Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Amk valintakoe ja epätoivo

Vierailija
30.10.2019 |

Mitä ajattelitte kokeesta?

Jos kokeesta on jo joku keskustelu, olisitko kiltti ja linkkaisit sen tähän? Itse en löytänyt kommentteja kokeesta miltään palstalta.

Otsikon epötoivo taas tulee siitä että en usko pääseväni opiskelemaan tänäkään vuonna. Koe oli niin vaikea itselleni. Olen yrittänyt käydä pääsykokeissa jo ties kuinka monta kertaa, mutta en vain pääse. Olen ihan perusfiksu omasta mielestäni, luen ja seuraan uutisia. Osaan jonkin verran vieraita kieliä. Moni nauraa, että kuka tahansa pääsee ammattikorkeakouluun ja että eihän niissä tarvitse lukea mitään. Itseäni alkaa masentaa todella. Vuosia menee hukkaan!

Kommentit (2017)

Vierailija
801/2017 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiologia yhdistettynä sairaanhoitajan tutkintoon voisi varmasti poikia mielenkiintoisia työmahdollisuuksia. Ihmisille muodostuu oma urapolku, kun erilaisia tutkintoja yhdistellään syistä tai toisesta. Toiset, kuten minä, ovat saattaneet jo pitkään tietää, että haluaa täydentää osaamistaan opiskelemalla lisää joltain toiselta alalta. Tämän takia ne hiton ensikertalaisuuskiintiöt ovat ärsyttäviä, kun tuntuu, että tiedonjanoisia ja tietynlaisesta urasta haaveilevia rokotetaan.

Vierailija
802/2017 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiologia yhdistettynä sairaanhoitajan tutkintoon voisi varmasti poikia mielenkiintoisia työmahdollisuuksia. Ihmisille muodostuu oma urapolku, kun erilaisia tutkintoja yhdistellään syistä tai toisesta. Toiset, kuten minä, ovat saattaneet jo pitkään tietää, että haluaa täydentää osaamistaan opiskelemalla lisää joltain toiselta alalta. Tämän takia ne hiton ensikertalaisuuskiintiöt ovat ärsyttäviä, kun tuntuu, että tiedonjanoisia ja tietynlaisesta urasta haaveilevia rokotetaan.

Näin itsekin ajattelen. Ymmärrän tavallaan ensikertalaisuuskiintiön, mutta samaan aikaan ihmettelen, miksi ihmisten sitten annetaan sankoin joukoin kouluttautua aloille, joilla ei ole töitä, jos uutta mahdollisuutta ei enää välttämättä saakaan. Tsemppiä tulosten odotteluun!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
803/2017 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle oli jo samk:ilta tullut hylky pääsykokeen perusteella.

Vierailija
804/2017 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä täällä hei :) Valmistuin hiljattain kauppatieteistä ja hain nyt heti sairaanhoitajaopintoihin. Olen tehnyt nyt useamman vuoden oman alan töitä taloushallinnossa ja opiskeluaikoina vanhusten parissa hoitotyössä. Minua kiinnostaa kovasti sosiaali-ja terveysalan hallinnolliset työt, mutta toiveena olisi nyt tehdä ensin kunnon alanvaihto nykyisestä vakituisesta toimistotyöstä ja kerryttää käytännön kokemusta hoitotyöstä kunnolla. Toimistotyö on liian tylsää minulle, joka kaipaa ympärilleen sosiaalisuutta ja jonka ajatusmaailma ei kohtaa yksityisten firmojen arvojen kanssa. Tein graduni paikallisen sairaalan taloushallintoon ja viimeistään tämän pitkän ja onnistuneen projektin myötä olen täysin varma, että sairaalamaailma on minua varten. Kuten tässä ketjussa joku nyt mainitsikin, sosiaali- ja terveyspuolella tarvitaan kovasti käytännön kokemuksen lisäksi myös johtamisen ja organisoinnin osaamista, ja myös talouden tuntemus on korostunut viimeaikoina.

