Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jouluapua avattu! Aiotko auttaa?

Vierailija
25.10.2019 |

Minä en. Taas siellä toivotaan esim. 26-vuotiaille lapsosille lahjoja! Ja edelleen tehdään lisää muksuja, vaikka terveys pettänyt jo ajat sitten ja taloudellinen tilanne pysynyt huonona vuosikausia! Ihan ihmeellisiä selityksiä löytyy kyllä välillä noilta perheiden vanhemmilta, esim tämä: "Äiti ollut työttömänä kohta 2v. Paluu töihin ei ole vielä ajankohtaista, koska liika stressi ja huoli vienyt voimat hakea työtä."....

Kommentit (1206)

Vierailija
681/1206 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin h*lvettiin ne tukirahat oikein menee, jos ei ole varaa mihinkään?

Meillä ne menee kolmeen hsl:n bussilippuun, laskuihin, ylikalliiseen vuokraan ja kahden teinin ruokaan. Teinit myös kasvaa siihen malliin, että vaatekoko on meillä parissa kuukaudessa muuttunut suuresti. Pituutta on tullut yli kymmenen senttiä ja kengän koko huitelee jo koossa 45. Ai niin, yksi iso menoerä on tällä hetkellä lukiokirjat ja siitä saan harmaita hiuksia. Alkoholia en käytä enkä polta. Eikä ole hiuslisäkkeitä eikä tekokynsiä. Tässä jotain näkökulmaa.

Vierailija
682/1206 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että silleen kirjoitti:

Mistä minä anoisin apuja? Tuollaiseen minä en kyllä itseäni pistä, kiitos, ei ole sellaisesta kyse. En tarvitse jouluja. Tarpeeni ovat lämpimissä vaatteissa, vanhaan lusaan joustinsängyn pohjaan sopivassa ohuessa patjassa (normipatjalta lentäisi kuin leppäkeihäs jos tuon päälle laittaa, on kokeiltu), apuvälineissä, kunnollisissa silmälaseissa jotta näen päätökseni ja hakemukseni itse hoitaa, siivousavun ja muun käytännön avun hankkimisessa mikä on minimituloiselle ongelma. Tämän sotesysteemin kanssa pärjäämiseen apua. Se on se iso asia.

Olen pitkällä sairauslomalla ja odotan määräaikaisen työkyvyttömyyseläkkeen eli kuntoutustuen päätöstä toimitettuani uuden 6kk sairauslomatodistuksen. Jos sen saa, se on takuueläketasoa. Minulle ei ollut viime maanantai vielä sitten mitään tuloa tulemassa koko kuulle, saa nyt nähdä kuinka käy. Ei ole mitään tietoa miten kauan eläkepäätöksessä menee. Olin pitkään tietämätön täysin koska minun kohdallani paikkakunnan sosiaalityön systeemi ei ole toiminut lainkaan vaikka toisin ajattelisi. Perussairautena mm syöpä vuoden sisään, nivelreuma. Liikkumisvaikeudet, nivel tulisi vaihtaa, mikä vaatii taas kuntoutumista siihen leikkauskuntoon. Se ei olekaan niin yksinkertaista. Sairaalasta olisi tullut huolehtia kuntoutussuunnitelma, mikä laiminlyöty.

Olen ollut tähän asti - Lokakuulla tässä maassa - täysin varvastossuihin verrattavien varassa jalkineista. Saamatta yhteiskunnan tukiverkostosta sotessa miltään momentilta sekä minimituloisena apua niihin tilanteessa, jalat niin turvoksissa kuin hirviöllä. Kaikki ihmiset vain kauhistelleet. Kukaan ei ole aiemmin kertonut olevan olemassa erityisjalkineita. Tiedän vasta nyt ja samoin sekin selvisi, lääkinnällisenä kuntoutuksena ei myönnetä. Kukaan sotesysteemissä ei ole koko aikana reagoinut neuvoen ja asiaan tarttuen nähdessään jonkun joutuvan pinkomaan muovilipokkailla ilmiselvän järjettömän tasoisen turvotuksen kanssa. Itse nähtävästi tulisi olla myös se joka tiedettävä millä sitä voisi hoitaa, vaikka on maallikko. Uskomatonta mutta totta. Hyvin pyyhkii, Suomen sotesysteemi.

