Ilmastoherännäinen tyttäreni sai sitten kunnon raivarit ja mököttää nyt huoneessaan.
Tytär on tehnyt paljon vaatimuksia koko perheelle ilmastoaktivismissaan. On alettu esim. syödä enemmän kasvisruokaa. Nyt ilmoitin tyttärelle, että ilmastonmuutoksen ehkäisemiseksi hän ei saa enää rahaa uusia vaatteita varten, eikä osteta joululahjaksi uutta kännykkää, vaan nyt on vanhoilla pärjättävä. Tytär ei taida kasvaa enää pituutta, joten ei ole mitään syytä ostaa esim. uutta talvitakkia. Vanha kännykkä saa myös luvan kelvata. Nytpä sitten ilmastoprinsessa mököttää huoneessaan.
Huoh. Avaan viinipullon, huom. luomua.
Kommentit (337)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin se menee se vastuullinen vanhemmuus
Niin, kun tämä ei voi olla mikään rusinat pullasta -juttu. Neiti saa nyt opetella tulemaan vähemmällä kuluttamisella toimeen.
ap
Mitenniin ei ole? Minä ainakin olen valinnut itselleni helpoimmat jutut joiden kautta vaikuttaa. Voin olla kasvissyöjä ja matkustaa bussilla, voin jättää mikromuovit kauppaan mutta käytän kyllä meikkiä ja ostan välillä uusia vaatteita vaikken välttämättä tarvitse. Ihmeellinen ajatus että jos tekee jotain olisi PAKKO luopua kaikesta. No, ei kuule ole. Olet huono äiti.
Olen huono äiti, kun en osta tyttärelle vuoden välein uutta kännykkää ja anna rahaa pikamuotiin? :D Sinulla ei taida olla lapsia.
ap
Ei, vaan olet huono äiti kun pilkkaat lasta kateuksissasi ja keljuilet tuollalailla ”no jos sinua kerran Niin kiinnostaa niin MINÄ PAKOTAN sinut luopumaan kaikesta!!” Yök. Tsemppiä tytölle. On minulla lapsia, kannustan heitä heille tärkeissä jutuissa, kaikkeen en lähde mukaan mutten ikinä rankaisisi siitä että yrittää olla parempi ihminen.
Mitä ihmeen rankaisemista se on, että ei osteta joka vuosi uutta takkia tai kännykkää? Kuule, enpä taida uskoa, että sinulla on ensimmäistäkään lasta vielä.
ap
Lue oma aloitukseksi. Ihan selvästi kerrot että nyt kun tyttö kerran on niin kiinnostunut ilmastoasioista niin minäpä päätin että tänä vuonna ei sitten ostetakkaan. Ei voisi vähempää kiinnostaa mitä uskot tai et usko.
Miksi pitäisi ostaa? Eikö ole hyvä, että olen tajunnut, että olemme ostaneet liikaa aiemmin?
ap
Jaha, olet jotenkin sosiaalisesti jälkeenjäänyt tai sitten vaan hel.vetin tyhmä. Tsemppiä tytölle, parin vuoden päästä ei tarvi enää olla kanssasi missään tekemisissä.
Eli vähempi kulutus ei sitten olekaan hyvä asia. Oudon kaksinaismoralistista. Ja kuule, 14-vuotias on vielä monta vuotta riippuvainen vanhemmistaan.
ap
Vähempi kulutus on hyvä asia, mutta sinun asenteesi on todella omituinen. Ikään kuin se, että tyttäresi on huolissaan ilmastosta, antaisi sinulle oikeuden ruveta sanelemaan millä tavoin tyttäresi pitää kulutustaan vähentää.
Ehkä kasvisruokaan siirtymällä hän sai jo pienennettyä hiilijalanjälkeään sen verran, että ilmastoahdistus laski siedettävälle tasolle?Kuule, niin kauan, kun minä maksan lasteni kulutuksen, niin minä myös sanelen, mitä ostetaan. Ihan kuin 14-vuotias määräisi täällä, mitä ostetaan.
ap
No selkeästi on määräillyt, kun noin meni tunteisiin.
t.kristallikissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo uuden auton oston vaatiminen on aivan typerää. Katsos kun meillä kaikilla ei ole varaa, vaan joudumme ostamaan käytetyn vanhan auton. Ja ihan tiedoksi, sen sähköauton akkumateriaalin tuotanto on todella saastuttavaa puuhaa.
