Suomalainen peruskoulu syrjii poika
Suomalainen koululaitos syrjii oppilaita temperamentin perusteella.
Koulussa opettajat palkitsevat oppilaita tietoisesti tai tietämättään hyväntuulisuudesta, joustavuudesta, mukautuvuudesta sekä sopeutuvuudesta. Näistä piirteistä tutkitusti hyötyvät arvosanoissaan enemmän tytöt kuin pojat.
Kun temperamenttien vaikutus poistetaan, tyttöjen ja poikien välisest arvosanaerot kapenevat merkittävästi.
Tämän tulisi mielestäni herättää melkoinen haloo koulun arvostelumenetelmistä, opettajien asenteista sekä oppilaiden tasaveroisesta kohtelusta.
Hiljaisuus on kuitenkin korviahuumaava, mistä mahtaa johtua?
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Selvennä hiukan temperamentin perusteella? Siis jos luokassa mölyää ja häiritsee muiden oppimisrauhaa ja välitunnilla vetää jotain turpaan niin siitä pitäisi jotenkin palkita vai?
Arvosanojen tulee perustua suorituksiin ja niiden tuloksiin, ei mihinkään muuhun.
Miksi riitapukari, huonosti käyttäytyvä ja häiriköivä poika pitäisi "palkita" käytöksestään? Enkä tarkoita, että kaikki pojat ovat tuollaisia, enkä myöskään tarkoita, että kukaan tyttö ei voisi olla tuollainen. Yleensä kyllä tytöt ovat paremmin käyttäytyviä ja rauhallisia.
Niin, 'Seitsemässä veljeksessä' on oiva kuvaus koulusta ennen kuin peruskoulu keksittiin. Pojat laitettiin oppimaan kepin avulla. Persoonallisuus ei saanut näkyä. Hiljaa piti istua ja aakkosia päntätä. Minäkin kannatan, että nykyajan pojat laitetaan tuollaiseen kouluun, jos eivät nämä nykyiset lempeämmät opetusmetodit kelpaa. Tytöt kiittävät, kun ei tarvitse opiskella riehuvien poikien kanssa.
Miten on, kelpaako tämä suunnitelma ap:lle, vai tulisiko sittenkin ikävä nykyaikaa?
Tiedättekö muuten, että sukupuolentutkimus eli entinen naistutkimus tutkii juuri tällaisia aiheita? Kun tutkitaan, miten tyttöjä ja poikia koulussa oikeasti kohdellaan, ei tarvitse tyytyä mutu-tuntumaan, joka ei välttämättä ole ihan koko totuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvennä hiukan temperamentin perusteella? Siis jos luokassa mölyää ja häiritsee muiden oppimisrauhaa ja välitunnilla vetää jotain turpaan niin siitä pitäisi jotenkin palkita vai?
Arvosanojen tulee perustua suorituksiin ja niiden tuloksiin, ei mihinkään muuhun.
Niinhän perustuukin. Jos se öykkäri poika saa kokeesta 6 ja käyttäytyy tunnilla huonosti, niin hänenkö pitäisi temperamenttinsa vuoksi saada 9 loppuarvosanaksi niinkuin se aktiivisesti ja mallikkaasti osallistunut tyttö, joka sai kokeesta 9?
Vierailija kirjoitti:
Miksi riitapukari, huonosti käyttäytyvä ja häiriköivä poika pitäisi "palkita" käytöksestään? Enkä tarkoita, että kaikki pojat ovat tuollaisia, enkä myöskään tarkoita, että kukaan tyttö ei voisi olla tuollainen. Yleensä kyllä tytöt ovat paremmin käyttäytyviä ja rauhallisia.
Pakkohan se on poikia rangaista siksi että ne eivät ole tyttöjä.
Sitäkö yrität sanoa?