On kivuliasta ja vaikeaa. Tarvitsen käytännössä apuvälineen kodin ulkopuolella. Sitä ei vain aina saa mukaan enkä saa sitä kasaan, eikä aina anneta ottaa mukaan. Tulee tilanteita, minut dumpataan ilman sitä heitteille jonnekin ilman varaa taksiin tms pärjäilemään ja palloilemaan yksin jopa juuri piikitetyn nivelen kanssa. Hieman tarkoitushakuisesti huijataan minut ilman apuvälinettä kyytiin ettei mahdu autoon koska siellä on jotain ettei mahdu eikä se pidäkään paikkaansa. Sitten hylätään jonnekin ilman."Tukiverkosto" käytännössä koostuu negatiivisesti aina suhtautuneesta henkilöstä joka jopa fyysisesti saati henkisesti väkivaltainen. Tarvitsen apua päästäkseni selviytymään ilman häntä.

Paikkakunnan sosiaalityöstä ei ole saanut tämän toimeentulon tai terveyspuolen byrokratiaviidakon kanssa minkäänkaltaista neuvontaa vuoteen. Sos tt karkasi meiltä pinkoen karkuun kasvot valkoisina, kun tuli puhe sytostaattien mahdollisesta tarpeesta vuosi sitten. On kuin koko sosiaalityötä ei olisi olemassa. Olen neuvoa saanut työkkäristä, Kelasta, yliopistollisen sairaalan polien sosiaalityöstä, sosiaaliasiamieheltä, mutta sosiaalitoimi ei ole olemassa kun on minusta kyse. Sinne on tehty käsittääkseni lukemattomia huoli-ilmoja jopa Kelasta ja yliopistollisesta sairaalasta, tietenkin yksityisetkin ihmiset. Se on ollut kuin vesi hanhen selässä. Lämpimät terkut sinne! Eivätköhän nekin ihmiset vielä saa tuta elämässä vastoinkäymisiä joskus ...

Löytyykö mistään vapaaehtoistoimijoita? Mistä apua systeemin käsiin ja haltuun ottoon, jotta saisi avun mihin oikeutettu ja hahmottaisi systeemiä?

En tiedä mistä saisit apua - jonkun tehokkaan ja täysvoimaisen ja hyväntahtoisen pitämään puoliksi.

Toivon kuitenkin, että tilanteesi kohentuu. Saat avun millä turvotus ja kivut lievittyvät ja muutakin mukavaa elämääsi!

Tilanteesi ei kuulosta kohtuulliselta. Voimia ja selviytymis-sisua sinulle!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
683/1206 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

12-vuotias tytär tarvitsee hupparin koossa XL. Huh huh... Vanhemmat olleet monissa tapauksissa pois töistä 5-7 vuotta, ja sitten löytyy 5 alle 7-vuotiasta lasta. Eli jokainen lapsi on tehty vanhempien ollessa työttöminä. Elämänhallinnan puute, ei tuohon tilanteeseen vahingossa joudu.

Paljon pyydetään merkkivaatteita, Jopoja (äitini yritti tarjota viime vuonna tuliterää tavallista naistenpyörää 16-vuotiaalle, ei kelvannut), ihan oikea auto, mopoja, pleikkareita ja niihin pelejä. Itse olen normaalista perheestä, enkä olisi saanut mitään noista lahjaksi. Olen 21-vuotias nyt, eikä minulla ole ollut mitään merkkivaatteita koskaan. Serkkujani on yläkoulussa, ja heidän mukaansa on ihan puppua, että siellä olisi kaikilla merkkihupparit ja että muka kiusattaisiin jos ei ole. 90 % on ihan H&M huppari 9,90 euroa. Samaa sanoo tätini, joka on toisessa yläkoulussa koulukuraattori.

Joo, on tullut useampi perhe vastaan, jossa 10-13v lapselle toivotaan vaatteita koossa L-XL. Ja sitten toivotaan jouluruokaa tai herkkuja...

Ollaanko täällä oikeasti sitä mieltä, että jos lapsi on läski, hänelle ei edes jouluna kuulu jouluruoka tai herkut?

Omat lapset solakoita, mutta kuulostaa minusta silti melko kohtuuttomalta.

Vierailija
684/1206 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuntolainan lyhentämiseen, ei hyväksyttävä meno toimeentulotuessa.

Auts...Me ei olla edes kokonaisuudessaan pienituloisia (kai?) mutta meillä ei ole edes mahdollisuuksia saada asuntolainaa pankista. Valitettavasti en kyllä koe, että haluaisin omassa asemassani auttaa sellaista, jolla on omaisuutta omastakin takaa. 

Ja sitten valoja päälle.

