Amk valintakoe ja epätoivo
Mitä ajattelitte kokeesta?
Jos kokeesta on jo joku keskustelu, olisitko kiltti ja linkkaisit sen tähän? Itse en löytänyt kommentteja kokeesta miltään palstalta.
Otsikon epötoivo taas tulee siitä että en usko pääseväni opiskelemaan tänäkään vuonna. Koe oli niin vaikea itselleni. Olen yrittänyt käydä pääsykokeissa jo ties kuinka monta kertaa, mutta en vain pääse. Olen ihan perusfiksu omasta mielestäni, luen ja seuraan uutisia. Osaan jonkin verran vieraita kieliä. Moni nauraa, että kuka tahansa pääsee ammattikorkeakouluun ja että eihän niissä tarvitse lukea mitään. Itseäni alkaa masentaa todella. Vuosia menee hukkaan!
Kommentit (2017)
Mikä ihme valinnoissa kestää?
Siis jos viikko sitten on huomattu, että osiokohtaisia pisterajoja täytyy laskea, niin luulisi, että nyt olisi jo pistesijoitukset kohdillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän ot mutta onko kukaan hakenut siirtohaussa? Eli korkeakoulun sisällä alalta toiselle. Esim sh -> fyssari. Onko silloinkin pääsykokeet vai pääseekö suoraan?
Ei oo henkilökohtasta kokemusta mut oon aatellu että jos pääsen sairaanhoitajaks, joka on siis mun toka toive, nii haen siirtohaussa ensihoitajaks 😂 en tiiä yhtää et miten ne toimii et onko niissä mitään mahollisuutta päästä mut kuitenkin
Ensihoitajaks on aika paljon vaikeampi päästä opiskelemaan mitä sairaanhoitajaks, eli en usko, että suora siirto onnistuu mitenkään. Ilmeisesti ensin kannattaa opiskella sairaanhoitajaks ja jatkaa siitä ensihoitajan opintoihin. Jatkoon pääsee kai pääsykokeella tai koulumenestyksellä?
Vierailija kirjoitti:
Mä en nyt ihan ymmärrä tätä valitusta englannin osion (tai muidenkaan osioiden) vaikeudesta. Tuon kokeen tarkoitus on kuitenkin erotella hakijoita. Jos ne osiot olisivat helpompia, lähes kaikki hakijathan saisivat täydet pisteet. Miten tuo hyödyttäisi ketään? Sitten sisäänpäässeet jouduttaisi arpomaan.
Totta, kokeen täytyy olla haastava. Kuka tahansa osaa arki-englannin. Mut jos oli liian vaikea ja suurin osa sai pienet pisteet, joudutaan kai silti arpomaan niistä, eikä nähdä tarpeeksi kirjoa kun jengi vain arvailee suurimman osan vastauksista.. :D
Englanti meni itsellä aika 10/10, varmaan osin johtuen kaksikielisyydestä, mutta silti huomasin että oli aika vaikea koe, ei ollut yo-kirjotuksissakaan näin erikoistunutta sanastoa. Näitä sanoja kokeessa ei kaikki natiivitkaan tiedä, aika hupsua olettaa suomalaiselta hakijalta. Yleensä näitä erikoisia ripotellaan sinne tänne mutta nyt oli kait ainakin puolet sitä. Mun mielestä oli hyvä englannin osio noin muuten.
En ymmärrä näitä joitain ”no must oli helppoo lol oli se helppo koe te ette vaa osaa”.
Naistenhuoneella joku saanut tänään illalla paikan Lahden AMK sh linjalta!
Vierailija kirjoitti:
Naistenhuoneella joku saanut tänään illalla paikan Lahden AMK sh linjalta!
Jaa valintakokeella?
Ilmeisesti. Oli aiemmin hyväksytty jo Laureaan 2.vaihtoehtoonsa. Tänään oli ilmestynyt tuo Lahden amk paikka.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti. Oli aiemmin hyväksytty jo Laureaan 2.vaihtoehtoonsa. Tänään oli ilmestynyt tuo Lahden amk paikka.
No en nyt ihan heti olisi uskomassa tähän väitteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon saman kommentin nähnyt ja on tosiaan tullut tänään osalle ilm tieto nyt illasta koulupaikasta. Voi hemmetti ku tulis jo ne omatkin tulokset!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon saman kommentin nähnyt ja on tosiaan tullut tänään osalle ilm tieto nyt illasta koulupaikasta. Voi hemmetti ku tulis jo ne omatkin tulokset!
No mietipä nyt oikein ajatuksella.
Laureaan on enemmän hakijoita, joten pisterajat ovat sinne todennäköisesti korkeammat kuin Lahteen.
Kuulostaa todella oudolta, että ensin olisi hyväksytty kohteeseen johon on paljon hakijoita ja vasta sitten kohteeseen johon on hakijoita vähemmän.
