Amk valintakoe ja epätoivo
Mitä ajattelitte kokeesta?
Jos kokeesta on jo joku keskustelu, olisitko kiltti ja linkkaisit sen tähän? Itse en löytänyt kommentteja kokeesta miltään palstalta.
Otsikon epötoivo taas tulee siitä että en usko pääseväni opiskelemaan tänäkään vuonna. Koe oli niin vaikea itselleni. Olen yrittänyt käydä pääsykokeissa jo ties kuinka monta kertaa, mutta en vain pääse. Olen ihan perusfiksu omasta mielestäni, luen ja seuraan uutisia. Osaan jonkin verran vieraita kieliä. Moni nauraa, että kuka tahansa pääsee ammattikorkeakouluun ja että eihän niissä tarvitse lukea mitään. Itseäni alkaa masentaa todella. Vuosia menee hukkaan!
Kommentit (2017)
Ens haussa paljon vaikeampaa päästä valintakokeella sisään kun yli puolet otetaan todistuksella🙄
Vierailija kirjoitti:
Hei, mitä olivat valintakokeen maksimipisteet sote-alalle?
80 pistettä.
Vierailija kirjoitti:
Ens haussa paljon vaikeampaa päästä valintakokeella sisään kun yli puolet otetaan todistuksella🙄
Tuo on kyllä tosi harmillista. Mutta ylioppilaat voivat onneksi täydentää tutkintoaan ja korottaa arvosanojaan ihan niin monta kertaa kuin haluavat, ammattikoulutodistuksesta en sitten tiedä.
Nyt tuli sähköpostiin kirje.
Minulta puuttui 3 pistettä eka vaihtoehdosta, jäin kauas varasijoille.
Toisessa sain 6 pistettä enemmän kuin alin hyväksytty, ilmeisesti ensikertalaiset menneet edelle. Jäin varasijalle tässäkin.
Tosi alhaisilla pisteillä kyllä päässyt. Metropolia sh alin hyväksytty 30p.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja musta se avoimen maksu ei nyt ole ihan mahdoton vuotta kohden. Vähän vaihtelee nuo summat eri koulujen välillä, mutta siellä missä itse opiskelin, sai vuosimaksulla suorittaa avoimen kursseja niin paljon kuin vaan ehtii opintoja suorittaa.
Mitä se maksu on?
Eikö jpissain olla ihan päiväryhmissä? Millä silloin elää? Ilman mitään tukia.
Ootkohan ihan amk-opintoihin kyvykäs, jos tota et saa googletettua.
Vierailija kirjoitti:
Siis mä oon aivan hämmentynyt, opiskelupaikka aukesi ei-ensikertalaisena vastoin kaikkia odotuksia. Ja jos koodia oikein tulkitsin niin pääsykokeesta 72.28 pistettä. Mä oon niiiin yllättänyt
Vau, noilla pisteillä oot kyllä todellakin paikkasi ansainnut -varmaan ihan parhaita pisteitä ylipäätään :) Onnea, ite jännään vielä, senverran kärjessä varasijalla että saattais jopa aueta....Rehellisestisanottuna en kyllä uskonutkaan paikan saamiseen kun nää kiintiöt ei-ensikertalaisille on niin järkyttävän pienet ja pk-seudun oppilaitoksiin vain haki :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kuolen, pääsin Lohjalle sairaanhoitaja monimuotoon 😍😍😍😍😍😍😍😍😍
Kuka _helvetti_ hakee Lohjalle opiskelemaan, ja vielä monimuotona? Aika luuserimuijalta vaikutat, jos isoin tavoite on Lohja. T: Helsingin AMK:ssa opiskeleva
Mitä vikaa monimuodossa on? Mä ainakin halusin nimenomaan monimuotoon, vaikka päiväopintoihinkin olisin helposti päässyt. Oon kerran tehnyt sen virheen, että hyväksyin opiskelupaikan AMK:n päiväopinnoista ja inhosin sitä. Jatkuvaa läsnäolopakkoa, vaikka tunneilla ei välttämättä tehty muuta kuin leikittiin. Ja ryhmätyöt! Joka kurssilla niitä oli hirveä määrä, yleensä niihin piti vielä sisällyttää joku ”näytelmä” tai muuta hassunhauskaa.
Joillekin päiväopinnot varmasti sopivat, mutta esim. minulle eivät todellakaan. Olen aina ollut itsenäinen oppija, enkä todellakaan hyödy millään tavalla leikkimisestä tai hassujen näytelmien keksimisestä. Monimuodossa opiskelutahtiin ja -ajankohtiin voi itse vaikuttaa, ja ryhmätyötkin ovat varmasti asiallisempia, kun lähiopetusta on niin vähän, ettei aikaa varmaan haluta tuhlata mihinkään hassuihin esityksiin. Niin, ja monimuoto-opiskelu mahdollistaa töissä käymisen opintojen ohella. Mutta kai sekin on sitten luusereiden hommaa.
Mun opintoihin oli itseasiassa vaikeampi päästä monimuoto-opintoihin kuin päiväopintoihin. Monimuoto-opinnot olivat must, kun käyn kokopäivätöissä, niin ei ole aikaa leikkiä koko päivää.
