Jouluapua avattu! Aiotko auttaa?
Minä en. Taas siellä toivotaan esim. 26-vuotiaille lapsosille lahjoja! Ja edelleen tehdään lisää muksuja, vaikka terveys pettänyt jo ajat sitten ja taloudellinen tilanne pysynyt huonona vuosikausia! Ihan ihmeellisiä selityksiä löytyy kyllä välillä noilta perheiden vanhemmilta, esim tämä: "Äiti ollut työttömänä kohta 2v. Paluu töihin ei ole vielä ajankohtaista, koska liika stressi ja huoli vienyt voimat hakea työtä."....
Kommentit (1206)
Vierailija kirjoitti:
12-vuotias tytär tarvitsee hupparin koossa XL. Huh huh... Vanhemmat olleet monissa tapauksissa pois töistä 5-7 vuotta, ja sitten löytyy 5 alle 7-vuotiasta lasta. Eli jokainen lapsi on tehty vanhempien ollessa työttöminä. Elämänhallinnan puute, ei tuohon tilanteeseen vahingossa joudu.
Paljon pyydetään merkkivaatteita, Jopoja (äitini yritti tarjota viime vuonna tuliterää tavallista naistenpyörää 16-vuotiaalle, ei kelvannut), ihan oikea auto, mopoja, pleikkareita ja niihin pelejä. Itse olen normaalista perheestä, enkä olisi saanut mitään noista lahjaksi. Olen 21-vuotias nyt, eikä minulla ole ollut mitään merkkivaatteita koskaan. Serkkujani on yläkoulussa, ja heidän mukaansa on ihan puppua, että siellä olisi kaikilla merkkihupparit ja että muka kiusattaisiin jos ei ole. 90 % on ihan H&M huppari 9,90 euroa. Samaa sanoo tätini, joka on toisessa yläkoulussa koulukuraattori.
Joo, on tullut useampi perhe vastaan, jossa 10-13v lapselle toivotaan vaatteita koossa L-XL. Ja sitten toivotaan jouluruokaa tai herkkuja...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi muka pitäisi auttaa sellaisia, joilla on jatkuvasti elämänhallinta hukassa?!
Joidenkin kohdalla on joka vuosi sama rutina, en vaan voi ymmärtää...
Esim. joululahjoihin voi säästää rahaa joka kuukausi jonkun tietyn summan.
Se joulu vaan tuntuu tulevan joillekin aina yllätyksenä! 🙄😯Tää sama vanha kulunu neuvo:
Säästä jouluun joka kuukausi 10€
Säästä kesälomareissuun joka kuukausi 10€
Säästä lapsen synttäreihin joka kuukausi 10€
Säästä leirikouluun joka kuukausi 10€
Säästä lapsen rippijuhliin joka kuukausi 10€
Säästä talvivaatteisiin joka kuukausi 10€
Säästä yllättäviin menoihin joka kuukausi 10€
Säästä tuleviin kesäjuhliin joka kuukausi 10€
On se jännä juttu kun tulee yllätyksiä eiks vaan, varsinkin kun näin hyviä vinkkejä saa jatkuvasti lukea täältä..
Nää vinkit on toimeentulotuen saajalle aivan samanlaisia kun iltalehden vinkit teille keskituloisille ”jätä illallinen syömättä viiden tähden ravintolassa”Jos nostaa toimeentulotukea, niin silloin ei edes mietitä mitään kesälomareissuja. Niille rahoille on kyllä järkevämpää käyttöä.
Talvivaatteisiin ja synttäreihin ei kuluteta molempiin 120 euroa. Kirpputorilta saa takin parilla kympillä jos se nyt on ihan pakko saada. Itselläni on vuonna 2003 ostettu talvitakki. Ei ole tarvetta ostaa uutta joka vuosi.
Itse tein elämäni ensimmäisen kesälomamatkan 29-vuotiaana, sitä ennen ei ollut varaa. Olisi ollut, jos olisin ottanut pikavippejä.
Sulla on siis 16 vuotta vanha talvitakki joka on ostettu kirpparilta kahdella kympillä ja käytät vain tätä takkia joka talvi??