On kyse sitten todistusvalinnasta tai sähköisestä valintakokeesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laureaan on enemmän hakijoita, joten pisterajat ovat sinne todennäköisesti korkeammat kuin Lahteen.
Kuulostaa todella oudolta, että ensin olisi hyväksytty kohteeseen johon on paljon hakijoita ja vasta sitten kohteeseen johon on hakijoita vähemmän.
On kyse sitten todistusvalinnasta tai sähköisestä valintakokeesta.
Ei tuossa ole mitään kummallista. Yhteishaussa tarjotaan vain yhtä opiskelupaikkaa, eli sitä ylintä, mihin pisteet riittävät. Jos hakija on tullut valituksi alempaan toiveeseensa, voi jäädä odottamaan korkeampien hakutoiveiden tuloksia ja jos pääsee ykkösvaihtoehtoonsa, niin muut hakutoiveet peruuntuvat automaattisesti.
Jos ei tehnyt lukiossa töitä eikä sen jälkeen tai ei ole kompetenssia niin moro moro. Kyllä tässä maassa on ihan liikaakin korkeakouluopiskelijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyse sitten todistusvalinnasta tai sähköisestä valintakokeesta.Ei tuossa ole mitään kummallista. Yhteishaussa tarjotaan vain yhtä opiskelupaikkaa, eli sitä ylintä, mihin pisteet riittävät. Jos hakija on tullut valituksi alempaan toiveeseensa, voi jäädä odottamaan korkeampien hakutoiveiden tuloksia ja jos pääsee ykkösvaihtoehtoonsa, niin muut hakutoiveet peruuntuvat automaattisesti.
Noh, ihan samalla tavalla kuin näillä keskustelupalstoilla, voi myös Facebookin ryhmissä olla provoilijoita ja trolleja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyse sitten todistusvalinnasta tai sähköisestä valintakokeesta.Ei tuossa ole mitään kummallista. Yhteishaussa tarjotaan vain yhtä opiskelupaikkaa, eli sitä ylintä, mihin pisteet riittävät. Jos hakija on tullut valituksi alempaan toiveeseensa, voi jäädä odottamaan korkeampien hakutoiveiden tuloksia ja jos pääsee ykkösvaihtoehtoonsa, niin muut hakutoiveet peruuntuvat automaattisesti.
Lue myös tuo minun kommenttini uudelleen ajatuksella.
Päivittäin käyn opintopolussa katsomassa onko tulokset tulleet ja seuraan myös tätä keskustelua. En siis usko pääseväni opiskelemaan sairaanhoitajaksi, koska matikka-osio meni niin huonosti. Ahdistaa nykyinen toimistotyö ja haluaisin vaihtaa alaa, mutta pitää alkaa miettimään myös muita vaihtoehtoja jos en kouluun pääse. Minulla on tradenomin ja merkonomin paperit ja olen lukion käynyt, en mielestäni ole mitenkään tyhmä. Silti koe oli vaikea.
Vierailija kirjoitti:
Päivittäin käyn opintopolussa katsomassa onko tulokset tulleet ja seuraan myös tätä keskustelua. En siis usko pääseväni opiskelemaan sairaanhoitajaksi, koska matikka-osio meni niin huonosti. Ahdistaa nykyinen toimistotyö ja haluaisin vaihtaa alaa, mutta pitää alkaa miettimään myös muita vaihtoehtoja jos en kouluun pääse. Minulla on tradenomin ja merkonomin paperit ja olen lukion käynyt, en mielestäni ole mitenkään tyhmä. Silti koe oli vaikea.
Vaihdetaas ammatteja. T. Toimistotyöstä haaveileva sh
Minä myös käyn päivittäin katsomassa opintopolussa, josko tuloksia olisi tullut. Voi kun tulisikin jo! Niin piinaavaa tämä odotus. Vaikka melko varma olen,etten opiskelen pääse, englannin osio oli niin vaikea!
Mulle tuli sellaista mieleen että jos henkilö hakee vaikka sosionomiksi ja tradenomiksi niin voiko hylätty etiikka osio karsia myös hausta tradenomiksi, vaikka sitä osiota ei ko oulutusalalle tarvitse tehdä ?? Onko jollain tietoa ?
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli sellaista mieleen että jos henkilö hakee vaikka sosionomiksi ja tradenomiksi niin voiko hylätty etiikka osio karsia myös hausta tradenomiksi, vaikka sitä osiota ei ko oulutusalalle tarvitse tehdä ?? Onko jollain tietoa ?
Ei tietenkään, koska etiikka osio ei kuulunut trademonin valintakokeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään vaikuta asiaan.
Ei oo henkilökohtasta kokemusta mut oon aatellu että jos pääsen sairaanhoitajaks, joka on siis mun toka toive, nii haen siirtohaussa ensihoitajaks 😂 en tiiä yhtää et miten ne toimii et onko niissä mitään mahollisuutta päästä mut kuitenkin