Ilmastoherännäinen tyttäreni sai sitten kunnon raivarit ja mököttää nyt huoneessaan.
Tytär on tehnyt paljon vaatimuksia koko perheelle ilmastoaktivismissaan. On alettu esim. syödä enemmän kasvisruokaa. Nyt ilmoitin tyttärelle, että ilmastonmuutoksen ehkäisemiseksi hän ei saa enää rahaa uusia vaatteita varten, eikä osteta joululahjaksi uutta kännykkää, vaan nyt on vanhoilla pärjättävä. Tytär ei taida kasvaa enää pituutta, joten ei ole mitään syytä ostaa esim. uutta talvitakkia. Vanha kännykkä saa myös luvan kelvata. Nytpä sitten ilmastoprinsessa mököttää huoneessaan.
Huoh. Avaan viinipullon, huom. luomua.
Kommentit (337)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa AP.
Tällä tavalla luot hyvän suhteen aikuistuvaan tyttäreesi.
Kaikenlainen ilkeily ja kiusanteko toimii aina paremmin kuin asiallinen keskustelu.Mistä päättelit, että asiasta ei ole keskustelu? Oletko yleensäkään koskaan yrittänyt keskustella teinien kanssa?
ap
Teinit ovat yleensä varsin fiksuja ja heidän kanssaan saa aikaan hyviä keskusteluita kun muistaa kuunnella mitä he sanovat eikä yritä vaan sanella omia sääntöjä.
Kuulostaako tyttäreni käytös ihan oikeasti fiksulta mielestäsi?
ap
Tyttäresi on lapsi, sinä olet aikuinen. Tyttäresi käytös kuulostaa teinin käytökseltä, samoin sinun. Keskustella olisi pitänyt jo siinä vaiheessa, kun tyttö alkaa sanella miten muut saavat elää. "Kaikki tai ei mitään" asenne on yhtä lapsellinen monessa muussakin asiassa. Hyvä, että haluaa tehdä edes jotain ja kyllä kasvisten lisääminen ruokavalioon on ihan hyvä juttu. Teini ei kuitenkaan voi määrätä miten muu perhe syö ja sen olisit ihan voinut hänelle kertoa ilman vittuilua. Se, että ensin itse hypit teinin pillin mukaan ja sitten näpäytät perään on juuri se tapa minkä jälkeen ei oikein muuta voikaan, kuin tyhmänä kysellä, että "Oletko koskaan itse koittanut keskustella teinin kanssa?!"
Kyllä meillä lapset ovat aina saaneet esittää toiveita ruoan suhteen ja niitä kuunnellaan ja toteutetaan. Ne lapsetkin ovat perheenjäseniä ja heillä on myös oikeus toivoa asioita, vaikka kaikkea ei tietenkään saa. Esim. tällä viikolla toivottiin kurpitsasosekeittoa Halloweenin kunniaksi, ja sellainen tehtiin. Meillä kaikki syövät samaa ruokaa, ei tämä ole mikään ravintola, jossa saa valita oman ruokansa. Eilen ole kurpitsasosekeittoa ja tänään mies tekee poronkäristyksen. Jos ei kelpaa, voi olla syömättä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ap, oletko yksinäinen ja pettynyt elämääsi?
Kiitos kysymystä, en ole.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kanssa lukiolaisneiti höpöttää usein näitä ilmastoasioita, haluaa syödä kasvisruokaa ja kierrättää, mutta mun pitäis ostaa paljon uudempi auto kun hävettää istua rottelon kyydissä. Kysympähän vaan paljonko uuden auton tekeminen ja ostaminen kuluttaa luonnon varoja, sitä ei varmaan näille lukiolaispennulle oo opetettu. Kyllä se on niin yksinkertaistettua ajattelua tämä maapallon pelastaminen, jotkut vihervassarit siellä lapselliset vastavalmistuneet opet kertoo, miten pitää elää.