Tällä hetkellä toivon niin kovasti, että esikoisen syntymän ja äitiysloman jälkeen minua odottaisi täysin uusi arki sairaanhoitajaopintojen parissa ja vanhassa työpaikassani vanhusten parissa keikkaillen. :) Myöhemmin sitten voisin harkita opintojen täydentämistä vielä joillakin terveystieteiden tai hallintotieteiden kursseilla.

Rohkeat ja kiinnostavat suunnitelmat sinulla! Itseänikin kiinnostaa ihmiset, terveys, talous ja myös teknologia. Nyt teen töitä it-alalla kaupallisella painotuksella ja yliopistotutkintoni on tietojenkäsittelystä. Kunpa sh-valinnan tulokset pian tulisivat. Toivottavasti pääset sisään! :)

Vierailija
805/2017 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos näin on todella, olen pahoillani. Ensi kerralla parempi tuuri ❤️ Itselläni on vielä Samk sairaanhoitajalinjan valinta kesken, tarkistin juuri.

Vierailija
806/2017 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

VTM kirjoitti:

Minulla myös yliopistotutkinto taustalla ja nyt hain opiskelemaan sairaanhoitajaksi. En ole saanut koulutustani vastaavia töitä valmistumisen jälkeen, ja nykyinen työ on epävarmaa pätkätyötä. Valitsin sairaanhoitajakoulutuksen, koska haluaisin tehdä työtä, jolla on merkitystä, ja haluaisin olla ylpeä ammatistani. Tällä hetkellä oma työ tuntuu niin turhalta, että hävettää.

Harmittaa, etten miettinyt pääaineen valintaa aikoinani tarkemmin, sillä nyt on jo paljon vaikeampi päästä opiskelemaan.

Toivottavasti opiskelupaikka aukeaa! Itse haen keväällä uudelleen, jos nyt ei tärppää. Katselen myös yliopistojen maisteriohjelmat siinä tapauksessa. Tuttu tunne minullekin tuo työn merkityksen tarve. Sosiologian taustasta ajattelisin olevan hyötyä sh:na, etenkin hallinnollisissa tehtävissä näin voisi olla? 

Vierailija
807/2017 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

VTM kirjoitti:

Minulla myös yliopistotutkinto taustalla ja nyt hain opiskelemaan sairaanhoitajaksi. En ole saanut koulutustani vastaavia töitä valmistumisen jälkeen, ja nykyinen työ on epävarmaa pätkätyötä. Valitsin sairaanhoitajakoulutuksen, koska haluaisin tehdä työtä, jolla on merkitystä, ja haluaisin olla ylpeä ammatistani. Tällä hetkellä oma työ tuntuu niin turhalta, että hävettää.

Harmittaa, etten miettinyt pääaineen valintaa aikoinani tarkemmin, sillä nyt on jo paljon vaikeampi päästä opiskelemaan.

Toivottavasti opiskelupaikka aukeaa! Itse haen keväällä uudelleen, jos nyt ei tärppää. Katselen myös yliopistojen maisteriohjelmat siinä tapauksessa. Tuttu tunne minullekin tuo työn merkityksen tarve. Sosiologian taustasta ajattelisin olevan hyötyä sh:na, etenkin hallinnollisissa tehtävissä näin voisi olla? 

Toivotaan! Sosiologiasta on mielestäni hyötyä monessakin paikassa, sillä se on opettanut kriittistä, analyyttistä ajattelua ja suurten asiakokonaisuuksien hallintaa. Ehkä näin jälkiviisaana valitsisin kuitenkin juuri hallinto- tai terveystieteitä enemmän tai hankkisin sosiaalityöntekijän pätevyyden. Helsingin yliopistossa alkoi juuri uusi sotemaisteriohjelma, mikä sekin varmasti vastaisi paremmin työmarkkinoiden tarpeita.

