Aivan sairasta kuvata ihmisten buffet-lautasia ja kauhistella niitä
Voi olla monen monituista syytä miksi ruokaa on jäänyt yli. Esim. se ei olekaan ollut niin hyvää mitä on luullut. On otettu yläkanttiin, jos on ollut todella ruuhkainen buffet ja arveltu ettei jakseta enää toistamiseen jonottaa.
Toki voi joukossa olla porsastelijoitakin, mutta tuo että kuvataan seurueen jätökset ja laverrellaan lehtiin millainen porukka sen on jälkeensä jättänyt, niin SE on vastenmielistä ja sairasta suorastaan.
Kännykkäkameroiden myötä ihmisistä on tullut ihan apinamaisia muiden kyttääjiä ja tarkkailijoita. Hävetkää.
Kommentit (238)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On aivan umpijunttia kerätä lautaselleen valtavasti aamiaisruokaa ja sitten jättää se syömättä. Mitä minä olen seurannut niin tätä tekevät lapsiperheet äitiensä kannustamana ja toisaalta nuorisoporukat. Ei olla matkustettu juuri missään ja kun kerran "ilmaista" on niin otetaan sitten oli nälkä tai ei.
Mutta menkääs missä hyvänsä kaupungissa vaikka marraskuisena keskiviikkoaamuna hotelliaamiaiselle, siellä ei näy tuhlausta koska tuolla ovat työmatkustajat joita ei ns. ilmainen aamiainen liiemmin hetkauta.
On aivan oikein, että tämä otetaan viimeinkin puheeksi ja kun seuraavan kerran näen tätä tuhlausta niin en ole hiljaa vaan annan sen typeryksen joka ruokaa jättää kuulla kunniansa.
Miksi? Ei ole sun tehtävä mennä ripittämään muita. Paras että huolehdit itse olevasi hyvinkäyttäyvä ja sivistynyt ihminen kaikissa tilanteissa. Eli et todellakaan "anna kenenkään kuulla kunniaansa".
Moni ei tajua ennen kuin sanotaan. Tätähän se Suomessa aina on. Ongelmista jupistaan mutta sitten kun joku koettaa tehdä niille jotain niin saa haukkumisryöpyn niskaansa.
Mitä asialle tekemistä on mennä haukkumaan joku sen jälkeen kun hän on noussut pöydästä? Se ei auta yhtään mitään. Se on hotellin tehtävä koettaa puuttua sivistynein keinoin asiaan eikä niin että joku toinen asiakas menee aukomaan päätään jollekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On aivan umpijunttia kerätä lautaselleen valtavasti aamiaisruokaa ja sitten jättää se syömättä. Mitä minä olen seurannut niin tätä tekevät lapsiperheet äitiensä kannustamana ja toisaalta nuorisoporukat. Ei olla matkustettu juuri missään ja kun kerran "ilmaista" on niin otetaan sitten oli nälkä tai ei.
Mutta menkääs missä hyvänsä kaupungissa vaikka marraskuisena keskiviikkoaamuna hotelliaamiaiselle, siellä ei näy tuhlausta koska tuolla ovat työmatkustajat joita ei ns. ilmainen aamiainen liiemmin hetkauta.
On aivan oikein, että tämä otetaan viimeinkin puheeksi ja kun seuraavan kerran näen tätä tuhlausta niin en ole hiljaa vaan annan sen typeryksen joka ruokaa jättää kuulla kunniansa.
Miksi? Ei ole sun tehtävä mennä ripittämään muita. Paras että huolehdit itse olevasi hyvinkäyttäyvä ja sivistynyt ihminen kaikissa tilanteissa. Eli et todellakaan "anna kenenkään kuulla kunniaansa".
Moni ei tajua ennen kuin sanotaan. Tätähän se Suomessa aina on. Ongelmista jupistaan mutta sitten kun joku koettaa tehdä niille jotain niin saa haukkumisryöpyn niskaansa.