Okei nyt tuli aika nolo heitto. Jos itse olisit sen lukion käynyt ja yhtään autoista ja Suomen vanhasta autokannasta tietäisit, niin olisi sinulle selvää että vanha autonröttelö saastuttaa tuhat kertaa uutta menopeliä enemmän. Siihen nimenomaan pitäisi pyrkiä, että autokanta saataisiin uudistumaan - tämähän on ihan yleistietoa. Eli kyllä, uusi auto tulisi ympäristön kannalta paljon paremmaksi kuin vanha romunne ja uuden auton ostamisessa tyttärenne on aivan oikeassa, myös ilmastokysymyksen valossa tarkastellen.
http://www.aut.fi/ajankohtaista/tiedotteet/arkisto/2013/ajo_vanhalla_au…
Kyllä. Ihan turha tuota on alapeukuttaa. 90% autojen saastepäästöistä syntyy ajamisesta, joten vähemmän saastuttava auto on ympäristöteko.
t.kristallikissa
Et taida sinäkään olla penaalin terävin kynä. Voisit miettiä vähän lähteidesi luotettavuutta. Tuo on Autoalan Tiedotuskeskus jonka tavoite on..? Aivan, tavoitteena on nimenomaan että ihmiset ostaa uusia autoja. Luuletko että sellainen instanssi suosittelee ajamaan autoa loppuun? Tuo prosenttikin on vedetty alakanttiin eikä mainita esim sitä että elinkaaresta 80% on polttoaineista lähtevää.
"Autotehdas Toyota arvioi vuonna 2004 Scientific American -lehden mukaan, että uuden auton valmistaminen voi tuottaa jopa 28 prosenttia auton CO2-kokonaispäästöistöistä. Japanilaisen Seikei-yliopiston mukaan valmistuksen päästöt olisivat 12 prosentin tasolla. Totuus on ehkä jossain puolivälissä." https://www.hameensanomat.fi/uutiset/mielipide-uutta-autoa-ei-pida-osta…
Uuden auton hankinta ei hyödytä luontoa kuin sillä että hankitaan sähköauto (johon Suomessa on harvalla varaa) tai sitten ajetaan todella paljon (tämäkö on sitä kestävää luonnonvarojen käyttöä?), joka kuittaa auton tuotannon sitoutuneet luonnonvarat. Jos nykyisellään auton elinkaaressa sen tuottaminen tuottaa 20% päästöistä niin mitä pidemmällä aikavälille tämä jaetaan niin se nimenomaan hyödyttää luontoa.
12 % päästöt valmistuksesta on laskettu sillä oletuksella että auton elinkaari on 18 vuotta. Mitä veikkaat että prosentille käy kun se jaetaan lyhyemmälle ajanjaksolle? Voin kertoa: Se on silloin suurempi.
Epäilen myös että ensimmäinen kommentoija ajelee millään 3.0 lava-autolla joka jättää jälkeensä mustaa savua, vaan tavallisilla 2000-luvun perus 1.4 rellulla millä nyt sellainen perus pienituloinen kotiäiti ajaa. Sellaisen vaihtaminen uuteen siinä vaiheessa, kun se on vielä käyttökelpoinen, ei hyödytä luontoa millään tapaa ja on kaikkea muuta kuin kestävää luonnonvarojen käyttöä.
Tässä myös hyvin asiapitoinen artikkeli, joka on toki vanha. https://yle.fi/aihe/artikkeli/2008/08/28/uusi-auto-ei-ole-aina-vanhaa-p…
"Lappeenrannan teknillisen yliopiston kemiantekniikan yliassistentti Kimmo Klemola on tutkinut autojen koko elinkaaren aikana aiheuttamia hiilidioksidipäästöjä. Itse hän ajaa 20 vuotta vanhalla Nissan Sunnylla. ... Olen laskenut että minun ei ekologisessa mielessä kannata vaihtaa tätä mihinkään autoon, Klemola toteaa."
Klemolan kannattaisi vaihtaa auto vain kahdesta syystä mitkä listasin jo tuolla aiemmin.
Ja tuossakin artikkelissa tietenkin Autoala (jonka tavoite on myydä autoja) suosittelee luonnollisesti auton tiheää vaihtoväliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa AP.
Tällä tavalla luot hyvän suhteen aikuistuvaan tyttäreesi.
Kaikenlainen ilkeily ja kiusanteko toimii aina paremmin kuin asiallinen keskustelu.Mistä päättelit, että asiasta ei ole keskustelu? Oletko yleensäkään koskaan yrittänyt keskustella teinien kanssa?
ap
Teinit ovat yleensä varsin fiksuja ja heidän kanssaan saa aikaan hyviä keskusteluita kun muistaa kuunnella mitä he sanovat eikä yritä vaan sanella omia sääntöjä.
