Triplassa kaikki englanniksi - edes ruoan tilaaminen ie onnistu suomella
Ruokaloita riittää mutta edes kahvia ei saa suomeksi.
Kommentit (296)
Me ainakin saatiin täysin suomenkielistä palvelua Story'ssa, veikkaan ettei ole ainoa =)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä jätän väliin kaikki kahvilat ja ravintolat joissa ei saa palvelua suomeksi. Näitä alkaa olla valitettavan paljon. Ollaanko olevinaan niin kansainvälisiä vai mitä ihmettä tämä on?
Triplan jätän kyllä väliin jo parkkimaksunkin vuoksi.Opettele juntti englantia.
Haukutko junteiksi myös niitä joille Suomen sosiaaliturva kelpaa, mutta jotka eivät viitsi opetella Suomea, koska Kela maksaa tulkin.
Aivan tarkoituksella provosoin, ja halpaan tietusti menitte. En ole sitä mieltä, että on ok ettei omassa kotimaassaan saa palvelua omalla äidinkielellään, mutta missä oikeasti ollaan oltu koko ikänsä, jos kahvia tai pizzaa ei osaa englanniksi tilata (ottaa pari hassua sanaa joita on kuultu koulussa, joita kuulee telkkarissa, radiossa, musiikissa, ihan kaikkialla).
Minulla on loistava englannin kielen taito, mutta Suomi on suomalaisten maa ja täällä puhutaan suomea. Englanninkielisissä maissa puhutaan englantia. Näillä prinsiipeillä on hyvä lähteä liikkeelle, kun mietitään, millä kielellä pitäisi saada palvelua.
Vierailija kirjoitti:
Laittakaapa vaikka tänne niitä "emme palvele Suomessa suomeksi" paikkojen nimiä niin osaan boikotoida.
En ole kielitaidoton enkä "persu", mutta kyllä minusta silti pitää yleisesti maassa saada palvelua maan pääasiallisella kielellä. Joltain pieneltä kebab-pizzerialta, jota pitää hiljattain maahan muuttanut perhe, voisin hyväksyä suomen osaamattomuuden, mutta niissäpä yleensä osataan perus asiakaspalvelun verran suomea kyllä. Sen sijaan tämä trendi että isommissakin ravintoloissa kieltäydytään suomeksi palvelemisesta jopa vaikka tarjoilija olisi suomalainen itse, on minusta syvästi vastenmielinen.
Kyllä tämä suomen kieli kohta häviää kokonaan pois jos hyväksytään englannin ujuttautuminen arkeen yhä syvemmin.
Suomen kielen hävittämiseen Suomestas pystyvät vain suomalaiset itse, jos itse haluavat täältä (ja koko maailmasta) oman kielensä hävittää.
En mäkään saanu Turuus Koffia ku tilasin, vaan ne toi mulle saatana kaffia.
Ystäväni kävi tänään työkeikalla Triplassa, joten käytiin yhdessä siellä lounaalla. Ei mitään vaikeuksia löytää suomen kielisiä ruokalistoja ja ravintolan valittuaan saada sitä palvelua suomeksi. Hyvä yritys ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten yritit kahviasi tilata? Vaikea uskoa, ettei kukaan koko Triplassa olisi tilaustasi ymmärtänyt, jos kerran kaikki ruokalat läpi kävit.
Jos tarvolla on coffeeta, lattee ja expressoa niin miten itse tilaisit kahvin tekemättä itseäsi naurunalaiseksi?
Kahvi, mustana, ei sokeria.
Olen kaksikikielinen, toinen äidinkieli englanti. Kyllä silti mielestäni on TODELLA huonoa palvelua jos henkilökunta ei osaa sanaakaan suomea. Edes se, että sanoisi "en osaa suomea" olisi iso plussa. On yksinkertaisesti huonoa palvelua olla niin laiska, ettei edes tuota osaa. Kertoisi siis edes, mitä kieltä pitää puhua. Ei voisi missään muualla kuvitella tällaista.
Voin myös kertoa, missä viimeksi oli tällainen kokemus: Fargo, Ruoholahdenrannassa.
Vierailija kirjoitti:
Fafas, Hey poke.
Lisäksi myös se on naurettavaa, että tarjoilijalle pitää puhua englantia, mutta hetken päästä tarjoilija puhuu ihan sujuvaa suomea jollekin työntekijälle.. näitäkin on.
Totta. Viimeksi Fargo, Ruoholahdenrannassa.
Vierailija kirjoitti:
Siis miten tämäkin voi olla ongelma? Eikä kenenkään ulkomaisen kannata opetella suomea, koska vaikka se hipoisi täydellistä, niin silti saa kuulla olevansa liian huono. Suomella olisi paljon oppimista muilta mailta.