Wau! Saisko kuvaa takista? Jotenkin nyt tuntuu pikkasen provon maku suussaSekoitat kaksi kirjoittajaa keskenään. Siksi tuntuu se maku suussasi.
En nyt ala mitään kuvia sinulle lähetellä. Ponttihan oli vain se, että joka talvi ei tarvitse ostaa sitä 120 euron takkia, kuten tuossa laskelmassa oli esitetty. Vai väitätkö että pitää?
Siinä esitelmässä ei kyllä puhuttu mistään talvitakista, vaan ohan talvivaatteista, joihin ainakin täällä pohjoisessa luetaan mukaan kengät, pipot, hanskat ja lapsikin kasvaa joka vuosi
Mun pointti oli se että silloin kun mulla oli tiukkaa (nyt olen töissä) niin otti suorastaan aivoon nää ”ei voi tulla yllätyksenä joulu” ja ”laita kymppi säästöön” vinkit . Joulu ei tule yllätyksenä mutta paljon muuta kyllä tuli.
Se raha mitä yhteiskunnalta saa niin siitä ei hirveän paljon säästöön jää, eikä kyllä ole tarkoituskaan.
Joka vuosi riittää hyväuskoisia uskomaan noiden sadut vaikka rahat on tuhlattu turhuuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Asun aika syrjäisellä seudulla. Joka vuosi lähimpänä tuo sama perhe joka toivoo myös aikuisille, reilusti yli parikymppisille meikkejä lahjaksi.
Mitä ihmeen pahaa on parikymppisen toivoa meikkejä ja unelmoida niistä. Eikö tuo nyt ole nuorelle naiselle normaali ilmiö.
Minäkin asuin parikymppisenä syrjäisellä seudulla, köyhässä perheessä 60-luvulla ja jo silloin unelmoin naapuri likkojen kanssa meikeistä, kun katseltiin Kalle Anttilan kuvastoa.
Ja nyt hyvätuloisena aion auttaa ja näin olen tehnyt jo vuosikymmeniä, sillä omasta lapsuuden ja nuoruuden kokemuksesta tiedän, miten helposti voi lapsi ja nuori syrjäytyä, kun ei voi edes toivoa tai unelmoida tai niihin ei kukaan vastaa.
Hyvää joulumieltä myös teille qusipäille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
12-vuotias tytär tarvitsee hupparin koossa XL. Huh huh... Vanhemmat olleet monissa tapauksissa pois töistä 5-7 vuotta, ja sitten löytyy 5 alle 7-vuotiasta lasta. Eli jokainen lapsi on tehty vanhempien ollessa työttöminä. Elämänhallinnan puute, ei tuohon tilanteeseen vahingossa joudu.
Paljon pyydetään merkkivaatteita, Jopoja (äitini yritti tarjota viime vuonna tuliterää tavallista naistenpyörää 16-vuotiaalle, ei kelvannut), ihan oikea auto, mopoja, pleikkareita ja niihin pelejä. Itse olen normaalista perheestä, enkä olisi saanut mitään noista lahjaksi. Olen 21-vuotias nyt, eikä minulla ole ollut mitään merkkivaatteita koskaan. Serkkujani on yläkoulussa, ja heidän mukaansa on ihan puppua, että siellä olisi kaikilla merkkihupparit ja että muka kiusattaisiin jos ei ole. 90 % on ihan H&M huppari 9,90 euroa. Samaa sanoo tätini, joka on toisessa yläkoulussa koulukuraattori.
Joo, on tullut useampi perhe vastaan, jossa 10-13v lapselle toivotaan vaatteita koossa L-XL. Ja sitten toivotaan jouluruokaa tai herkkuja...
Sinulla ei varmaan ole teinejä kotona. Mitä ihmeellistä on L-XL hupparissa? Kaavoituksessa kun pitää huomioida myös pituudet, eikä pelkästään leveys.
Meillä on 14v tyttö ja juurikin käytyää L ja XL huppareita ja t-paitoja, vaikka on erittäin hoikka ja pituutta 174cm, muuten hihat jää liian lyhyeksi, samoin pituus.
Ja ollaan ihan hyvätuloinen perhe.