Kuulostaako tyttäreni käytös ihan oikeasti fiksulta mielestäsi?
ap
Tyttäresi on lapsi, sinä olet aikuinen. Tyttäresi käytös kuulostaa teinin käytökseltä, samoin sinun. Keskustella olisi pitänyt jo siinä vaiheessa, kun tyttö alkaa sanella miten muut saavat elää. "Kaikki tai ei mitään" asenne on yhtä lapsellinen monessa muussakin asiassa. Hyvä, että haluaa tehdä edes jotain ja kyllä kasvisten lisääminen ruokavalioon on ihan hyvä juttu. Teini ei kuitenkaan voi määrätä miten muu perhe syö ja sen olisit ihan voinut hänelle kertoa ilman vittuilua. Se, että ensin itse hypit teinin pillin mukaan ja sitten näpäytät perään on juuri se tapa minkä jälkeen ei oikein muuta voikaan, kuin tyhmänä kysellä, että "Oletko koskaan itse koittanut keskustella teinin kanssa?!"
Kyllä meillä lapset ovat aina saaneet esittää toiveita ruoan suhteen ja niitä kuunnellaan ja toteutetaan. Ne lapsetkin ovat perheenjäseniä ja heillä on myös oikeus toivoa asioita, vaikka kaikkea ei tietenkään saa. Esim. tällä viikolla toivottiin kurpitsasosekeittoa Halloweenin kunniaksi, ja sellainen tehtiin. Meillä kaikki syövät samaa ruokaa, ei tämä ole mikään ravintola, jossa saa valita oman ruokansa. Eilen ole kurpitsasosekeittoa ja tänään mies tekee poronkäristyksen. Jos ei kelpaa, voi olla syömättä.
ap
Mä ymmärrän tämän, en tajua yhtäkään syytä, miksi 14-vuotiaalla olisi oikeus suuttua siitä, että pitää syödä poroa. Tai siis voi tietenkin suuttua, mutta minusta on täysin luonnollista, että sen ikäinen elää vielä kodin säännöillä ja tavoilla.
t.kristallikissa
Ehkä yksi huonoimmista provoista pitkään aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Voi apua, voin kuvitella tilanteen. Teinit on teinejä, voiskohan yhdessä keskustella ja valita koko perheelle sen kultaisen keskitien?
Teini saa niitä uusia vaatteita, mutta alatte lajittelemaan paremmin ja syötte silloin tällöin kasvisruokaa, ostatte myöskin kirpparilta vaatteita.
Hyvä et teini on herännyt asiaan, mutta silti ei haluais kaikkia äärimmäisiä keinoja toteuttaa
Varmasti tilanne selviää. Tytär on jo tullut huoneestaan ja söi hyvällä ruokahalulla puuron. Me lajitellaan jo todella tehokkaasti ja syödään kasvisruokaa aika useinkin itse asiassa. Mutta kirpparille tuo neiti ei lähde, eikä nyt osteta uusia vaatteita, kun sopivia on kotona, eikä osteta sitä kännykkää.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttäresi - kuten kaikki ilmastovirheät - parantaa maailmaa tasan niin kauan kunnes joutuu omalle epämukavuusalueelleen.
Siinä kohdassa riitti. Vihreillä poliitikoilla etelän aurinkoon lentokoneella suihkauttaminen (useita kertoja vuodessa) ei tuota tunnontuskia. Muiden tekemisiä sen sijaan on kiva kontrolloida.
Tätä juuri haluaisin välttää. Että tytär voi tehdä valintoja, mutta hän ei voi tunkea niitä valintojaan muiden kurkusta alas.
ap
En tajua, miksi olet tuollainen lapanen, että menet teinin kiukuttelun tasolle ja ylipäätään olet alistunut muuttamaan elämääsi, koska hän vouhottaa. Tässä se sitten nähdään, kun vanhempi kuuntelee jälkikasvuaan ja uhriutuu, että tulee yhteenotto, jossa sinä olet vain ja ainoastaan ”sika”. Minusta lapsille voi ihan hyvin sanoa, että omat valintasi voit luoda millaisiksi haluat, mutta niin kauan kuin et kokkaa itse tai osta itse, mennään vanhemman tyylillä.
t.kristallikissaMinusta kyseessä on hyvä muutos, kun ei osteta pikamuotia eikä uutta kännykkää. Tyttärellä on sopivia ja ehjiä vaatteita, sekä toimiva puhelin. Ne saavat riittää.
ap
Tietenkin on, mikä sulla tässä meni tunteisiin?
t.kristallikissa
Ei mikään. Sen sijaan vaikuttaa siltä, että sinulla kolahti aika pahasti.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kanssa lukiolaisneiti höpöttää usein näitä ilmastoasioita, haluaa syödä kasvisruokaa ja kierrättää, mutta mun pitäis ostaa paljon uudempi auto kun hävettää istua rottelon kyydissä. Kysympähän vaan paljonko uuden auton tekeminen ja ostaminen kuluttaa luonnon varoja, sitä ei varmaan näille lukiolaispennulle oo opetettu. Kyllä se on niin yksinkertaistettua ajattelua tämä maapallon pelastaminen, jotkut vihervassarit siellä lapselliset vastavalmistuneet opet kertoo, miten pitää elää.