Se, ettei sinulla ole uudempaan tai uuten varaa ei muuta faktoja vanhan auton saastutuksesta.
t.kristallikissa
No nämä ovat mutkikkaita asioita. Yleensä vanhalla autolla ajetaan vähän ja sen kokonaispäästöt ovat sen vuoksi pienempiä. Siksi toiseksi, henkilöautojen osuus suomen kokonaispäästöistä on noin 10 %. Jos sitä vähennetään, niin paljonko sillä on vaikutusta kokonaispäästöihin. Gallialaisetkin pelkäävät, että taivas putoaa niskaan, mutta se ei vie heiltä yöunia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi näiden ilmastotietoisten lasten äippien viestien sävy on tällainen negatiivissävytteinen, että nyt haluan rangaista lastani.
Minulla on myös ilmastotietoinen teini. Ensin hän halusi jättää pois punaisen lihan. Silloin puhuimme tästä, että se on ok ja koitetaan järjestellä asia niin, vaikka muu perhe jatkaa lihan syöntiä. Parin vuoden kuluttua tästä lähes kaikki kotona tekemämme ruoka on kasvisruokaa.
Tänä vuonna valitsimme lomakohteen sen mukaan minne pääsee junalla tai laivalla.
Olemme vähentäneet uusien vaatteiden ja tavaroiden ostamista, kierrätämme ja lajittelemme enemmän. Valitsemme vähemmän pakattua.
Teini on opettanut ja saanut meitä muuttamaan kulutustapojamme. Ja olemme olleet avoimia muutokselle.
Tämä on tosi hienoa! En siis ymmärrä, miksi näistä asioista pitää tehdä riitoja lasten kanssa? Onko vanhemmilla huono omatunto kuluttamisestaan, mutta eivät löydä kulutusvalinnoilleen perusteluja? Sitten pahoitetaan mieli, koska lapsi on kiinnostunut tekemään jotain? Ei ymmärrä. Minusta esim. se, ettei jaksa on ihan hyvä perustelu. Jos lapsi ei sitä ymmärrä, niin ehkä itse 5-kymppisenä ymmärtää. Ja jos lapsi on energinen siinä iässä, niin se oma vanhempi ei ehkä vain ollut. Sekin on syytä oppia ymmärtämään.
t.kristallikissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
JOS tämä nyt edes tapahtui, niin huonosti hoidettu. Parempaa olisi jos olisitte kertoneet miten paljon vaatteiden ja elektroniikan tuottaminen tuottaa päästöjä ja antaneet esim mahdollusuuden hommata vaikka "uuden" takin käytettynä jos se kerran on niin tärkeää, ehkä jopa jonkun muun, tarpeettoman (vanhemmat usein ostavat lapsille juttuja koska ne ovat kivoja vaikka lapset eivät niitä edes kaipaisi) sijaan. Käytettynä on saatavilla todella uutta ja hyväkuntoistakin tavaraa, ja tässä voisi lyödä monta kärpästä yhdellä iskulla: lapselle mieluisa lahja, ei uutta tavaraa (ympäristölle hyvä), keskustelua kulutustottumuksista, ehkä jopa säästää rahaa.
Kyllähän näistä asioista on keskusteltu, mutta toistaiseksi tuloksetta. Eikä tuolle meidän prinsessalle kelpaa mikään käytetty. Olen yrittänyt saada häntä kirpparille ja se on kuulemma noloa, eikä ole vörttiä. Tiedän kyllä, että jotkut teinit käyttävät kirpparivaatteita ja ovat asiaan sitoutuneita, mutta ei tuo meidän neiti niin pitkälle osaa vielä ajatella.
ap
Sano sille totuus noista merkki/muotivaatteista.... ne on teetetty Kiinassa/muualla Aasiassa lapsityövoimalla. Netistä löytyy varmasti kuvamateriaaliakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo uuden auton oston vaatiminen on aivan typerää. Katsos kun meillä kaikilla ei ole varaa, vaan joudumme ostamaan käytetyn vanhan auton. Ja ihan tiedoksi, sen sähköauton akkumateriaalin tuotanto on todella saastuttavaa puuhaa.
