Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

12v poika, iltatoimien järjetön hitaus aiheuttanut koko perheen riidan joka ilta kahden vuoden ajan

Vierailija
16.10.2019 |

En enää jaksa tätä. Poika ei saa itseään millään sänkyyn ja nukkumaan ajoissa. Minä hermostun ja komennon, hoputan ja jaan rangaistuksena pelikieltoa, telkkarikieltoa, kaverikieltoa, ym. Lopulta minä ja mies/pojan isä riihellemme keskenämme. Tämä siis joka ikinen ilta viimeisen kahden vuoden ajan. Lisäksi poika alkanut nyt syyslomalla heräämään aiemmin, kuin kouluaamuina, mikä on johtanut äärettömään väsymykseen, mutta ei suostu nukkumaan pidempään, ei saa itseään illalla ajoissa nukkumaan, eikä missään tapauksessa suostu nukkumaan päivällä yhtään torkkuja.

Illalla viivyttely alkaa jo kun pitäisi syödä iltapalaa. Jos poika viivyttelee ruokapöytään tulemista. Suuren nalkutuksen tuloksena tulee syömään ja syöminen kestää tunnin. Sitten veltosti riisuu vaatteet, mikä kestää 15 min ja minä hoputan ja nalkutan vieressä. Käveleminen suihkuun kestää 5-15 min, koska matkalla päättelee määräämään jotain tavaraa, tai vaan seisoo ja hyräilee. Suihkuttaminen kestää 15min. Itsensä pyyhkiminen 15 min, kun tuijottaa lattiaa pyyhe olkapäillä ja hyräilee, eikä pyyhi. Hampaiden pesun aloittaminen 10 min, kun vetelehtii, seisoskelee hammasharja kädessä ja pyörittelee sitä vaan kädessään. Hampaiden pesu 10 min, kävelee ympäri kylpyhuonetta ja hyräilee. Sitten yöpuvun pukeminen 15 min, kun ei pue, vaan istuu sängyn laidalla alasti ja näplää jotain kynää, kirjaa, tai muuta tavaraansa. Sänkyyn meno, kun saa yöpuvun päälleen kestää 10 min, kun taas seisoo ja miettii tai hyräilee tai näplää käsissään jotain tavaraa ja miettii.

Joka vaiheessa hoputan, hoputan, hoputan, nalkutan, nalkutan, nalkutan, annan lisää pelikieltoa, ym. Olen äärimmäisen stressaantunut. Vaikka itse olen kuinka väsynyt, en saa unta ajoissa, kun käyn kierroksilla pojan hidastetun takia ja nukun siksi itse liian vähän.

Onko kenelläkään antaa vertaistukea? Mutta ettehän ala haukkumaan, arvostelemaan tai kettuilemaan.

Kommentit (370)

Vierailija
121/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iltatoimet pitäisi kai sitten aloittaa esim. tunnin aiemmin kuin nyt...? Silloin et joutuisi niin kovin hoputtamaan.

Eihän tuossa ole millään muotoa syynä se että olisi kiire. Jos hoputettuna iltahommiin menee 2 tuntia niin ratkaisu ei ole että tehdään niitä 3 tuntia, koska ongelma ei ole riittävän ajan puute vaan se että nuori ei joko pysty toimimaan (toiminnan ohjaus, psyykkinen jumi) ja/tai halua toimia. Tuo on vähän sama kun antaisi lukutaidottomalle tai -haluttomalle vain enemmän aikaa lukea sen sijaan että opettaisi tai motivoisi.

Eli ensin pitäisi selvittää onko kyse halusta vai kyvystä. Voin sanoa että minäkin saattaisin alkaa jumia ja hyräillä jos joku aloittaisi jokailtaisin kahden tunnin nalkutussavotan.

Vierailija
122/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapselle on turvatonta jos vanhempi ei saa häntä tottelemaan.

Vihamielinen suhtautuminen lapseen, kyttääminen ja nalkutus ja arvostelu on lapselle turvatonta. Ja se ettei edes 12-vuotiaana saa yksityisyyttä vaan äiti vahtii ja komentaa kuin 2-vuotiasta.

Kuulostaa, että tässä perheessä ei lapsella ole mukava olla vaan häneen suhtaudutaan inhottavana rasitteena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

12-vuotias osaa tehdä iltapalansa itse, jos on nälkä. 12-vuotiaan ei ole tarvis mennä joka ilta suihkuun, joka toinen päivä riittää. 12-vuotias ei tarvitse yöpukua päälleen. Ap pitää melkein jo teiniään ihan taaperona vielä. Antakaa nyt hyvänen aika lapsen kasvaa ja ottaa itse vastuuta!!

