Ilmastoherännäinen tyttäreni sai sitten kunnon raivarit ja mököttää nyt huoneessaan.
Tytär on tehnyt paljon vaatimuksia koko perheelle ilmastoaktivismissaan. On alettu esim. syödä enemmän kasvisruokaa. Nyt ilmoitin tyttärelle, että ilmastonmuutoksen ehkäisemiseksi hän ei saa enää rahaa uusia vaatteita varten, eikä osteta joululahjaksi uutta kännykkää, vaan nyt on vanhoilla pärjättävä. Tytär ei taida kasvaa enää pituutta, joten ei ole mitään syytä ostaa esim. uutta talvitakkia. Vanha kännykkä saa myös luvan kelvata. Nytpä sitten ilmastoprinsessa mököttää huoneessaan.
Huoh. Avaan viinipullon, huom. luomua.
Kommentit (337)
Olipa pitkästä aikaa todella huonosti kirjoitettu provo, 0/5
Niin minä mieleni pahoitin, kun jotkut kehtaavat kirjoittaa ja puhua julkisesti ilmastonmuutoksesta, voi kyynel näitten herkkien lumihiutaleiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
JOS tämä nyt edes tapahtui, niin huonosti hoidettu. Parempaa olisi jos olisitte kertoneet miten paljon vaatteiden ja elektroniikan tuottaminen tuottaa päästöjä ja antaneet esim mahdollusuuden hommata vaikka "uuden" takin käytettynä jos se kerran on niin tärkeää, ehkä jopa jonkun muun, tarpeettoman (vanhemmat usein ostavat lapsille juttuja koska ne ovat kivoja vaikka lapset eivät niitä edes kaipaisi) sijaan. Käytettynä on saatavilla todella uutta ja hyväkuntoistakin tavaraa, ja tässä voisi lyödä monta kärpästä yhdellä iskulla: lapselle mieluisa lahja, ei uutta tavaraa (ympäristölle hyvä), keskustelua kulutustottumuksista, ehkä jopa säästää rahaa.
Kyllähän näistä asioista on keskusteltu, mutta toistaiseksi tuloksetta. Eikä tuolle meidän prinsessalle kelpaa mikään käytetty. Olen yrittänyt saada häntä kirpparille ja se on kuulemma noloa, eikä ole vörttiä. Tiedän kyllä, että jotkut teinit käyttävät kirpparivaatteita ja ovat asiaan sitoutuneita, mutta ei tuo meidän neiti niin pitkälle osaa vielä ajatella.
ap
Itse olet vain heikko, nössö vanhempi, minkä lapsesi on huomannut ja kiukuttelee kunnioituksen puutteessaan ja koska tietää, ettet pidä itseäsi arvossa ja uskalla olla eri mieltä ja asettaa rajoja. Tai no nyt asetit, mutta mitä odotit saavasi? Lämpöä?
t.lristallikissa
Vierailija kirjoitti:
Tyttäresi - kuten kaikki ilmastovirheät - parantaa maailmaa tasan niin kauan kunnes joutuu omalle epämukavuusalueelleen.
Siinä kohdassa riitti. Vihreillä poliitikoilla etelän aurinkoon lentokoneella suihkauttaminen (useita kertoja vuodessa) ei tuota tunnontuskia. Muiden tekemisiä sen sijaan on kiva kontrolloida.
Naulan kantaan. Juuri nämä ilmastovihreät eivät itse tee mitään kulutuksen vähentämiseksi. Muiden kyllä pitäisi heidän mielestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa AP.
Tällä tavalla luot hyvän suhteen aikuistuvaan tyttäreesi.
Kaikenlainen ilkeily ja kiusanteko toimii aina paremmin kuin asiallinen keskustelu.Itsepähän aloitti.
Lapsellista. Vai että teini oikein aloitti.
t.kristallikissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muista myös hankkia hänelle oma asunto alueelta, jossa on runsaasti sosiaalista asuntotuotantoa. :) Ekologista + pääsee elämään oikeiden ihmisten parissa.
Ei me mitään asuntoja ostella lapsille.
ap
Niin kun ei ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä vähän saman tyyppinen tilanne viime viikolla. Perheen 10-vuotias kuopus esitti toiveen että syötäisiinkö jatkossa enimmäkseen kasvisruokaa. Olin juuri kattanut päivällispöytään kanapastaa. Sanoin että ilman muuta mutta hän voi osallistua itse ruuanlaittoon enemmän kuorimalla porkkanoita ja pilkkomalla kasviksia. Että aloitetaan heti huomenna porkkanasosekeitolla johon kuorii ison pussillisen porkkanoita. Ja kas, asia ei sitten ollutkaan enää niin tärkeä😄. Ruuanlaiton toki joutuu vielä opettelemaan isompien sisarustensa tavoin koska meiltä ei muuteta omilleen ilman huushollaustaitoja. Huomasi itsekin kuinka helppoa on esittää vaatimuksia muille jos itse ei tarvitse mennä epämukavuusalueelle.
