Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt ammattinimikkeistä poistuvat sukupuolta kuvaavat termit - saako enää äitiä kutsua äidiksi tai isää isäksi?

Bingoemäntä onkin bingoihminen
24.10.2019 |

Sehän on samanlaista sukupuolittamista - vai kuinka...?

Kommentit (169)

Vierailija
101/169 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaten lentoemäntä ei sopinut miehille ja se kaikessa hiljaisuudessa muutettiin miehille ammattinimikkeeksi sturtti.

Tosin puhekielessä kassaneiti ja lentoemäntä ovat vieläkin suuressa käytössä joten nuo nimenvaihdokset olivat yhtä turhan kanssa, niinkuin nämä palo-oletetutkin.

No totta kai lentoemäntä on puhekielessä edelleen, koska naispuolinen lentoemäntä on edelleen lentoemäntä. 

Ja en minä ainakaan puhu "kassaneidistä" vaan kassasta. Siellä kassalla kun on töissä poikia, miehiä, keski-ikäisiä naisia jne.

Kuinka montaa kassalla työskentelevää  50v miestä kutsut kassaneidiksi?

Vierailija
102/169 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään kun monen maatilan omistaja ja pääasiallinen pyörittäjä on nainen, törmää surkuhupaisiin tilanteisiin. Tällaista naista kutsutaan isäntäemännäksi/emäntäisännäksi tai naisisännäksi mutta eipä sitä miespuolisoa tohdita kutsua emännäksi kuin korkeintaan kettuilumielessä.

Ihan oikeasti edelleen törmää asenteeseen, jossa ajatellaan että naisen kutsuminen isännäksi on kehu mutta miehen kutsuminen emännäksi solvaus.

Minä olen kyllä ihan ylpeästi emäntä ammatiltani. Verottaja puhuu maatalousyrittäjästä, mutta emäntä minä olen.

Mutta sinä oletkin nainen? Jos miestäsi kutsutaan emännäksi, onko hän yhtä ylpeä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/169 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Y h y, y h y, ei saa sanoa poikaa pojaksi ja tyttöä tytöksi niis nyys.

Niin ja kukapa sitäkään on kieltämässä? 

Isä on isä, äiti on äiti, veli on veli ja sisko on sisko, eikä näillä ole mitään tekemistä ammattinimikkeiden kanssa. 

Ehkä se vain on osalle liian vaikeata ymmärtää.....

Vierailija
104/169 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isä on isä, äiti on äiti, veli on veli ja sisko on sisko, eikä näillä ole mitään tekemistä ammattinimikkeiden kanssa. 

Sukupuolettuneet nimitykset tässä nyt närästää - ei sukulaissuhteet...

Vierailija
105/169 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2019 kirjoitti:

Ehkä 50-luvulla, mutta kukaan ei sano 2019 enää "kassaneiti" vaan myyjä.

Kyllä ihan kaikki vielä käyttää sanaa kassaneiti, miespuolisistakin. Elät vain omassa kuplassasi etkä tiedä oikeiden suomalaisten elämästä mitään.

Nyt se olet kyllä sinä, joka siellä kuplassa elelet. Minä olen syntynyt 60-luvulla, enkä ole enää 80-luvun jälkeen koskaan kuullut/puhunut kassaneideistä, vaan kyllä ne ovat olleet kassoja, myyjiä, tai esim pankkitoimihenkilöitä, riippuen siitä, missä työskentelevät.

Olisi todella hullua puhua rautakaupassa myyjänä/kassana toimivaa 60 vuotisásta miestä "kassaneidiksi".

Taitaisi tämä "kassaneiti" loukkaantua verisesti. Miehiä kun ei saa neiditellä. Se olisi heille pahin mahdollinen loukkaus.

Vierailija
106/169 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukupuolettuneet nimitykset tässä nyt närästää - ei sukulaissuhteet...

Tarkoitin siis ihan samaa. Eli samaa mieltä ollaan.