Se, ettei sinulla ole uudempaan tai uuten varaa ei muuta faktoja vanhan auton saastutuksesta.
t.kristallikissaNo nämä ovat mutkikkaita asioita. Yleensä vanhalla autolla ajetaan vähän ja sen kokonaispäästöt ovat sen vuoksi pienempiä. Siksi toiseksi, henkilöautojen osuus suomen kokonaispäästöistä on noin 10 %. Jos sitä vähennetään, niin paljonko sillä on vaikutusta kokonaispäästöihin. Gallialaisetkin pelkäävät, että taivas putoaa niskaan, mutta se ei vie heiltä yöunia.
Ei välttämättä vanhalla autolla ajeta vähän, itse ajoin 23 000 km ja auto 12v. Nyt sen saan onneksi vaihdettua uudempaan. Ja siis korjaan, että vanha auto keskimäärin tuottaa enemmän co2-päästöjä, en ota kantaa sen ilmastovaikutuksiin, koska niistä ei mielestäni ole luotettavaa faktaa olemassa. On näkemyksiä puoleen ja toiseen.
t.kristallikissa
Vierailija kirjoitti:
Terveisiä vaan kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kanssa lukiolaisneiti höpöttää usein näitä ilmastoasioita, haluaa syödä kasvisruokaa ja kierrättää, mutta mun pitäis ostaa paljon uudempi auto kun hävettää istua rottelon kyydissä. Kysympähän vaan paljonko uuden auton tekeminen ja ostaminen kuluttaa luonnon varoja, sitä ei varmaan näille lukiolaispennulle oo opetettu. Kyllä se on niin yksinkertaistettua ajattelua tämä maapallon pelastaminen, jotkut vihervassarit siellä lapselliset vastavalmistuneet opet kertoo, miten pitää elää.
No kyllä se nyt vaan ilmastoteko pitkässä juoksussa olisi, jos vanhan kotterosi uuteen vaihtaisit. Epäilen ettet käytä edes biopolttoainetta.
Ei ole. Toimivan auton vaihtaminen uuteen on aina ilmastolle epäedullisempaa. Kuten vanhan, mutta toimivan kodinkoneen. Tiedätkö, miten paljon uuden valmistaminen kuormittaa ilmastoa?
Juu, 10% siitä, mitä kyseisellä autolla ajaminen.
t.kristallikissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä juttuja lukiessa tulee väkisinkin mieleen, että miksi niin moni teinin vanhempi suhtautuu lapseensa niin ylimielisesti ja ankarasti?
Teineistä sanotaan, että ajattelevat mustavalkoisesti ja ovat tietävinään kaikesta kaiken, mutta sama pätee moniin vanhempiinkiin. Erona on tietenkin se, että vanhemmilla on elämänkokemusta ja loppuun asti kehittyneet aivot, toisin kuin teineillä, joten voisi kuvitella vanhemmat pystyisivät parempaan. Ja onneksi iso (suurin?) osa pystyykin.Jospa löysäisit nutturaasi, etkä tekisi päätelmiä ihmisistä yhden nettikeskustelun perusteella. Meillä rakastetaan ja välitetään lapsista, mutta välillä myös naureskellaan heidän toilailuille heidän tietämättään. Ihan normaalia vanhemmuutta. 10 vuoden päästä tytär nauraa käytökselleen myös.
ap
Ei ole normaalia vanhemmuutta naureskella lapsilleen.
Pakko kysyä, että jos lapsi esimerkiksi kiukuttelee jostain täysin absurdista, niin sekö on otettava täysin vakavasti sen sijaan, että naurat ainakin sisäisesti?
Esimerkiksi lapsen uhmaiästä olisi todella vaikea selvitä ilman huumoria ja naurua, joskaan ei tietenkään naureta päin naamaa.
Minä en ainakaan osaa ajatella, ettäapseni tai kenenkään kiukku olisi absurdia. Ihmisillä on aina syy tunteilleen ja tuollainen halveksiminen on todella epäkypsää. Revin kyllä huumorini täysin muista asioista, uin toisten mielipahasta.
t.kristallikissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä juttuja lukiessa tulee väkisinkin mieleen, että miksi niin moni teinin vanhempi suhtautuu lapseensa niin ylimielisesti ja ankarasti?
