Onko poliisilla oikeus estää julkisella paikalla kuvaaminen?
Näin on nimittäin tehty minullekin. Käsittääkseni kuvaaminen on julkisilla paikoilla ihan sallittua.
Kommentit (17)
Tässä on tänä vuonna aiheesta julkaistu tutkielma: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/161617/ON_Sintonen.pdf?se… (POLIISIN TOIMIVALTUUDET PUUTTUA KUVAAMISEEN JULKISELLA PAIKALLA – OIKEUDELLISIA NÄKÖKULMIA)
Tiivistelmästä:
"Johtopäätöksinä voidaan sanoa, että sananvapauden ja yksityisyyden suojan väliset kollisiotilanteet ovat erittäin ongelmallisia poliisin näkökulmasta ja lainsäädäntö ei anna aina yksiselitteisiä ratkaisuja näihin tilanteisiin. Poliisilla ei lähtökohtaisesti ole valtuuksia kieltää kuvaamista julkisella paikalla, vaan aina pitäisi löytyä jokin muu keino suojata ristiriidassa olevia oikeusintressejä. Tämän hetkiset toimivaltuudet eivät mielestäni kaikissa tilanteissa mahdollista poliisia turvaamaan tarkoituksenmukaisesti toimenpiteiden kohteena olevien henkilöiden yksityisyyttä."
Mitä sua estettiin kuvaamasta, ja oliko kyseessä estäminen, vai perusteltu pyyntö, että lakkaisit kuvaamasta, etkä kehdannut kieltäytyä?
Vierailija kirjoitti:
Tässä on tänä vuonna aiheesta julkaistu tutkielma: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/161617/ON_Sintonen.pdf?se… (POLIISIN TOIMIVALTUUDET PUUTTUA KUVAAMISEEN JULKISELLA PAIKALLA – OIKEUDELLISIA NÄKÖKULMIA)
Tiivistelmästä:
"Johtopäätöksinä voidaan sanoa, että sananvapauden ja yksityisyyden suojan väliset kollisiotilanteet ovat erittäin ongelmallisia poliisin näkökulmasta ja lainsäädäntö ei anna aina yksiselitteisiä ratkaisuja näihin tilanteisiin. Poliisilla ei lähtökohtaisesti ole valtuuksia kieltää kuvaamista julkisella paikalla, vaan aina pitäisi löytyä jokin muu keino suojata ristiriidassa olevia oikeusintressejä. Tämän hetkiset toimivaltuudet eivät mielestäni kaikissa tilanteissa mahdollista poliisia turvaamaan tarkoituksenmukaisesti toimenpiteiden kohteena olevien henkilöiden yksityisyyttä."
Joo se on ihanaa kun joku minäminä tykkää, että hänellä on oikeus esim. onnettomuuspaikalla varata asiasta perusteelliseen keskusteluun parinkin poliisin työpanos esim. liikenteenohjauksen sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiivistelmästä:
Joo se on ihanaa kun joku minäminä tykkää, että hänellä on oikeus esim. onnettomuuspaikalla varata asiasta perusteelliseen keskusteluun parinkin poliisin työpanos esim. liikenteenohjauksen sijaan.
Mä en nyt ottanut mitenkään kantaa itse asiaan, kunhan googletin asiaa ja tuo opinnäytetyö tuli vastaan. Kyllähän poliisilla on tuollaisissa tilanteissa poistaa kuka tahansa, kameran kanssa tai ilman, onnettomuuspaikkaa häiritsemästä.
En tiedä mutta ainakin pitäisi olla. Jotkut esim. kuvaavat onnettomuuspaikalla tapahtunutta ja uhreja yms. sen sijaan että edes yrittäisivät auttaa. Sen ei pitäisi olla pelkästään kiellettyä vaan myös rangaistavaa. Vaikka kamera onkin kaikilla taskussa se ei tarkoita sitä että pitää olla idiootti ja kuvata joka helvetin asiaa.
