Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Unelma-parisuhde ja feminismi

Vierailija
27.10.2019 |

Feminismiä arvostellaan tällä palstalla jatkuvasti. Varsinkin palstamiehet ovat tässä kunnostautuneet kovasti (eri asia tietenkin on, kuunteleeko heitä yleisesti ottaen juuri kukaan..)
Joka tapauksessa, tahtoisin keskustella feminismistä parisuhteessa. Erityisesti minua kiinnostaa, millainen olisi palstamiesten unelmien parisuhde. Tämä mm. siksi että monen miehen käsitys parisuhteesta tuntuu olevan kaukana tosielämästä osittain siksi että tosielämän kokemus puuttuu ja näin toimimisen helppouden tai kiinnostuksen puutteen vuoksi uskotaan muiden kokemuksiin, monessa tapauksessa kritiikittömästi.
Ei tarvitse vastata jos et etsi parisuhdetta tai asia ei kiinnosta sinua lainkaan.
Voit mainita ikäsi ja joitain taustatietoja tms. ja lisäksi sen, millainen määrä feminismiä on sallittua unelmiesi parisuhteessa. Eli skaala olisi sadan vuoden takaisesta avioliitosta (naisella ei rahaa, yhteiskunnallista valtaa, oikeutta omaan mielipiteeseen, omaan kehoonsa, täysin sidottu kotiinsa paitsi miehen seurassa jne.) liki täyteen tasa-arvoon parisuhteessa (kotityöt lähes 50/50, molemmilla omat rahat ja oma elämä, omat urat, harrastukset, mies käyttää osansa vanhempainvapaasta ja osallistuu lastenhoitoon toisena vanhempana, vanhemmat toimivat tiiminä).
Keskustelua, kiitos.

Kommentit (166)

Vierailija
1/166 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotan jännityksellä vastauksia.

Omalla kohdalla meillä on ollut aika lailla tuollainen tasa-arvoinen ja kaikin puolin kunnioittava parisuhde keskenämme. Se on mielestäni toiminut hyvin ja mieskin niin väittää kun keskustelemme. Poikkeuksena tuo omat rahat-juttu, esim. ravintolassa maksaa se joka ensin ehtii maksaa tai jolla on lompakko mukana. Lisäksi minä olen elättänyt silloin (pääosin) kun mies opiskeli ja mies elätti minua (pääosin) kun itse opiskelin. Nykyisin kumpikin ostaa omillaan mitä tarvitsee ja juoksevat kulut menevät puoliksi (tasasumma). Tulot ovat samaa luokkaa noin suurinpiirtein joten tämä toimii meillä. Kumpikin tietää toki myös että jos tarvitsee yhtäkkiä lisää rahaa niin toinen maksaa silloin, eikä meistä kumpikaan käytä tätä mahdollisuutta väärin. Itse parisuhteen kannalta pidetään molemmat toisistamme hyvä huoli kaikilla mahdollisilla osa-alueilla. Välillä riidellään, tosin aika harvoin. Olemme aika samanlaisia ihmisiä ja pidän huolen että mies tuntee olonsa turvalliseksi ilmaistakseen itseään vapaasti, joten isoja kiistoja ei pääse syntymään. Kunnioitus toista kohtaan säilyy riidellessäkin.

Vierailija
2/166 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jahas...Kommentoin, mutta kommentti hävisi parissa minuutissa. Eikä siinä kyllä mitään epäasiallista ollut, vain ei-toivottu mielipide.

Kun tällaisia kysymyksia esitätte, niin voisitteko samalla määritellä, että millaiset vastaukset ovat hyväksyttyjä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/166 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Feminismin vihaaminen Suomessa on aika absurdia koska se on suurelta osin vaikuttanut suomalaisen hyvinvointivaltion syntyyn. Jenkkilässä taas feminismi on kärjistynyt perijenkkiläiseen tyyliin ahneudeksi ja oman edun tavoitteluksi (koska siellä tuntuu jokainen aatesuuntaus ennen pitkää kärjistyvän siihen). Tätä näkee Suomessa huomattavasti harvemmin. Ei esimerkkinä minulle, 33-vuotiaalle naiselle, ole koskaan tullut edes mieleen että mies minut elättäisi, ei myöskään se että mies päättäisi asioistani. Molemmat ajatukset tuntuvat kovin vierailta ja ahdistavilta. Ja tiedän että muitakin kaltaisiani on, paljon.