Teineistä sanotaan, että ajattelevat mustavalkoisesti ja ovat tietävinään kaikesta kaiken, mutta sama pätee moniin vanhempiinkiin. Erona on tietenkin se, että vanhemmilla on elämänkokemusta ja loppuun asti kehittyneet aivot, toisin kuin teineillä, joten voisi kuvitella vanhemmat pystyisivät parempaan. Ja onneksi iso (suurin?) osa pystyykin.Jospa löysäisit nutturaasi, etkä tekisi päätelmiä ihmisistä yhden nettikeskustelun perusteella. Meillä rakastetaan ja välitetään lapsista, mutta välillä myös naureskellaan heidän toilailuille heidän tietämättään. Ihan normaalia vanhemmuutta. 10 vuoden päästä tytär nauraa käytökselleen myös.
ap
Pakko kysyä, että jos lapsi esimerkiksi kiukuttelee jostain täysin absurdista, niin sekö on otettava täysin vakavasti sen sijaan, että naurat ainakin sisäisesti?
Esimerkiksi lapsen uhmaiästä olisi todella vaikea selvitä ilman huumoria ja naurua, joskaan ei tietenkään naureta päin naamaa.
Minä en ainakaan osaa ajatella, ettäapseni tai kenenkään kiukku olisi absurdia. Ihmisillä on aina syy tunteilleen ja tuollainen halveksiminen on todella epäkypsää. Revin kyllä huumorini täysin muista asioista, uin toisten mielipahasta.
t.kristallikissa
Siis uin = kuin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin se menee se vastuullinen vanhemmuus
Niin, kun tämä ei voi olla mikään rusinat pullasta -juttu. Neiti saa nyt opetella tulemaan vähemmällä kuluttamisella toimeen.
ap
Noudatathan itsekin sitä mitä saarnaat? Eli jos tytön pitää kuluttaa vähemmän, kulutathan itsekin vähemmän?
Juju on siinä, että minä en saarnaa. Minä huolehdin omasta kulutuksestani, en esim. osta vuosittain uutta kännykkää, mitä tytär haluaisi itselleen. En myöskään osta pikamuotia. Jos tytär haluaa kuluttaa vähemmän, hän voi tehdä niin luopumalla näistä kahdesta asiasta tai ainakin vähentämällä näiden ostamista. Kasvamisen paikka, selkeästi.
ap
Niin, et tosiaan saarnaa vaan teet aloituksen vauvapalstalle.
No mitä sitten? Tämä kun nyt sattuu olemaan perheille suunnattu palsta, niin asiasta saa keskustella ilman sinun lupaasi.
ap
Saa toki, mutta on vähän omituista kehuskella sillä ettei saarnaa jos kuitenkin samaan aikaan kirjoittelee omasta tyttärestään vauvapalstalle ja sanelee muille että miten muiden ihmisten tulee vähentää kulutustaan ("tämä ei voi olla mikään rusinat pullasta -juttu").
Tiesitkö, että vanhemmat sanelevat tasan tarkkaan, miten alaikäiset lapset vähentävät kulutustaan? Ihan oikeasti, sinulla ei ole lapsia, joten älä tule neuvomaan kasvattamisessa.
ap
Monilla tosiaan tuntuu olevan sellainen harha, että he sanelevat miten heidän lapsensa elävät tai että he tietävät lastensa elämästä kaiken. Ei se kuitenkaan teinien kohdalla enää päde, vaan he tekevät valintansa itse.
Teineillä harvoin on sellaista taloudellista vapautta, että he voisivat itse tehdä kaikki valintansa. Vanhemmista ollaan riippuvaisia vielä pitkään.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi näiden ilmastotietoisten lasten äippien viestien sävy on tällainen negatiivissävytteinen, että nyt haluan rangaista lastani.
Minulla on myös ilmastotietoinen teini. Ensin hän halusi jättää pois punaisen lihan. Silloin puhuimme tästä, että se on ok ja koitetaan järjestellä asia niin, vaikka muu perhe jatkaa lihan syöntiä. Parin vuoden kuluttua tästä lähes kaikki kotona tekemämme ruoka on kasvisruokaa.
Tänä vuonna valitsimme lomakohteen sen mukaan minne pääsee junalla tai laivalla.
Olemme vähentäneet uusien vaatteiden ja tavaroiden ostamista, kierrätämme ja lajittelemme enemmän. Valitsemme vähemmän pakattua.
Teini on opettanut ja saanut meitä muuttamaan kulutustapojamme. Ja olemme olleet avoimia muutokselle.