Pahinta mitä ihmistä voi kohdata, ei ole köyhyys tai ettei toivomaansa lahjaa saa, vaan asennevamma -ihmisen pahuus ja ilkeys, joka huokuu tässäkin aloituksessa ja palstalla, joka seuraa läpi eliniän, eikä siitä pääse pois, toisin kuin köyhyydestä.
Ja siihen pitäisi saada joku "keräys", joka helpottaisi mieltä.
Olen ollut köyhä ja tiedän kyllä, miten se vaikuttaa elämään ja siksi joka joulu teen lahjoituksia ja käytän rahaa, enemmän kuin omaan jouluuni, kun elämme jo nyt yltäkylläisyydessä.
Mikäli kaikilta muilta yhteiskunnassa tulisi saada mitään yhteiskunnan tukea missään muodossa saadakseen kaikelle elämässäään hyväksyntä, puustaavit, kukaan ei saisi sitten mitään. Lopputulos välivaiheiden kautta: meillä olisi tasan jokin Conan Barbaari -yhteiskunta ja anarkia.
Miten ihmeellä Suomen hyvinvointi olisi rakennettu, jos kaikki olisi tuijottaneet omaan napaansa?
Tai selvinneet sodan runteleman Suomen jälleenrakentamisesta tai vähempiosaiset elämästään, ellei toinen toistaan tukien ja auttaen.
Nykyään ihmiset ovat itsekkeäitä ja antipatia yleistä, eikä ihme jos voidaan henkisesti huonosti, eikä osata iloita mistään.
Ja mitä tulee jouluapuun, niin monet antajat saavat siitä myös itselleen antamisen iloa ja mielihyvää, jonka antaa tarkoitusta elämään ja onnellisuutta.
Jos joku ei anna, niin kuin ap. niin sekin on ok. ja voi piehtaroida omassa pienuudessaan ja syyllistää niin saajat kuin antajat, jos ap. saa siitä jotakin iloa ja tarkoitusta elämäänsä.
Voi kun saisin joulukoristeita. Minulla ei sellaisia ole. N56
Vein kerran Hope-yhdistykselle lahjoituksena vaatteita. Siellä näin minkälaisia eräät lahjoituksen saajat olivat. Heillä oli kalliit vaatteet, uusin puhelinmalli, matkalippu kaupungin puolesta ja asunto kaupungin keskustassa arvotalossa (vuokran maksaa kaupunki). Siis en koskaan enää lahjoita tavaraa mihinkään, vaan vien suoraan roskiin. Siellä ne antaa lämpöä minullekin.
Hain viime jouluna Jouluapua ja saimmekin sitä. Laitoin vielä Joulun jälkeen kaikille kolmelle lahjoittajalle sekä sivustolle kiitokset, että suoraan sähköpostilla heille. Olin niin onnellinen kun löytyi ihania ihmisiä! Jokaisen lahjoittajan tapasin kasvotusten joten jokainen lahjoittajakin käki kenelle lahjansa lahjoittaa. Kaikilta sain halauksen ja herkistyneenä tippa linssissä kiittelin heitä.
Tänä vuonna elämäntilanne on se, että pystyn auttamaan kahta Jouluavun tarvitsijaa ja toivon, että voin vuorostani auttaa nyt joitain perheitä.
Vierailija kirjoitti:
Hain viime jouluna Jouluapua ja saimmekin sitä. Laitoin vielä Joulun jälkeen kaikille kolmelle lahjoittajalle sekä sivustolle kiitokset, että suoraan sähköpostilla heille. Olin niin onnellinen kun löytyi ihania ihmisiä! Jokaisen lahjoittajan tapasin kasvotusten joten jokainen lahjoittajakin käki kenelle lahjansa lahjoittaa. Kaikilta sain halauksen ja herkistyneenä tippa linssissä kiittelin heitä.
Tänä vuonna elämäntilanne on se, että pystyn auttamaan kahta Jouluavun tarvitsijaa ja toivon, että voin vuorostani auttaa nyt joitain perheitä.
Hienoa, että sinä löydyit sieltä sivustolta.