Vierailija
107/169 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan paloasemalle soittele. Yleinen hätänumero, never heard?

Hätänumero mielletään yleensä palomiesten numeroksi, lopeta näsäviisastelu. Jos talo palaa niin ihmiset huutaa joko että "soita palokunta" tai "soita 112" mutta samaa numeroa tarkoittavat. Ei kukaan kailota jostain "Pelastajista".

Suurin osa palomiesten tehtävistä ei oikeastaan liity palojen sammuttamiseen, vaan ne ovat nimenomaan useimmiten erilaisia pelastamistehtäviä. Eli jos palomiesten tehtäviä katsotaan, on pelastaja paljon osuvampi termi.

Vierailija
108/169 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2019 kirjoitti:

Ehkä 50-luvulla, mutta kukaan ei sano 2019 enää "kassaneiti" vaan myyjä.

Kyllä ihan kaikki vielä käyttää sanaa kassaneiti, miespuolisistakin. Elät vain omassa kuplassasi etkä tiedä oikeiden suomalaisten elämästä mitään.

Nyt se olet kyllä sinä, joka siellä kuplassa elelet. Minä olen syntynyt 60-luvulla, enkä ole enää 80-luvun jälkeen koskaan kuullut/puhunut kassaneideistä, vaan kyllä ne ovat olleet kassoja, myyjiä, tai esim pankkitoimihenkilöitä, riippuen siitä, missä työskentelevät.

Olisi todella hullua puhua rautakaupassa myyjänä/kassana toimivaa 60 vuotisásta miestä "kassaneidiksi".

Taitaisi tämä "kassaneiti" loukkaantua verisesti. Miehiä kun ei saa neiditellä. Se olisi heille pahin mahdollinen loukkaus.

Miehille neidittely on pahin mahdollinen loukkaus. Naiselle "hyvä jätkä" on kohteliaisuus. Tässä yksi kohta missä maailman virhe tulee näkyväksi. Kieli on hyvä yhteiskunnan itsestäänselvyyksinä pidettyjen (ja siksi näkymättömien) arvojen kuvantaja ja vahvistaja. Miehet ja naiset eivät olekaan samanarvoisia. Siis feminismi ei olekaan vielä toteutunut.

Vierailija
109/169 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähde? Linkkiä?

En ole kuullut mitään tuollaista.

Enkä mä aio lakata sanomasta huoltomiestä huoltomieheksi tai talonmiestä talonmieheksi. Ihan samaa kumpaa sukupuolta ovat. Tosin, kumpaakaan en ole pitkään aikaan nähnyt naispuolisena, joten ihan hyvin vanhat nimikkeet voivat olla. Palomies voi kyllä olla vaikea vaihtaa muuksi. Se ei kansan suussa muutu ikinä.

Ei kukaan sinua kiellä huoltomiehiä kiellä kutsumasta vaikka huoltoeläimiksi. On kuitenkin lapsellista sanoa, että joku asia ei muutu kansan suussa ikinä, koska kyllä se muuttuu. Puhekieli on muuttunut aika paljon esimerkiksi 50 vuoden aikana ja niin se tulee muuttumaan tulevaisuudessakin.

Vierailija
110/169 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palomies on jo nykyisin pelastaja, muutenkin parempi nimitys kun kaikki tilanteet ei liity muutenkaan tulipaloihin, esim. hukkuvan pelastaminen vedestä.

"Talo tulessa! Äkkiä! Soita Pelastajille!"

"Siis häh? Ei kun soitan palomiehet apuun."

Vaikuttaa vähän sekavalta termiltä käytännön kannalta. Pelastaja voi olla joku ihan perusjantterikin eikä välttämättä palomies.

Voi taivas! Eihöhän tässä olla jo niin kauan soitettu pelkästään hätäkeskukseen, että kaikki soittaa sinne.