Vierailija
808/2017 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä täällä hei :) Valmistuin hiljattain kauppatieteistä ja hain nyt heti sairaanhoitajaopintoihin. Olen tehnyt nyt useamman vuoden oman alan töitä taloushallinnossa ja opiskeluaikoina vanhusten parissa hoitotyössä. Minua kiinnostaa kovasti sosiaali-ja terveysalan hallinnolliset työt, mutta toiveena olisi nyt tehdä ensin kunnon alanvaihto nykyisestä vakituisesta toimistotyöstä ja kerryttää käytännön kokemusta hoitotyöstä kunnolla. Toimistotyö on liian tylsää minulle, joka kaipaa ympärilleen sosiaalisuutta ja jonka ajatusmaailma ei kohtaa yksityisten firmojen arvojen kanssa. Tein graduni paikallisen sairaalan taloushallintoon ja viimeistään tämän pitkän ja onnistuneen projektin myötä olen täysin varma, että sairaalamaailma on minua varten. Kuten tässä ketjussa joku nyt mainitsikin, sosiaali- ja terveyspuolella tarvitaan kovasti käytännön kokemuksen lisäksi myös johtamisen ja organisoinnin osaamista, ja myös talouden tuntemus on korostunut viimeaikoina.

Tällä hetkellä toivon niin kovasti, että esikoisen syntymän ja äitiysloman jälkeen minua odottaisi täysin uusi arki sairaanhoitajaopintojen parissa ja vanhassa työpaikassani vanhusten parissa keikkaillen. :) Myöhemmin sitten voisin harkita opintojen täydentämistä vielä joillakin terveystieteiden tai hallintotieteiden kursseilla.

Rohkeat ja kiinnostavat suunnitelmat sinulla! Itseänikin kiinnostaa ihmiset, terveys, talous ja myös teknologia. Nyt teen töitä it-alalla kaupallisella painotuksella ja yliopistotutkintoni on tietojenkäsittelystä. Kunpa sh-valinnan tulokset pian tulisivat. Toivottavasti pääset sisään! :)

Voi kiitos! Täällä on nyt puhuttu tuosta työn merkitysestä, ja itselläkin tämä painaa vaakakupissa todella paljon. Tähän viittasinkin tavallaan noilla omilla arvoilla ja sillä, ettei ne kohtaa esim nykyisen työnantajani palveluksessa. Taloushallinnon toimistotyö ei anna minulle mitään henkistä tyydytystä, vaan haluan auttaa ihmisiä ja kokea olevani hyödyllinen. En halua toimia vain yhtenä arvottomana välikappaleena, jonka tehtävä on tuoda työnantajani taskuun rahaa mahd. paljon.

Toivottavasti sinäkin pääsisit sisään! Ja tietenkin mahdollisimman moni muukin tässä ketjussa kirjoitteleva :)

Vierailija
809/2017 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pahoillani!

Mihin koulutukseen hait?

Vierailija
810/2017 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

LuVierailija kirjoitti:

lukiks siinä mitä sait pisteitä kokeesta?

Vierailija
811/2017 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka! Hain Ouluun sosionomiksi ja kun kävin äsken katsomassa opintopolussa sitä koodia, niin tänään oli päivitetty. Mahtaakohan oikeasti mennä sinne ensi viikon loppupuolelle ennen kuin tulokset julkaistaan? Ei millään jaksaisi enää odottaa!

Vierailija
812/2017 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moikka! Hain Ouluun sosionomiksi ja kun kävin äsken katsomassa opintopolussa sitä koodia, niin tänään oli päivitetty. Mahtaakohan oikeasti mennä sinne ensi viikon loppupuolelle ennen kuin tulokset julkaistaan? Ei millään jaksaisi enää odottaa!

Mahtaa. Valitettavasti. 28.11. aikaisintaan. Paikkaa odottavien kannalta olisi ollut parempi, jos tulosten julkistuspäiväksi olisi ilmoitettu yksiselitteisesti tuo 28.11. Eikä näin savolaisittain, viimeistään 29.11. vuan suattaapi ollannii aiemmimnii vuan suattaap olla nii ettei ookkaan.