Kuka pesee sen 12v:n lakanat tämän tästä jos yöpukua ei käytetä?

Pesukone.

Vierailija
124/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan hidastelee tahallaan kun kyttäät ja nalkutat. Anna olla rauhassa ja jos oikeasti on niin hidas, niin mitä jos aloittaisitte iltatoimet aikaisemmin?

Ja sitten jos taas nuo ei auta, niin olisko pojalla jotain neurologista ongelmaan taustalla, mikä aiheuttaa tuon hitauden mulla esim. adhd:na kestää usein aloittaa asiat ja maleksin herkästi, on toiminnanohjauksen vaikeutta jne.

Vierailija
125/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nytkin olen tehnyt lähtöä lenkille jo ainakin 30 minuuttia ja tässä vain vielä istun. Puuroa keittelin mikrossa, koko prosessiin meni 45minuuttia kun katselin telkkaria "samalla", piti laittaa puuro monta kertaa uudestaan lämpenemään.

T: Adhd.

Vierailija
126/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapselle on turvatonta jos vanhempi ei saa häntä tottelemaan.

Vihamielinen suhtautuminen lapseen, kyttääminen ja nalkutus ja arvostelu on lapselle turvatonta. Ja se ettei edes 12-vuotiaana saa yksityisyyttä vaan äiti vahtii ja komentaa kuin 2-vuotiasta.

Kuulostaa, että tässä perheessä ei lapsella ole mukava olla vaan häneen suhtaudutaan inhottavana rasitteena.

Juuri näin. Aikuisen tehtävä on ylläpitää hyvää ilmapiiriä. Koko perheessä.

Se totteleminen on väärä sana. Kuvastaa valtaa. Turhaan.

12v on iso lapsi. En ymmärrä miksi häntä vahditaan vieressä vaikka pukemisessa tai suihkussa. Miksi nalkuttaa ja hoputtaa. Lapsen reaktio on täysin oikea. Jokainen reagoisi noin kun ei ole vaihtoehtoa.

Sinne nukkumaan kyllä pääaee ilman tappeluakin.

Vierailija
127/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ou mai gaad olisin itse niin saanut 12-vuotiaana raivarit jos äiti olisi vahdannut minua kun olen alasti. Tai tässä tapauksessa jos siis isä olisi kytännyt riisumistani ja kuivaamistani ja yökkärin pukemistani.

Luin aloituksen uudelleen ja lapsella on varmasti aivan hirveä olla. Miten ihmeessä tilanne on ajautunut tuollaiseksi? Kuulostaa siltä, että ongelma on tässä nyt äidillä. Lasta ärsyttää tuo kyttäys ja yksityisyyden menetys ja se että kohdellaan kuin pikkulasta ja käyttäytyy siksi passiivisaggressiivisesti, äiti on hysteerinen ja suoraan sanoen naurettava, isä ei myöskään jaksa äidin riehumista (vai mistä nämä jokailtaiset äidin ja isän väliset tappelut tulee..?).

Yritä olla vaikka kuukausi soittamatta suutasi sille lapselle nyt alkuun. Älä vahdi iltapalaa äläkä ihmeessä tunge sinne pojan huoneeseen ja kylpyhuoneeseen toljottamaan kun hän pukee ja riisuu! Jos isä tekisi tuota 12v tyttärelle niin sitä pidettäisiin jo aivan perverssinä touhuna.

Vierailija
128/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tekisin samoin kuin poika, jos joku olisi koko ajan vieressä räkyttämässä. En laittaisi lapselle pelkästään rajotteita, vaan koko perheelle, että viikkoon ei käytetä mitään mediavälineitä vaikka klo: 17.00 eteenpäin, vaan kaikki viihdyttää itseään muilla tavoin. Muuten jatkaisin normaalisti. Jos iltapala alkaa klo:20.00, niin se iltapala on saatavilla seuraavat puoli tuntia. Yhden kerran ilmottaisin asiasta. Jos ei sinä aikana tule, niin aamupala on seuraava ateria. Sit ilmottaisin, et on aika mennä suihkuun. Jos varttiin ei tapahdu mitään, niin suihkuaika menee ohi. Toteaisin vain, että pojan häpeä haista seuraavana päivänä pahalle. Hampaiden kanssa sama homma, löytää edestään sitten hoitamattomat hampaat. Huoneeseen ohjaisin, kun on nukkumaanmenoaika ja toteaisin, että senkus vaikka nukkuu päivävaatteet päällä tai valvoo koko yön ikkunasta ulos tuijottaen.

