Aivan sairasta kuvata ihmisten buffet-lautasia ja kauhistella niitä
Voi olla monen monituista syytä miksi ruokaa on jäänyt yli. Esim. se ei olekaan ollut niin hyvää mitä on luullut. On otettu yläkanttiin, jos on ollut todella ruuhkainen buffet ja arveltu ettei jakseta enää toistamiseen jonottaa.
Toki voi joukossa olla porsastelijoitakin, mutta tuo että kuvataan seurueen jätökset ja laverrellaan lehtiin millainen porukka sen on jälkeensä jättänyt, niin SE on vastenmielistä ja sairasta suorastaan.
Kännykkäkameroiden myötä ihmisistä on tullut ihan apinamaisia muiden kyttääjiä ja tarkkailijoita. Hävetkää.
Kommentit (238)
Kebab-paikoissa ei jää hukkaruokaa. Asiakkaalta syömättä jäänyt mössö sekoitetaan seuraavan asiakkaan ruokaan ja sillä ongelma on ohi.
Vierailija kirjoitti:
Kumpikin on sairasta, ylenmääräinen ruuan kerääminen lautaselle ja syömättä jättäminen sekä näiden kuvaaminen ja raportoiminen lehteen. Ihmisten typeryyttä on niin monenlaista laatua.
Mieti mitä tapahtuu, kun ihmiset ottaisivat ruokaa sen verran, kuin syövät? Ei ainakaan voisi ottaa enää kuvia sikailusta ja laittaa nettiin riepoteltavaksi. Eli win-win, kun ei jätetä kuvattavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpikin on sairasta, ylenmääräinen ruuan kerääminen lautaselle ja syömättä jättäminen sekä näiden kuvaaminen ja raportoiminen lehteen. Ihmisten typeryyttä on niin monenlaista laatua.
Ei, sairasta on vain tuo ruuan kanssa sikailu. Toivon että ravintola-alan ammattilaiset alkavat julkaista lisää näitä esimerkkejä ruokapöydän kerskakuluttajista.
Kannattaa jos haluavat menettää asiakkaita. Kyllä pitää olla sivistyneet keinot eikä julkinen häpäisy. Se on yhtä halveksittavaa kuin ruuan kanssa porsastelu.
Mitä häpäisyä se on, jos ihmisiä ei edes ole kuvassa. Tunnistitko itse jättämäsi annoksen vai miksi meni näin pahasti tunteisiin?
Vierailija kirjoitti:
Tää toisten kyttääminen ja siitä nauttiminen on kyllä ehdottomasti suomalaisten dna:ssa.
Mikä ihmeen kyttääminen? Ei tämmösessä asiassa voi vedota että "jokaisen oma asia, ei saa kytätä!!!!" Ruokahävikki on oikeasti vakava asia joten sitä on syytäkin valvoa ravintolan henkilökunnan, jos asiakkaat on tuollaisia porsaita joilta ei käytöstavat onnistu. Ja mikä ihmeen kyttäämisestä nauttiminen? Kukaan ei varmaan nauti katsella sitä kun toisilla jää lautaselle puoli kiloa pekonia ja sämpylä josta on haukattu kerran.
Ei tuo "kyttääminen" ole sinänsä suomalainen ominaisuus edes. Suomalainen ominaisuus on ehkä enemmän se että ajatellaan kaikki kyttäyksenä, jos joku edes vilkaisee sinua tai huomauttaa huonosta käytöksestä.
En ymmärrä mikä tuossa täysien lautasten kuvaamisessa nyt oli niin kamalaa ja miksi se menee tunteisiin ihmisillä? Eihän siinä kenenkään naamaa ollut näkyvillä! Ketä tuollainen muka loukkaa että ravintolan henkilökunta ottaa kuvan kuinka jotkut ihmiset ovat porsastelleet, mainitsematta heidän henkilöllisyyksiään?
Mielestäni on erittäin hyvä, että tämä asia on tullut julkisuuteen. Se on herättänyt paljon keskustelua ja monille varmasti pieni herätys kuinka paljon sitä hävikkiä oikeasti syntyy ja kuinka vakava asia se on. Itsekin olen tämän myötä pyrkinyt vähentämään ruokahävikkiä, sillä vaikka en tuolla tavalla buffetissa porsastelekkaan, on minullakin parantamisen varaa.