Okei nyt tuli aika nolo heitto. Jos itse olisit sen lukion käynyt ja yhtään autoista ja Suomen vanhasta autokannasta tietäisit, niin olisi sinulle selvää että vanha autonröttelö saastuttaa tuhat kertaa uutta menopeliä enemmän. Siihen nimenomaan pitäisi pyrkiä, että autokanta saataisiin uudistumaan - tämähän on ihan yleistietoa. Eli kyllä, uusi auto tulisi ympäristön kannalta paljon paremmaksi kuin vanha romunne ja uuden auton ostamisessa tyttärenne on aivan oikeassa, myös ilmastokysymyksen valossa tarkastellen.
http://www.aut.fi/ajankohtaista/tiedotteet/arkisto/2013/ajo_vanhalla_au…
Kyllä. Ihan turha tuota on alapeukuttaa. 90% autojen saastepäästöistä syntyy ajamisesta, joten vähemmän saastuttava auto on ympäristöteko.
t.kristallikissaEt taida sinäkään olla penaalin terävin kynä. Voisit miettiä vähän lähteidesi luotettavuutta. Tuo on Autoalan Tiedotuskeskus jonka tavoite on..? Aivan, tavoitteena on nimenomaan että ihmiset ostaa uusia autoja. Luuletko että sellainen instanssi suosittelee ajamaan autoa loppuun? Tuo prosenttikin on vedetty alakanttiin eikä mainita esim sitä että elinkaaresta 80% on polttoaineista lähtevää.
"Autotehdas Toyota arvioi vuonna 2004 Scientific American -lehden mukaan, että uuden auton valmistaminen voi tuottaa jopa 28 prosenttia auton CO2-kokonaispäästöistöistä. Japanilaisen Seikei-yliopiston mukaan valmistuksen päästöt olisivat 12 prosentin tasolla. Totuus on ehkä jossain puolivälissä." https://www.hameensanomat.fi/uutiset/mielipide-uutta-autoa-ei-pida-osta…
Uuden auton hankinta ei hyödytä luontoa kuin sillä että hankitaan sähköauto (johon Suomessa on harvalla varaa) tai sitten ajetaan todella paljon (tämäkö on sitä kestävää luonnonvarojen käyttöä?), joka kuittaa auton tuotannon sitoutuneet luonnonvarat. Jos nykyisellään auton elinkaaressa sen tuottaminen tuottaa 20% päästöistä niin mitä pidemmällä aikavälille tämä jaetaan niin se nimenomaan hyödyttää luontoa.
12 % päästöt valmistuksesta on laskettu sillä oletuksella että auton elinkaari on 18 vuotta. Mitä veikkaat että prosentille käy kun se jaetaan lyhyemmälle ajanjaksolle? Voin kertoa: Se on silloin suurempi.
Epäilen myös että ensimmäinen kommentoija ajelee millään 3.0 lava-autolla joka jättää jälkeensä mustaa savua, vaan tavallisilla 2000-luvun perus 1.4 rellulla millä nyt sellainen perus pienituloinen kotiäiti ajaa. Sellaisen vaihtaminen uuteen siinä vaiheessa, kun se on vielä käyttökelpoinen, ei hyödytä luontoa millään tapaa ja on kaikkea muuta kuin kestävää luonnonvarojen käyttöä.
Tässä myös hyvin asiapitoinen artikkeli, joka on toki vanha. https://yle.fi/aihe/artikkeli/2008/08/28/uusi-auto-ei-ole-aina-vanhaa-p…
"Lappeenrannan teknillisen yliopiston kemiantekniikan yliassistentti Kimmo Klemola on tutkinut autojen koko elinkaaren aikana aiheuttamia hiilidioksidipäästöjä. Itse hän ajaa 20 vuotta vanhalla Nissan Sunnylla. ... Olen laskenut että minun ei ekologisessa mielessä kannata vaihtaa tätä mihinkään autoon, Klemola toteaa."