Vierailija
4/166 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisoni ei lue tätä palstaa eikä tietääkseni muutenkaan juuri käytä nettiä muuhun kuin asioiden hoitamiseen. Käsittääkseni hän on erittäin tyytyväinen suhteeseemme ja "säännöt" on yhdessä luotu, joten vastaan hänen puolestaan mutta omalla suullani:

Suhteemme on erittäin tasa-arvoinen. Molemmilla on omat työnsä ja omat tulonsa. Kumpikin laittaa saman summan kuukausittain yhteiselle taloustilille, sillä katetaan asumiskulut, ruoka ja yhteisen auton kulut. Kaikki muu raha on omaa rahaa, josta ei ole tilivelvollinen toiselle.

Kotityöt jaetaan niin tasan kuin mahdollista, ottaen huomioon molempien mieltymykset. Mies tiskaa (täyttää koneen ja siivoaa keittiön), pesee useimmiten pyykit, imuroi ja järjestelee. Minä laitan ruoan, pyyhin pölyt ja pesen vessan. Pihatyöt jaetaan; minun vastuullani on kasvihuone, kasvimaa ja kukkapenkit, minä myös poimin marjat ja hedelmät. Mies leikkaa nurmikon ja pensasaidan. Isommat hommat tehdään yhdessä. Autot hoitaa ja renkaat vaihtaa useimmiten korjaamo-

Matkustelemme sekä yhdessä että erikseen. Minulla on enemmän työmatkoja kuin miehellä. Molemmilla on omia harrastuksia ja omia ystäviä, mutta harrastamme myös yhdessä ja tapaamme joitakin ystäviä yhdessä.

Yhteisiä lapsia ei ole eikä tule.

Vierailija
5/166 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jahas...Kommentoin, mutta kommentti hävisi parissa minuutissa. Eikä siinä kyllä mitään epäasiallista ollut, vain ei-toivottu mielipide.

Kun tällaisia kysymyksia esitätte, niin voisitteko samalla määritellä, että millaiset vastaukset ovat hyväksyttyjä?

Minä en kerinnyt nähdä kyseistä kommenttia, joten postaisitko uudestaan? Siistitty versio, jos oli jotain "kyseenalaisia" sanoja tms.

-ap

Vierailija
6/166 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Feminismin vihaaminen Suomessa on aika absurdia koska se on suurelta osin vaikuttanut suomalaisen hyvinvointivaltion syntyyn. Jenkkilässä taas feminismi on kärjistynyt perijenkkiläiseen tyyliin ahneudeksi ja oman edun tavoitteluksi (koska siellä tuntuu jokainen aatesuuntaus ennen pitkää kärjistyvän siihen). Tätä näkee Suomessa huomattavasti harvemmin. Ei esimerkkinä minulle, 33-vuotiaalle naiselle, ole koskaan tullut edes mieleen että mies minut elättäisi, ei myöskään se että mies päättäisi asioistani. Molemmat ajatukset tuntuvat kovin vierailta ja ahdistavilta. Ja tiedän että muitakin kaltaisiani on, paljon.

Millä tapaa feminismi on vaikuttanut suomalaisen hyvinvointivaltion syntyyn Yhdysvalloista poikkeavan epäitsekkäästi? 

Vierailija
7/166 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Feminismi on nykysuomen vakavin uhka, se on SYÖPÄ joka nakertaa satavuotta rakennettua yhteiskuntaa sisältä päin. Tuon SYÖVÄN tulokset on alkaneet viimeisen kymmenen vuoden aikana konkretisoitua.

Vierailija
8/166 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en kerinnyt nähdä kyseistä kommenttia, joten postaisitko uudestaan? Siistitty versio, jos oli jotain "kyseenalaisia" sanoja tms.

-ap

Ei ollut mitään kyseenalaisia sanoja ja kommentti julkaistiin kyllä.

Itse asiassa viestini poistaminen havainnollistaa hyvin alkuperäisen viestini pointtia, missä yksinkertaistettuna sanoin, että tasa-arvoista parisuhdetta ei voi olla jos naiset yksipuolisesti määrittelevät mitä tasa-arvoinen parisuhde tarkoittaa. 

Vierailija
9/166 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aina ihmettelen, miksi jotkut pitävät modernia feminismiä tasa-arvoliikkeenä. Joskus vuosikymmeniä sitten, kun naiset ja miehet olivat Suomessakin lain edessä eriarvoisia, oli myös feminismille aidosti tarvetta. Moderni feminismi sen sijaan on enemmän tai vähemmän vaatimusta jakaa ihmiset sukupuolen mukaan, ja antaa naisille erioikeuksia. 