Ei minulle ainakaan tulisi mieleenkään yrittää etsiä palokunnan saatika "palomiehen" numeroa. Siinä saattasi talo palaa perustuksiaan myöten, ennekuin sellainen numero löytyisi ja tuskin sillä numerolla mihinkään pääsisikään.

Jopa kännykässä on valmiina "soitto vain hätänumeroon".

Onko enää edes olemassa omia numeroita palo"miehille" tai polisiisille?

Vierailija
111/169 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan sama niin kauan, kuin täällä ei ruveta lainsäädännöllä pakottamaan ihmisille sanoja suuhun, kuten Kanadassa on jo vähän livetty. Minä käytän niitä sanoja mitä itse haluan.

Vierailija
112/169 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan sama niin kauan, kuin täällä ei ruveta lainsäädännöllä pakottamaan ihmisille sanoja suuhun, kuten Kanadassa on jo vähän livetty. Minä käytän niitä sanoja mitä itse haluan.

Kyse oli virallisista nimityksistä. Sinä saat puhua ihan miten haluat.

Vierailija
113/169 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään, koska isä ja äitihän ovat juurikin ammatteja.

Peukut sulle ap pettämättömästä logiikasta! Älä unohda hengittää sisään ja ulos vuorotellen.

Vierailija
114/169 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjaaja kirjoitti:

Bingojuontaja. Sehän kuvaa enemmän mitä tuo henkilö tekee työkseen.

Bingokuuluttaja kyllä  sopisi paremmin tarkoittamaan sitä, lähinnä vain pelkää numerojen luentaa ja voittojen tarjoamista bingoyleisölle, eli siihen osallistujille. 

Vierailija
115/169 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos maatilan pääasiallinen pyörittäjä on nainen (emäntä), mikä hänen miehenstä (sivutoiminen pyörittäjä) on? Asun EP:n seudulla myös.

Isäntä. Maatiloilla on yleensä molemmat. Isoisä oli tilan isäntä ja hänen sana oli laki metsätöissä ja perunapellolla. Isoäiti oli tilan emäntä ja hänen sana oli laki tuvassa ja navetassa.

Tuo on se vanha perinne. Mutta esim. omassa tuttavapiirissä on nainen joka yksinään pyörittää karjatilaa ja viljelee myös rehut, miehensä työskentelee ihan muualla omassa ammatissaan, sanotaan että on vaikka opettaja ammatiltaan. Ei tuota miestä kutsuta isännäksi. Tämä nainen törmää usein tilanteisiin, joissa maatilan asioista yritetään puhua hänen miehelleen ja sitten kun asiaa selvennetäön, puhuja toteaa hämmentyneenä, ai täällä onkin nainen isäntänä...

Niin. Sitten jos nainen käy omissa töissä tilan ulkopuolella, eikä osallistu maataloustöihin, häntä kutsutaan kuitenkin emännäksi. Miksihän. Naisen rooli on aina pakotettu palvelemaan ja emännöimään muita.

Mun mielestä emäntä on aika arvovaltainen nimike.  Emäntä on se, jolla on koko talous ja homma hanskassa ja avaimet hallussa. Ihan isännän kanssa samaa luokkaa mutta naispuolinen. Ennen vanhaan se oli emäntä, jolla oli aittojen avaimet vyöllään ja sinne ei päässyt edes isäntä penkomaan omin nokkinensa.

Joo, mutta kunhan sillä kutsutaan naista. Ei pidetä pahana jos sanotaan että (tilanomistaja ja tilaa pyörittävä) Martta on tilan isäntä, mutta sitä pidetään loukkaavana jos hänen miestään Mikkoa kutsutaan emännäksi.

Vierailija
116/169 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palomies on jo nykyisin pelastaja, muutenkin parempi nimitys kun kaikki tilanteet ei liity muutenkaan tulipaloihin, esim. hukkuvan pelastaminen vedestä.

Vaikuttaa vähän sekavalta termiltä käytännön kannalta. Pelastaja voi olla joku ihan perusjantterikin eikä välttämättä palomies.