Kuulostat todella kapeakatseiselta ja pieneltä ihmiseltä. Lapsesi yritti ehdottaa jotain mikä olisi hänelle tärkeää ja manipuloit häntä, jotta et itse joutuisi opettelemaan uutta.
Ensinnäkin, uuden opettelu ei tee kenellekään pahaa. Toisekseen, kasvissyönti ei ole yhtään vaikeaa. Voit syödä täysin samoja ruokia kuin aiemminkin, vaihda vain kanan tofuun, jauheliha soijarouheeseen, nakit soijanakkeihin, jogurtti kaura- tai soijajogurttiin jne. Pakastevihanneksiakin voi hyvin käyttää, jos ei ehdi tai huvita kuoria niitä porkkanoita.
Eikä tarvitse joka päivä, aloita vaikka 2 kasvispäivällä viikossa, tutustu tuotteisiin ja etsikää sellaisia joista tykkäätte.
Jos siirrytte kokonaan kasvisruokaan, kannattaa ottaa selvää ravitsemuksellisista asioista. Pelkkä lihan vähentäminen ei vaadi sellaista tietämystä, koska todennäköisesti syötte tällä hetkellä lihaa reilusti yli ravitsemustarpeidenne.
Minusta lapsilla ei ole mitään oikeutta sanella millaista ruokaa vanhempi kokkaa, jos se on ihan normaalia kotiruokaa ja vanhempi jo tekee parhaansa. En ainakaan itse tekisi kasvisruokia vaikka lapset selaista ehdottaisivatkin, en tosin mollaisi ajatuksiaankaan.
t.kristallikissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kanssa lukiolaisneiti höpöttää usein näitä ilmastoasioita, haluaa syödä kasvisruokaa ja kierrättää, mutta mun pitäis ostaa paljon uudempi auto kun hävettää istua rottelon kyydissä. Kysympähän vaan paljonko uuden auton tekeminen ja ostaminen kuluttaa luonnon varoja, sitä ei varmaan näille lukiolaispennulle oo opetettu. Kyllä se on niin yksinkertaistettua ajattelua tämä maapallon pelastaminen, jotkut vihervassarit siellä lapselliset vastavalmistuneet opet kertoo, miten pitää elää.
Okei nyt tuli aika nolo heitto. Jos itse olisit sen lukion käynyt ja yhtään autoista ja Suomen vanhasta autokannasta tietäisit, niin olisi sinulle selvää että vanha autonröttelö saastuttaa tuhat kertaa uutta menopeliä enemmän. Siihen nimenomaan pitäisi pyrkiä, että autokanta saataisiin uudistumaan - tämähän on ihan yleistietoa. Eli kyllä, uusi auto tulisi ympäristön kannalta paljon paremmaksi kuin vanha romunne ja uuden auton ostamisessa tyttärenne on aivan oikeassa, myös ilmastokysymyksen valossa tarkastellen.
http://www.aut.fi/ajankohtaista/tiedotteet/arkisto/2013/ajo_vanhalla_au…
Kyllä. Ihan turha tuota on alapeukuttaa. 90% autojen saastepäästöistä syntyy ajamisesta, joten vähemmän saastuttava auto on ympäristöteko.
t.kristallikissa
Vierailija kirjoitti:
Tuo uuden auton oston vaatiminen on aivan typerää. Katsos kun meillä kaikilla ei ole varaa, vaan joudumme ostamaan käytetyn vanhan auton. Ja ihan tiedoksi, sen sähköauton akkumateriaalin tuotanto on todella saastuttavaa puuhaa.
Se, ettei sinulla ole uudempaan tai uuten varaa ei muuta faktoja vanhan auton saastutuksesta.
t.kristallikissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa AP.
Kaikenlainen ilkeily ja kiusanteko toimii aina paremmin kuin asiallinen keskustelu.Mistä päättelit, että asiasta ei ole keskustelu? Oletko yleensäkään koskaan yrittänyt keskustella teinien kanssa?
ap
Teinit ovat yleensä varsin fiksuja ja heidän kanssaan saa aikaan hyviä keskusteluita kun muistaa kuunnella mitä he sanovat eikä yritä vaan sanella omia sääntöjä.
