Nyt ammattinimikkeistä poistuvat sukupuolta kuvaavat termit - saako enää äitiä kutsua äidiksi tai isää isäksi?
Sehän on samanlaista sukupuolittamista - vai kuinka...?
Kommentit (169)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään kun monen maatilan omistaja ja pääasiallinen pyörittäjä on nainen, törmää surkuhupaisiin tilanteisiin. Tällaista naista kutsutaan isäntäemännäksi/emäntäisännäksi tai naisisännäksi mutta eipä sitä miespuolisoa tohdita kutsua emännäksi kuin korkeintaan kettuilumielessä.
Ihan oikeasti edelleen törmää asenteeseen, jossa ajatellaan että naisen kutsuminen isännäksi on kehu mutta miehen kutsuminen emännäksi solvaus.
Minä olen kyllä ihan ylpeästi emäntä ammatiltani. Verottaja puhuu maatalousyrittäjästä, mutta emäntä minä olen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos maatilan pääasiallinen pyörittäjä on nainen (emäntä), mikä hänen miehenstä (sivutoiminen pyörittäjä) on? Asun EP:n seudulla myös.
Isäntä. Maatiloilla on yleensä molemmat. Isoisä oli tilan isäntä ja hänen sana oli laki metsätöissä ja perunapellolla. Isoäiti oli tilan emäntä ja hänen sana oli laki tuvassa ja navetassa.
Tuo on se vanha perinne. Mutta esim. omassa tuttavapiirissä on nainen joka yksinään pyörittää karjatilaa ja viljelee myös rehut, miehensä työskentelee ihan muualla omassa ammatissaan, sanotaan että on vaikka opettaja ammatiltaan. Ei tuota miestä kutsuta isännäksi. Tämä nainen törmää usein tilanteisiin, joissa maatilan asioista yritetään puhua hänen miehelleen ja sitten kun asiaa selvennetäön, puhuja toteaa hämmentyneenä, ai täällä onkin nainen isäntänä...
Y h y, y h y, ei saa sanoa poikaa pojaksi ja tyttöä tytöksi niis nyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään kun monen maatilan omistaja ja pääasiallinen pyörittäjä on nainen, törmää surkuhupaisiin tilanteisiin. Tällaista naista kutsutaan isäntäemännäksi/emäntäisännäksi tai naisisännäksi mutta eipä sitä miespuolisoa tohdita kutsua emännäksi kuin korkeintaan kettuilumielessä.
Ihan oikeasti edelleen törmää asenteeseen, jossa ajatellaan että naisen kutsuminen isännäksi on kehu mutta miehen kutsuminen emännäksi solvaus.
Minä olen kyllä ihan ylpeästi emäntä ammatiltani. Verottaja puhuu maatalousyrittäjästä, mutta emäntä minä olen.
Hoidatko yksin maatilaa tai ainakin pääsiallisesti? Siis mies ei ole maatalousyrittäjä?
Saako sähkö- yms liittimistä käyttää enää uros ja naaras nimitystä? Ovatko ne nykyään tapillinen ja reiällinen?
Vierailija kirjoitti:
Tämä nainen törmää usein tilanteisiin, joissa maatilan asioista yritetään puhua hänen miehelleen ja sitten kun asiaa selvennetäön, puhuja toteaa hämmentyneenä, ai täällä onkin nainen isäntänä...
No huomaa että eivät ole silloin alkujaan EP:n seudulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palomies on jo nykyisin pelastaja, muutenkin parempi nimitys kun kaikki tilanteet ei liity muutenkaan tulipaloihin, esim. hukkuvan pelastaminen vedestä.
"Talo tulessa! Äkkiä! Soita Pelastajille!"
"Siis häh? Ei kun soitan palomiehet apuun."Vaikuttaa vähän sekavalta termiltä käytännön kannalta. Pelastaja voi olla joku ihan perusjantterikin eikä välttämättä palomies.
Ei kai kukaan paloasemalle soittele. Yleinen hätänumero, never heard?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä nainen törmää usein tilanteisiin, joissa maatilan asioista yritetään puhua hänen miehelleen ja sitten kun asiaa selvennetäön, puhuja toteaa hämmentyneenä, ai täällä onkin nainen isäntänä...
No huomaa että eivät ole silloin alkujaan EP:n seudulta.
Koodin puolella ainakin jenkit yrittää poliittinen korrektius-pöhinöissään kitkeä sanat Master ja Slave pois algoritmien hierarkioista koska ironisesti kokevat että sana orja syrjii mustia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Hätänumero mielletään yleensä palomiesten numeroksi, lopeta näsäviisastelu. Jos talo palaa niin ihmiset huutaa joko että "soita palokunta" tai "soita 112" mutta samaa numeroa tarkoittavat. Ei kukaan kailota jostain "Pelastajista".