Laina on todennäköisesti saatu silloin, kun on ollut palkkatuloja riskilaskelman verran. Se on jokaisen oma asia mihin perusosansa käyttää, leipäjonosta sitten paikkausta siihen. Jos olisi vuokra-asunto, yhteiskunta maksaisi vuokran perusosan päälle, eli satoja euroja enemmän kuukaudessa ja jonkun sijoittajan taskuun nekin menee.

Kyllä minulla ihan itselläni on oikeus päättää, että mitä rahoillani teen :) Ja juuri siksi, en auttaisi kyseistä perhettä. Asunnon tai talon voi myydä, jos niin tiukkaa tekee, että pitää toimeentulotuella olla. Toimeentulotuen tarkoitus ei ole kuitenkaan kasvattaa kenenkään omaisuutta. 

Mutta perusosalla ostetut telkkarit, puhelimet, sukset, luistimet yms. ei ole omaisuutta? Naisen logiikkaa.

No kyllä mä olen sitäkin mieltä, että jos perheessä pitää olla 55 tuumainen uusi telkkari ja kallein uusi puhelin niin myyntiin vaan, jos muuten tekee tiukkaa. Todellisuutta nyt taitaa kuitenkin olla se, että telkkareita saa halvalla käytettynä eikä niistä myydessä saa juuri mitään. Luistimet on harrastusväline ja kuuluu jokaisen lapsen perusoikeuksiin, toisin kuin omistusasunto. 

Vierailija
685/1206 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

12-vuotias tytär tarvitsee hupparin koossa XL. Huh huh... Vanhemmat olleet monissa tapauksissa pois töistä 5-7 vuotta, ja sitten löytyy 5 alle 7-vuotiasta lasta. Eli jokainen lapsi on tehty vanhempien ollessa työttöminä. Elämänhallinnan puute, ei tuohon tilanteeseen vahingossa joudu.

Paljon pyydetään merkkivaatteita, Jopoja (äitini yritti tarjota viime vuonna tuliterää tavallista naistenpyörää 16-vuotiaalle, ei kelvannut), ihan oikea auto, mopoja, pleikkareita ja niihin pelejä. Itse olen normaalista perheestä, enkä olisi saanut mitään noista lahjaksi. Olen 21-vuotias nyt, eikä minulla ole ollut mitään merkkivaatteita koskaan. Serkkujani on yläkoulussa, ja heidän mukaansa on ihan puppua, että siellä olisi kaikilla merkkihupparit ja että muka kiusattaisiin jos ei ole. 90 % on ihan H&M huppari 9,90 euroa. Samaa sanoo tätini, joka on toisessa yläkoulussa koulukuraattori.

Joo, on tullut useampi perhe vastaan, jossa 10-13v lapselle toivotaan vaatteita koossa L-XL. Ja sitten toivotaan jouluruokaa tai herkkuja...

No en mä tästä kyllä vetäisi mitään johtopäätöksiä. Mun poika on hoikka ja haluaa pitää XL-koon vaatteita, koska pitää pitkistä ja löysistä huppareista. 

Vierailija
686/1206 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että silleen kirjoitti:

Mistä minä anoisin apuja? Tuollaiseen minä en kyllä itseäni pistä, kiitos, ei ole sellaisesta kyse. En tarvitse jouluja. Tarpeeni ovat lämpimissä vaatteissa, vanhaan lusaan joustinsängyn pohjaan sopivassa ohuessa patjassa (normipatjalta lentäisi kuin leppäkeihäs jos tuon päälle laittaa, on kokeiltu), apuvälineissä, kunnollisissa silmälaseissa jotta näen päätökseni ja hakemukseni itse hoitaa, siivousavun ja muun käytännön avun hankkimisessa mikä on minimituloiselle ongelma. Tämän sotesysteemin kanssa pärjäämiseen apua. Se on se iso asia.

Olen pitkällä sairauslomalla ja odotan määräaikaisen työkyvyttömyyseläkkeen eli kuntoutustuen päätöstä toimitettuani uuden 6kk sairauslomatodistuksen. Jos sen saa, se on takuueläketasoa. Minulle ei ollut viime maanantai vielä sitten mitään tuloa tulemassa koko kuulle, saa nyt nähdä kuinka käy. Ei ole mitään tietoa miten kauan eläkepäätöksessä menee. Olin pitkään tietämätön täysin koska minun kohdallani paikkakunnan sosiaalityön systeemi ei ole toiminut lainkaan vaikka toisin ajattelisi. Perussairautena mm syöpä vuoden sisään, nivelreuma. Liikkumisvaikeudet, nivel tulisi vaihtaa, mikä vaatii taas kuntoutumista siihen leikkauskuntoon. Se ei olekaan niin yksinkertaista. Sairaalasta olisi tullut huolehtia kuntoutussuunnitelma, mikä laiminlyöty.