Kuulostaako tyttäreni käytös ihan oikeasti fiksulta mielestäsi?
ap
Tyttäresi on lapsi, sinä olet aikuinen. Tyttäresi käytös kuulostaa teinin käytökseltä, samoin sinun. Keskustella olisi pitänyt jo siinä vaiheessa, kun tyttö alkaa sanella miten muut saavat elää. "Kaikki tai ei mitään" asenne on yhtä lapsellinen monessa muussakin asiassa. Hyvä, että haluaa tehdä edes jotain ja kyllä kasvisten lisääminen ruokavalioon on ihan hyvä juttu. Teini ei kuitenkaan voi määrätä miten muu perhe syö ja sen olisit ihan voinut hänelle kertoa ilman vittuilua. Se, että ensin itse hypit teinin pillin mukaan ja sitten näpäytät perään on juuri se tapa minkä jälkeen ei oikein muuta voikaan, kuin tyhmänä kysellä, että "Oletko koskaan itse koittanut keskustella teinin kanssa?!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kanssa lukiolaisneiti höpöttää usein näitä ilmastoasioita, haluaa syödä kasvisruokaa ja kierrättää, mutta mun pitäis ostaa paljon uudempi auto kun hävettää istua rottelon kyydissä. Kysympähän vaan paljonko uuden auton tekeminen ja ostaminen kuluttaa luonnon varoja, sitä ei varmaan näille lukiolaispennulle oo opetettu. Kyllä se on niin yksinkertaistettua ajattelua tämä maapallon pelastaminen, jotkut vihervassarit siellä lapselliset vastavalmistuneet opet kertoo, miten pitää elää.
Okei nyt tuli aika nolo heitto. Jos itse olisit sen lukion käynyt ja yhtään autoista ja Suomen vanhasta autokannasta tietäisit, niin olisi sinulle selvää että vanha autonröttelö saastuttaa tuhat kertaa uutta menopeliä enemmän. Siihen nimenomaan pitäisi pyrkiä, että autokanta saataisiin uudistumaan - tämähän on ihan yleistietoa. Eli kyllä, uusi auto tulisi ympäristön kannalta paljon paremmaksi kuin vanha romunne ja uuden auton ostamisessa tyttärenne on aivan oikeassa, myös ilmastokysymyksen valossa tarkastellen.
Tämä on kyllä ihan p*skapuhetta. Asia on nimenomaan niin että uuden auton tuottaminen sitoo eniten luonnonvaroja auton elinkaaressa ja mitä pidempään autoa käytetään, niin sitä pidemmällä ajalle tämä sidottu luonnonvarojen käyttö hajaantuu ja päästö per käytetty aikayksikkö pienenee. Se erotus mitä uudemmalla vähäpäästöisemmällä autolla ajo vs. vähän vanhemmalla ajo kuluttaa on kärpäsenkakka verrattuna siihen mitä sen auton valmistamiseen menee. Sillä uudella pitäisi ajaa todella pitkään että tämä erotus kuroutuu kiinni. Turhaan siis autoa ei nimenomaan kannata vaihtaa.
Auton kuluttaminen mahd pitkälle on nimenomaan ilmastoteko. Mitä pidempään iso joukko ajaa samalla autolla, sitä vähemmän uusia autoja valmistetaan. Kysyntä joustaa pitkällä aikavälillä kun autoa ei vaihdeta tiheästi. Ihan samalla logiikka se on vaateteollisuudessa - mitä pidempään käytät samaa käyttökelpoista vaatetta, ja tarpeeksi moni kun muokkaa kulutustaan samaan suuntaan, niin pitkällä aikavälillä tuotantoa joudutaan sopeuttamaan, eli tuotanto vähenee -> päästöt vähenee.
T. Lukion käynyt maisteri
Jos puhutan vain autoilun co2-päästöistä, niin olet väärässä.
t.kristallikissa
Aplla ei oikeasti ole tytärtä vaan ylivilkas mielikuvitus voimakas tarve tehdä aloituksia joilla kuvittelee saavansa ihailua muiden ilmastohysteerikkojen parissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa AP.
Kaikenlainen ilkeily ja kiusanteko toimii aina paremmin kuin asiallinen keskustelu.Mistä päättelit, että asiasta ei ole keskustelu? Oletko yleensäkään koskaan yrittänyt keskustella teinien kanssa?
ap
Teinit ovat yleensä varsin fiksuja ja heidän kanssaan saa aikaan hyviä keskusteluita kun muistaa kuunnella mitä he sanovat eikä yritä vaan sanella omia sääntöjä.
