään ainoastaan saada tyhmimmät vielä mukaan ja puhallettua hiipuvaan hiillokseen viimeiset ilmat ennen kuin se hyytyy kokonaan. Ja näin toimimalla yritetään saada ed. mainittujen rahat rullattua, että Exitiä suunnittelevien Pro-koijareiden tappiot jäisivät mahdollisimman pieneksi ja maksajat olisivat juuri näitä, viimeisenä mukaan koijattuja aaseja.

Se hetki, millä sijoitus touhulla tehdään ne tilit, on tulossa. Ja se hetki on kun aasit on kelkassa ja rommaus päällä. Silloin pitää ostaa JA ISOSTI. Tarvittaessa jopa riskillä, tili tulee kun siitä lähdetään kampeamaan ylämäkeen.

Vierailija
102/152 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella moni suomalainen on hävinnyt kymmeniätuhansia euroja siinä, että on pakko omistaa omaan asuntonsa. Ja sitten on tullutkin joko ero tai muutto työn perässä väärään aikaan...

”Mutta eihän sitä nyt ainakaan kannata rahaa vuokranantajan taskuun laittaa. Kyllä se omistaminen aina on järkevämpää.”

Omaan asuntoon kannattaa sijoittaa aina, jos on mahdollisuus. Vaikka kaikki muu menisi, asunto pysyy kuitenkin.

Jossain keskustelussa joku kommentoi, että ollaan laskusuhdanteen kynnyksellä. Nyt kannattaa pysyä osakesijoittamisesta kaukana.

Seitsemän laihaa vuotta tulossa.

Ei kai kukaan alle seitsemän vuoden aikajänteellä osakkeisiin sijoitakaan?

Nythän on sitten hyvä ostella niiden seitsemän laihan vuoden aikana ja sitten odottelee seitsemän lihavaa vuotta.

Jos säästää kuukausittain palkastaan osan osakkeisiin tai rahastoihin, ei sillä ole merkitystä, koska sen säästämisen aloittaa. Sillä on merkitystä koska ne säästönsä realisoi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/152 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myin juuri Lehto Groupin osakkeet -30% tappiolla, kun ei vaikuta tulevaisuus kovin hääppöiseltä. Mun tuurilla sitten kuitenkin raketoi huomenna katsauksessa ja ampaisee pysyvään nousuun. Ajattelin kyllä, että rommaa vaan lisää joten minimoin tappiot, konkurssikaan kun ei liene mahdoton skenaario.

Vierailija
104/152 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myin juuri Lehto Groupin osakkeet -30% tappiolla, kun ei vaikuta tulevaisuus kovin hääppöiseltä. Mun tuurilla sitten kuitenkin raketoi huomenna katsauksessa ja ampaisee pysyvään nousuun. Ajattelin kyllä, että rommaa vaan lisää joten minimoin tappiot, konkurssikaan kun ei liene mahdoton skenaario.

Minäkin myin Lehdon osakkeet pois jo aikaa sitten kun ne maksoi vielä jotain vitosen pintaan. En usko konkurssiin, vaikka tuskinpa firma vielä kovin hyvää tulosta muutamaan kvartaaliin tekee. Muutaman vuoden päästä osakkeen hinta on todennäköisesti nykyhetkestä kaksinkertaistunut.

Nyt alkaa taas markkinasentimentti olla hyvin positiivinen, ja moni sijoitusliike on nostanut taas osakkeet neutraalipainoon. Eli mutu kertoo, että rommaus lähenee. Vielä kun tuulipuvut alkavat lisätä ostojaan, iso raha tekee jonkun illuminatiliikkeen, jolla saadaan hinnat alas. Kun tuulipuvut on all in, iso raha vie potin.

Vierailija
105/152 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun salkussa on nokiaaa, roviota sekä tätä asuntorahastoyhtiö oravaa, mikä lieneekään viimeisen uusi nimi en muista. Prkl. Onneksi on sit joitain muitakin osakkeita. Kantti ei kestä myydä noita pskoja poiskaan isolla yli 50% tappiolla vaikka tiedän että pitäisi!

Auts, ei vielä Lehtoa ja Talvivaaraa löytyisi, niin olisi koko suora? Itsekin yhteen noista iskin käteni väärään aikaan, järki vei voiton, kun oli jotain 60% miinuksella.