Voit saada vastaasi yllättäviä reaktioita... En suosittele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähänkin hommaan on helppo ratkaisu: peritään 50e/kilo maksu lautaselle jääneistä ruuista. Mukaan ei lasketa syömäkelvottomia asioita, esim. hedelmien kuoria.
Ja jos kala on vanhaa ja sämpylä niin kova, etteivät tekarisi siihen kykene, maksat niistä siis tuplasti?
Sinusta on siis ok hamstrata lautaselle kilon kalaa ja 20 sämpylää? Ruokaa otetaan sen verran, kun ihan oikeasti jaksaa syödä. Jos ruoka on pilaantunutta, niin siitä käydään sanomassa. Se on ihan ok jättää 1-2 kovaa sämpylää, mutta esimerkiksi 10 sämpylää on törkeää liiottelua.
Tuo johtaisi syömättä jäävän ruuan piilottamiseen vaikka mihin. Kukkaruukkuihin, lattialle, tai esim. käsilaukkuun aina muovipussi mukaan, syömäkelvoton sapuska sinne ja poistuttua lähimpään roskiin.
Kaikenlainen kanssaihmisten kauhistelu elää melkoista renessanssia - some ja muut mediat ruokkivat toisiaan, ja ihmisiä yllytetään toistensa kimppuun. Ylhäältä päin vielä valistetaan, että mitä kaikkia asioita olemmekaan aina tehneet väärin. Tällä viikolla on mm. Hesarissa tuotu esiin, että olemme todennäköisesti itse kukin mokanneet koko elämämme ajan hengittämällä väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.iltalehti.fi/matkajutut/a/441f27f6-d308-4401-b4b0-6eedb0798…
"Luksukselle ei meillä lämmetä - suomalainen arvostaa hotellissaan sijaintia ja ilmaista aamupalaa"
Niinpä. Se näkyy. Ranskalaiselle on tärkeää sijainti, saksalaiselle rauhallisuus mutta suomijuntti haluaa vetää napansa ilmaiseksi täyteen ja heittää ruokaa ämpärillisen roskiin.
Etkö sä just itse kirjoittanut että suomalainen arvostaa sijaintia JA ilmaista aamupalaa..? Saksalaisethan ne niitä pahimpia hamstraajia on. Pakkaavat sämpylöitä laukkuihinsa yms.
Ja ranskalaiset taas muuten ylimielisiä ja huonostikäyttäytyviä.
Suomalainen arvostaa ennen kaikkea ILMAISTA aamupalaa, jos aamiainen maksaa kuten se tekee esim. USA:ssa tai Kiinassa niin suomijuntilla menee konseptit sekaisin eikä se aamiainen enää olekaan niin tärkeä. Sijainti siksi koska on kiire aamukaljalle. Saksalaiset eivät enää vie mitään aamiaispöydästä.
Joku vielä puolustelee tällaista käytöstä! Siis eikö teille olla jo pienenä opetettu, että sitä ruokaa otetaan vain sen verran, kuin jaksaa syödä ja lisää saa hakea, jos jää vielä nälkä?
Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa.
Jos et itse porsastele, miksi asian nostaminen esille häiritsisi sinua? On tärkeää käsitellä tällaisia asioita julkisuudessa, jotta ihmiset ottaisivat opikseen. Ei ole mikään pikkujuttu.
Ruokahävikki on iso ongelma. Sen vähättely on iso kognitio- ja emotio-ongelma. Tuliko ap paha mieli kun krapula-aamiaisesi oli lehdessä todisteena rozkarahvaan holtittomuudesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä asialle tekemistä on mennä haukkumaan joku sen jälkeen kun hän on noussut pöydästä? Se ei auta yhtään mitään. Se on hotellin tehtävä koettaa puuttua sivistynein keinoin asiaan eikä niin että joku toinen asiakas menee aukomaan päätään jollekin.