Mitä tekemistä esim. naiskiintiöillä on tasa-arvon kanssa? No, ei mitään. Päinvastoin, ne asettavat vain ihmiset erilaiseen asemaan riippuen siitä, mitä löytyy jalkojen välistä.

Mitä tulee itse kysymykseen, niin oma parisuhteeni on kyllä tasa-arvoinen. Meillä kotityöt jaetaan sen perusteella, kumpi mitäkin osaa ja haluaa tehdä. Ei siihen mitään kirjanpitoa tarvita.

Vierailija
10/166 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Itse asiassa viestini poistaminen havainnollistaa hyvin alkuperäisen viestini pointtia, missä yksinkertaistettuna sanoin, että tasa-arvoista parisuhdetta ei voi olla jos naiset yksipuolisesti määrittelevät mitä tasa-arvoinen parisuhde tarkoittaa. 

Millainen sinusta olisi tasa-arvoinen parisuhde?

Vierailija
11/166 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tapaa feminismi on vaikuttanut suomalaisen hyvinvointivaltion syntyyn?

Suomessa kehitettiin vahvat peruspalvelut kuten kattava terveydenhoito (mukaanlukien neuvolat ja äitiyspakkaus), sosiaaliturvaa, koululaitosta laajennettiin ja yhteiskuntaa kehitettiin kokonaisuutena mahdollistamaan myös naisille hyvä elämä (ilman sodassa kaatuneita miehiä) ja heidän turvakseen, myös lasten hyvinvointiin panostettiin voimakkaasti. Naiset ovat tottuneet huolehtimaan itsestään jo vuosikymmeniä, joko omasta halustaan tai olosuhteiden pakosta. Tämä on vähentänyt huomattavasti miehen taakkaa olla perheen ainoa leiväntuoja, ja miehet käyttävät vielä nykyisinkin naisten ohella paljon julkisia palveluita, vaikka niitä kovasti halutaankin yksityistää. Jenkeissä taas raha on aina määrännyt aivan kaiken sosiaalisesta statuksesta, kumppanin valinnan kautta naimiseen tiettyyn sukuun (naisilla neitsyys tallella tietysti, miehillä ei niin väliä), koulutuksen, terveydenhoidon, elämänlaadun yleensäkin. Miehet ovat arvottaneet itsensä ja oman elämänsä vahvasti rahan ja statuksen kautta, ja kun tämä ei yhtäkkiä ole naisille kelvannut on se tulkittu kiittämättömyydeksi vaikka kyse on ollut enemmänkin hengitystilasta. Sitten naiset ovat heränneet siihen että kumppania ei välttämättä löydy jos miehen ei anna tarjota sekä päättää kaikkea, ja koittaneet olla mieliksi ja "perinteisempiä" naisia. Kunnes ovat heränneet siihen että paluu "perinteisen naisen" muottiin ei enää onnistu, ja miehet ovat joutuneet huomaamaan etteivät he saa enää valtaosaa naisista taipumaan määräysvallan alle edes (isolla)rahalla. Ja siitä päästäänkin nykyaikaan.  Eli jenkkiläinen feminismi on paljon radikaalimpi asia ja herättää enemmän vihaa kuin Suomessa on perinteisesti herättänyt.

Vierailija
12/166 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Tämäpä on kiinnostava näkemys. Minkälainen tasa-arvon käsite voisi olla naisille edullinen mutta miehille haitallinen, niin että voidaan vielä puhua tasa-arvosta? Voitko nimetä yhden miehiltä parisuhteiden tasa-arvoa koskevaan keskusteluun tulleen aloitteen, joka ei ole pyrkimys palata vanhaan epätasa-arvoon ja joka on naisten toimesta vaiettu kuoliaaksi tai tyrmätty? 

Vierailija
13/166 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä aina ihmettelen, miksi jotkut pitävät modernia feminismiä tasa-arvoliikkeenä. Joskus vuosikymmeniä sitten, kun naiset ja miehet olivat Suomessakin lain edessä eriarvoisia, oli myös feminismille aidosti tarvetta. Moderni feminismi sen sijaan on enemmän tai vähemmän vaatimusta jakaa ihmiset sukupuolen mukaan, ja antaa naisille erioikeuksia. 