Kaikki ammatit, jotka ennen olivat ns "naistenammatteja", kuten pankkineiti, kassaneiti, lentoemäntä, emäntä(laitoskeittiö) ovat muuttaneet nimensä, kun niihin on tullut miehiä, eikä se ketään kiinnostanut.Saatika , että siitä olisi suureen ääneen huudettu, että nyt on maailmanloppu käsillä, kun ei pankkitiskin takana istuvaa poikaa saa sanoa pankkineidiksi vaan pitää sanoa sukupuolineutraaliksi pankkitoimihenkilöksi.
Samaten lentoemäntä ei sopinut miehille ja se kaikessa hiljaisuudessa muutettiin miehille ammattinimikkeeksi sturtti.
Tai ammatti "emäntä" jota on käytetty laitoskeittiöissä. Nyt he ovat keittiöpäällikköjä koska miehet eivät ole halunneet olla "emäntiä".
Kun kyse on siitä, että ammatissa on mainittu sana nainen tai neiti, ne on ilman kitinää vaihdettu miehille sopiviksi.
Nyt kun mies-päätteisiä ammatteja muutetaan esim asentaja- päätteiseksi, nousee siitä kamala poru. Tai henkilö-pääteiseksi niin se ei joillekin käy. 20 vuoden kuluttua on normaalia, että sukupuolta ei ammatissa mainita.
Nytkin sanotaan esim opettaja, eikä opettajatar, tai sairaanhoitajarat. Ihan turhaa eritellä, onko tuo kyseinen henkilö mies vai nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoidatko yksin maatilaa tai ainakin pääsiallisesti? Siis mies ei ole maatalousyrittäjä?
Yhdessä, kummallakin omat työt tilalla. Mutta mies käy myös talon ulkopuolella työssä.
Kauhea vinkuna siitä, että naiset eivät halua tulla kutsutuiksi perämiehiksi ym. Feminismi on mädättänyt naiset etc. Mutta ketään ei kiinnostanut se, että miespuolisille lentoemännille piti keksiä uusi nimitys, koska miehet eivät halunneet olla emäntiä. Miesten kaksoisstandardit ovat vahvat.
Täältä löytyy hyvä lista noista ammattinimikkeistä. Mitään pahaa ei tapahtunut, että putkimiestä kutsutaan nykypäivänä putkiasentajaksi, aulaemännän tilalla käytetään aulavastaavaa tai vastaanottotyöntekijää ja asiamies on valtuutettu tai edunvalvoja. https://yle.fi/uutiset/3-11029773
Ne jotka keksivät slippery slopeja siihen että veturimiehiä aletaan kutsua hör hör veturihenkilöiksi (eikä suinkaan veturinkuljettajaksi), niin näissä on ollut kielenhuollon ammattilaisia tekemässä näitä uusia ammattinimikkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Samaten lentoemäntä ei sopinut miehille ja se kaikessa hiljaisuudessa muutettiin miehille ammattinimikkeeksi sturtti.
Tosin puhekielessä kassaneiti ja lentoemäntä ovat vieläkin suuressa käytössä joten nuo nimenvaihdokset olivat yhtä turhan kanssa, niinkuin nämä palo-oletetutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hätänumero mielletään yleensä palomiesten numeroksi, lopeta näsäviisastelu. Jos talo palaa niin ihmiset huutaa joko että "soita palokunta" tai "soita 112" mutta samaa numeroa tarkoittavat. Ei kukaan kailota jostain "Pelastajista".
Ei minulle ainakaan tule palokunta mieleen kun sanotaan munero 112. Vaan nimenomaan hätäkeskus. Ei kukaan enää soita suoraan palokunnalle tai poliisille vaan hätämumeroon.
Ja ei kukaan sano, että soita "palomiehille" vaan "palokuntaan", mutta sekin tuntuu hullulle, että joku soittaisi "palukuntaan".
Eiköhän sitä vain soiteta hätänumeroon.
Minäkin, vaikka olen vanha ihminen, soittaisin hätänumeroon jos palaisi, en palokunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Tosin puhekielessä kassaneiti ja lentoemäntä ovat vieläkin suuressa käytössä joten nuo nimenvaihdokset olivat yhtä turhan kanssa, niinkuin nämä palo-oletetutkin.
Ehkä 50-luvulla, mutta kukaan ei sano 2019 enää "kassaneiti" vaan myyjä.
Mutta edelleen miten nämä ammattinimikkeet liittyvät sukulaisuussuhteita kuvaavaan sanastoon?
2019 kirjoitti:
Kyllä ihan kaikki vielä käyttää sanaa kassaneiti, miespuolisistakin. Elät vain omassa kuplassasi etkä tiedä oikeiden suomalaisten elämästä mitään.
2019 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö yleensä käytetä ihan sanaa kassa. Ei kai siinä sukupuolta tai aviosäätyä yleensä mainita.
Niinpä. Tällä logiikalla myös täti, eno, setä ja mummi myös pannassa. Puhumattakaan langoista ja kälyistä.