Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Amk valintakoe ja epätoivo

Vierailija
30.10.2019 |

Mitä ajattelitte kokeesta?

Jos kokeesta on jo joku keskustelu, olisitko kiltti ja linkkaisit sen tähän? Itse en löytänyt kommentteja kokeesta miltään palstalta.

Otsikon epötoivo taas tulee siitä että en usko pääseväni opiskelemaan tänäkään vuonna. Koe oli niin vaikea itselleni. Olen yrittänyt käydä pääsykokeissa jo ties kuinka monta kertaa, mutta en vain pääse. Olen ihan perusfiksu omasta mielestäni, luen ja seuraan uutisia. Osaan jonkin verran vieraita kieliä. Moni nauraa, että kuka tahansa pääsee ammattikorkeakouluun ja että eihän niissä tarvitse lukea mitään. Itseäni alkaa masentaa todella. Vuosia menee hukkaan!

Kommentit (2017)

Vierailija
2001/2017 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se totta, että hoitotyössä matematiikka ei ole oleellisin osa-alue. Sitä pitää kuitenkin osata potilasturvallisuuden takaamiseksi. Ja lisäksi tuon kokeen matematiikan tehtävät ovat niin naurettavan helppoja, että jos ei niitä osaa, pitäisi olla itse hoidettavana eikä hoitajana.

Perusmatematiikka riittää tähän. Jälleen kerran amk-kokeessa kysyttiin ratkaisuja yhtälöihin ja esitettiin jotain ihmeen kuvaajia janalla. Ei tällaisia tarvitse kukaan sairaan- eikä terveydenhoitaja, sosionomeista puhumattakaan. Itselläni jää aina noista kiinni kun sote-aloille haen. En todellakaan ole mikään nuija, en vain ole matemaattisesti lahjakas.

Ja oli niin tai näin, ei noissa kysymyksissä silti ole mitään järkeä.

Tämän vuoden tunnetaito-osio oli yksi vitsi kuvineen. Ihan kuin eskari-ikäisille tehty. Odotin jotakin vähän vaativampaa.

Olen itse sitä mieltä, että ns. matemaattisella lahjakkuudella ei ole paljoakaan tekemistä sen kanssa, kykeneekö ottamaan kokeessa vaadittavat matikat haltuun, ellei ole kyse ole dyskalkuliasta. Älä anna omien negatiivisten käsitysten ("en voi oppia näitä, koska en ole matemaattisesti lahjakas") rajoittaa! Paljon kovaa työtä ja ne asiat kyllä saa haltuun, ne on peruskoulutasoisia asioita.

Vierailija
2002/2017 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän nyt jestas sentään kaikki tampiotkin Amkkiin pääsee. Paljon vaikeampaa onkin sitten päästä yliopistoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2003/2017 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattikorkeeseen pääsee oikeesti kuka vaan. Se, että haluat juuri JAMK, TAMK tai Metropoliaan on oma syysi. Itse laitoin varman päälle aikanaan ja laitoin kahdeksi viimeiseksi paikaksi Vaasan ja Kotka, jonne molempiin pääsi sisään tyyliin pistein 19-20/100 ja kun todistuksessa oli jo 25p, niin käytännössä nimi oikein kokeeseen ja ottaa siitä ne minimipisteet. Vuoden pyörii siellä ja hakee siirtoa isompaan, jos näin mieli tekee. Itse tosin pääsin pääsykoekirjojen avulla JAMKiin tasapistein missä oli tuolloin Suomen tekniikan korkein alaraja (64/100).

Vierailija
2004/2017 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matikan osioon riittää, kun vähän kertailee yksikönmuunnoksia, murtolukuja, ensimmäisen asteen yhtälöitä ja prosenttilaskuja. Mutta en minäkään mitään murtoyhtälöitä olisi noin vain muistanut ilman, että kaivoin vanhan lukiokirjan esille ennen pääsykoetta. Vaikka fiksu olisikin, niin tuollaiset kaavat unohtuu helposti. Kuukautta ennen pääsykoetta kun alkaa treenaamaan, niin ei tule ongelmia.

Vierailija
2005/2017 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska tulokset tulee?

Vierailija
2006/2017 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä keskustelussa vilahtaa Laurea, niin tuli mieleen, että mikä ero Haaga Heliään, nimikö vain?

Vierailija
2007/2017 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidänkin kaupungissa ammattikorkealla on sellainen maine, että sinne menee ne jotka eivät päässeet mihinkään muualle ja kaikki pääsevät sisään kunhan osaavat avata koulun oven. Vaikka oikeasti joihinkin aloille on todella vaikeaa päästä!

Ennen (tai ehkä vieläkin?) oli sellaisia aloja, joihin opiskelijakiintiötä ei saatu täyteen ja sitten saattoikin päästä ”kuka tahansa” täydennyshaussa sisään. Ehkä maine on jäänyt niistä?

Ai, mihin ”minnekään muualle” eivät päässet?

Että amkki olisi helpompi nakki mennä sisään kuin joku muu? Mikä muu?

Vierailija
2008/2017 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä keskustelussa vilahtaa Laurea, niin tuli mieleen, että mikä ero Haaga Heliään, nimikö vain?

Se on ihan eri koulu ja eri tutkinnot. Vahva sotepainotus, Suomen suurin sairaanhoitajakouluttaja. Ainoa estenomikoulutuksen järjestäjä.

Vierailija
2009/2017 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koostuuko koe vieläkin monivalintatehtävistä? Entäs matemaattiset luonnontieteellinen osio?

Vierailija
2010/2017 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koostuuko koe vieläkin monivalintatehtävistä? Entäs matemaattiset luonnontieteellinen osio?

Joo kaikki. Ei voi tuollaisilla osallistujamäärillä olla mitään käsin tarkistettavaa.

Vierailija
2011/2017 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pääsin aikoinaan ekalla yrityksellä yliopistoon humanistiselle alalle mut amk:hon sairaanhoitajan pääsykokeissa piti käydä muutama kerta. Toki hoitajaksi hakee todella monet ja kyseessä oli ainakin silloin soveltuvuuskoe, psykologiset testit ym ja jotain loogista päättelyä. Humanistiselle alalle pääsi lukemalla pari kirjaa, eikä ala ollut suosittu.

Vierailija
2012/2017 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidänkin kaupungissa ammattikorkealla on sellainen maine, että sinne menee ne jotka eivät päässeet mihinkään muualle ja kaikki pääsevät sisään kunhan osaavat avata koulun oven. Vaikka oikeasti joihinkin aloille on todella vaikeaa päästä!

Ennen (tai ehkä vieläkin?) oli sellaisia aloja, joihin opiskelijakiintiötä ei saatu täyteen ja sitten saattoikin päästä ”kuka tahansa” täydennyshaussa sisään. Ehkä maine on jäänyt niistä?

Ai, mihin ”minnekään muualle” eivät päässet?

Että amkki olisi helpompi nakki mennä sisään kuin joku muu? Mikä muu?

No katoppa vaikka DIA.n kokeita, pitää osata vähän muutakin kuin yläasteen matikkaa. T. Ins.Amk joka päässyt jo kolmeen amkiin, mutta LUT.n ovet ei ole kolmannellakaan kerralla auenneet.

Vierailija
2013/2017 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ammattikorkeeseen pääsee oikeesti kuka vaan. Se, että haluat juuri JAMK, TAMK tai Metropoliaan on oma syysi. Itse laitoin varman päälle aikanaan ja laitoin kahdeksi viimeiseksi paikaksi Vaasan ja Kotka, jonne molempiin pääsi sisään tyyliin pistein 19-20/100 ja kun todistuksessa oli jo 25p, niin käytännössä nimi oikein kokeeseen ja ottaa siitä ne minimipisteet. Vuoden pyörii siellä ja hakee siirtoa isompaan, jos näin mieli tekee. Itse tosin pääsin pääsykoekirjojen avulla JAMKiin tasapistein missä oli tuolloin Suomen tekniikan korkein alaraja (64/100).

Ei se haku kyllä näin ole toiminut 10 vuotta sittenkään. Vaikka todistuksessa sai täydet pisteet (nykyään todistusta ei edes huomioida pääsykoevaiheessa) niin SILTI piti saada itse kokeesta tietty määrä pisteitä. Ei siis riittänyt pelkkä nimi paperissa. 

Vierailija
2014/2017 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko olette saaneet pääsykokeiden tulokset?

Vierailija
2015/2017 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hanurista koko järjestelmä, kun nimenomaan nuo valintakokeet eivät liity aloihin millään tavoin, että voisivat sen sijaan järjestää yhdet käytännölliset, taitoja näyttävät, ala kohtaiset kokeet.

Sitten avoimen amkin kuuluu päästää maksavat oppilaat sisään, eikä karsia heitä.

Vierailija
2016/2017 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu nyt vähän väärältä, että itse pääsin ammattikorkeaan sisään ammattikoulun todistuksella. Siellä ei paljoa tarvinnut tehdä hyvän todistuksen eteen (vrt. lukio), enkä todellakaan olisi päässyt valintakokeesta läpi.

Vierailija
2017/2017 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se oli loistava systeemi, että oli haastattelut ja psykologiset testit. Varsinkin näin terveyden- ja sosiaalialan opintoihin hakevana, silloin näki vähän minkälaisia tyyppejä oli valikoimassa alalle. Nyt mennään sokeiden koetulosten mukaan ja saadaan ammattilaisia, joilla ei ole kykyä ottaa kontaktia ihmiseen. Silloin oli myös mahdollista päästä opiskelemaan, vaikka olisi lukioaikoina ollut kovin keskeneräinen vielä, ja saanut huonon todistuksen koska ei tiennyt mitä elämältään haluaa, koska motivaatio ja elämänkokemus, kypsyys ja sosiaaliset taidot otettiin huomioon. Nyt on aika lannistavaa hakea opiskelemaan aikuisena, joka on viimein keksinyt mitä haluaa elämältään, kun ynnäillään vain pisteitä yhteen ja mennään sen pohjalta. Entinen systeemi oli monella tapaa tässäkin parempi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yksi