Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksei ihastumisrakkaudelle ja oikealle rakkaudelle ole keksitty eri sanoja

Vierailija
06.02.2023 |

Minusta naiswn ja miehen välinen seksuaalinen tunnetila, ei ole mitään rakkautta nähnytkään. Parhaimmillaan se voi kehittyä ystävyydeksi, kun himo loppuu, eikä se rakkautta ole.

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan niille omat sanat. Ihastuminen ja rakastuminen.

Vierailija
2/56 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi yksinkertaisuuteni mutta mitä tai mikä on ihastumisrakkaus?

Vai onko se sama kuin se, mitä itse olen oppinut käyttämään ilmaisua ihastuminen joka sitten syvenee ja etenee rakkaudeksi tai vaihtoehtoisesti jää "vain" ihastumiseksi.

Se vähän yksinkertaisempi mies

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja rakastuminen ja rakastaminenkin tarkoittavat eri tunnetiloja

Vierailija
4/56 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan rakkautta tyypitelty iät ajat. Eros, agape, philia.

Vierailija
5/56 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä selität.

Tarkoitan että parisuhderakkaus, kutsutaan sitä sitten ihastumiseksi tai rakastumiseksi, EI OLE RAKKAUTTA.

Oikeaa rakkautta on esim perheenjäsenten välillä.

Vierailija
6/56 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä selität.

Tarkoitan että parisuhderakkaus, kutsutaan sitä sitten ihastumiseksi tai rakastumiseksi, EI OLE RAKKAUTTA.

Mistä sinä sen tiedät, millä tavalla muut ihmiset rakastavat kumppaniaan tai perheenjäseniään? Tässä maailmassa on miljoonia ihmisiä, joiden tunteista et tiedä mitään.

Vierailija
7/56 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliitto ja rakkauskin ovat eri asioita. Ts. tahtorakkaus on eri kuin puhdas rakkaus, jossa ei tarvi erityistä tahtotilaa.

Vierailija
8/56 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä selität.

Sekin on vain yksi rakkauden tyyppi, ei sen oikeampi kuin muut. Termi sille on storge.

Vierailija
9/56 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai onko se sama kuin se, mitä itse olen oppinut käyttämään ilmaisua ihastuminen joka sitten syvenee ja etenee rakkaudeksi tai vaihtoehtoisesti jää "vain" ihastumiseksi.

No ihan just se mitä on miehen ja naosen välillä kun ihastutaan, yritin vaan kirjottaa niin että ymmärrätte että mikä on sitä seksuaalista tunnetta ja mikä oikeaa rakkautta, jolla ei oo mitään tekemistä minkään romanssien ja parisuhteen kanssa.

Esim äitin ja lapsen välillä on sitä oikeaa rakkautta, se ei lopu koskaan.

Vierailija
10/56 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niille eri nimiä. Eros, intohimoa ja seksuaalista vetoa, agape - pyyteetöntä rakkautta kuten äidillä lapseensa. Ja on noita vielä muitakin rakkauden lajeja.

https://rakkaudenrevoluutio.fi/rakkauden-muodot-rakkauselama-lajit-rakk…

Vierailija
11/56 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä samaa mieltä, ja muistaen, ihastuminen, hullaantuminen, voi olla todella vahva tunne.

Mutta ne ovat kaksi eri asiaa. Toki rakkaus parhaimmillaan alkaa hullaantumisesta.

Vierailija
12/56 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ihan just se mitä on miehen ja naosen välillä kun ihastutaan, yritin vaan kirjottaa niin että ymmärrätte että mikä on sitä seksuaalista tunnetta ja mikä oikeaa rakkautta, jolla ei oo mitään tekemistä minkään romanssien ja parisuhteen kanssa.

Luopas nyt vaikka vähän Wikipediaa äläkä yritä keksiä pyörää itse.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Greek_words_for_love

Vierailija
13/56 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se "seksuaalinen tunnetila"  on panetusta.

"Ihastumisrakkaus" on ihastumista tai rakastumista.

Sitten on rakkaus, joka on pitkäkestoinen tila ja kokemus siitä että kohde on äärimmäisen tärkeä ja on valmis tekemään paljon uhrauksia kohteen hyväksi. Sitä voi tuntea muutakin kuin romanttisessa mielessä, esim. moni rakastaa lapsiaan.

Vierailija
14/56 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei parisuhteessakaan välttämättä ole seksuaalista tunnetta, vaikka romantiikkaa olisikin.

Vierailija
15/56 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä selität.

Mistä sinä sen tiedät, millä tavalla muut ihmiset rakastavat kumppaniaan tai perheenjäseniään? Tässä maailmassa on miljoonia ihmisiä, joiden tunteista et tiedä mitään.

Kyllä minä nyt voin olettaa senverran, ettei peeherakkaudessa ole mitään seksuaalista, eikä se yleensä lopu bänkseihin, kuten "romanttinen rakkaus".

Miksi mun pitäs tuntea miljoonia ihmisiä ihmetelläkseni että samaa sanaa käytetään täysin eri asioista.

Vierailija
16/56 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luopas nyt vaikka vähän Wikipediaa äläkä yritä keksiä pyörää itse.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Greek_words_for_love

Nuo kreikkalaiset termit eivät minun mielestäni ole kovin osuvia kuvauksia rakkaudesta ja sen eri lajeista. Tosin ihmisiäkin on erilaisia eikä kaikkien tunne-elämä ole samanlainen.

Vierailija
17/56 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä selität.

Kyllä minä nyt voin olettaa senverran, ettei peeherakkaudessa ole mitään seksuaalista, eikä se yleensä lopu bänkseihin, kuten "romanttinen rakkaus".

Miksi mun pitäs tuntea miljoonia ihmisiä ihmetelläkseni että samaa sanaa käytetään täysin eri asioista.

Ei romanttinen rakkauskaan aina lopu bänkseihin. Jätetyksi tullut osapuoli voi rakastaa sitä jättäjää vaikka loppuikänsä.

Vierailija
18/56 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä selität.

Selitä tai kuvaile nyt vielä mitä oikeastaan sinusta on rakkaus. Tuosta kommentistasi tulee mieleeni, että rakkaus on sinulle ainakin, voiko sanoa paljon rajoittuneempi kuin itselläni. 

Sanoisin, että esimerkiksi mainitsemasi rakkaus parisuhderakkaus saattaa toisinaan olla jopa syvempää ja siten huomattavasti merkittävämpää kuin rakkaus vaikkapa perheenjäsentä tai perheenjäseniä kohtaan.  Miksikä no vaikka siksi, että perheenjäsentä ja häne käytöstään ja toimintaansa et voi valita mutta ainakin suomessa on jokaisella vapaus valita oma parisuhdekumppani, jota rakastaa ja kunnioittaa jne. - Jos sitten toine toimii loukkaavasti ja satuttavasti (tms tavalla) niin voi sanoa, että toinen ei ole enää rakkauden arvoinen ja erota ja näin tehdä selväksi, että rakkaus tosita kohtaan on päättynyt.

Uskovainen mies  

Vierailija
19/56 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei parisuhteessakaan välttämättä ole seksuaalista tunnetta, vaikka romantiikkaa olisikin.

Niin, mitä sitten. Tajusit kuitenkin mitä tunnetta väitetään erheellisesti "rakkaudeksi".

Vierailija
20/56 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakkaus on eri ihmisille eri asia. Ja sehän on kuitenkin vain sana..