Vierailija
106/152 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen tietää että nyt viimeisen vuoden aikana kun on räjähtänyt lehdissä yms. tämä Sijoitus-Schaisse, eli tavan tallaajat "sijoittajiksi" luokitellen lööpitetään menemään, niin romahdus on aivan nurkan takana. Tuolla touhulla yritetään ainoastaan saada tyhmimmät vielä mukaan ja puhallettua hiipuvaan hiillokseen viimeiset ilmat ennen kuin se hyytyy kokonaan. Ja näin toimimalla yritetään saada ed. mainittujen rahat rullattua, että Exitiä suunnittelevien Pro-koijareiden tappiot jäisivät mahdollisimman pieneksi ja maksajat olisivat juuri näitä, viimeisenä mukaan koijattuja aaseja.

Se hetki, millä sijoitus touhulla tehdään ne tilit, on tulossa. Ja se hetki on kun aasit on kelkassa ja rommaus päällä. Silloin pitää ostaa JA ISOSTI. Tarvittaessa jopa riskillä, tili tulee kun siitä lähdetään kampeamaan ylämäkeen.

Minulla on täysin samat fiilikset. Pari romahdusta on tullut elettyä ja samanlainen viime hetken vedätys on ollut aina havaittavissa. Siinä kohtaa kun tavallisetkin ihmiset alkavat taas sijoittaa roposiaan isossa määrin, miljardiluokan sijoittajat alkavat myydä. Voitot tehdään ennen kun paska osuu tuulettimeen ja maksajina on tosiaan viimeiseksi peliin liittyneet, jotka on ostaneet korkealla hinnalla. Tälläkin hetkellä osakkeihin hinnat ovat aivan huipussaan.

Vierailija
107/152 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella moni suomalainen on hävinnyt kymmeniätuhansia euroja siinä, että on pakko omistaa omaan asuntonsa. Ja sitten on tullutkin joko ero tai muutto työn perässä väärään aikaan...

”Mutta eihän sitä nyt ainakaan kannata rahaa vuokranantajan taskuun laittaa. Kyllä se omistaminen aina on järkevämpää.”

Omaan asuntoon kannattaa sijoittaa aina, jos on mahdollisuus. Vaikka kaikki muu menisi, asunto pysyy kuitenkin.

Luitko ajatuksella tuon, mitä kirjoitin? Mitä mä tekisin esim Jyväskylässä olevalla asunnolla nyt, vaikka se oli kovastikin tarpeen 2000-l alkuvuosina? Työelämä on muuttunut, se, että asunto _pysyy_, ei ole ainakaan mulle ollut intresseissä. Asunnon vuokraaminen sieltä mistä on tarve, ja kyky muuttaa sähäkästi on vapauttanut mulla yhteensä jo kymmeniä tuhansia sijoitettavaksi.

Vierailija
108/152 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme tunareita täälläkin. Tänä vuonna pääomantuotto 45%, osinkojakin monta tonnia. Ja ihan piensijoittajana suoraan osakkeisiin. Olen alottanut ihan kymppien kuukausisijoituksilla. Nykyään menee noin tonni kuussa. Tästäkin iso osa osinkojen sijoittamista, joten palkasta ei niin paljoa tarvitse laittaa, ihan 400-500 euroa kuussa palkasta, loput osinkoja.

Vierailija
109/152 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luitko ajatuksella tuon, mitä kirjoitin? Mitä mä tekisin esim Jyväskylässä olevalla asunnolla nyt, vaikka se oli kovastikin tarpeen 2000-l alkuvuosina? Työelämä on muuttunut, se, että asunto _pysyy_, ei ole ainakaan mulle ollut intresseissä. Asunnon vuokraaminen sieltä mistä on tarve, ja kyky muuttaa sähäkästi on vapauttanut mulla yhteensä jo kymmeniä tuhansia sijoitettavaksi.

Ei minua omistusasunnot ole estäneet muuttamasta sähäkästi. Vuokraaminen kannattaa ainoastaan jos vuokra on pienempi kuin pääomakulut+pääomakulut-arvonnousu kuussa (tai arvon lasku kuussa). Sitten on eri asia, jos olisi vara ostaa käteisellä asunto, silloin vuokralla asuminen voi taas olla järkevää. Harvemmin saat kymmeniä tuhansia lainaa sijoituksiin ilman vakuuksia pienellä korolla.

Vierailija
110/152 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minua omistusasunnot ole estäneet muuttamasta sähäkästi. Vuokraaminen kannattaa ainoastaan jos vuokra on pienempi kuin pääomakulut+pääomakulut-arvonnousu kuussa (tai arvon lasku kuussa). Sitten on eri asia, jos olisi vara ostaa käteisellä asunto, silloin vuokralla asuminen voi taas olla järkevää. Harvemmin saat kymmeniä tuhansia lainaa sijoituksiin ilman vakuuksia pienellä korolla.

Oman kämppänsä voi myös laittaa vuokralle, vuokralaisten selkänahastahan se raha tehdään.