Olen ollut tähän asti - Lokakuulla tässä maassa - täysin varvastossuihin verrattavien varassa jalkineista. Saamatta yhteiskunnan tukiverkostosta sotessa miltään momentilta sekä minimituloisena apua niihin tilanteessa, jalat niin turvoksissa kuin hirviöllä. Kaikki ihmiset vain kauhistelleet. Kukaan ei ole aiemmin kertonut olevan olemassa erityisjalkineita. Tiedän vasta nyt ja samoin sekin selvisi, lääkinnällisenä kuntoutuksena ei myönnetä. Kukaan sotesysteemissä ei ole koko aikana reagoinut neuvoen ja asiaan tarttuen nähdessään jonkun joutuvan pinkomaan muovilipokkailla ilmiselvän järjettömän tasoisen turvotuksen kanssa. Itse nähtävästi tulisi olla myös se joka tiedettävä millä sitä voisi hoitaa, vaikka on maallikko. Uskomatonta mutta totta. Hyvin pyyhkii, Suomen sotesysteemi.

On kivuliasta ja vaikeaa. Tarvitsen käytännössä apuvälineen kodin ulkopuolella. Sitä ei vain aina saa mukaan enkä saa sitä kasaan, eikä aina anneta ottaa mukaan. Tulee tilanteita, minut dumpataan ilman sitä heitteille jonnekin ilman varaa taksiin tms pärjäilemään ja palloilemaan yksin jopa juuri piikitetyn nivelen kanssa. Hieman tarkoitushakuisesti huijataan minut ilman apuvälinettä kyytiin ettei mahdu autoon koska siellä on jotain ettei mahdu eikä se pidäkään paikkaansa. Sitten hylätään jonnekin ilman."Tukiverkosto" käytännössä koostuu negatiivisesti aina suhtautuneesta henkilöstä joka jopa fyysisesti saati henkisesti väkivaltainen. Tarvitsen apua päästäkseni selviytymään ilman häntä.

Paikkakunnan sosiaalityöstä ei ole saanut tämän toimeentulon tai terveyspuolen byrokratiaviidakon kanssa minkäänkaltaista neuvontaa vuoteen. Sos tt karkasi meiltä pinkoen karkuun kasvot valkoisina, kun tuli puhe sytostaattien mahdollisesta tarpeesta vuosi sitten. On kuin koko sosiaalityötä ei olisi olemassa. Olen neuvoa saanut työkkäristä, Kelasta, yliopistollisen sairaalan polien sosiaalityöstä, sosiaaliasiamieheltä, mutta sosiaalitoimi ei ole olemassa kun on minusta kyse. Sinne on tehty käsittääkseni lukemattomia huoli-ilmoja jopa Kelasta ja yliopistollisesta sairaalasta, tietenkin yksityisetkin ihmiset. Se on ollut kuin vesi hanhen selässä. Lämpimät terkut sinne! Eivätköhän nekin ihmiset vielä saa tuta elämässä vastoinkäymisiä joskus ...

Löytyykö mistään vapaaehtoistoimijoita? Mistä apua systeemin käsiin ja haltuun ottoon, jotta saisi avun mihin oikeutettu ja hahmottaisi systeemiä?

Kylläpä tuli paha mieli puolestasi ja valitettavasti olen kuullut vastaavanlaisia tarinoita viime aikoina muitakin :/. Jos asut pääkaupunkiseudulla, oletko kokeillut ottaa yhteyttä sellaiseen yhdistykseen kuin Apuna ry? http://www.apunary.fi/

Vierailija
687/1206 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että silleen kirjoitti:

Sulla on monta ongelmaa ja mitä ilmeisimmin kuntasi sote-puolella ei toimita oikein. Monet apuvälineet saa lainaksi terveyskeskuksesta. Suosittelen sua varaamaan ajan terveyskeskusääkärille ihan vain erilaisten apuvälineiden tarvetta varten. Terveyskeskuksessa fyssarin kanssa sitten valitsette sulle parhaiten sopivat apuvälineet. Tai nyt tajusin, että saat jo pistoksia niveliisi, joten juttelepa apuvälineiden tarpeesta tämän lääkärin kanssa. Hän voi kirjoittaa sulle todistuksen, jolla voit käydä terveyskeskuksessa hakemassa tarpeeliset apuvälineet. 