Kuten vaikka Ranskalta? Oletko koskaan käynyt? Entä UK, Saksa, Italia, USA, Kiina? Oletko yrittänyt tuolla saada palvelua muulla kuin maan omalla kielellä?
Itse käyn paikoissa joissa kahvi otetaan itse ja tiskillä kommunikointi tapahtuu näin:
Minä: (osoitan kahvikuppia)
Myyjä: 1,50
Pubissa
Minä: (seison tiskin edessä)
Myyjä: (nostaa puolen litran tuopin ja katsoo kysyvästi)
Minä: (nyökkään)
Myyjä: (laskee kolmoskaljan ja ojentaa kätensä)
Minä: (näytän korttia)
Myyjä: (ojentaa maksupäätteen eteeni)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä jätän väliin kaikki kahvilat ja ravintolat joissa ei saa palvelua suomeksi. Näitä alkaa olla valitettavan paljon. Ollaanko olevinaan niin kansainvälisiä vai mitä ihmettä tämä on?
Haukutko junteiksi myös niitä joille Suomen sosiaaliturva kelpaa, mutta jotka eivät viitsi opetella Suomea, koska Kela maksaa tulkin.
Aivan tarkoituksella provosoin, ja halpaan tietusti menitte. En ole sitä mieltä, että on ok ettei omassa kotimaassaan saa palvelua omalla äidinkielellään, mutta missä oikeasti ollaan oltu koko ikänsä, jos kahvia tai pizzaa ei osaa englanniksi tilata (ottaa pari hassua sanaa joita on kuultu koulussa, joita kuulee telkkarissa, radiossa, musiikissa, ihan kaikkialla).
Lisään vielä, että kai te samat ihmiset jotka valitatte siitä ettette suostu asioimaan Suomessa missään missä ei saa palvelua suomeksi, hyväksytte sen että kun lähdette ulkomaille, että siellä porukka ei osaa palvella teitä edes englanniksi vaan teidän täytyy opetella puhumaan paikallisten kielellä? Vanhuksia lukuunottamatta englannin alkeet pitäisi olla jokaisella vähänkin sivistyneellä hallussa, siis esimerkiksi "mitä kuuluu" tai "missä tämä paikka sijaitsee" tai sitten sen hemmetin kahvin tilaaminen.
Kyllä. Kuka edes kuvittelisi menevänsä vaikka Ranskaan ilman edes perusosaamista kielestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä, että kai te samat ihmiset jotka valitatte siitä ettette suostu asioimaan Suomessa missään missä ei saa palvelua suomeksi, hyväksytte sen että kun lähdette ulkomaille, että siellä porukka ei osaa palvella teitä edes englanniksi vaan teidän täytyy opetella puhumaan paikallisten kielellä? Vanhuksia lukuunottamatta englannin alkeet pitäisi olla jokaisella vähänkin sivistyneellä hallussa, siis esimerkiksi "mitä kuuluu" tai "missä tämä paikka sijaitsee" tai sitten sen hemmetin kahvin tilaaminen.
Kyllä. Kuka edes kuvittelisi menevänsä vaikka Ranskaan ilman edes perusosaamista kielestä?
Arabialla pärjää
Mielestäni on sinänsä ihan ok että Suomessa on kaksi virallista kieltä. Mutta se saattoi avata tietä englannin tulolle, koska on helpompaa keksiä firmalle myyvä enkunkielinen nimi kuin kummankaan oikeuksia loukkaamaton suomen/ruotsinkielinen. Sama on nyt levinnyt virastoihinkin jne, kun ollaan "kansainvälisiä".
Suomenruotsalaiset ja saamelaiset tajuavat kielen ja kulttuurin yhteyden ja ymmärtävät puolustaa omaansa. Myönnän toki, että tämä närkästys Suomi.fi-osoitteesta menee jo överiksi. Jos lienee sitten tottakaan.
Musta tuntuu, että ne englantia eksoottisena ja jännittävänä pitävät ovat itse tuota +50v sakkia, jotka ovat eläneet Impivaarassa ja puhuvat englantia puutteellisesti. Sit haukkuvat niitä "persuiksi", jotka eivät lämpene. Kaikki nuoret osaavat englantia, useimmat ovat matkustelleet jo lapsena. Todella moni vaihto-opiskellut ja omistaa ulkomaalaisia ystäviä. Itse olen aika kansainvälinen ihminen ja se on saanut minut arvostamaan äidinkieltäni ja sitä, mikä tekee Suomesta Suomen. Halvalla menee. Kannattaa kysyä esim. Venäjän vähemmistökansojen edustajilta, oliko oman kielen ja kulttuurin menettäminen hyvä juttu?
Vierailija kirjoitti:
Englanniksi olen joutunut asioimaan seuraavissa paikoissa:
Fafa’s (kuuluu konseptiin?)