Käytännössä poliisit tekevät kuten heitä huvittaa tehdä, koska heidän ei tarvitse säännöistä välittää.
Lain mukaan taas poliisit eivät voi estää kuvaamista. Jos sinulla on kädessä kamera niin miten poliisi sinua muka estäisi kuvaamasta? Poliisinhan täytyisi käydä sinuun käsiksi ja pidättää sinut.
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä poliisit tekevät kuten heitä huvittaa tehdä, koska heidän ei tarvitse säännöistä välittää.
Lain mukaan taas poliisit eivät voi estää kuvaamista. Jos sinulla on kädessä kamera niin miten poliisi sinua muka estäisi kuvaamasta? Poliisinhan täytyisi käydä sinuun käsiksi ja pidättää sinut.
Niin. Virkavallan vastustaminen on ihan pätevä peruste pidättää, tai ainakin poistattaa henkilö tapahtumapaikalta.
Minä tempasen turpaan jos poliisi mua pyrkii estää kuvaamasta, jos tulee si sakkoja nii ei kiinnosta koska niitä en maksa, en koskaan maksa edes liikennerikkomus sakkoja😘
”Näin on nimittäin tehty minullekin. Käsittääkseni kuvaaminen on julkisilla paikoilla ihan sallittua.”
Kerrohan koko tarina miten tilanne oikeasti meni :D
Miksi pitäisi kuvata mitään? Ammatillisessa mielessä kuvaaminen tuskin on mikään ongelma. Muut voivat pitää ne kamerat taskussa. Kaiken kuvaaminen, etenkin itsensä, näyttää todella typerältä. Eikä niillä kuvilla kuitenkaan mitään edes tee.
Vierailija kirjoitti:
”Näin on nimittäin tehty minullekin. Käsittääkseni kuvaaminen on julkisilla paikoilla ihan sallittua.”
Kerrohan koko tarina miten tilanne oikeasti meni :D
Kiinnostaisi tosiaan. Todennäköisesti tätä on edeltänyt aktiivinen hölmöily ja typeryys.
Vierailija kirjoitti:
Minä tempasen turpaan jos poliisi mua pyrkii estää kuvaamasta, jos tulee si sakkoja nii ei kiinnosta koska niitä en maksa, en koskaan maksa edes liikennerikkomus sakkoja😘
Niin tai siis yrität, mutta kun kädet on kuin pulkannarut missä on solmut päässä niin eihän siitä mitään tule.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, kohta on taas yksi typerys pois katukuvasta linnassa lusimassa. Jatka samaan malliin, ei tule ikävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, kohta on taas yksi typerys pois katukuvasta linnassa lusimassa. Jatka samaan malliin, ei tule ikävä.
Oletko tyhmä vai yksikertainen? Pienestä opettavaisesta lyönnistä nyt selviää sakoilla ja vaikka linnaa tulisin nii sekin olisi ehdollista.
Pahas tapauksessa jos poliisille tulis pipi pääsee valtion loma pahnoille hetkeksi, hui kun pelottaa, Not 😀 voisitte tekin lammakset vähän oppia kansalaistottelemattomuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko tyhmä vai yksikertainen? Pienestä opettavaisesta lyönnistä nyt selviää sakoilla ja vaikka linnaa tulisin nii sekin olisi ehdollista.
Pahas tapauksessa jos poliisille tulis pipi pääsee valtion loma pahnoille hetkeksi, hui kun pelottaa, Not 😀 voisitte tekin lammakset vähän oppia kansalaistottelemattomuutta.
Sinun kannattaisi opetella käytöstapoja ja suomen kieltä. Taidat olla ns. pienituloinen.
Se henkilö, joka kuvaa onnettomuuden uhria, ansaitsee nyrkkiä naamaan ja älypuhelimen ängetyksi perärööriin.
On oikeus, jos kuvaat esimerkiksi henkirikoksen uhria tai kuvaamisesi häiritsee jollain tavalla poliisin toimintaa.