Voi taivas! Eihöhän tässä olla jo niin kauan soitettu pelkästään hätäkeskukseen, että kaikki soittaa sinne.

Ei minulle ainakaan tulisi mieleenkään yrittää etsiä palokunnan saatika "palomiehen" numeroa. Siinä saattasi talo palaa perustuksiaan myöten, ennekuin sellainen numero löytyisi ja tuskin sillä numerolla mihinkään pääsisikään.

Eihän numeroa millekään "polisiisille", tai "palomiehille" ole luetteloissa ollut tähänkään mennessä. 

Vierailija
117/169 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähde? Linkkiä?

En ole kuullut mitään tuollaista.

Enkä mä aio lakata sanomasta huoltomiestä huoltomieheksi tai talonmiestä talonmieheksi. Ihan samaa kumpaa sukupuolta ovat. Tosin, kumpaakaan en ole pitkään aikaan nähnyt naispuolisena, joten ihan hyvin vanhat nimikkeet voivat olla. Palomies voi kyllä olla vaikea vaihtaa muuksi. Se ei kansan suussa muutu ikinä.

Ei kukaan sinua kiellä huoltomiehiä kiellä kutsumasta vaikka huoltoeläimiksi. On kuitenkin lapsellista sanoa, että joku asia ei muutu kansan suussa ikinä, koska kyllä se muuttuu. Puhekieli on muuttunut aika paljon esimerkiksi 50 vuoden aikana ja niin se tulee muuttumaan tulevaisuudessakin.

Jotkut sanonnat ja asiat ei muutu sadoissa vuosissakaan.

Oletko koskaan kuulut sanontaa "kreivin aikaan"? Kun tarkoitetaan sitä, että joku esim. tulee just sopivasti.

Tiedätkös kehen kreiviin siinä viitataan? Kreivi Pietari Braheen joka oli Suomen kenraalikuvernöörinä 1600-luvulla. Tuo aika oli silloin hyvää aikaa ja varmaan siksi sanonta jäi elämään aina näihin päiviin asti.

Vierailija
118/169 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään kun monen maatilan omistaja ja pääasiallinen pyörittäjä on nainen, törmää surkuhupaisiin tilanteisiin. Tällaista naista kutsutaan isäntäemännäksi/emäntäisännäksi tai naisisännäksi mutta eipä sitä miespuolisoa tohdita kutsua emännäksi kuin korkeintaan kettuilumielessä.

Ihan oikeasti edelleen törmää asenteeseen, jossa ajatellaan että naisen kutsuminen isännäksi on kehu mutta miehen kutsuminen emännäksi solvaus.

Minä olen kyllä ihan ylpeästi emäntä ammatiltani. Verottaja puhuu maatalousyrittäjästä, mutta emäntä minä olen.

Hoidatko yksin maatilaa tai ainakin pääsiallisesti? Siis mies ei ole maatalousyrittäjä?

Yhdessä, kummallakin omat työt tilalla. Mutta mies käy myös talon ulkopuolella työssä.

Sittenhän teillä lienee suht perinteinen tilanne, eikä koeta nimitysongelmia. Monella kuitenkin (vanhemmassa polvessa) menee silloin kieli solmuun kun vain nainen on vastuussa maatilasta, eikä tiedetä ketä kutsuisi isännäksi. Kun emäntä mielletään tuvassa ja navetassa häärääjäksi eikä puimurikuskiksi.

Vierailija
119/169 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikaisu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän numeroa millekään "polisiisille", tai "palomiehille" ole luetteloissa ollut tähänkään mennessä. 

Oli muinoin kasarilla, esim. 002 oli poliisille.

Vierailija
120/169 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin saa, koska äiti on aina nainen ja isä on aina mies. Toisin kuin talonmies, puhemies ja vastaavat.

Vaan eipäs välttämättä olekaan.

Miten niin ei ole?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi seitsemän