Vierailija
813/2017 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

VTM kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin itsekin ajattelen. Ymmärrän tavallaan ensikertalaisuuskiintiön, mutta samaan aikaan ihmettelen, miksi ihmisten sitten annetaan sankoin joukoin kouluttautua aloille, joilla ei ole töitä, jos uutta mahdollisuutta ei enää välttämättä saakaan. Tsemppiä tulosten odotteluun!

Onhan sinulla hyvät mahdollisuudet päästä opuskelemaan iman ensikertaisuuskiintiötäkin.

Vierailija
814/2017 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei nuo koodin jonosijat tarkoita yhtään mitään. Katsoin koodia viime vuodelta kun jäin varasijalle 78. Koodissa luki jonosija 154.

Vierailija
815/2017 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

VTM kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

VTM kirjoitti:

Toivotaan! Sosiologiasta on mielestäni hyötyä monessakin paikassa, sillä se on opettanut kriittistä, analyyttistä ajattelua ja suurten asiakokonaisuuksien hallintaa. Ehkä näin jälkiviisaana valitsisin kuitenkin juuri hallinto- tai terveystieteitä enemmän tai hankkisin sosiaalityöntekijän pätevyyden. Helsingin yliopistossa alkoi juuri uusi sotemaisteriohjelma, mikä sekin varmasti vastaisi paremmin työmarkkinoiden tarpeita.

Mikä on tämä sotemaisteriohjelma?

Kommentoin vielä näihin sote alan hallinnollisiin tehtäviin. Esim ylihoitajat ovat terveystieteiden maistereita tai tohtoreita. Muita hallinnollisia töitä kunnallisella on mutta sh koulutus ei niihin auta mitään. Sama opettajana. Yksityisillä saattaa olla laajemmat mahdollisuudet ha sekä tämä VTM että KTM voi olla oikein hyvä yhdistelmä sh tutkinnon kanssa. Niissä kyllä rahan tekeminen on ykkösarvo.

Vierailija
816/2017 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei oonko ainoa joka ei pääse kirjautuu opintopolkuun?

Vierailija
817/2017 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei oonko ainoa joka ei pääse kirjautuu opintopolkuun?

En pääse minäkään, aamulla käväsin.. tulisiko tuloksia?! Toivottavasti kun viime hauissa klo 10 ja 20 tuli oisko nyt sama juttu

Vierailija
818/2017 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ei nuo koodin jonosijat tarkoita yhtään mitään. Katsoin koodia viime vuodelta kun jäin varasijalle 78. Koodissa luki jonosija 154.

Kyllä ne nyt vaan tarkoittaa. Ei niillä toki mitään merkitystä ole, mutta tarkoittavat ne silti jotain. Jonosija on sun sijoitus kaikkien ko. hakukohteeseen pyrkineiden paremmuusjärjestyksessä. Siinä ei siis huomioida ensikertalaisuutta tms. Varasijat taas määräytyvät valintatapajonon kautta, aiemmin näitä jonoja olivat ensikertalaisten yhteispistejono (yo-todistuspisteet + koepisteet) ja koepistejono (pelkät koepisteet), sekä ei-ensikertalaisten yhteispistejono ja koepistejono. Jatkossa yhteispistekiintiö poistuu, kun todistusvalinta korvaa sen.

Mutta siis tuo sun varasija 78. kertoo sen, monesko olet ollut jossakin noista valintatapajonoista. Mulla ainakin näkyi kevään haussa koodissa kaksi eri varasijaa per hakukohde, esim. yhteen kohteeseen olin ei-ensikertalaisten koepistejonossa varasijalla 7. ja yhteispistejonossa sijalla 4.

Vierailija
819/2017 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli nyt SAMK on julkassu tradenomi monimuotokoulutukseen hyväksytyt. Tuliskohan maanantaina lisää tietoa muista kouluista.. :)

Ja 806 harmi että nyt ei tärpännyt. Tsemppiä sulle jatkoon ellet odota vielä muualta tuloksia.

Vierailija
820/2017 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuloksia ei vissiin koskaan julkaista viikonloppuisin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan neljä