Koko ajan kertoisin, miten asian x ja y:n tekeminen todennäköisesti vaikuttaa hänen elämäänsä, mutta se on hänen päätös tehdä asiat toisin halutessaan ja kärsiä itse seuraamuksista. Jos valittaa jotain, niin sanoisin vain, että iteppä on valintansa tehnyt, huomenna voi valita toisin.

En jaksaisi rähistä turhanpäiväisistä asioista, kun ei se mitään hyödytä. Toteaisin myös isälle, et senkus hoitaa tästä eteenpäin, illat on jatkossa mun vapaita. Ja menisin vaikka ulos lenkille.

Vierailija
129/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä (uusperhe) samaa ongelmaa. Olen lakannut välittämästä siitä milloin miehen lapset menevät nukkumaan. Omalle nuorimmalleni sanon tarvittaessa, isot hoitaakin kyllä jo itsensä ajoissa sänkyyn. Kun oma mennyt nukkumaan vetäydyn makkariin omiin oloihini ja miehen lapset sitten saa valvoa jos isänsä ei tajua komentaa nukkumaan.

Yritin alussa tuota kaikkien hoivaamista mutta juurikin tuo vetelehtiminen seurauksena. Päätin että kaikkea ei voi muuttaa, vain omaa käytöstään.

Aikuisten yhteinen aika olisi kivaa mutta jos yksin sitä yrittää aina järjestä niin ihan sama.

Pääasia että omani jaksavat virkeänä kouluin, miehen lapset tahtoo myöhästellä.

Vierailija
130/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa selata koko ketjua läpi, mutta kysyn perusjutun: oletko jutellut lapsen kanssa? Kysynyt, että mitä mieltä hän on illoista, miten ne hänen mielestään sujuvat. Haluaisiko hän olla aiemmin nukkumassa vai venyykö iltahommat siksi, että  hän ei halua olla liian ajoissa sängyssä. Ärsyttääkö illoissa jokin, jos niin mikä. Miten hän toivoisi niiden menevän. Oletko kertonut, miltä sinusta tuntuu, ja mihin sinä pyrit nalkutuksella. Ja sanoittanut ääneen että sinun tapasi ei selvästikään nyt toimi, joten osaako lapsi auttaa kertomalla miten sinä voisit auttaa häntä.

Sinun tavoitteesi ei kaiketi ole että kaikki ovat illalla tatti otsassa, lapsi nukkuu liian vähän ja kaikki kiva on kielletty. Tuskin lapsenkaan. Joten entä jos yhdessä miettisitte mikä on kummankin tavoite ja miten ne saisi yhdessä toteutettua.

Meillä esim. aamun lähtötilanteet 7-vuotiaan kanssa oli vaikeita kun aloin molempia lapsia jankuttaa pukemaan samaan aikaan, ja minua alkoi ärsyttää kun 7-vuotias oli tottelematon ja vitkutteli eikä meinannut millään tulla pukemaan. Aikani nalkutin joka aamu että tule nyt, tule nyt, ei nyt pukemaan, hei älä nyt haahuile, nyt ne housut jalkaan jne. kunnes tajusin KYSYÄ lapselta miksei hän tule pukemaan kun pyydän tai miksi haahuilee kesken muihin hommiin. No koska pikkusisarus (5v) pukee niin paljon hitaammin (hänellä on oikeasti toiminnanohjauksen haasteita) että sitten hän joutuu seisomaan täysissä pukimissa kuumissaan odottamassa meitä. Minun huomioni kun harhautui kahden lapsen, oman pukemisen ja jonkun repun pakkaamisen välillä niin en tajunnut, että tämä isompihan pukee oikeasti tosi nopeasti jos niikseen tulee, eikä mun tarvitse pyytää häntä samaan aikaan eteiseen. Sovittiin sitten, että jatkossa ilmoitan "me mennään nyt Villen kanssa pukemaan" ja lapsi itse arvioi milloin hänen pitää tulla paikalle että on yhtä aikaa valmis (ja että voi mennä pihalle edeltä, tätäkään en ollut tajunnut ehdottaa). Nykyään lapsi on yleensä aina ekana valmis, mutta vain sellaisen hetken aiemmin ettei joudu odottelemaan.