Kuulostaako tyttäreni käytös ihan oikeasti fiksulta mielestäsi?
ap
Tyttäresi on lapsi, sinä olet aikuinen. Tyttäresi käytös kuulostaa teinin käytökseltä, samoin sinun. Keskustella olisi pitänyt jo siinä vaiheessa, kun tyttö alkaa sanella miten muut saavat elää. "Kaikki tai ei mitään" asenne on yhtä lapsellinen monessa muussakin asiassa. Hyvä, että haluaa tehdä edes jotain ja kyllä kasvisten lisääminen ruokavalioon on ihan hyvä juttu. Teini ei kuitenkaan voi määrätä miten muu perhe syö ja sen olisit ihan voinut hänelle kertoa ilman vittuilua. Se, että ensin itse hypit teinin pillin mukaan ja sitten näpäytät perään on juuri se tapa minkä jälkeen ei oikein muuta voikaan, kuin tyhmänä kysellä, että "Oletko koskaan itse koittanut keskustella teinin kanssa?!"
Näin juuri. Ap on ihan vtun typerä teini ja sitten valittaa, kun lapsensa on ihan samanlainen. Voi voi sentään. Lapsesi sentään ON teini.
t.kristallikissa
Ap, oletko yksinäinen ja pettynyt elämääsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin se menee se vastuullinen vanhemmuus
Niin, kun tämä ei voi olla mikään rusinat pullasta -juttu. Neiti saa nyt opetella tulemaan vähemmällä kuluttamisella toimeen.
ap
Noudatathan itsekin sitä mitä saarnaat? Eli jos tytön pitää kuluttaa vähemmän, kulutathan itsekin vähemmän?
Ei vaan aloittaja on teinilleen alisteinen miellyttäjä, jota vtuttaa kun pitää tehdä niin kuin lapsi sanoo. Ja antoi nyt takaisin.
t.kristallikissa
Taivaan kodissa ei ole ilmastoahdistusta, joka koettelee trumputtavia ilmastohyteerikkoja ja saa heidät tehtailemaan näitä aloituksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä ihan p*skapuhetta. Asia on nimenomaan niin että uuden auton tuottaminen sitoo eniten luonnonvaroja auton elinkaaressa ja mitä pidempään autoa käytetään, niin sitä pidemmällä ajalle tämä sidottu luonnonvarojen käyttö hajaantuu ja päästö per käytetty aikayksikkö pienenee. Se erotus mitä uudemmalla vähäpäästöisemmällä autolla ajo vs. vähän vanhemmalla ajo kuluttaa on kärpäsenkakka verrattuna siihen mitä sen auton valmistamiseen menee. Sillä uudella pitäisi ajaa todella pitkään että tämä erotus kuroutuu kiinni. Turhaan siis autoa ei nimenomaan kannata vaihtaa.
Auton kuluttaminen mahd pitkälle on nimenomaan ilmastoteko. Mitä pidempään iso joukko ajaa samalla autolla, sitä vähemmän uusia autoja valmistetaan. Kysyntä joustaa pitkällä aikavälillä kun autoa ei vaihdeta tiheästi. Ihan samalla logiikka se on vaateteollisuudessa - mitä pidempään käytät samaa käyttökelpoista vaatetta, ja tarpeeksi moni kun muokkaa kulutustaan samaan suuntaan, niin pitkällä aikavälillä tuotantoa joudutaan sopeuttamaan, eli tuotanto vähenee -> päästöt vähenee.
Asiaa. Olen samaa mieltä ja ihan ylpeä vanhoista autoistamme, jotka siis ajetaan loppuun saakka.
Ilmaston kannalta ei ole hyvä asia.
t.kristallikissa
Ihan hyvä ja perusteltu idea. Toivottavasti kannustat lapsesi hienoa elämänasennetta ja pyrkimystä vaikuttaa maailmaan muutenkin kuin rankaisemalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiaa. Olen samaa mieltä ja ihan ylpeä vanhoista autoistamme, jotka siis ajetaan loppuun saakka.
EU kovasti puuhaa, että kodinkoneiden ja muiden vekottimien pitäisi olla pitkäikäisiä. Nyt sitten pitkäikäiset autot ovat huono juttu? Onhan tässä selvä ristiriita.
Itse ajan tyytyväisenä vuosien 2001 ja 2009 -mallisilla kulkimilla, joista toinen on diesel. Mulle aivan yhdentekevää viekö muutaman litran polttoainetta enemmän vai ei, kun kokonaisajomäärä on alle 20 tkm/v.
Pitkäikäisyys ei tietenkään ole ongelma, vaan tilanne syntyy siitä, että kehitetään vähemmän co2:a päästäviä autoja. Jolloin vanhat päästävät ilmakehään enemmän co2:a, kuin jos jokainen ajaisi uudella. Siihen, onko tällä ilmastovaikutuksia ja minkä tasoisia, en ota kantaa.
t.kristallikissa
Ettekö te voi koko perheenä lentää Afrikkaan ilmastomielenosoitukseen?