Itsellä muutama vähän kyseenalaisempi kokemus. Mutta toivoisin kovasti, että sivua pystyittäisoon kehittämään vähän vähemmän ’jokainen hakija on samanarvoinen’ tyyliseksi. Siis, että sinne voisi merkitä, kuka on ’ensikertalainen’ kenellä joulukoristeiden tarve on jokavuotinen. Toivoisin myös, että olisi mahdollista merkitä, jos perhe saa sosiaalituet Suomenlahden molemmilta puolilta, tupakoiko, onko ’aito-yh’ vai ’etuus-yh’(no, jotain toki pystyy päättelemään siitä kun taas on vaiva massussa) ja millä perusteella joku ’vakaumuksen vuoksi ei sianlihaa, kalkkuna käy’ ylipäätään kuuluu listalle...(käsittääkseni mu.limit ja ju.talaiset eivät vietä joulua?)
Vierailija kirjoitti:
Tyttö 4v: Tyttö on erittäin isokokoinen, vaatteita koko 140-160cm, kengät koko 31
Aika iso ikäisekseen, kuulostaa jotenkin oudolta... Voi toki ollaankin...?
Olen nähnyt 130cm/60kg(!) 6-vuotiaan, jolle ei varmasti olisi leveyden puolesta mennyt nuo koot, joten ihan mahdollista, jos lapsi on sairaalloisen lihava,
Vierailija kirjoitti:
Minkälaiset ihmiset ylläpitää Jouluapua facessa? Miksei ole mitään kontrollia kuka pyytää ja millä perusteilla, onhan tuo konsepti jo vuosia pyörinyt ja yhtä kauan on näistä epäkohdista ja huijareista tiedetty? Nyt ylläpitäjistä tulee jokseenkin yksinkertainen, hyväuskoinen, rakastetaan ja pelastetaan kaikki-fiilis, mikä noiden faktojen valossa saa homman näyttämään jo idiootilta.
Tähän olisi kyllä kiva saada jonkunlainen selitys, pitää katsoa saisiko suoraan ko ylläpitäjiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vein kerran Hope-yhdistykselle lahjoituksena vaatteita. Siellä näin minkälaisia eräät lahjoituksen saajat olivat. Heillä oli kalliit vaatteet, uusin puhelinmalli, matkalippu kaupungin puolesta ja asunto kaupungin keskustassa arvotalossa (vuokran maksaa kaupunki). Siis en koskaan enää lahjoita tavaraa mihinkään, vaan vien suoraan roskiin. Siellä ne antaa lämpöä minullekin.
Voi tulla yllätyksenä etteivät köyhät aina ole olleet köyhiä. Mullakin on hienot vaatteet, joita olen ostanut töissä ollessani. Sama talvitakki on nyt seitsemättä vuotta eikä se näytä päälle päin mitenkään vanhalta. Jostain Samsungista ei näy päälle päin onko satasen samsung vai tonnin. Eikä niitä kaupungin maksusitoumuksia HSL:ään saa tosta noin vain. Pitää olla sairas tai työkkärin järjestämässä toiminnassa mukana, jotta sen jotenkin voi saaada.
Mistä minä anoisin apuja? Tuollaiseen minä en kyllä itseäni pistä, kiitos, ei ole sellaisesta kyse. En tarvitse jouluja. Tarpeeni ovat lämpimissä vaatteissa, vanhaan lusaan joustinsängyn pohjaan sopivassa ohuessa patjassa (normipatjalta lentäisi kuin leppäkeihäs jos tuon päälle laittaa, on kokeiltu), apuvälineissä, kunnollisissa silmälaseissa jotta näen päätökseni ja hakemukseni itse hoitaa, siivousavun ja muun käytännön avun hankkimisessa mikä on minimituloiselle ongelma. Tämän sotesysteemin kanssa pärjäämiseen apua. Se on se iso asia.