Rollaattori sulla ilmeisesti onkin, koska mainitsit, ettet saa apuvälinettäsi kasaan. Olen liikkunut aiemmin rollaattorin kanssa, mutta en kertaakaan tavannut taksikuskia, joka ei ottaisi rollaattoria kyytiin, kun on taksia tilatessa jo sanonut, että sellainen härveli on mukana. Eikä kertaakaan ole tarvinnut itse laittaa rollaattoria kasaan vaan taksikuski on laittanut. Mutta jos rollaattori on ongelma, onko sulla sen lisäksi kyynärsauvat? Pystyisitkö liikkumaan niiden kanssa silloin, jos et jostain syystä voi lähteä liikenteeseen rollaattorin kanssa? Myös kyynärsauvat saa lainaksi terveyskeskuksesta.

Jokin nivelistäsi siis tarvitsee tekoniveltä. Kyseessä on sen verran suuri operaatio, että muiden sairauksien täytyy olla joko hoidettuina kokonaan pois tai ainakin hoidon on oltava tasapainossa. Kohtuullisen tuore syöpä on todennäköisesti este tekonivelleikkaukselle. Jos et vielä ole Facebookissa, suosittelen sua liittymään sinne. Sun ei tarvitse olla sen kautta yhteydessä kehenkään tuuttuusi vaan voit olla koko Facebookissa vain ryhmiin kuulumisen vuoksi. Facesta löytyy useampiakin nivelrikkoisten vertaistukiryhmiä sekä tekonivelleikkauksessa olleiden ryhmiä. Näissä puhutaan kaikesta mahdollisesta, mitä nivelrikko aiheuttaa. Kivuista, toimeentulosta, apuvälineistä jne. 

t. Hiljattain kahdessa tekonivelleikkauksessa ollut

Vierailija
688/1206 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auts...Me ei olla edes kokonaisuudessaan pienituloisia (kai?) mutta meillä ei ole edes mahdollisuuksia saada asuntolainaa pankista. Valitettavasti en kyllä koe, että haluaisin omassa asemassani auttaa sellaista, jolla on omaisuutta omastakin takaa. 

Ja sitten valoja päälle.

Laina on todennäköisesti saatu silloin, kun on ollut palkkatuloja riskilaskelman verran. Se on jokaisen oma asia mihin perusosansa käyttää, leipäjonosta sitten paikkausta siihen. Jos olisi vuokra-asunto, yhteiskunta maksaisi vuokran perusosan päälle, eli satoja euroja enemmän kuukaudessa ja jonkun sijoittajan taskuun nekin menee.

Kyllä minulla ihan itselläni on oikeus päättää, että mitä rahoillani teen :) Ja juuri siksi, en auttaisi kyseistä perhettä. Asunnon tai talon voi myydä, jos niin tiukkaa tekee, että pitää toimeentulotuella olla. Toimeentulotuen tarkoitus ei ole kuitenkaan kasvattaa kenenkään omaisuutta. 

Mutta perusosalla ostetut telkkarit, puhelimet, sukset, luistimet yms. ei ole omaisuutta? Naisen logiikkaa.

No kyllä mä olen sitäkin mieltä, että jos perheessä pitää olla 55 tuumainen uusi telkkari ja kallein uusi puhelin niin myyntiin vaan, jos muuten tekee tiukkaa. Todellisuutta nyt taitaa kuitenkin olla se, että telkkareita saa halvalla käytettynä eikä niistä myydessä saa juuri mitään. Luistimet on harrastusväline ja kuuluu jokaisen lapsen perusoikeuksiin, toisin kuin omistusasunto. 

Tiedätkö, noita isoja telkkareita esim. 55 tuuman saa paljon halvemmalla kuin 30 tuuman. Ja hinta on huomattava, kun just viime viikolla ostettiin 30 tuuman telkkari.

Mitä pienempi telkku, sen kalliimpi.

Vierailija
689/1206 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auttaisin jos olisi varaa, mut opiskelijabudjetilla ei paljoo muita autella ku pitäis itsekkin jotain syödä. 

Niillä on enemmän rahaa kuin sinulla joten ei haittaa.

Vierailija
690/1206 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vein kerran Hope-yhdistykselle lahjoituksena vaatteita. Siellä näin minkälaisia eräät lahjoituksen saajat olivat. Heillä oli kalliit vaatteet, uusin puhelinmalli, matkalippu kaupungin puolesta ja asunto kaupungin keskustassa arvotalossa (vuokran maksaa kaupunki). Siis en koskaan enää lahjoita tavaraa mihinkään, vaan vien suoraan roskiin. Siellä ne antaa lämpöä minullekin.

