Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sijoittaminen: Onko kukaan ikinä epäonnistunut?

Vierailija
03.11.2019 |

Media on nykyään täynnä tarinoita joissa Maija/Matti Meikäläinen on aloittanut sijoittamisen ja sittenpä rahaa alkaa virrata ovista ja ikkunoista. Eläkepäivät voi aloittaa nelikymppisenä, kunhan vaan laittaa kaikki rahat sijoituksiin. Kiinnostaisi joskus kuulla myös toinen puoli tarinasta.

Kommentit (152)

Vierailija
41/152 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomisessa Ilta-sanomissa juttua aiheesta Epäonnistuneet sijoitukset. Täällähän ne toimittajat kuitenkin notkuu. 😉

Vierailija
42/152 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wincapitassa useimmat. Kohta Bitcoinissa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/152 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
44/152 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä on ollut jossain osakkeissa muutaman tonnin tappioita, mutta toisaalta toiset osakkeet ovat voitolla ja osasta saa osinkoja. Loppusaldo taitaa kuitenkin olla voiton puolella pitkässä juoksussa. Itse olen hajauttanut rahastoihin sijoitukset ja olen plussan puolella kivasti.

Vierailija
45/152 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ups

Vierailija
46/152 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No esim. Mokiaan vuosituhannen vaihteessa sijoittaneet ovat menettäneet 95%. Sama koskee montaa muutakin yhtiötä kun kupla räjähti. Sonera...

Tappiot niellään hiljaa häveten, voitoilla leuhkitaan.

Vierailija
47/152 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No esim. Mokiaan vuosituhannen vaihteessa sijoittaneet ovat menettäneet 95%. Sama koskee montaa muutakin yhtiötä kun kupla räjähti. Sonera...

Tappiot niellään hiljaa häveten, voitoilla leuhkitaan.

Vain tyhmä sijoittaa vain yhden tai kahden firman osakkeisiin. Olennainen osa järkevää sijoitustoimintaa on hyvä hajautus. Jos osti samaan aikaan vuonna 2000 Nokian kanssa samalla summalla esimerkiksi Sampoa, on yli nelinkertaistanut sijoituksensa arvon tähän päivään mennessä.

Enkä ottanut tähän Sampoa siksi, että sen kurssi olisi noussut tässä ajassa erityisen paljon. Otin sen vain puoleksi sattumalta, koska oli helppo löytää sen osakekurssi toukokuussa 2000. Sammon tilalla voisi tässä olla moni muukin suomalainen pörssiyhtiö.

Vierailija
48/152 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sille Blomqvistille kävikään? Niinpä.

Vierailija
49/152 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Blomqvist sijoitti johonkin erikoisrahastoon, jossa jo parin firman kaatuminen sadasta vei sijoituksen arvon suunnilleen nollille. Tällaisella sijoituksella ei ole mitään tekemistä hyvin hajautetun osakesalkun kanssa.

Vierailija
50/152 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos itse pelaa markkinoilla se on kuin vedonlyöntiä: todennäköisemmin häviää kuin voittaa. Jos pistää rahat kalliiseen rahastoon tai salkunhoitajalle joka voittaa indeksin siinä tulee sittenkin maksaneeksi suuret kulut. Indeksiin sijoittamalla harvoin häviää, mutta talouskriisin aikaan niinkin voi käydä etenkin jos ei ole varaa holdata.

Vierailija
51/152 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kahteen otteeseen sijoittanut pieniä / kohtalaisia summia. Nimelllisarvossa olen päässyt niukalti voiton puolelle, mutta jos laskee inflaation, niin miinukselle menee. Pari viikkoa sitten lopetin liki 10 vuotta käytössä olleen rahastosijoitukseni, joka oli lähinnä matalakuluisiin indeksirahastoihin. Kokonaissuma oli hieman yli 90.000 ja Bank Norwegianin säästötili olisi tuottanut paremmin riskittä.

Miten tämä on mahdollista kun markkinat ovat nousseet viimeiset kymmenen vuotta? Vai oliko korkorahastoja?

Vierailija
52/152 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs sukulainen sijoitti joskus johonkin pankin rahastoon, pillastui kun meni vähän miinukselle ja myi heti tappiolla. Tästä johtuen jouduin itse puhutteluun kun ilmoitin laittavani mummolta tulleen ennakkoperinnön (3000e) rahastoihin kun täytin 18v. Rahastot on nyt 20% ja 80% plussalla, ostin ne reilu 10v sitten.

Nyt sijoitan Nordnetin kautta indeksirahastoihin joka kk. Odotan korjausliiketta ja ostan muutamaa erikoistunutta rahastoa jos tulee hyvä tilaisuus. Sijoitushorisontti on 20+ vuotta eli volatiliteetti ei haittaa.