Vierailija
131/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADD tarkkaavuushäiriö nuorella:

"Hän unohtelee, unelmoi ja vaipuu usein omaan maailmaansa. Hänen on vaikea aloittaa toiminta, etenkin, jos tekeminen ei ole mieluista. Hän hidastelee.

Tekemisiä on vaikea suunnitella ja viedä johdonmukaisesti eteenpäin. Ajatus karkaa ja työskentely muuttuu poukkoilevaksi.

Tehtävistä ei tule valmista tai ne valmistuvat viime hetkillä. Muisti pätkii. On vaikea muodostaa rutiineja. Tämä kaikki haittaa tietysti toimintakykyä ja esimerkiksi koulu- ja työtehtävistä selviämistä."

Vierailija
132/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset ovat 12-vuotiaana osanneet ripustaa pyykit kuivumaan, sekä laittaneet sänkyyn myös uudet lakanat.

Vierailija
133/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tekisin samoin kuin poika, jos joku olisi koko ajan vieressä räkyttämässä. En laittaisi lapselle pelkästään rajotteita, vaan koko perheelle, että viikkoon ei käytetä mitään mediavälineitä vaikka klo: 17.00 eteenpäin, vaan kaikki viihdyttää itseään muilla tavoin. Muuten jatkaisin normaalisti. Jos iltapala alkaa klo:20.00, niin se iltapala on saatavilla seuraavat puoli tuntia. Yhden kerran ilmottaisin asiasta. Jos ei sinä aikana tule, niin aamupala on seuraava ateria. Sit ilmottaisin, et on aika mennä suihkuun. Jos varttiin ei tapahdu mitään, niin suihkuaika menee ohi. Toteaisin vain, että pojan häpeä haista seuraavana päivänä pahalle. Hampaiden kanssa sama homma, löytää edestään sitten hoitamattomat hampaat. Huoneeseen ohjaisin, kun on nukkumaanmenoaika ja toteaisin, että senkus vaikka nukkuu päivävaatteet päällä tai valvoo koko yön ikkunasta ulos tuijottaen.

Koko ajan kertoisin, miten asian x ja y:n tekeminen todennäköisesti vaikuttaa hänen elämäänsä, mutta se on hänen päätös tehdä asiat toisin halutessaan ja kärsiä itse seuraamuksista. Jos valittaa jotain, niin sanoisin vain, että iteppä on valintansa tehnyt, huomenna voi valita toisin.

En jaksaisi rähistä turhanpäiväisistä asioista, kun ei se mitään hyödytä. Toteaisin myös isälle, et senkus hoitaa tästä eteenpäin, illat on jatkossa mun vapaita. Ja menisin vaikka ulos lenkille.

Miksi ihmeessä?

12v on iso. Osaa itse ottaa iltapalaa ja mennä suihkuun. Miksi se pitäisi kellottaa?

Nyt on loma. Eikö voi valvoa pidempään?

Kouluiltoina vain yksi rajoitus. Kymmeneltä nukkumassa. Muun saa lapsi itse päättää ja hoitaa.

Vierailija
134/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on muuten ok, mutta ensin sulkisin kuitenkin pois ne neurologiset ongelmat vaihtoehdoista, aivan kamalaa jos sillä lapsella ei nyt vain ole kykyä ohjata toimintaansa, ja sitten vaan sanotaan, että ole sitten nälkäisenä ja likaisena kun kerran et pysty. Huhhuh, sellaista oli oma lapsuutteni kun ei ymmärretty mistä oli kyse. Tuli huono itsetunto sitten, eikä neurologinen ongelman korjaantunut simputtamisella ja uhkailulla.

Ja tosiaan, edelleenkin niitä ongelmia on, ei niille vain voi mitään, niiden kanssa on vaan pitänyt opetella elämään. Oma ratkaisuni näin aikuisenakin on se, että hyväksyn sen, että mulla asioiden tekeminen KESTÄÄ (tai aloittaminen) ja sitten pitää esim. herätä huomattavan paljon aikaisemmin töihin, että ehdin aloittaa päivän omaan tahtiin, jos on liian kiire menee koko päivä pilalle ja olen pahantuulinen.

Vierailija
135/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nytkin olen tehnyt lähtöä lenkille jo ainakin 30 minuuttia ja tässä vain vielä istun. Puuroa keittelin mikrossa, koko prosessiin meni 45minuuttia kun katselin telkkaria "samalla", piti laittaa puuro monta kertaa uudestaan lämpenemään.