Mitä tekemistä esim. naiskiintiöillä on tasa-arvon kanssa? No, ei mitään. Päinvastoin, ne asettavat vain ihmiset erilaiseen asemaan riippuen siitä, mitä löytyy jalkojen välistä.

Mitä tulee itse kysymykseen, niin oma parisuhteeni on kyllä tasa-arvoinen. Meillä kotityöt jaetaan sen perusteella, kumpi mitäkin osaa ja haluaa tehdä. Ei siihen mitään kirjanpitoa tarvita.

EI ole mitään "modernia feminismiä".

On feminismi joka tarkoittaa että mies ja nainen ovat saman arvoisia ihmisiä ja sitten on sovinismi joka tarkoittaa että mies on arvokkaampi ihminen kuin nainen. 

Miksi helvetissä pitää vääntää tästäkin asiasta aina vaan? Kaikki suomalaiset naiset tietää että eivät ole huononpia ihmisiä vain siksi että heillä on kohtu ja muut lapsentekovehkeet kropassa eikä penistä. Eli kaikki suomalaiset naiset on feministejä. Ja luultavasti suurin osa miehistäkin on yhtä järkeviä.

Jos Suomessa on olemassa muutama nainen jotka ovat jotain "radikaali-feministejä" niin miksi helvetissä niiden takia pitää pilata koko sana ja tuomita kaikki naiset?

Vierailija
14/166 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat yhteensovittamattomia.

Vierailija
15/166 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Feminismi on nykysuomen vakavin uhka, se on SYÖPÄ joka nakertaa satavuotta rakennettua yhteiskuntaa sisältä päin. Tuon SYÖVÄN tulokset on alkaneet viimeisen kymmenen vuoden aikana konkretisoitua.

Perusteluja, kiitos. Koittaen välttää liikaa nimittelyä ja tunteenpurkauksia.

Vierailija
16/166 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Minun kommenttini oli siis tuo ylin, ensimmäinen vastaus. Unohdin laittaa merkinnän että olen aloittaja. Eli tuollainen on mielestäni tasa-arvoinen parisuhteeni, 10 vuotta ollaan menty näin. -ap

Vierailija
17/166 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Riippuu naisesta. Ei voi olla olemassa mitään yhtä määritelmää, joka voisi kattaisi kaikki naiset. Yleensä se on kompromissi huonon ja täydellisen naisen väliltä. Perinteisemmän naisen vuoksi olisin valmis tekemään paljon, mutta "moderni" nainen ei ansaitse tuollaista 50/50 töiden jaottelua.

Vierailija
18/166 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Tämäpä on kiinnostava näkemys. Minkälainen tasa-arvon käsite voisi olla naisille edullinen mutta miehille haitallinen, niin että voidaan vielä puhua tasa-arvosta? Voitko nimetä yhden miehiltä parisuhteiden tasa-arvoa koskevaan keskusteluun tulleen aloitteen, joka ei ole pyrkimys palata vanhaan epätasa-arvoon ja joka on naisten toimesta vaiettu kuoliaaksi tai tyrmätty? 

Sellainen, jossa miehen ja naisen halut ja toiveet kohtaavat tasa-arvoisesti. Nykytila syntyy yhteiskunnan painostuksesta, missä miesten luontaiset vietit sivuutetaan täysin.

Vierailija
19/166 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Riippuu naisesta. Ei voi olla olemassa mitään yhtä määritelmää, joka voisi kattaisi kaikki naiset. Yleensä se on kompromissi huonon ja täydellisen naisen väliltä. Perinteisemmän naisen vuoksi olisin valmis tekemään paljon, mutta "moderni" nainen ei ansaitse tuollaista 50/50 töiden jaottelua.

Tarkoitatko, että jos nainen käy kokopäivätöissä, haluaa maksaa puolet perheen kuluista, hoitaa oman autonsa asiat, tekee lumitöitä ja leikkaa ruohikkoa ja pitää huolen lapsista, niin sinä voit sitten tehdä vähemmän? Onko sinulle hyvä parisuhde sellainen, jossa nainen on kotona ja sinä ainoana palkansaajana maksat kaikki perheen kulut?

Vierailija
20/166 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Sellainen, jossa miehen ja naisen halut ja toiveet kohtaavat tasa-arvoisesti. Nykytila syntyy yhteiskunnan painostuksesta, missä miesten luontaiset vietit sivuutetaan täysin.

Mitä nuo miesten luontaiset vietit oikein ovat?