Klemolan kannattaisi vaihtaa auto vain kahdesta syystä mitkä listasin jo tuolla aiemmin.
Ja tuossakin artikkelissa tietenkin Autoala (jonka tavoite on myydä autoja) suosittelee luonnollisesti auton tiheää vaihtoväliä.
Se oli vuodelta 2013, en löytänyt uudempaa uutista asiasta, josta näin otsikon ihan tällä viikolla, eli asia ei ole 6 vuodessa muuttunut mihinkään. Ja siis miten saat 12-28% valmistuspäästöistä enemmistöprosentin? Toisekseen Suomessa autojen romutusikä oli vuonna 2018 20,6 vuotta, eli tänne laskelma ainakin sen osalta pätee, eikä isonna tuota prosenttia yhtään. Ekologinen näkökulma on eri näkökulma, kuin co2-päästönäkökulma.
t.kristallikissa
Muista että naamaa voi vääntää lintuinfluenssasta, aidsista, ilmansaasteista, maahanmuuttovastaisista ihmisistä ja monesta muusta. Ja että naamanvääntö sekä muilta (muttei itseltä) muutoksen vaatimisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttäresi - kuten kaikki ilmastovirheät - parantaa maailmaa tasan niin kauan kunnes joutuu omalle epämukavuusalueelleen.
Siinä kohdassa riitti. Vihreillä poliitikoilla etelän aurinkoon lentokoneella suihkauttaminen (useita kertoja vuodessa) ei tuota tunnontuskia. Muiden tekemisiä sen sijaan on kiva kontrolloida.
Tätä juuri haluaisin välttää. Että tytär voi tehdä valintoja, mutta hän ei voi tunkea niitä valintojaan muiden kurkusta alas.
ap
En tajua, miksi olet tuollainen lapanen, että menet teinin kiukuttelun tasolle ja ylipäätään olet alistunut muuttamaan elämääsi, koska hän vouhottaa. Tässä se sitten nähdään, kun vanhempi kuuntelee jälkikasvuaan ja uhriutuu, että tulee yhteenotto, jossa sinä olet vain ja ainoastaan ”sika”. Minusta lapsille voi ihan hyvin sanoa, että omat valintasi voit luoda millaisiksi haluat, mutta niin kauan kuin et kokkaa itse tai osta itse, mennään vanhemman tyylillä.
t.kristallikissaMinusta kyseessä on hyvä muutos, kun ei osteta pikamuotia eikä uutta kännykkää. Tyttärellä on sopivia ja ehjiä vaatteita, sekä toimiva puhelin. Ne saavat riittää.
ap
Tietenkin on, mikä sulla tässä meni tunteisiin?
t.kristallikissaEi mikään. Sen sijaan vaikuttaa siltä, että sinulla kolahti aika pahasti.
ap
Ei kolahtanut, muuten kuin lapsesi puolesta. Inhottavaa, ettäiti kehtaakin kiukutella lapselleen kuin teini ja odottaa samaan aikaan tältä aikuista käytöstä.
t.kristallikissa
On se kumma, että lapsella on tällaisia rasitteita. Ihme höynötystä.
Lapsille jo koulussakin pakko syötetään ilmaston muutosta, kun lapsi ei ole vielä ikänsä puolesta valmis käsittelemään aihetta.
https://www.liikennefakta.fi/ymparisto/henkiloautot/autojen_romutusika
tässä vielä linkki
:= kirjoitti:
Ehkä yksi huonoimmista provoista pitkään aikaan.
13-sivuinen keskustelu ei ole huono provo, jos sitä nyt edes onkaan.
Eikö vanhempien pitäisi olla enemmänkin ylpeitä että lapset ovat huolissaan ilmastosta eikä haukkua ja ilkeillä? Arkipäiväinen kulutuksen vähentäminen on hienoa, eikä kukaan nyt varmaankaan kasvisruokaan muutaman kerran kuukaudessa kuole. Tuntuu myös hassulle ajatus että ei saisi suosia luomuruokaa tai syödä kasvisruokaa ilman, että täytyy muuttaa sähköttömään taloon ilman vaatteita tai teknologiaa!