Olen pitkällä sairauslomalla ja odotan määräaikaisen työkyvyttömyyseläkkeen eli kuntoutustuen päätöstä toimitettuani uuden 6kk sairauslomatodistuksen. Jos sen saa, se on takuueläketasoa. Minulle ei ollut viime maanantai vielä sitten mitään tuloa tulemassa koko kuulle, saa nyt nähdä kuinka käy. Ei ole mitään tietoa miten kauan eläkepäätöksessä menee. Olin pitkään tietämätön täysin koska minun kohdallani paikkakunnan sosiaalityön systeemi ei ole toiminut lainkaan vaikka toisin ajattelisi. Perussairautena mm syöpä vuoden sisään, nivelreuma. Liikkumisvaikeudet, nivel tulisi vaihtaa, mikä vaatii taas kuntoutumista siihen leikkauskuntoon. Se ei olekaan niin yksinkertaista. Sairaalasta olisi tullut huolehtia kuntoutussuunnitelma, mikä laiminlyöty.
Olen ollut tähän asti - Lokakuulla tässä maassa - täysin varvastossuihin verrattavien varassa jalkineista. Saamatta yhteiskunnan tukiverkostosta sotessa miltään momentilta sekä minimituloisena apua niihin tilanteessa, jalat niin turvoksissa kuin hirviöllä. Kaikki ihmiset vain kauhistelleet. Kukaan ei ole aiemmin kertonut olevan olemassa erityisjalkineita. Tiedän vasta nyt ja samoin sekin selvisi, lääkinnällisenä kuntoutuksena ei myönnetä. Kukaan sotesysteemissä ei ole koko aikana reagoinut neuvoen ja asiaan tarttuen nähdessään jonkun joutuvan pinkomaan muovilipokkailla ilmiselvän järjettömän tasoisen turvotuksen kanssa. Itse nähtävästi tulisi olla myös se joka tiedettävä millä sitä voisi hoitaa, vaikka on maallikko. Uskomatonta mutta totta. Hyvin pyyhkii, Suomen sotesysteemi.
On kivuliasta ja vaikeaa. Tarvitsen käytännössä apuvälineen kodin ulkopuolella. Sitä ei vain aina saa mukaan enkä saa sitä kasaan, eikä aina anneta ottaa mukaan. Tulee tilanteita, minut dumpataan ilman sitä heitteille jonnekin ilman varaa taksiin tms pärjäilemään ja palloilemaan yksin jopa juuri piikitetyn nivelen kanssa. Hieman tarkoitushakuisesti huijataan minut ilman apuvälinettä kyytiin ettei mahdu autoon koska siellä on jotain ettei mahdu eikä se pidäkään paikkaansa. Sitten hylätään jonnekin ilman."Tukiverkosto" käytännössä koostuu negatiivisesti aina suhtautuneesta henkilöstä joka jopa fyysisesti saati henkisesti väkivaltainen. Tarvitsen apua päästäkseni selviytymään ilman häntä.
Paikkakunnan sosiaalityöstä ei ole saanut tämän toimeentulon tai terveyspuolen byrokratiaviidakon kanssa minkäänkaltaista neuvontaa vuoteen. Sos tt karkasi meiltä pinkoen karkuun kasvot valkoisina, kun tuli puhe sytostaattien mahdollisesta tarpeesta vuosi sitten. On kuin koko sosiaalityötä ei olisi olemassa. Olen neuvoa saanut työkkäristä, Kelasta, yliopistollisen sairaalan polien sosiaalityöstä, sosiaaliasiamieheltä, mutta sosiaalitoimi ei ole olemassa kun on minusta kyse. Sinne on tehty käsittääkseni lukemattomia huoli-ilmoja jopa Kelasta ja yliopistollisesta sairaalasta, tietenkin yksityisetkin ihmiset. Se on ollut kuin vesi hanhen selässä. Lämpimät terkut sinne! Eivätköhän nekin ihmiset vielä saa tuta elämässä vastoinkäymisiä joskus ...
Löytyykö mistään vapaaehtoistoimijoita? Mistä apua systeemin käsiin ja haltuun ottoon, jotta saisi avun mihin oikeutettu ja hahmottaisi systeemiä?
Auttaisin jos olisi varaa, mut opiskelijabudjetilla ei paljoo muita autella ku pitäis itsekkin jotain syödä.
Mutta perusosalla ostetut telkkarit, puhelimet, sukset, luistimet yms. ei ole omaisuutta? Naisen logiikkaa.