Ihan pakko kysyä, kertoiko tuo perhe kaiken mitä kerroit esim. asuvat kaupungin keskustassa, arvotalossa ja kaupunki maksaa vuokran jne. vai mistä sait tietää?

Itse kun olen vienyt tavaraa, niin koskaan en ole saanut vastaavia tietoja.

Vierailija
691/1206 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten valoja päälle.

Tiedätkö, noita isoja telkkareita esim. 55 tuuman saa paljon halvemmalla kuin 30 tuuman. Ja hinta on huomattava, kun just viime viikolla ostettiin 30 tuuman telkkari.

Mitä pienempi telkku, sen kalliimpi.

Itse asiassa en tiedä. En harrasta :) Pointti ei kuitenkaan ollut telkkarin koko vaan se, että jos tuhlailee turhuuksiin niin oma moka. Ja se, että näiden myynti versus asunnon myynti (toki joskus voi tehdä tappiota) on ihan eri asioita. Musta on hassua, että sitä joutuu edes perustelemaan ettei halua itse auttaa sellaista, joka pärjää paremmin kuin itse. Siitähän tämä kommentointi lähti. 

Vierailija
692/1206 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vein kerran Hope-yhdistykselle lahjoituksena vaatteita. Siellä näin minkälaisia eräät lahjoituksen saajat olivat. Heillä oli kalliit vaatteet, uusin puhelinmalli, matkalippu kaupungin puolesta ja asunto kaupungin keskustassa arvotalossa (vuokran maksaa kaupunki). Siis en koskaan enää lahjoita tavaraa mihinkään, vaan vien suoraan roskiin. Siellä ne antaa lämpöä minullekin.

Ihan pakko kysyä, kertoiko tuo perhe kaiken mitä kerroit esim. asuvat kaupungin keskustassa, arvotalossa ja kaupunki maksaa vuokran jne. vai mistä sait tietää?

Itse kun olen vienyt tavaraa, niin koskaan en ole saanut vastaavia tietoja.

Provohan se oli :) Ei siellä kysellä asumismuotoa tai puhelinmallia. Tuo matkalippu kaupungin puolesta on ehkä huvittavin seikka tässä. 

Vierailija
693/1206 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi muka pitäisi auttaa sellaisia, joilla on jatkuvasti elämänhallinta hukassa?!

Joidenkin kohdalla on joka vuosi sama rutina, en vaan voi ymmärtää...

Esim. joululahjoihin voi säästää rahaa joka kuukausi jonkun tietyn summan.

Se joulu vaan tuntuu tulevan joillekin aina yllätyksenä! 🙄😯

Tää sama vanha kulunu neuvo:

Säästä jouluun joka kuukausi 10€

Säästä kesälomareissuun joka kuukausi 10€

Säästä lapsen synttäreihin joka kuukausi 10€

Säästä leirikouluun joka kuukausi 10€

Säästä lapsen rippijuhliin joka kuukausi 10€

Säästä talvivaatteisiin joka kuukausi 10€

Säästä yllättäviin menoihin joka kuukausi 10€

Säästä tuleviin kesäjuhliin joka kuukausi 10€

On se jännä juttu kun tulee yllätyksiä eiks vaan, varsinkin kun näin hyviä vinkkejä saa jatkuvasti lukea täältä..

Nää vinkit on toimeentulotuen saajalle aivan samanlaisia kun iltalehden vinkit teille keskituloisille ”jätä illallinen syömättä viiden tähden ravintolassa”

Jos nostaa toimeentulotukea, niin silloin ei edes mietitä mitään kesälomareissuja. Niille rahoille on kyllä järkevämpää käyttöä.

Talvivaatteisiin ja synttäreihin ei kuluteta molempiin 120 euroa. Kirpputorilta saa takin parilla kympillä jos se nyt on ihan pakko saada. Itselläni on vuonna 2003 ostettu talvitakki. Ei ole tarvetta ostaa uutta joka vuosi.

Itse tein elämäni ensimmäisen kesälomamatkan 29-vuotiaana, sitä ennen ei ollut varaa. Olisi ollut, jos olisin ottanut pikavippejä.

Sulla on siis 16 vuotta vanha talvitakki joka on ostettu kirpparilta kahdella kympillä ja käytät vain tätä takkia joka talvi??

Wau! Saisko kuvaa takista? Jotenkin nyt tuntuu pikkasen provon maku suussa

Sekoitat kaksi kirjoittajaa keskenään. Siksi tuntuu se maku suussasi.