Vierailija
111/152 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilun vuoden olen sijoitushommia harrastanut, vielä ei ole isompaa epäonnistumista tullut. No, alussa tuskastuin näihin pohjoismaisiin superrahastoihin ja möin pois pienellä tappiolla. Jenkkimarkkinoilla se raha tehdään. Pitää vain valita fiksusti ja hajauttaa, ETF-rahastoilla se on helpointa. Yhdestä otin 20 pinnaa ulos ja aloin katsella uusia vaihtoehtoja. Minulla vain tuppaa ahneus iskemään, ei hirveästi kiihota joku 20 vuoden projekti kun tulosta pitäisi saada heti just tänne mulle nyt. Haen siis röyhkeästi kunnon volatiliteettia, kunhan se on ollut pääosin ylöspäin liikkuvaa. Se voipi olla, että tulee vielä näpeille. Toisaalta menee joka kuukausi pieni summa myös pitkän tähtäimen suunnitelmaan, vähän tällainen kaksiteräinen lähestymistapa.

Vierailija
112/152 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, pieleen on mennyt.

Ostin S-pankin sijoituspaketin joitakin vuosia sitten. Sen piti olla idioottivarma. Ei ollut. Nyt mulla on tilillä reilut 30 000, en enää uskalla sijoittaa ja eläkkeelle pääsen muutamien vuosien päästä niin en viitsi enää riskeerata vaan jätän käyttörahaksi. Ei ole aikaa eikä halua alkaa opiskelemaan tuota sijoitusalaa enkä enää luota näihin ns. "ammattilaisiin".

En tiedä mikä on S-pankin sijoituspaketti, mutta sen tiedän, että S-pankin rahastot ovat rahastojen rahastoja. Niissä on siis tuplakulut. Moni varmasti laittaa bonusrahansa noihin, ja ihmettelee kun ne eivät tuota mitään.

Mulla menee bonukset S-pankin "rohkea"rahastoon ja hyvin on tuottanut jo vuosia. Tälläkin hetkellä näkyi olevan 11% plussalla. En tosin varsinaisesti pidä niitä siellä, vaan nostan sieltä "matkarahaa" säännöllisesti.

Vierailija
113/152 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostin S-pankin sijoituspaketin joitakin vuosia sitten. Sen piti olla idioottivarma. Ei ollut. Nyt mulla on tilillä reilut 30 000, en enää uskalla sijoittaa ja eläkkeelle pääsen muutamien vuosien päästä niin en viitsi enää riskeerata vaan jätän käyttörahaksi. Ei ole aikaa eikä halua alkaa opiskelemaan tuota sijoitusalaa enkä enää luota näihin ns. "ammattilaisiin".

En tiedä mikä on S-pankin sijoituspaketti, mutta sen tiedän, että S-pankin rahastot ovat rahastojen rahastoja. Niissä on siis tuplakulut. Moni varmasti laittaa bonusrahansa noihin, ja ihmettelee kun ne eivät tuota mitään.

Mulla menee bonukset S-pankin "rohkea"rahastoon ja hyvin on tuottanut jo vuosia. Tälläkin hetkellä näkyi olevan 11% plussalla. En tosin varsinaisesti pidä niitä siellä, vaan nostan sieltä "matkarahaa" säännöllisesti.

11 %:n kokonaistuotto ei ole erityisen hyvä, jos rahat ovat olleet rahastossa jo monta vuotta. Sitten tilanne on eri, jos rahastossa nyt olevat rahat on käytännössä sijoitettu sinne parin viime vuoden aikana, koska olet sitä ennen nostanut rahaston tyhjäksi.

Vierailija
114/152 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

11 %:n kokonaistuotto ei ole erityisen hyvä, jos rahat ovat olleet rahastossa jo monta vuotta. Sitten tilanne on eri, jos rahastossa nyt olevat rahat on käytännössä sijoitettu sinne parin viime vuoden aikana, koska olet sitä ennen nostanut rahaston tyhjäksi.

Minullakin menee bonukset rohkea rahastoon. Sinne tulee sen verran vähän pennosia että ei kannata nähdä vaivaa jatkuvasti siirrellä. Kun rahastossa on mukava potti myyn sen tyhjäksi ja laitan "oikeisiin sijoituksiin" Tällä hetkellä taitaa olla vähän vajaa 200 euroa ja jonkun verran plussalla.

Vierailija
115/152 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aloittelija, olin miettinyt jonkun ETF:n ostamista. Ostin sitten yhden osuuden tarkoin valitsemaani ETF:ää Nordnetista, osuus maksoi 120e, ostokulut 15e (!!!). Eli jos aion päästä plussalle niin tulee menemään kauan..