44p alin hyväksytty Metropoliaan sosionomiksi, päivätoteutus. Heittämällä sisään! 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kuolen, pääsin Lohjalle sairaanhoitaja monimuotoon 😍😍😍😍😍😍😍😍😍
Kuka _helvetti_ hakee Lohjalle opiskelemaan, ja vielä monimuotona? Aika luuserimuijalta vaikutat, jos isoin tavoite on Lohja. T: Helsingin AMK:ssa opiskeleva
Mitä vikaa monimuodossa on? Mä ainakin halusin nimenomaan monimuotoon, vaikka päiväopintoihinkin olisin helposti päässyt. Oon kerran tehnyt sen virheen, että hyväksyin opiskelupaikan AMK:n päiväopinnoista ja inhosin sitä. Jatkuvaa läsnäolopakkoa, vaikka tunneilla ei välttämättä tehty muuta kuin leikittiin. Ja ryhmätyöt! Joka kurssilla niitä oli hirveä määrä, yleensä niihin piti vielä sisällyttää joku ”näytelmä” tai muuta hassunhauskaa.
Joillekin päiväopinnot varmasti sopivat, mutta esim. minulle eivät todellakaan. Olen aina ollut itsenäinen oppija, enkä todellakaan hyödy millään tavalla leikkimisestä tai hassujen näytelmien keksimisestä. Monimuodossa opiskelutahtiin ja -ajankohtiin voi itse vaikuttaa, ja ryhmätyötkin ovat varmasti asiallisempia, kun lähiopetusta on niin vähän, ettei aikaa varmaan haluta tuhlata mihinkään hassuihin esityksiin. Niin, ja monimuoto-opiskelu mahdollistaa töissä käymisen opintojen ohella. Mutta kai sekin on sitten luusereiden hommaa.
Mun opintoihin oli itseasiassa vaikeampi päästä monimuoto-opintoihin kuin päiväopintoihin. Monimuoto-opinnot olivat must, kun käyn kokopäivätöissä, niin ei ole aikaa leikkiä koko päivää.
Juuri näin. Monimuoto toimintaterapiaan ja fysioterapiaan on ollut yksi vaikeimmista päästä viime keväänä ainakin.
Mitä tää "alle 1 piste" meinaa
Musta tuntuu että ens haussa voi olla jopa helpompaa päästä koska nytki oon yo papereilla 3. varasijalla vaikka ei mulla oo yopisteitä ku 25. Eli jos yo paikkoja otetaan enemmän ens haussa ni saattaa päästä sisään noilla tuloksilla 🧐
Lolleropaölw kirjoitti:
Musta tuntuu että ens haussa voi olla jopa helpompaa päästä koska nytki oon yo papereilla 3. varasijalla vaikka ei mulla oo yopisteitä ku 25. Eli jos yo paikkoja otetaan enemmän ens haussa ni saattaa päästä sisään noilla tuloksilla 🧐
Mikä AMK ja mikä ala?
Lolleropaölw kirjoitti:
Se todistusvalinnan pisteytys muuttuu myös. Mulla ainakin huonontaa tulosta.
Pisterajoja (ensikertalaiset):
Ensihoitaja, Turku AMK, 60,04p (29)
Ensihoitaja, XAMK, 47,18p
Ensihoitaja, Saimia, 47,19p (28)
Fysioterapeutti, Saimia, 44,81p (28)
Bioanalytiikko, Metropolia, 43,64p (29)
Todistusvalinnan pisteet sulkeissa koepisteiden jälkeen. XAMK:lla ei todistusvalintaa.
Hei jos ootte saanu jonkun osiokohtasen erittelyn pisteistä, niin miten ja mistä? Mulle tuli ainakin sähköpostiin tuloskirje, mutta ei ollu osiokohtasia pisteitä.
Vierailija kirjoitti:
Lolleropaölw kirjoitti:
Se todistusvalinnan pisteytys muuttuu myös. Mulla ainakin huonontaa tulosta.
Ja tulevaisuudessa pisteitä voi saada viidestä aineesta, kun nyt on ollu äidinkieli, reaali/matematiikka ja kieli, niin jatkossa se on äidinkieli, matematiikka, vieras/toinen kotimainen kieli JA kaksi parhaat pisteet tuottavaa ainetta; reaalit/vieras kieli (huom! VIERAS kieli eli jos on noissa pakollisissa ollut enkku, niin ruotsi ei käy tähän - lisäksi tuossa äidinkieli, matematiikka ja vieras/toinen kotimainen kieli kombossa saa kielestä enemmän pisteitä yksittäisestä kielestä, kuin tuossa kaksi parhaat pisteet tuottavaa).
Ammattikorkeakouluun ei todellakaan pääse kuka vaan. Ihan alasta se riippuu niin amkissa kuin yliopistossakin. Lisäksi yliopistossahan suurin osa menee osittain niillä lukion arvosanoilla sisään. Meillä amkissa ei arvosanat merkanneet yhtään mitään. Nuo kokeet vaihtelee tosi paljon alasta riippuen muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Ammattikorkeakouluun ei todellakaan pääse kuka vaan. Ihan alasta se riippuu niin amkissa kuin yliopistossakin. Lisäksi yliopistossahan suurin osa menee osittain niillä lukion arvosanoilla sisään. Meillä amkissa ei arvosanat merkanneet yhtään mitään. Nuo kokeet vaihtelee tosi paljon alasta riippuen muutenkin.
Ei vaihtele, yhteinen digitaalinen valintakoe mikä tehdään alasta riippumatta, alakohtaiset lisärit (etiikka, matematiikka) yleisen osion lisäksi..
https://www.tuni.fi/fi/etsi?keyword=Polkuopinnot