Itis Classic Pizza
Itis VapianoEn tykkää ja osaan vältellä jatkossa.
Fafa’s - ei tulisi mieleenkään käydä koska on tunnettu huonosta sekä kielitaidottomasta palvelusta.
- eri
Vierailija kirjoitti:
Musta tuntuu, että ne englantia eksoottisena ja jännittävänä pitävät ovat itse tuota +50v sakkia, jotka ovat eläneet Impivaarassa ja puhuvat englantia puutteellisesti. Sit haukkuvat niitä "persuiksi", jotka eivät lämpene. Kaikki nuoret osaavat englantia, useimmat ovat matkustelleet jo lapsena. Todella moni vaihto-opiskellut ja omistaa ulkomaalaisia ystäviä. Itse olen aika kansainvälinen ihminen ja se on saanut minut arvostamaan äidinkieltäni ja sitä, mikä tekee Suomesta Suomen. Halvalla menee. Kannattaa kysyä esim. Venäjän vähemmistökansojen edustajilta, oliko oman kielen ja kulttuurin menettäminen hyvä juttu?
Täsmälleen. Kun osaa englantia kuin natiivi, ei pidä sitä niin ihmeellisenä tai tavoiteltavana. Varsinkaan huonoa englantia. Sen ihannoiminen on tosi junttia.
Vierailija kirjoitti:
Eli tämän ketjun perusteella voi siis päätellä, että lähi-itäläiset ja aasialaiset ravintoloitsijat pyrkivät opettelemaan suomea. Sen sijaan englanninkielisillä on ylimielinen, suorastaan kolonialistinen asenne suomalaisia ja suomen kieltä kohtaan.
Itse osaan englantia hyvin mutta aion boikotoida tuollaisia paikkoja ihan periaatteesta.
Nuo paljon parjatut lähi-itäläiset ovat aivan uskomattoman ahkeria opettelemaan suomen kielen, niin ulkomailla turistikohteissa kuin Suomeen tullessaankin. Todella, todella kunnioitettavaa, varsinkin kun ottaa huomioon ylpeän kulttuuriperimän ja laajalti puhutun kielen. Palvelualttius vielä yleensä aivan huippuluokkaa!
Sen sijaan länsimaista isoista kielistä tulevat ihmiset ovat aivan uskomattoman laiskoja tässä suhteessa Suomeen tulleessaan. Pahimpina englantilaiset. Siihen vielä päälle kopea ja nokkava palveluasenne, jossa asiakas on palvelemassa heitä, niin hyi olkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fafas, Hey poke.
Lisäksi myös se on naurettavaa, että tarjoilijalle pitää puhua englantia, mutta hetken päästä tarjoilija puhuu ihan sujuvaa suomea jollekin työntekijälle.. näitäkin on.
Totta. Viimeksi Fargo, Ruoholahdenrannassa.
Foodoran lähetit eivät myöskään yleensä osaa sanaakaan suomea. Meidän pitäisi olla enemmän samanlaisia kuin vaikka ranskalaiset – maassa puhutaan maan kieltä, muuten ei mikään onnistu. Siihen pitää sopeutua.
Vierailija kirjoitti:
Itse boikotoin Suomessa ravintoloita, joissa en saa palvelua suomeksi. Jos tänne töihin tulevat ovat niin ylimielisiä, etteivät edes yritä opetella hoitamaan yksinkertaista asiakaspalvelutilannetta maan kielellä, minun ei tarvitse heitä siitä palkita ostamalla palveluita.
Ulkomailla kyllä pärjään hyvinkin, enkä edes oleta, että siellä saisin palvelua suomeksi.
Tuo suomenkielen alasajo on vain niin surullista katsottavaa :(
Suomalaisten matelu on aivan hirveää seurattavaa kyllä. Nöyrrytään ihan mihin vaan. Myötähäpeän määrää ei voi sanoin kuvata, kun rentoa ravintolailtaa viettämään saapunut seurue alistuu kotimaassaan kuuntelemaan ulkomaanpelletarjoilijan nälvimistä englannin kielitaidostaan tämän naureskellessa avoimesti naamat punaisina tilauksiaan pinnistelevälle suomiporukalle, joka miellyttämisenhalussaan vaihtaa jopa keskinäisen kielensäkin rallienglantiin tarjoilijan ollessa paikalla ;(
Taidat itse olla pienituloinen, sillä eiköhän englanninkielinen palvelu ole nimenomaan näissä edukkaammissa paikoissa. Toisaalta jos on vaikka Italialainen ravintola ja italialainen omistaja, niin en todellakaan odota hänen välttämättä osaavan suomea. Valitkaa perinteikäs laaturavintola, niin kyllä saa palvelua ihan suomeksi.