Onko se päänaukomista jos asiasta sanoo? Kyllä kritiikkiä pitää kestää. Monet ovat ihan täysiä tomppeleita ja itsekkäitä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikenlainen kanssaihmisten kauhistelu elää melkoista renessanssia - some ja muut mediat ruokkivat toisiaan, ja ihmisiä yllytetään toistensa kimppuun. Ylhäältä päin vielä valistetaan, että mitä kaikkia asioita olemmekaan aina tehneet väärin. Tällä viikolla on mm. Hesarissa tuotu esiin, että olemme todennäköisesti itse kukin mokanneet koko elämämme ajan hengittämällä väärin.
Höpsis. Sosiaalisella kontrollilla saadaan pöntöimmätkin kuriin. Enemmistö osaa käyttäytyä niin buffetissa kuin muuallakin, noin persujen suuruisella vähemmistöllä on ongelmia.
10% ihmisistä tekee 90% typeryyksistä. Toinen 10% tekee ne loput. 80% on fiksuja.
Junttiporsas kokee olevansa etuoikeutettu ruuan hamstraamiseen buffetpöydässä, koska tästä on maksettu ja syödään koko rahan edestä röh röh... Hyvä, että näitä asioita tuodaan ilmi, koska tällainen ruokahävikki on aivan sekopäistä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hotelli teki lehtijutun. Mikä vielä mättää?
Minusta tuntuu pahalta katsoa noita kuvia. Olisi ihan kiva saada myös näiden sikailijoiden pärstät esiin!
60-70-luvuilla tänne tulleet keskieurooppalaiset hotellibussimatkailijat ymmärsivät jo kerätä buffet-ylimääränsä matkaansa, eikä jäänyt muruakaan hävikkiä. Pitääköhän meidän possujen ottaa oppia?
Mä tunnen semmosen junttiporsaan, joka buffetista mättää lautasen täyteen, ja hakee vielä santsinkin.
Lautasen syö tyhjäksi vaikka viimeisten palojen kanssa irvisteleekin. On toki hauska kuittailla, kun toinen voivottelee kipeää vatsaa, mutta pisteet siitä, ettei ruokaa mene hukkaan. Nuuka mies hän tavallaan on, mutta mieluummin noin, kuin jättäis lautasellisen ruokaa roskiin kaadettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntuu pahalta katsoa noita kuvia. Olisi ihan kiva saada myös näiden sikailijoiden pärstät esiin!
Minusta ei tuntunut. Eräässäkin kuvassa melonin kuoria, puolikas leipä ja kurkunsiivu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran laivan buffetissa huomasin, että eräs perhe oli käynyt keräämässä lautaset täyteen ruokaa ja lähteneet pois. En kylläkään ottanut kuvaa, mutta eihän tätä muuten kukaan usko.
Jollekin perheenjäsenelle tullut yhtäkkiä huono olo? Oksu- tai ripulitauti? Joku pyörtynyt?
Aina ei tarvitse olla kyse sikailusta.
Voi v*ttu katso niitä kuvia! Ei kukaan tarvitse tuollaista määrää esimerkiksi leikkelettä. Varmaan joku on sitten pyörtynyt siitä kinkun määrästä. Kyllä tuo on ihan vain yksinkertaisesti SIKAILUA!
Sikailu on mielestäni todella vastenmielistä, mutta en kannata tällaista pöyristelyä myöskään.
Hotellin ei ole mikään pakko tarjota hintaan kuuluvaa buffet-aamiaista, jos hukkaan menevä ruoka hirvittää. Voi vaikka punnita ruuan ja maksu sen mukaan. Ei tarvitse olla isokaan hinta että se vähentää sikailua.
Osa ihmisistä on aina huonosti käyttäytyviä. Ei heihin mikään pöyristely pure, koska heille on kunnia-asia olla piittaamatta yleisestä mielipiteestä tai mistään muutenkaan. Heitäkin voi kuitenkin ohjata toimimaan järkevämmin muuttamalla olosuhteita joissa toimitaan.
Etkö sä just itse kirjoittanut että suomalainen arvostaa sijaintia JA ilmaista aamupalaa..? Saksalaisethan ne niitä pahimpia hamstraajia on. Pakkaavat sämpylöitä laukkuihinsa yms.
Ja ranskalaiset taas muuten ylimielisiä ja huonostikäyttäytyviä.