Triplassa kaikki englanniksi - edes ruoan tilaaminen ie onnistu suomella
Ruokaloita riittää mutta edes kahvia ei saa suomeksi.
Kommentit (296)
Minä sain cappuccinoni suomen kielellä. :-O
Vierailija kirjoitti:
Sanoit siis: ”Saisinko pienen hupun?” Erikoista jos ymmärrettiin.
Vierailija kirjoitti:
Yritin tilata englanninkielisessä kahvilassa Cafe Olé:n mustana.
Tarjoilija toi maitokahvin! PRKL! MUSTANA olisi pitänyt tuoda niinkuin tilasin!
Oliko kahvin makukin lattea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoit siis: ”Saisinko pienen hupun?” Erikoista jos ymmärrettiin.
Tykkäät näköjään viisastella. :)
Mitä ihmettä? Nytkö persut ei enää selviä englannillakaan? Aina jankkaavat, että "Pelkällä englannilla pärjää joka paikassa".
No siinähän vingutte sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä tapa pitää kielitaidottomat ja sivistymättömät persuhíhhulit pois liikekeskuksen tiloista. Tällaisia lisää, kiitos.
Väität siis 53 vuonna syntynyttä isääni, jolle koulussa pakollisena oli saksa, kielitaidottomaksi hihhuliksi? Miten muut iäkkäämmät tai lapset jotka eivät osaa vielä englantia?
He voivat valita jonkun sellaisen paikan missä puhutaan Suomea. Luulisin että niitäkin vaihtoehtoja on vielä Triplan valmistumisen jälkeenkin. Ole hyvä ja jaksuhali.
Melkoista pätemistä henkilöltä, joka ei osaa edes kirjoittaa suomea.
Out se sinähhii erräe jäpäkyörä.
Kannattaa nyt alkaa yleistää muutaman tapauksen jälkeen. Helsingissä 30 vuotta asuneena olen saanut täällä englanninkielistä palvelua kahdesti. En siis todellakaan koe suomen kieltä jotenkin uhatuksi.
Café au lâit = maitokahvi. Mitään cafe Olé:ta ei ole olemassakaan 😂 joten turha yrittää tilata.
Vierailija kirjoitti:
Café au lâit = maitokahvi. Mitään cafe Olé:ta ei ole olemassakaan 😂 joten turha yrittää tilata.
Kylläpäs on. Tarjoilija tuo tavallisen suodatinkahvin (eli americanon) pöytään ja huutaa olé. Vaikka sinä et ole jostain kuullutkaan, koska olet sivistymätön, niin se ei tarkoita sitä ettei sellaista ole olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Nytkö persut ei enää selviä englannillakaan? Aina jankkaavat, että "Pelkällä englannilla pärjää joka paikassa".
No siinähän vingutte sitten.
Tosi vajaamielistä vetää persut jokaiseen keskusteluun. No, kertoopa ainakin kuinka ideaköyhä ihminen olet.
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä, ihan suomen kielellä saatiin palvelua. Tarjoilija oli selvästi ulkomaalainen, mutta hän ymmärsi meitä ja me häntä.
Ihme mussutusta taas! Suomi sais kansainvälistyä siinä missä muutkin maat eikä tarvisi olla niin sisäsiittoista kansaa. Itse oon asunut jo monta vuotta ulkomailla ja täytyy vain olla kiitollinen siitä, että aina uuteen paikkaan muuttaessa olen saanut töitä vaikka en ole paikallista kieltä ensin osannutkaan vaan ensin on menty englannilla. Ilman tätä olisin edelleen homehtumassa Suomen maailman negatiivisimmässä ympäristössä...
Tripla on uusi mesta ja siellä on paljon jos jonkin näköistä yrittäjää. Vuoden päästä niistä suurin osa on jo konkassa kun on starttirahat käytetty.
”Triplassa kaikki englanniksi - edes ruoan tilaaminen ie onnistu suomella”
No, eipä aloitusten kirjoittaminenkaan näytä onnistuvan suomeksi.
Kuulostaa hyvältä. Täytyypä mennä käymään, niin ei tarvitse pyöriä ulisevien nillittäjien seassa.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa hyvältä. Täytyypä mennä käymään, niin ei tarvitse pyöriä ulisevien nillittäjien seassa.
Perzuvapaa Zone!
Vierailija kirjoitti:
Eli mielistelette tarjoilijaa ettekä vaadi kunnon palvelua. Noloa.
Jos minulle on täysin se ja sama kumpaa kahdesta kieltä puhun, niin miten mielistelen tarjoilijaa valitsemalla sen kielen jota hän ymmärtää?
Vierailija kirjoitti:
Minulla ja miehelläni tosin on se etu että meille tosiaan on täysin yhdentekevää puhummeko ravintolassa suomea vai englantia; molemmat sujuvat aivan yhtä hyvin.
-> Kai ymmärrät, että tämä on kaikilla Suomessa nykyään näin? Kaikki osaavat englantia, sillä ei voi hienostella. Mutta on vain junttia, että ei vaadi paikallisella kielellä palvelua.
No tämän palstan perusteella ei kyllä voi sanoa että näin olisi, sen verran monessa viestissä voivotellaan sitä että niin monet ihmiset eivät osaa englantia. Ja yhdessä viestissä väitettiin että on monta kertaa nähty miten tarjoilija pilkkaa ja nauraa asiakkaita jotka puhuvat huonoa englantia?
En vaadi Suomessa palvelua suomeksi koska asia on minulle aikamoisen yhdentekevä. Jätän vaatimisen, mielenosoittamisen, valittamisen ja ruokapaikan vaihtamisen niille, joille asia on tärkeä. Noudatan hyvää ohjetta: Pick your battles.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä tapa pitää kielitaidottomat ja sivistymättömät persuhíhhulit pois liikekeskuksen tiloista. Tällaisia lisää, kiitos.
On se englanti sitten niiiin hienoa ja eksoottista, voi luoja.
Ihan näin englantia sujuvasti osaavana ja muitakin kieliä opiskelevana voin sanoa, etten pidä trendistä jossa Suomessa ei saa palvelua suomeksi. Tämä kieli kuolee, sanonnat englannistuu ja me nuoret unohdetaan suomen kielen sanoja ja korvataan englannin vastineilla (esim. harva sanoo "kiusallinen" tai "nolo" vaan se on "awkward" ja "cringe").
Suomen kieli on hienoa, maassa maan tavalla ja kielellä s**na. En minäkään mene Japaniin vaatimaan palvelua suomeksi, tai edes englanniksi.
Ja mikä v . ttu se on se jatkuva persujen arvostelu, edes jotkut yrittää pitää maan puh taa na....
Jäin kahvitta kun en osannut englantia