Tämä on tosi hienoa! En siis ymmärrä, miksi näistä asioista pitää tehdä riitoja lasten kanssa? Onko vanhemmilla huono omatunto kuluttamisestaan, mutta eivät löydä kulutusvalinnoilleen perusteluja? Sitten pahoitetaan mieli, koska lapsi on kiinnostunut tekemään jotain? Ei ymmärrä. Minusta esim. se, ettei jaksa on ihan hyvä perustelu. Jos lapsi ei sitä ymmärrä, niin ehkä itse 5-kymppisenä ymmärtää. Ja jos lapsi on energinen siinä iässä, niin se oma vanhempi ei ehkä vain ollut. Sekin on syytä oppia ymmärtämään.
t.kristallikissa
Mä olisin todella ylpeä jos maailma kasvattaisi tuosta mun jälkeläisestä ilmastotietoisen ja muutosta tekevän nuoren, itse en osaa. Ymmärrän tietysti ärsytyksen mikä vanhemmissa herää kun nuori tulee vankalla itseriittoisuudella paasaamaan, mutta koittakaa edes peittää se ärsytys. Ei lapsenne mitään pahaa halua. Toisekseen, teillä on siinä hyvä paikka tehdä sitä omaa duuniannne ja keskustellen hyvässä hengessä puhua myös tuosta, että kaikenlainen turha kulutus on ympäristöä kuormittavaa. Yhdessä voitte sitten miettiä mistä perheenä olette valmiita joustamaan.
Muistan kun noin 15v sitten paasasin omille vanhemmilleni bioroskiksesta. Ei ne yhtään tajunneet hommaa ja vastustivat ajatustakin. No miten kävi? Niinpä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
No kyllä on. Tajuat sitten, kun saat omia lapsia.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttäresi - kuten kaikki ilmastovirheät - parantaa maailmaa tasan niin kauan kunnes joutuu omalle epämukavuusalueelleen.
Siinä kohdassa riitti. Vihreillä poliitikoilla etelän aurinkoon lentokoneella suihkauttaminen (useita kertoja vuodessa) ei tuota tunnontuskia. Muiden tekemisiä sen sijaan on kiva kontrolloida.
Tätä juuri haluaisin välttää. Että tytär voi tehdä valintoja, mutta hän ei voi tunkea niitä valintojaan muiden kurkusta alas.
ap
En tajua, miksi olet tuollainen lapanen, että menet teinin kiukuttelun tasolle ja ylipäätään olet alistunut muuttamaan elämääsi, koska hän vouhottaa. Tässä se sitten nähdään, kun vanhempi kuuntelee jälkikasvuaan ja uhriutuu, että tulee yhteenotto, jossa sinä olet vain ja ainoastaan ”sika”. Minusta lapsille voi ihan hyvin sanoa, että omat valintasi voit luoda millaisiksi haluat, mutta niin kauan kuin et kokkaa itse tai osta itse, mennään vanhemman tyylillä.
t.kristallikissa
Minusta kyseessä on hyvä muutos, kun ei osteta pikamuotia eikä uutta kännykkää. Tyttärellä on sopivia ja ehjiä vaatteita, sekä toimiva puhelin. Ne saavat riittää.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa AP.
Tällä tavalla luot hyvän suhteen aikuistuvaan tyttäreesi.
Kaikenlainen ilkeily ja kiusanteko toimii aina paremmin kuin asiallinen keskustelu.Mistä päättelit, että asiasta ei ole keskustelu? Oletko yleensäkään koskaan yrittänyt keskustella teinien kanssa?
ap
Teinit ovat yleensä varsin fiksuja ja heidän kanssaan saa aikaan hyviä keskusteluita kun muistaa kuunnella mitä he sanovat eikä yritä vaan sanella omia sääntöjä.
Kuulostaako tyttäreni käytös ihan oikeasti fiksulta mielestäsi?
ap
Minusta kuulostaa, sinä olet sen sijaan tahdoton lapanen, joka koittaa miellyttää omia lapsiaan! Joko nyt opit olemaan oma itsesi ja olemaan hankkimatta miellyttämisellä katteetonta ”välittämistä”?
t.kristallikissa
Kerrotko, miten miellytän lastani, kun hän edelleen mököttää päätöksestämme? Tuli sentään jo huoneestaan ulos eli keskipäivään mennessä lienee jo rauhoittunut.
ap
Voi apua, voin kuvitella tilanteen. Teinit on teinejä, voiskohan yhdessä keskustella ja valita koko perheelle sen kultaisen keskitien?
Teini saa niitä uusia vaatteita, mutta alatte lajittelemaan paremmin ja syötte silloin tällöin kasvisruokaa, ostatte myöskin kirpparilta vaatteita.