En nyt ala mitään kuvia sinulle lähetellä. Ponttihan oli vain se, että joka talvi ei tarvitse ostaa sitä 120 euron takkia, kuten tuossa laskelmassa oli esitetty. Vai väitätkö että pitää?

Siinä esitelmässä ei kyllä puhuttu mistään talvitakista, vaan ohan talvivaatteista, joihin ainakin täällä pohjoisessa luetaan mukaan kengät, pipot, hanskat ja lapsikin kasvaa joka vuosi

Mun pointti oli se että silloin kun mulla oli tiukkaa (nyt olen töissä) niin otti suorastaan aivoon nää ”ei voi tulla yllätyksenä joulu” ja ”laita kymppi säästöön” vinkit . Joulu ei tule yllätyksenä mutta paljon muuta kyllä tuli.

Se raha mitä yhteiskunnalta saa niin siitä ei hirveän paljon säästöön jää, eikä kyllä ole tarkoituskaan.

Tiukkaa on ollut minullakin. Silti sain aina jotain säästöön. Minulla oli köyhyyttä valittavia tuttuja, joille olisin voinut luetella vaikka miten paljon virheitä, mitä he tekivät rahan käytössä. Mutta turhaa se olisi ollut. Kun rahaa ei osaa käyttää, sitä ei voi korjata.

Vierailija
694/1206 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kun saisin joulukoristeita. Minulla ei sellaisia ole. N56

No osta hyvä ihminen. Joulun jälkeen, joskus jopa ennen joulua, koristeita myydään alessa.

Vierailija
695/1206 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ollaanko täällä oikeasti sitä mieltä, että jos lapsi on läski, hänelle ei edes jouluna kuulu jouluruoka tai herkut?

Omat lapset solakoita, mutta kuulostaa minusta silti melko kohtuuttomalta.

Lapsen, tai itse asiassa koko perheen ruokailutottumusten korjaaminen säästäisi rahaa jouluherkkuihin ja pitäisi kilot kurissa.

Vierailija
696/1206 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä nyt jankutan, mutta ...

Itse en joulusta näin keski-iässä yksin jääneenä kipeänä perusta. Monista syistä. Kuitenkin lapsilla se on eri asia.

Minua vain surettaa niin kovin se perustavaa laatua olevan avun ja tuen ilmiselvä tarpeessa olo ja vaille jäänti jos ja kun lapsille _joulahjatoiveiksi_ joudutaan hygieniaa ja alusvaatteita. Johtuu mistä tahansa johtuu. Se että noin on lapsilla on selvä merkki siitä tukiverkot eivät toimi, ainakaan noiden LASTEN kohdalla. Eihän lasta lämmitä tai ruoki vanhempien yritys maksaa tuilla lainoja, velkoja ja yritys pitää luottotietoja.

Jos on niin vähän rahaa ja vanhemmilla homma ei toimi, eikä tahdota huostata lapsia, tulisi olla joka syksyinen sossun tms "draivi" missä selvitettäisiin ne avun tarvitsijat lapsista sekä heille lämpimät tarkoituksenmukaiset vaatteet ja kengät, sadekamppeet, tarvitessa reppu, laskin, käytetty pyörä tai oman pyörän korjaus ja huolto joka penskalle jonka kodissa ei edellytyksiä itse hoitaa, tarvitessa bussilippu tai koulukyyti, sekä urheiluvaatteet ja välineet. Silloin apu menee juuri niille suojattomimmille ja yksiselitteisille niihin oikeutetuille tarvitsijoille. Kesän alussa selvitys, ketkä tarvitsevat ruoka-apua kotiin siksi, koulu on kiinni. Sehän on faktaa; kaikki tietävät sen. Samoin lapsille uimapuvut ja jotain. Ennen kesää ajoissa kiertosysteemillä päätöksit mitkä köyhät jne lapset pois kotoa ulkoilmaan kesäkeirille yhteiskunnan piikkiin opettelemaan normielämää sekä normaalin lapsen juttuja.

Lapsi tarvitsee nämä arjessa, joulusta viis! Eikö olisi mitään suurta tahoa mikä alkaisi kampanjoida?