2, väärin, jokaisella oppilaalla on LAIN mukaan oikeus OPPIMISRAUHAAN, ja se joka sitä rauhaa häiritsee ei ole samalla viivalla sen lapsen kanssa joka haluaa oppia. Miksi pitäisi sellaista lasta paapoa jopa pilaa muiden oppimismahdollisuuden ja opettajan työrauhan luokassa? Kasvatustyö peruskäytöstapoihin tulee kotoa ja jos lapsi ei kykene työrauhaan, hänet pitää laittaa sellaiseen ympäristöön oppimaan missä ei aiheuta muille ongelmia.
Älykkyyttä ja oppishalua pitää suojella ja niitä ketkä haluaa oppia ja menestyä heitä pitää tukea kun nyt se aika menee näiden keskinkertaisuuksien paapomiseen ja kaikki se huomio on pois opettajan opettamisesta ja muiden oppimisesta.
eli niin ikävää kuin se onkin ja varmaan mielesi pahoitat niin lapsen pitää kyetä tajuamaan että luokassa olla turpa kiinni eikä häiritä muiden opiskelua, jos itseään ei kiinnosta opiskella niin silti voi olla hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi riitapukari, huonosti käyttäytyvä ja häiriköivä poika pitäisi "palkita" käytöksestään? Enkä tarkoita, että kaikki pojat ovat tuollaisia, enkä myöskään tarkoita, että kukaan tyttö ei voisi olla tuollainen. Yleensä kyllä tytöt ovat paremmin käyttäytyviä ja rauhallisia.
Pakkohan se on poikia rangaista siksi että ne eivät ole tyttöjä.
Sitäkö yrität sanoa?
Ööö ei, vaan sen perseilyn takia. Sinustako pitäisi antaa 10 häirikölle, joka ei tee tehtäviään, myöhästelee, saa kokeista vitosia ja häiritsee huutelullaan ja muilla tempuilla toisia oppilaita? Vain siksi koska sattuu olemaan poika. Mitäs jos tyttö olisi tuollainen? Silloinko arvosana 6 olisi oikeutettu? Sitäkö yrität sanoa?
Nykyaikana olisi varmasti ihan mahdollista tehdä kokeet sähköisesti nimettömänä. Olisi todella mielenkiintoista nähdä, muuttuuko oppilaiden arvosanat kun arviointi on oikeasti ihan puhtaasti vastauksesta riippuvainen.
Vierailija kirjoitti:
Nykyaikana olisi varmasti ihan mahdollista tehdä kokeet sähköisesti nimettömänä. Olisi todella mielenkiintoista nähdä, muuttuuko oppilaiden arvosanat kun arviointi on oikeasti ihan puhtaasti vastauksesta riippuvainen.
Todennäköisesti muuttuisivat melko paljon.
Myös kokeiden muuttaminen valtakunnallisiksi yhtenäisellillä arvostelukriteereillä olisi hyvä idea.
Miksi opettajat eivät ylläpidä kuria? Siinä kärsivät myös hiljaiset pojat, joita on kuitenkin enemmistö.
Kokeiden ka ja jos lisätehtäviä ja tunnilla onko miten aktiivinen.
Yleinen perseily koulussa ei ole meriittiä ei tytöille eikä pojille. Hyvä käytös tarkoittaa koulussa koulun kaikkien tehtävien ottamista vakavasti. On päivänselvää, että tehtävien laiminlyönti yms.vaikuttaa opetettavan aineen numeroon. Huolellisuus on osa oppiaineen numeroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi riitapukari, huonosti käyttäytyvä ja häiriköivä poika pitäisi "palkita" käytöksestään? Enkä tarkoita, että kaikki pojat ovat tuollaisia, enkä myöskään tarkoita, että kukaan tyttö ei voisi olla tuollainen. Yleensä kyllä tytöt ovat paremmin käyttäytyviä ja rauhallisia.
Pakkohan se on poikia rangaista siksi että ne eivät ole tyttöjä.
Sitäkö yrität sanoa?
Ööö ei, vaan sen perseilyn takia. Sinustako pitäisi antaa 10 häirikölle, joka ei tee tehtäviään, myöhästelee, saa kokeista vitosia ja häiritsee huutelullaan ja muilla tempuilla toisia oppilaita? Vain siksi koska sattuu olemaan poika. Mitäs jos tyttö olisi tuollainen? Silloinko arvosana 6 olisi oikeutettu? Sitäkö yrität sanoa?
Suurin osa koulun ongelmista johtui aikaisemmin heikkotasoisista opettajista.
Nykyään toki inkluusio ja muu vastaava hulluus upottaa ihan pätevänkin opettajan pääedellä pedagogiseen hetteikköön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyaikana olisi varmasti ihan mahdollista tehdä kokeet sähköisesti nimettömänä. Olisi todella mielenkiintoista nähdä, muuttuuko oppilaiden arvosanat kun arviointi on oikeasti ihan puhtaasti vastauksesta riippuvainen.
Todennäköisesti muuttuisivat melko paljon.
Myös kokeiden muuttaminen valtakunnallisiksi yhtenäisellillä arvostelukriteereillä olisi hyvä idea.
Etenkin ysiluokkalaisten. Siellä koetaan joka vuosi suuria vääryyksiä, kun esim lukiopaikka jää saamatta täysin erilaisten arviointien takia eri kouluissa.
Koulupakkoa ei taida olla. Jos joku on sitä mieltä, että oma poika on superälykäs kullannuppu, vaikkakin riehuja, niin hänet voi ottaa koulusta pois muita kiusaamasta. Koulussa voi käydä sitten koepäivinä ottamassa kympit kaikista aineista - tai sitten ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyaikana olisi varmasti ihan mahdollista tehdä kokeet sähköisesti nimettömänä. Olisi todella mielenkiintoista nähdä, muuttuuko oppilaiden arvosanat kun arviointi on oikeasti ihan puhtaasti vastauksesta riippuvainen.
Todennäköisesti muuttuisivat melko paljon.
Myös kokeiden muuttaminen valtakunnallisiksi yhtenäisellillä arvostelukriteereillä olisi hyvä idea.
Ei muuttuisi. Kokeessa joko osaa tai ei. Siinä ei sukupuolta kysellä. On turha vedota siihen, että pojat eivät muka pystyisi johonkin asiaan. Se on tekosyy. Kyse on usein kouluvastaisuudesta jo useammassa sukupolvessa, mikä heijastuu asenteena opettajaan ja opetettavaan aineseen. Tähänkin pätee se, että ei omena kauas puusta putoa.
Aika usein annetaan ymmärtää, että koululaitos suosii tyttöjä, vaikka koko koululaitos on alun perin kehitetty poikien ja miesten tarpeisiin. Oli itsestäänselvyys, että vain poikien koulutukseen kannatti panostaa. Naisten älykkyys oli miesten älykkyyttä vähäisempi, ja hermoheikkoina hysteerikkoina rankka pänttääminen ei sopinut naisten luonnolle. Kun tytöille annettiin mahdollisuus kouluttautua, huomattiin, että tytät pärjäävät koulussa yhtä hyvin, elleivät jopa paremmin kuin pojat, ja nyt siitäkin syyllistetään naisia, varsinkin naisopettajia.
Koululaitos ei ole muusta yhteiskunnasta irrallinen saareke, vaan kasvatusmenetelmien muuttuminen pehmeämmiksi heijastelee yleistä yhteiskunnallista trendiä. Eivät vanhemmatkaan enää piekse lapsia vitsoilla eikä rikollisia istuteta jalkapuuhun muun kansan töllisteltäviksi. Muinaiset opetusmenetelmät eivät edes ole mitenkään tehokkaita: Kiven seitsemältä veljeltäkin meni monta vuotta sellaisen perustaidon kuin lukemisen oppimiseen, ja mallikelpoisiksi kansalaisiksi he oppivat kantapään kautta, aikuistuttuaan, eivätkä äidin tai rovastin nuhtelun seurauksena.
Selvennä hiukan temperamentin perusteella? Siis jos luokassa mölyää ja häiritsee muiden oppimisrauhaa ja välitunnilla vetää jotain turpaan niin siitä pitäisi jotenkin palkita vai?