Te1n1 kirjoitti:
Eikö vanhempien pitäisi olla enemmänkin ylpeitä että lapset ovat huolissaan ilmastosta eikä haukkua ja ilkeillä? Arkipäiväinen kulutuksen vähentäminen on hienoa, eikä kukaan nyt varmaankaan kasvisruokaan muutaman kerran kuukaudessa kuole. Tuntuu myös hassulle ajatus että ei saisi suosia luomuruokaa tai syödä kasvisruokaa ilman, että täytyy muuttaa sähköttömään taloon ilman vaatteita tai teknologiaa!
Enemmänkin pointtina on se, että tulisi katsoa laajemmin asiaa. Ruokavaliot jne on hyvä alku, mutta jos on huolissaan ilmastosta, niin sitä kulutustottumustaan tulisi muutoinkin tarkastella.
Meillä esimerkiksi elektroniikkaa hankitaan vasta kun edellinen hajoaa. Nykyinen televisio on ollut minulla jo vuodesta 2007.
Puhelimet käytetään loppuun, eli uudet ostetaan vasta kun edelliset hajoavat. Samoin tietty tietokoneet, pölynimurit jne.
Vaatteita meille perheen aikuisille ostellaan harvoin ja suosin itse kirppiksiä. Kirppiksiä olen suosinut jo teinistä lähtien, siitä huolimatta että minua nimiteltiin tämän takia mm. köyhäksi ja noloksi.
Lapselle tietysti ostetaan vaatetta kasvun mukaan, mutta pieneksi jääneet päätyvät kirppiksellä myyntiin ja uusintakierrokselle.
Välttelen pikamuotia, eli silloin harvoin kun itselleni uutta vaatetta ostan, niin tutkin tarkkaan vaatteen valmistusmateriaalit. Ja ostan tietty vain tarpeeseen, enkä siksi että näyteikkunassa ollut vaate oli vaan niin ihana.
Nämä ovat jo asioita, joilla voi koulutuksellaan vaikuttaa. Ei tarvitse muuttaa sähköttömään mökkiin.
Vierailija kirjoitti:
Te1n1 kirjoitti:
Enemmänkin pointtina on se, että tulisi katsoa laajemmin asiaa. Ruokavaliot jne on hyvä alku, mutta jos on huolissaan ilmastosta, niin sitä kulutustottumustaan tulisi muutoinkin tarkastella.
Meillä esimerkiksi elektroniikkaa hankitaan vasta kun edellinen hajoaa. Nykyinen televisio on ollut minulla jo vuodesta 2007.
Puhelimet käytetään loppuun, eli uudet ostetaan vasta kun edelliset hajoavat. Samoin tietty tietokoneet, pölynimurit jne.Vaatteita meille perheen aikuisille ostellaan harvoin ja suosin itse kirppiksiä. Kirppiksiä olen suosinut jo teinistä lähtien, siitä huolimatta että minua nimiteltiin tämän takia mm. köyhäksi ja noloksi.
Lapselle tietysti ostetaan vaatetta kasvun mukaan, mutta pieneksi jääneet päätyvät kirppiksellä myyntiin ja uusintakierrokselle.Välttelen pikamuotia, eli silloin harvoin kun itselleni uutta vaatetta ostan, niin tutkin tarkkaan vaatteen valmistusmateriaalit. Ja ostan tietty vain tarpeeseen, enkä siksi että näyteikkunassa ollut vaate oli vaan niin ihana.
Nämä ovat jo asioita, joilla voi koulutuksellaan vaikuttaa. Ei tarvitse muuttaa sähköttömään mökkiin.
Koulutuksellaa= kulutuksellaan.
Autocorrect kiittää.
Jos jokainen tekisi edes ne helpolta tuntuvat muutokset arjessaan, olisi maailma parempi paikka. Esim. 5 miljoonaa ihmistä lihattomalla maanantailla on aika paljon tehokkaampi kuin 1 kokonaan vegaani.
Minulla ei ole
LASTA
LEMMIKKIÄ
AUTOA
SYÖN KAIKEN MITÄ OSTAN (ei hävikkiruokaa)
lopettakaa lasten tekeminen heti
maapallo EI tarvitse lisää tuholaisia
Vierailija kirjoitti:
Taivaan kodissa ei ole ilmastoahdistusta, joka koettelee trumputtavia ilmastohyteerikkoja ja saa heidät tehtailemaan näitä aloituksia.
Jeesus k.uoli ristillä ihmisen ympäristösyntien takia.
Rajojen asettamista se onkn, mutta miksi otit siitä (tai teinin reaktiosta?) jotenkin itseesi? Ja tavallaan olet että hähhähhähää?
t.kristallikissa