T: Adhd."

Vai sittenkin add?

Vierailija
136/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä?

12v on iso. Osaa itse ottaa iltapalaa ja mennä suihkuun. Miksi se pitäisi kellottaa?

Nyt on loma. Eikö voi valvoa pidempään?

Kouluiltoina vain yksi rajoitus. Kymmeneltä nukkumassa. Muun saa lapsi itse päättää ja hoitaa.

Eteläsuomessa on ilmeisesti syysloma, tiedoksi sinne etelään, että pohjoisessa on syysloma eri aikaan kuin teillä (vasta ensi viikolla).

Vierailija
137/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Nytkin olen tehnyt lähtöä lenkille jo ainakin 30 minuuttia ja tässä vain vielä istun. Puuroa keittelin mikrossa, koko prosessiin meni 45minuuttia kun katselin telkkaria "samalla", piti laittaa puuro monta kertaa uudestaan lämpenemään.

T: Adhd."

Vai sittenkin add?

Diagnosoitu adhd.

Vierailija
138/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

12-vuotias osaa tehdä iltapalansa itse, jos on nälkä. 12-vuotiaan ei ole tarvis mennä joka ilta suihkuun, joka toinen päivä riittää. 12-vuotias ei tarvitse yöpukua päälleen. Ap pitää melkein jo teiniään ihan taaperona vielä. Antakaa nyt hyvänen aika lapsen kasvaa ja ottaa itse vastuuta!!

Kuka pesee sen 12v:n lakanat tämän tästä jos yöpukua ei käytetä?

Täh? Pesukone pesee ja 12-vuotias osaa lakanatkin viedä jo koneeseen, laittaa jopa käyntiinkin kun häntä opettaa.

Meillä lapset ovat 12-vuotiaana osanneet ripustaa pyykit kuivumaan, sekä laittaneet sänkyyn myös uudet lakanat. (Vastaus oli siis thän viestiin)

Vierailija
139/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on muuten ok, mutta ensin sulkisin kuitenkin pois ne neurologiset ongelmat vaihtoehdoista, aivan kamalaa jos sillä lapsella ei nyt vain ole kykyä ohjata toimintaansa, ja sitten vaan sanotaan, että ole sitten nälkäisenä ja likaisena kun kerran et pysty. Huhhuh, sellaista oli oma lapsuutteni kun ei ymmärretty mistä oli kyse. Tuli huono itsetunto sitten, eikä neurologinen ongelman korjaantunut simputtamisella ja uhkailulla.

Ja tosiaan, edelleenkin niitä ongelmia on, ei niille vain voi mitään, niiden kanssa on vaan pitänyt opetella elämään. Oma ratkaisuni näin aikuisenakin on se, että hyväksyn sen, että mulla asioiden tekeminen KESTÄÄ (tai aloittaminen) ja sitten pitää esim. herätä huomattavan paljon aikaisemmin töihin, että ehdin aloittaa päivän omaan tahtiin, jos on liian kiire menee koko päivä pilalle ja olen pahantuulinen.

Totta. Jos kyse on neurologisesta poikkeamasta, niin tottakai se pitää tutkia. Mut jos ongelma on tullut esiin vasta kaksi vuotta sitten, niin en heti usko siihen.

Aikataulutus iltaisin esimerkiksi iltapalan osalta johtuu siitä, että iltapalan jälkeen suussa on vielä happohyökkäys päällä. Jos liian aikaisin harjaa hampaat, niin se vaurioittaa kiillettä enemmän, kuin hyödyttää. Ja mitä enemmän vitkastelee iltapalan kanssa, sen myöhäisemmäksi pitää hampaiden harjauskin siirtää. Toki tässä sitä ongelmaa ei ole, kun lapsi haahuilee melkein tunnin ennen hampaiden harjaamista.

Vierailija
140/370 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kirjoituksestasi hyökyy suunnaton viha ja katkeruus tuota lasta kohtaan. Oliko siis niin, että hän ei ole sinun oma poikasi, vaan miehesi lapsi?  Oli miten oli, niin tilanteesta pitäisi tehdä lastensuojeluilmoitus. Aikuinen ihminen nillittää lasta, ja tuhoaa kodin ilmapiirin joka ilta! Jo kahden vuoden ajan! Eihän tuollaisesta kukaan voi selvitä järjissään, lapsi parka. 

Lapsi tarvitsee välittömästi apua ja turvaa, ap itse tarvitsee mielenterveyshoitoa.