Vierailija
697/1206 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni veroprosentti nousi juuri ja oli pakko hommata auto, joten tällä hetkellä vuorotyöstä kahden kunnan päässä jää käteen aikalailla sama, mitä jäisi jos vaan olisi kotona Kelan tuilla. Ei kamalasti nappaa lahjoa tässä tilanteessa muita "huono-osaisia", kun itsekin käytännössä kuuluu heihin. :/ 

Vierailija
698/1206 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluatte auttaa eläimiä ja kaipaatte tahoa, jonka kautta apu menee takuulla perille niin lahjoittakaa Popopetille. Nytkin on iso loukutusoperaatio menossa ja akuutti tarve kaikesta, kuten ruoasta ja lääkkeistä.

Vierailija
699/1206 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä nyt jankutan, mutta ...

Itse en joulusta näin keski-iässä yksin jääneenä kipeänä perusta. Monista syistä. Kuitenkin lapsilla se on eri asia.

Minua vain surettaa niin kovin se perustavaa laatua olevan avun ja tuen ilmiselvä tarpeessa olo ja vaille jäänti jos ja kun lapsille _joulahjatoiveiksi_ joudutaan hygieniaa ja alusvaatteita. Johtuu mistä tahansa johtuu. Se että noin on lapsilla on selvä merkki siitä tukiverkot eivät toimi, ainakaan noiden LASTEN kohdalla. Eihän lasta lämmitä tai ruoki vanhempien yritys maksaa tuilla lainoja, velkoja ja yritys pitää luottotietoja.

Jos on niin vähän rahaa ja vanhemmilla homma ei toimi, eikä tahdota huostata lapsia, tulisi olla joka syksyinen sossun tms "draivi" missä selvitettäisiin ne avun tarvitsijat lapsista sekä heille lämpimät tarkoituksenmukaiset vaatteet ja kengät, sadekamppeet, tarvitessa reppu, laskin, käytetty pyörä tai oman pyörän korjaus ja huolto joka penskalle jonka kodissa ei edellytyksiä itse hoitaa, tarvitessa bussilippu tai koulukyyti, sekä urheiluvaatteet ja välineet. Silloin apu menee juuri niille suojattomimmille ja yksiselitteisille niihin oikeutetuille tarvitsijoille. Kesän alussa selvitys, ketkä tarvitsevat ruoka-apua kotiin siksi, koulu on kiinni. Sehän on faktaa; kaikki tietävät sen. Samoin lapsille uimapuvut ja jotain. Ennen kesää ajoissa kiertosysteemillä päätöksit mitkä köyhät jne lapset pois kotoa ulkoilmaan kesäkeirille yhteiskunnan piikkiin opettelemaan normielämää sekä normaalin lapsen juttuja.

Lapsi tarvitsee nämä arjessa, joulusta viis! Eikö olisi mitään suurta tahoa mikä alkaisi kampanjoida?

Sori nyt vain, mutta nuo kaikki kuuluu vanhempien kasvatusvelvollisuuteen, ja noihin kaikkiin avun tarpeessa oleva perhe saa ’riittävästi tukea’.

Ainoa vaihtoehto olisi että Rahatuet otettaisiin Pois ja korvattaisiin kupongeilla ’viikon hedelmät ja vihannekset’, ’luistimet ja koulureppu’ jne tai toisaalta, mitä ainakin Helsingissä jo on ollutkin kokeilussa, että lapset saavat puistoruokailun ilmaiseksi kesällä.

Jos kaikki nuo vielä annettaisiin tukien päälle (ja nekin joku silti vielä myisi rahaksi’ sen kunnollisen sairaanhoitaja-muurari perheen elämä tulisi kasvaneiden verojen myötä vielä tukalammaksi, eikä kukaan normiperhe enää voisi hankkia lapsia :(

Vierailija
700/1206 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaatteiden koosta nillittäville: lihavuus on yleisempää köyhillä kuin rikkailla ihmisillä. Niillä vähillä rahoilla ostetaan makaronia ja jauhelihaa ja muuta halpaa. Myös karkit ovat halpoja. Ajatus hienoja herkkuja ahmivista lihavista ihmisistä on ihan harhakuvitelma.

Ei karkki ole mitenkään erityisen halpaa ja karkkipussin hinnalla saa vaikka pari kiloa porkkanaa. Eli ei ne köyhät joudu väkisin karkkia syömään nälkäänsä ja sitten liho. En tiedä mitä lihotusruokaa makaroni ja jauhelihakin muka on, luulin että tavallisia aineksia perus kotiruuassa?

Tuoreet mansikat 50 centtiä kappale

Mustikkarasia 3 eur (pieni)

Tuore ananas 5 eur(kokonainen)

Karkki on HALPAA....suu vaan napsaa hedelmähyllyllä

Porkkana tosin on HALPA dildon korvike

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme