Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisia tukia jää käyttämättä? Listataan!

Vierailija
30.10.2019 |

Eilisessä HS:ssä oli juttu lapsiperheköyhyydestä. Sitä lukiessa tuli väistämättä mieleen, että ihmiset eivät tiedä tai osaa hakea niitä tukia, joihin lain mukaan olisivat oikeutettuja. Ja tätähän sosiaalipolitiikan asiantuntijatkin toitottavat.

Listataanpa tähän sellaisia tukia, joista arvelet, että ihmiset eivät ole ikinä kuulleetkaan, mutta joista voisi monelle olla hyötyä.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein vuosia kotona yksinyrittäjänä töitä ja hermoilin ajoittain töiden vähyyden kanssa esim. tammikuussa ja kesäkuukausina. Taloudellinen tilanne helpottui valtavasti, kun tajusin vihdoin hakea yrittäjän soviteltua työttömyyspäivärahaa. Olisin toivonut tienneeni tämän, kitkutin ihan turhaan välillä minimaalisilla tuloilla.

Vierailija
2/6 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka- ja tokaluokkalaisen lapsen vanhemmalla on oikeus tehdä lyhennettyä työpäivää ja saada kelalta hoitopäivärahaa. Tästä ei moni tiennyt ainakaan meillä töissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä tukia ei haeta, joita ei tarvita. 

Vierailija
4/6 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen, että vammaistuki esimerkiksi terapiakuluihin on yksi tämmöinen. Olin jo käynyt jo vuosia terapeutilla ennen kuin kuulin tästä mahdollisuudesta. Koskaan ei lääkärit tai hoitajat sanoneet mitään. 

Vierailija
5/6 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan se toimeentulotuki. Hesarin jutussa oli eilen esim. joku kolmihenkinen perhe, jolla jäi asumiskulujen jälkeen kuukaudessa elämiseen reilu 300 euroa. Jos tuo on totta, niin he ovat ilman muuta toimeentulotukeen oikeutettuja.

Vierailija
6/6 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vammaistuki on varmaan yleisimpiä. Ihmiset päättelevät tuosta vammainen-termistä, että pitää olla todella vammainen sen saadakseen. Todellisuudessa olen kuullut sitä myönnettävän esim. adhd-ihmisille, keliaakikoille jne.

Pääsääntö on, että itse pitää mennä kysymään. Kukaan ei tule sanomaan, että olet oikeutettu tähän tai tuohon. Lisäksi Kelat fyysisinä paikkoina on lakkautettu ja ihmiset ovat nettisivujen varassa. Sieltä ei  välttämättä nopeasti hahmotu, mitä kaikkia mahdollisuuksia voisi olla, koska tukia pitäisi osata nimeltä hakea. Jos ei ole kuullutkaan vaikkapa vammaistuesta, niin miten siitä lähtee tietoa etsimään? Lisäksi nimi on tosiaan harhaanjohtava.

Kannattaa etsiä vielä avoinna oleva Kelan konttori ja mennä ihan livenä kertomaan, mikä on tilanne ja kysymään, mitä kaikkea tukea voi hakea. Lääkäritkään eivät välttämättä tiedä näistä tai tule sanoneeksi.

Suomessa jätetään tukia hakematta paljon suuremmalla summalla kuin mitä tukia väärinkäytetään, vaikka ihmiset kuvittelevat asian olevan juuri päinvastoin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kaksi