Vierailija
116/152 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aloittelija, olin miettinyt jonkun ETF:n ostamista. Ostin sitten yhden osuuden tarkoin valitsemaani ETF:ää Nordnetista, osuus maksoi 120e, ostokulut 15e (!!!). Eli jos aion päästä plussalle niin tulee menemään kauan..

Jos sijoittaa näin pieniä summia kerralla, kannattaa vähän katsoa kuluja ja miettiä sen mukaan, mihin sijoittaa. Esim. jos olisit merkinnyt samalla summalla Seligsonin indeksirahastoa (sijoituksena aika pitkälle ETF:ään verrattavissa, vaikka sillä ei käydäkään kauppaa pörssissä), olisivat kulut olleet kokonaista 12 senttiä. Tai jos olisit ostanut kolmen eri firman osakkeita Nordean kautta (toki hajautus ei ole tällöin yhtä hyvä), olisivat kulut olleet 1 euro 20 senttiä. Etko lainkaan katsonut kuluja ennen kuin teit oston?

Vierailija
117/152 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä on se etf-kuukausisäästösysteemi, joka toimii pienille summille. Opiskele miten se toimii ja käytä sitä.

Vierailija
118/152 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä puhutaan siitä, että sijoittaminen yhteen tai kahteen yritykseen on arpapeliä. Mielestäni sijoittaminen alle kymmeneen yhtiöön on myös arpapeliä ja täysin tuurista kiinni, sillä kukaan ei omista kristallipalloa.

Jotta olisi hyvä hajautus ja jotta se ei olisi sitä arpapeliä, pitäisi sijoittaa yli kymmeneen eri osakkeeseen.

Juurikin näin. Moni varmaan pitää nyt leuhkimisena (ei siis ole mielestäni leuhkimisen aihetta), mutta kerron oman tarinani lyhyesti.

Aloitin sijoittamaan n.3v sitten kun siirryin opiskeluiden jälkeen työelämään, alkuun pienemmillä summilla ja nyt hiukan suuremmilla. Tienaan nettona kuussa 2400-2700€/kk ja tästä pyrin laittamaan sijoituksiin nykyisin n.1000€/kk (alkuun meni vähemmän)

Sijoitan pääasiassa osakkeisiin (suomalaisiin) ja olen hajauttanut omistukseni n.20 eri yhtiöön. Osassa arvonnousu on tällä hetkellä plussalla, osassa miinuksella. Arvonnousun aleneminen ei minua haittaa, koska en myy (tuottavat kuitenkin osinkoja vuosittain ja uskon arvon nousevan takaisin ylöspäin). Muutamia sijoituksia olen myynyt verotuksellisista syistä tappiolla ja ostanut sittemmin takaisin halvemmalla (mm.nordea &sampo). Parissa osakkeessa olen tehnyt kolminumeroiset tappiot ja olen luopunut yhtiöistä (Lehto, hkscan). Parista yhtiöstä olen joutunut luopumaan kun toinen yritys on ostanut ne (technopolis, Kotipizza & hoivatilat) näistä kaikista olen tehnyt yli 50% voitot.

Summasummarum; salkun ydin koostuu syklittömistä ja suht vakaista yhtiöistä kuten esimerkiksi sampo & Orion. Siihen lisäksi sitten eri toimialoilta yhtiöitä laajentaen toimialallista ja maantieteellistä hajautusta. Yksittäisiin osakkeisiin sijoittamalla olisin mahdollisesti +- 0, turhan arpapeliä pelata vain parilla osakkeella. Tällä hetkellä 3v tuotto salkulla onkin yli 35% osingot huomioiden.

PS. Omistan myös useita eri rahastoja jotka ovat keskimäärin reilu 15% voitolla muutaman vuoden jälkeen. Osinkoja saan salkusta palkan päälle hiukan vajaa 2000€ nettona/v.

PPS. Muistakaa hyvä hajautus, tutustukaa yhtiöihin, pitkäjänteisyys ja lehmän hermot. Unohtakaa tunteet sijoittamisessa - siten tekee yleensä isoimmat tappiot kun ostaa tai myy tunneperäisesti, eikä perehdy yhtiön lukuihin ja taustoihin (faktoihin)

Vierailija
119/152 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hajauttaminen on sitä varten, että onnistutaan useammin kuin epäonnistutaan.

Diversification is for idiots

-Mark Cuban / Warren Buffet (buffet ilmaisi saman hieman asiallisemmin)

Vierailija
120/152 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua säälittää nyt sijoittamista aloittelevat. Eletään yhtä historian pisimmistä (ja järjettömimmistä) noususykleistä. Sijoittakaa johonkin, mistä on myös iloa kun seuraava lama tulee. Voi olla, että seuraava noususukausi jää monelta näkemättä...