Asia on oikeasti vakava ja minun mielestäni on erittäin typerää keksiä täällä jotain puolusteluja sille miksi sitä ruokaa jätetään lautaselle. Voi mielummin ensi kerralla koittaa ottaa hillitymmin sitä ruokaa eikä vaan todistella miksi "minulla on oikeus" ottaa liikaa ruokaa lautaselle. Ei pitäisi olla vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mikä tuossa täysien lautasten kuvaamisessa nyt oli niin kamalaa ja miksi se menee tunteisiin ihmisillä? Eihän siinä kenenkään naamaa ollut näkyvillä! Ketä tuollainen muka loukkaa että ravintolan henkilökunta ottaa kuvan kuinka jotkut ihmiset ovat porsastelleet, mainitsematta heidän henkilöllisyyksiään?
Mielestäni on erittäin hyvä, että tämä asia on tullut julkisuuteen. Se on herättänyt paljon keskustelua ja monille varmasti pieni herätys kuinka paljon sitä hävikkiä oikeasti syntyy ja kuinka vakava asia se on. Itsekin olen tämän myötä pyrkinyt vähentämään ruokahävikkiä, sillä vaikka en tuolla tavalla buffetissa porsastelekkaan, on minullakin parantamisen varaa.
Asia on oikeasti vakava ja minun mielestäni on erittäin typerää keksiä täällä jotain puolusteluja sille miksi sitä ruokaa jätetään lautaselle. Voi mielummin ensi kerralla koittaa ottaa hillitymmin sitä ruokaa eikä vaan todistella miksi "minulla on oikeus" ottaa liikaa ruokaa lautaselle. Ei pitäisi olla vaikeaa.
Tämä nyt oli vain ilmaista mainosta. Ihmiset on niin naiiveja.
Itse muistan lapsuudesta kasvatusopin, että sen minkä ottaa ITSE, on syötävä loppuun. Jos lautasen täyttää joku muu, sitä saa jättää.
Ihminen on ahne ja itsekäs lapsi. Vauvasta hautaan asti.
Ihmisillä on outo pelko, että ruoka loppuu kesken. Sellaista on tapahtunut Suomessa ehkä 1860-luvulla. Onko nämä niitä ylisukupolvisia traumoja?
Vierailija kirjoitti:
Kerran laivan buffetissa huomasin, että eräs perhe oli käynyt keräämässä lautaset täyteen ruokaa ja lähteneet pois. En kylläkään ottanut kuvaa, mutta eihän tätä muuten kukaan usko.
Lapset sairaana, ei onnistu syöminen, vaikka pakko on yrittää. Jos oli vaikka tenavilla ripuli.
Ja saattoihan koko lössi olla mielisairaita. Käy sää selittämässä niille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää toisten kyttääminen ja siitä nauttiminen on kyllä ehdottomasti suomalaisten dna:ssa.
Mikä ihmeen kyttääminen? Ei tämmösessä asiassa voi vedota että "jokaisen oma asia, ei saa kytätä!!!!" Ruokahävikki on oikeasti vakava asia joten sitä on syytäkin valvoa ravintolan henkilökunnan, jos asiakkaat on tuollaisia porsaita joilta ei käytöstavat onnistu. Ja mikä ihmeen kyttäämisestä nauttiminen? Kukaan ei varmaan nauti katsella sitä kun toisilla jää lautaselle puoli kiloa pekonia ja sämpylä josta on haukattu kerran.
Ei tuo "kyttääminen" ole sinänsä suomalainen ominaisuus edes. Suomalainen ominaisuus on ehkä enemmän se että ajatellaan kaikki kyttäyksenä, jos joku edes vilkaisee sinua tai huomauttaa huonosta käytöksestä.
Eikä ole vakava asia.
Lautashävikkihän siirretään suoraan hotellihuoneiden hintoihin. Ihmiset itseasiassa maksavat hävikin, mutta se ei poista törkeilyn eettistä ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran laivan buffetissa huomasin, että eräs perhe oli käynyt keräämässä lautaset täyteen ruokaa ja lähteneet pois. En kylläkään ottanut kuvaa, mutta eihän tätä muuten kukaan usko.