Hyvä et teini on herännyt asiaan, mutta silti ei haluais kaikkia äärimmäisiä keinoja toteuttaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
JOS tämä nyt edes tapahtui, niin huonosti hoidettu. Parempaa olisi jos olisitte kertoneet miten paljon vaatteiden ja elektroniikan tuottaminen tuottaa päästöjä ja antaneet esim mahdollusuuden hommata vaikka "uuden" takin käytettynä jos se kerran on niin tärkeää, ehkä jopa jonkun muun, tarpeettoman (vanhemmat usein ostavat lapsille juttuja koska ne ovat kivoja vaikka lapset eivät niitä edes kaipaisi) sijaan. Käytettynä on saatavilla todella uutta ja hyväkuntoistakin tavaraa, ja tässä voisi lyödä monta kärpästä yhdellä iskulla: lapselle mieluisa lahja, ei uutta tavaraa (ympäristölle hyvä), keskustelua kulutustottumuksista, ehkä jopa säästää rahaa.
Kyllähän näistä asioista on keskusteltu, mutta toistaiseksi tuloksetta. Eikä tuolle meidän prinsessalle kelpaa mikään käytetty. Olen yrittänyt saada häntä kirpparille ja se on kuulemma noloa, eikä ole vörttiä. Tiedän kyllä, että jotkut teinit käyttävät kirpparivaatteita ja ovat asiaan sitoutuneita, mutta ei tuo meidän neiti niin pitkälle osaa vielä ajatella.
ap
Itse olet vain heikko, nössö vanhempi, minkä lapsesi on huomannut ja kiukuttelee kunnioituksen puutteessaan ja koska tietää, ettet pidä itseäsi arvossa ja uskalla olla eri mieltä ja asettaa rajoja. Tai no nyt asetit, mutta mitä odotit saavasi? Lämpöä?
t.lristallikissa
Teinit kiukuttelee aina, ihan normaalia. Mitä muuta ylenmääräisen ostamisen kieltäminen on kuin rajojen asettamista?
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muista myös hankkia hänelle oma asunto alueelta, jossa on runsaasti sosiaalista asuntotuotantoa. :) Ekologista + pääsee elämään oikeiden ihmisten parissa.
Ei me mitään asuntoja ostella lapsille.
ap
Niin kun ei ole varaa.
Ei tietenkään ole. Onko sinulla?
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttäresi - kuten kaikki ilmastovirheät - parantaa maailmaa tasan niin kauan kunnes joutuu omalle epämukavuusalueelleen.
Siinä kohdassa riitti. Vihreillä poliitikoilla etelän aurinkoon lentokoneella suihkauttaminen (useita kertoja vuodessa) ei tuota tunnontuskia. Muiden tekemisiä sen sijaan on kiva kontrolloida.
Tätä juuri haluaisin välttää. Että tytär voi tehdä valintoja, mutta hän ei voi tunkea niitä valintojaan muiden kurkusta alas.
ap
En tajua, miksi olet tuollainen lapanen, että menet teinin kiukuttelun tasolle ja ylipäätään olet alistunut muuttamaan elämääsi, koska hän vouhottaa. Tässä se sitten nähdään, kun vanhempi kuuntelee jälkikasvuaan ja uhriutuu, että tulee yhteenotto, jossa sinä olet vain ja ainoastaan ”sika”. Minusta lapsille voi ihan hyvin sanoa, että omat valintasi voit luoda millaisiksi haluat, mutta niin kauan kuin et kokkaa itse tai osta itse, mennään vanhemman tyylillä.
t.kristallikissaMinusta kyseessä on hyvä muutos, kun ei osteta pikamuotia eikä uutta kännykkää. Tyttärellä on sopivia ja ehjiä vaatteita, sekä toimiva puhelin. Ne saavat riittää.
ap
Tietenkin on, mikä sulla tässä meni tunteisiin?
t.kristallikissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muista myös hankkia hänelle oma asunto alueelta, jossa on runsaasti sosiaalista asuntotuotantoa. :) Ekologista + pääsee elämään oikeiden ihmisten parissa.
Ei me mitään asuntoja ostella lapsille.
ap
Niin kun ei ole varaa.
Ei tietenkään ole. Onko sinulla?
ap
On, omistan pian 5 asuntoa.
Ei ihme, että lapsianne ahdistaa kerskakulutuksenne :(