Vierailija
53/152 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kymmenen vuoden sijoituksen jälkeen salkun arvo oli tasan miljoona. 

Tosin aloittaessa oli kaksi miljoonaa.

Sijoituskiimaisten matematiikalla jäi miljoonan voitolle, koska kaikki rahat eivät menneet.

Vierailija
54/152 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hävisin Talvivaarassa pari tonnia. Nyt olen Nokian kanssa 80% miinuksella. Ainaxei voi voittaa.

Sitten taas Talenomin ja Kojamon kanssa olen yli 100% plussalla.

Tälläistä tää on..

Vierailija
55/152 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä aloittaja tarkoitti sitä että lehdet nostavat esille vain onnistujia - epäonnistujat lakaistaan piiloon, jotta sijoittamisen pyramidipeli pääsisi jatkumaan.

Vierailija
56/152 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoittaminen ei ole pyramidipeliä.

Vierailija
57/152 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu. Sain tappioita jonun 500€, mutta ne voi sitten vähentää jos saa voittoa seuraavina vuosina.

Vierailija
58/152 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vaikea on epäonnistua jos sijoittaa jollain lailla tuottaviin puljuihin. Nokia ei ole ikinä ollut mikään kovin hyvä sijoitus, siis kulta-aikojen jälkeen. Itse olen pari kertaa ostanut sitä kyykätessä ja myynyt pienellä voitolla pompusta, mutta pitemmällä aikavälillä sen paperin arvo on täysi mysteeri. Nytkin kyllä ajattelin jo ostaa kun on halpaa.

Vierailija
59/152 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopivasti kun hajauttaa ja sijoittaa palkasta säännöllisesti lisää, niin kyllähän se kokonaisuus ajan saatossa on plussalla. Ja osinkoja ropisee matkan varrella. Virheitä tulee kaikille.

Itse olen tänään piehtaroinut typerässä virheessä, jonka tein seitsemän vuotta sitten. Minulla oli yhtä osaketta vain vähän ja välittäjän palkkiosysteemit olivat muuttumassa niin, etten pystyisi enää tekemään pieniä kauppoja pikkurahalla. Minulla oli osaketta vain 410€ arvosta ja välityspalkkio oli nousemassa 10 euroon. Ajattelin, että jos nuo joskus haluan myydä, niin palkkio on kauhean suuri siihen osakkeiden arvoon nähden - ja myin ne pois. Tämän päivän päätöskurssilla niiden osakkeiden arvo olisi 7665€ jos en olisi myynyt. Tuosta myyntihetkestä olisin lisäksi saanut osinkoja 411€ eli aika tarkkaan sen mitä sain osakkeet myydessäni. Olin maksanut osakkeista 580€ eli sain vähemmän takaisin mitä olin sijoittanut. Tämä kaikki typeryys vain siksi, että ajattelin sitä 10€ välityspalkkiota jonka joutuisin maksamaan kun myyn osakkeet.

Paljon muutakin hölmöä on tullut tehtyä, mutta tämä on ehkä kaikkein kirvelevin virhe. Mikään nykyisin salkussani olevista osakkeista ei ole noussut lähellekään noin paljon. Parhaimmatkin ovat korkeintaan kolmin- tai nelinkertaistaneet arvonsa.

Vierailija
60/152 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä se onkin jännää. Lehdet ovat pullollaan näitä tyhjästä aloittaneita sijoittajamiljonäärejä, mutta epäonnitujista ei puhuta pihaustakaan. Nytkin yhdessä päivässä suli Nokian osakkeen arvosta neljäsosa pois ja Nokian osake lienee edelleenkin Suomessa eniten sijoitettu osake ja siltikään kukaan ei ole sijoitususkovaisten mielestä hävinnyt yhtään mitään.

Vaikka itsekin ajattelen että liikaa korostetaan menestystarinoita, niin lähes kaikkia sijoituksessa menestyneitä yhdistää se että sijoitukset on hajautettu laajasti. Eli esimerkiksi Nokian kyykkääminen ei paljoa sijoitussalkkua heilauttaisi kokonaisuutena.

Jos ei paljoa sijoittamisesta tiedä niin mahdollisimman pienikuluiset (Nordnetilläkö on ns. "kuluttomia" indeksirahastoja jos olen oikein ymmärtänyt) on varmaan järkevin valinta. Riskialttein valinta on itse ostaa osakkeita suoraan jos ei tiedä tarkkaan mitä kaikkea pitää tietää ja tehdä. Toisaalta jos ei tiedä tai pidä sijoittamisesta voi makuuttaa myös rahoja tilillä, vaikka kaikenmaailman gurut siitä valittavatkin. Sijoittakoon gurut vaan omia rahojaan.