Itse olen töissä laivan buffetissa ja käytös on juuri tuollaista sikailua. Parhaita tapauksia nämä lapsiperheet, joissa vanhemmat keräävät taaperolle lautasellisen ruokaa (jota se lapsi ei jaksaisi syödä edes viikossa). Sitten se taapero harjoittelee sormiruokailua. Tulos: yksi lihapulla vatsassa, lautasellinen ruokaa pöydän alla lattiaan liiskautuneena.
Tuo sormiruokailu pitäisi kueltää julkisilla paikoilla, ravintolassa. Kuvottavaa katsella tuo sotkeminen jopa näin kanssaruokailijan mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset eivät taaskaan lukeneet sitä iltapäivälehden juttua, katsoivat vaan kuvan. Siinä kuvassa oli kerätty koko aamiaiskattauksen ylijäämät, ei yhden tai kahden ihmisen lautasia.
Siis sinä et ollut lukenut. EI ollut kerätty koko kattauksen ylijäämiä.
Se päivän koko ylijäämä oli 43 kg.
No tuossa 43kg taas on KOKO ylijäämä, ei lautasilta vaan mitä jäänyt yli=arvioitu väärin.
Ja lautasilla taas ei ole yhden ihmisen ylijäämät vaan pöytäseurueen josta emme tiedä oliko heitä 4 vai 8.
Niin, ja kuvat olivat vielä kahden päivän aamiaisilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen töissä laivan buffetissa ja käytös on juuri tuollaista sikailua. Parhaita tapauksia nämä lapsiperheet, joissa vanhemmat keräävät taaperolle lautasellisen ruokaa (jota se lapsi ei jaksaisi syödä edes viikossa). Sitten se taapero harjoittelee sormiruokailua. Tulos: yksi lihapulla vatsassa, lautasellinen ruokaa pöydän alla lattiaan liiskautuneena.
Tuo sormiruokailu pitäisi kueltää julkisilla paikoilla, ravintolassa. Kuvottavaa katsella tuo sotkeminen jopa näin kanssaruokailijan mielestä.
Näin ravintoloitsijana ja äitinä sanon että ei pitäisi.
Toki on niitä äitejä jotka antavat heittää maahan mutta suurinosa valvoo ja auttaa lastaan.
Minä sen sijaan kieltäisin avoimen lapsivihamieliset julkisilla paikoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki on niitä äitejä jotka antavat heittää maahan mutta suurinosa valvoo ja auttaa lastaan.
Minä sen sijaan kieltäisin avoimen lapsivihamieliset julkisilla paikoilla.
Sinä et ole ravintoloitsijaa nähnytkään. Vai onko se sitä kun kaupungin vuokrayksiössä keittelet pastaa lapsille. Välillä olet mäkkärissä kiireapulaisena.?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sen sijaan kieltäisin avoimen lapsivihamieliset julkisilla paikoilla.Sinä et ole ravintoloitsijaa nähnytkään. Vai onko se sitä kun kaupungin vuokrayksiössä keittelet pastaa lapsille. Välillä olet mäkkärissä kiireapulaisena.?
Lapsiperheet tuovat ravintoloille rahaa. Sinä kun et heitä lähellesi halua voit valita ravintolan johon ei lapset pääse.
Missä on lapsia siellä on sotkua, niin se vain on. Ihmeitä eivät vanhemmatkaan tee.
Jos olet esimiesasemassa voit varmasti.vaikuttaa palvelukonseptiin. Eli ei buffet ruokailua teillä eikä lapsiperheitä. Kokeilkaa ainakin tuota ensimmäistä vaihtoehtoa?
Suomessa ravintoloitsijat narisee kaikesta, siitä ettei ole asiakkaita ( en ihmettele sinunkaan tyylilläsi) tai sitten asiakkaat käyttäytyvät väärin tai ovat vääränlaisia. Joa te lopetatte buffetin mutta naapuriravintola ei, kumpaan menevät asiakkaat? Toisaalta mitä väliä liikevoitosta kun saatte oikeanlaiset asiakkaat.
Oletko käynyt koskaan ulkomailla all inclusive lomilla? Meikäläinen sikailu on siihen pientä:)